38 Reacties

5 jaar geleden

😮 Nooit van gehoord dat dat kan. Klinkt spannend. Ik volg even mee🤔

5 jaar geleden

Ik heb me erover ingelezen. Het gaat om de stamcellen die in het navelstrengbloed zitten. Maar ik heb ook de prijs ervan gezien. Je betaalt elke jaar bewaar(opslag)kosten. En als het voor je kind zelf bewaard moet blijven dan is het nog duurder volgens mij. Ik vond het wel erg prijzig! 😟

5 jaar geleden

Ik heb me erover ingelezen. Het gaat om de stamcellen die in het navelstren ...
Ik heb het niet over opslaan. Maar echt doneren.

5 jaar geleden

Is niet voor ons zelf opslaan

5 jaar geleden

Ik wil het ook graag bewaren voor de stamcellen voor m'n kleintje. Mocht ze het ooit nodig hebben, dan is ze dus daarmee gered. Volgens mij betaal je iets ban 75 euro per jaar (weet ik niet zeker)

5 jaar geleden

Ik lees graag mee, ik zou het ook graag willen doneren als het anders weggooien (en ik wil het niet opslaan voor mezelf). Benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben!

5 jaar geleden

Is het voor de gezondheid van je kindje niet beter om de navelstreng helemaal uit te laten kloppen? Ik wil hier ook nog graag meer over weten dus als iemand hier alles over weet, ben ik benieuwd!

5 jaar geleden

Reactie op Elfje86

Is het voor de gezondheid van je kindje niet beter om de navelstreng helema ...
Wij hebben vanmorgen er al een kort gesprek over gehad. Pas nadat mijn man de navelstreng heeft doorgeknipt zal er een naald in de navelstreng gestoken worden om het laatste bloed er uit te halen. Zo heb ik het althans begrepen. Normaal wordt er dan verder niks mee gedaan en komt meteen de nageboorte maar dan halen ze eerst nog een deel bloed er uit en mag erna de nageboorte komen. Het afnemen van het bloed kost maar 2 minuten tijd. Terwijl je zelf al met de baby ligt te knuffelen.

5 jaar geleden

Ik wil dit ook! Ik lees mee

5 jaar geleden

Goed dat je het hier onder de aandacht brengt! Velen weten dit niet. Ik had hier op het begin van zwangerschap wat over gelezen, maar niet meer bij nagedacht. Nu ga ik eens verder onderzoeken hoe en wat, dankjewel.

5 jaar geleden

Heel interessant, ik ben ook een fervente bloedgever. Bij mijn eerste bevalling wist ik hier niets van. Weet iemand of dit in België ook wordt gedaan? Ik zou dit heel graag doen maar ben ook wel niet van plan om ervoor te betalen als dat het geval zou zijn..

5 jaar geleden

Dat gaat via Sanquin. Ze kunnen er stamcellen uit halen die nog beter bruikbaar zijn dan van een normale stamcel donatie. En die kunnen inderdaad het leven van een leukemie patiënt redden. Heel waardevol dus! Als je het niet doet, verdwijnt het met de navelstreng/placenta bij het medisch afval.... Helaas kan het nog niet in het ziekenhuis waar ik ga bevallen, maar anders zou ik het zeker hebben gedaan!

5 jaar geleden

Ik heb het de vorige zwangerschap ook gedaan. Toen voor wetenschappelijk onderzoek ook inderdaad. Ga nu weer kijken of we het kunnen doneren.

5 jaar geleden

Reactie op xandra1

Ik heb het de vorige zwangerschap ook gedaan. Toen voor wetenschappelijk on ...
Ja als ze nu voor stamcellen te weinig hebben ofzo is het voor wetenschappelijk onderzoek dus nooit weggegooid. Hoe was je ervaring heb je er wat van gemerkt?

5 jaar geleden

Er zijn commerciële banken waar je het voor eigen gebruik van je kind kunt laten opslaan, dat kost inderdaad (veel) geld. De kans dat je het ooit nodig zult hebben is minuscuul klein. Tenzij leukemie misschien heel vaak in je familie voorkomt ofzo... Doneren aan Sanquin is gratis, de kans dat iemand anders er dan mee geholpen kan worden is veel groter. En als je kind later zelf stamcellen nodig heeft, dan wordt er natuurlijk ook in die grote stamcelbank naar een geschikte donor gezocht. Hoe meer mensen stamcellen doneren, hoe groter de kans dat er mensen geholpen kunnen worden.

5 jaar geleden

En weet iemand waar je kan vinden welke ziekenhuizen eraan meedoen? Vind het heel interessant en zou hier wel aan mee willen doen, echter heb ik ook de wens om thuis te bevallen. Dus dan zal het niet gaan ben ik bang.

5 jaar geleden

Reactie op Femke-1989

En weet iemand waar je kan vinden welke ziekenhuizen eraan meedoen? Vind he ...
Heb me er net even in verdiept want wil het ook graag doen. Bij thuisbevallingen is het helaas niet mogelijk en er zijn nog niet zoveel ziekenhuizen waar dit gebeurd.. https://www.sanquin.nl/bloed-doneren/navelstrengbloed

5 jaar geleden

Heb me er net even in verdiept want wil het ook graag doen. Bij thuisbeval ...
Dat klopt maar toen ik zag dat het geboorte centrum waar ik graag naar toe zou willen meewerkt, dacht ik ik ga me eens inlezen en een bijdrage leveren als dit kan.

5 jaar geleden

Reactie op Ukkie2021

Dat klopt maar toen ik zag dat het geboorte centrum waar ik graag naar toe ...
Ja ik ga het ook zeker uitzoeken of ze het bij ons doen! Vind het heel mooi als je hier aan kan bijdragen. Zou ook meer bekendheid moeten krijgen vind ik

5 jaar geleden

Ja ik ga het ook zeker uitzoeken of ze het bij ons doen! Vind het heel mooi ...
Dat vind ik nou ook! Had hier nog niet eerder van gehoord! Heel fijn dat dit gedeeld word!