17 Reacties
5 jaar geleden
Hier ook spruw ik heb de huisarts gebelt en krijg een receptje voor haar.
In haar mondje zitten inmiddels wel witte vlekjes.
Wat je nu kunt doen is
Flesjes speentjes uitkoken handen wassen voor het voeden.
Ik geef fles voeding maar volgens mij moet je je borsten ook even voor en na elke voeding wassen.
En dan morgen even de huisarts bellen voor een receptje als ze er last van heeft
5 jaar geleden
Als je je echt zorgen maakt. De huisartsenpost is er ook voor deze vragen of evt. Al een recept als het erg hinderlijk is.
5 jaar geleden
Ons mannetje nu 4 weken heeft ook last van spruw maar gelukkig nog niet veel last.. ons is geadviseerd om tussen de voeding pauzes in te lassen en even mijn pink in zijn mondje te doen zodat hij de melk goed weg slikt. ( hij spuugt best veel tussen door) maar twijfel of ik mijn pink nu ook nog mag geven ivm spruw..
morgen even bellen maar dacht misschien heeft hier iemand een antwoord of tips😃
5 jaar geleden
De onze had t ook alleen geen last van. Toch huisarts gebeld toen t echt erg was. Nu drankje 4x per dag en t gaat echt snel weg!

5 jaar geleden
Ook beginnende spruw bij 7 dagen en zowel kraamhulp als verloskundige als lactatiekundige adviseerden allemaal het smeren van kokosolie. Wel onbewerkte!
Je smeert na elke voeding de kokosolie op het tongetje, in de wangzakjes en op de binnenkant en buitenkant van de lippen. Hiernaast ook elke keer je tepels ermee insmeren. Kokosolie doodt de schimmel.
Hier een link van de juiste kokosolie:https:
//www.hollandandbarrett.nl/shop/product/perfectly-pure-virgin-coconut-oil-bio-60022864?skuid=013182
Succes!
5 jaar geleden
Reactie op Mama.R.K.
Toch even gebeld, ze denkt dat het een beginnende borstontsteking is 😬 bli ...
Nou volgens de verloskundige toch echt spruw 😔 zalf voor mezelf en voor de kleine meid gekregen. Zalfje voor haar, mag ik nog even mee wachten aangezien zij geen hinder vertoont. Hopen dat het zo snel opgelost is 🤞🏻
5 jaar geleden
Sinds een weekje hebben wij ook spruw. Mijn dochtertje van bijna 4 weken drinkt hierdoor ook minder. Ik geef borstvoeding, dit maakt het ook lastig om te zien hoeveel ze binnen krijgt. Ik heb veel zitten Googlen over spruw. Ben zelf geen fan van reguliere medicijnen. Ik las dat probiotica voor babies en moeders werkt en extra vierge kokosolie, Niet geurloos. Ben nu een paar dagen bezig met probiotica poeder. Ik maak er een papje van en smeer het na elke voeding op het mondje en op de tong van mijn dochter. Het lijkt te werken. Ik ga dit nog een paar dagen doen. Werkt het niet ga ik kokosolie proberen.
https://www.mommyknowsbest.nl/over-tassie/
https://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/indeolie/
5 jaar geleden
Hier ook spruw gehad na een antibiotica kuur voor haar. We hebben na elke voeding nagespoeld met water (pipetje 4 ml in wangzak spuiten in gedeeltes). Daardoor spoelen de ergste melkresten weg waar deze schimmel goed op kan groeien. Ook hebben we op de speen kokosolie gesmeerd en dat steeds na het water gegeven.
Ik zelf heb elke keer tepels gewassen voor en na voedingen (zowel borstvoeding als kolven). Geen spuugdoekjes maar keukenrol gebruikt om bacteriën geen kans te geven omdat je anders elkaar weer besmet.
Heel gedoe! Vooral in de nachten maar het is zo goed als weg!!! Dus de aanhouder wint 👌!