13 Reacties
4 jaar geleden
Volgens mij wordt het juist afgeraden om te kolven tijdens de zwangerschap omdat het weeën op kan wekken.
Leuk bijkomend voordeel is dat juist na de bevalling want daardoor geneest je baarmoeder sneller.
Ik zou het risico niet nemen tijdens de zwangerschap.
4 jaar geleden
Het kan zeker, maar start niet eerder dan 37 weken. Je melkproductie komt niet helemaal op gang, dat gebeurt pas als je bevallen bent, verwacht ook geen enorme productie of voorraad melk van antenataal kolven. Het is bijv wel aan te raden als je een groter kindje verwacht of vorige keer bijv de productie langzaam op gang kwam waardoor je bij moest voeden. Dat kun je dus evt een klein beetje in spuitjes opvangen waardoor je dat al vlot kunt bijgeven. Spuitjes altijd goed labelen voor invriezen.
4 jaar geleden
Ik volg een aantal.lactatiedeskindigen op IG, die zeggen allemaal, als er geen reden is, zeker niet doen. Wel geven ze andere goede tips wat te doen, om het goed op gang te brengen, als de baby geboren is; veel huid op huid en vaak aanleggen, professionals mee laten kijken voor goede hap etc..
4 jaar geleden
Reactie op Charlotte1ebaby
Volgens mij wordt het juist afgeraden om te kolven tijdens de zwangerschap ...
Ik sprak laatst een lactatiekundige en zij zei dat dat komt door oxytocine. Dus als je lichaam er klaar voor is pas. Zelfde met orgasme. Klopt dat?
In ieder geval: borstvoeding kan je gewoon doorgeven tijdens zwangerschap. Heb nooit begrepen waarom antenataal kolven anders is.
4 jaar geleden
In het geval van o.a. zwangerschapsdiabetes wordt het juist aangeraden. Zo kun je al een voorraad aanleggen en voorkom je dat de baby met kunstvoeding bijgevoed moet worden, áls zijn glucosegehalte te laag zou zijn. Wel pas vanaf 37 weken, op advied lactatiekundige. Alle zwangerschappen gedaan en ze kwamen er niet eerder van buurten. Nu geef ik nog steeds borstvoeding aan mijn jongste van 2 jaar en 1 maand. De productie lijkt weer wat toe te nemen. Ik ga dit keer niet kolven voor de zwangerschap, gezien zoon al drinkt bij mij. Na de geboorte liep het hier alle keren meteen goed. Erg dankbaar voor. Géén idee of kolven tijdens de laatste weken daarin wat betekent heeft overigens.
4 jaar geleden
Reactie op Snananas
In het geval van o.a. zwangerschapsdiabetes wordt het juist aangeraden. Zo ...
Oh, ik kolfde dus met de hand en ing dit op in een schoon potje. Opzuigen met een bewaarapuitje, etiketje er op en de vriezer in. Gaf rust om wat in huis te hebben. Uiteraard is er niets mis met kunstvoeding, maar als het ook zo kan met je eigen melk...