30 Reacties

2 weken geleden
Lastige situaties wel.
Denk dat ook belangrijk is en blijft om aan te geven dat je nu allemaal wat zwaarder vind. En je fijn vind dat je niet alles in huishouden alleen hoeft te doen. En dat je soms wat extra rust nodig hebt.
Laat desnoods keer wat minder belangrijke dingen liggen (rondom huishouden) of verdeel in weekend de taken. Denk dat je er over moet blijven praten. Mannen snappen niet (altijd) wat zwanger zijn met lijf (&en mentaal) doet. Dus geef aan dat het geen ruilochtende zijn maar jij ook je rust nodig hebt.
Wees lief voor jezelf. En plan me time in. (Heb ook 2 jongens rondlopen)..maar rust heb je nu gewoon nodig.

2 weken geleden
Heel simpel. Er is maar een manier en dat is door het gewoon echt NIET meer te doen.
Is even lastig maar daarna geeft het je rust. Niks over zeggen, gewoon niet meer doen. Niet koken, lekker op bed blijven liggen, geen was opvouwen enz.
Met vriendinnen ook zo vaak over dit onderwerp gehad en dit helpt het beste. Succes met niks doen. Je kan het!!!🙏😁

2 weken geleden
Aanvulling, bedoel dus stoppen met elke keer benoemen naar partner, er over in gesprek gaan enz. Het levert niks op dus tijd voor een andere aanpak.
Als je partner vraagt waarom je niet hebt gekookt aangeven dat je moe bent en waarom hij ervan uitgaat dat het jouw taak is.
Het probleem is dat dit afhankelijke patroon van hem is ontstaan omdat jij dit altijd stilletjes doet. Nu moet hij aanpassen en ja dat is lastig als je een luizenleventje hebt qua huishouden.

2 weken geleden
Ogh mannen.. ik wacht ook nog op de dag dat die van mij eens iets uit zichzelf gaat doen. Hij zegt altijd: ja ik wil echt wel dingen doen maar dan moet je het wel vragen😅 en dan na vragen zeggen: 'ja straks/vanavond' en het soms vergeten 😭 echt zo duidelijk mogelijke afspraken maken denk ik en je mag er zeker van balen. Waren alle mannen maar wat meer attent en zorgzaam.

2 weken geleden
Ja ik denk in elke relatie een uitdaging dit. Zijn er niet 1 of 2 taken die je de komende tijd volledig bij hem neer kunt leggen? Dan is het duidelijk en hoef je niet elk dingetje te vragen. Bijv dat hij vanaf nu de boodschappen doet of het stofzuigen volledig overneemt. Bij ons werkt dat goed. En dan is het ook aan mij om los te laten dat mijn vriend dat op zijn manier en op zijn momenten doet, en niet zoals het in mijn hoofd zou moeten.
Veel succes in jeder geval! 🙏🏼

2 weken geleden
Herkenbaar voor velen.
Een topic waar ik het de laatste tijd vaak over heb: mental load. Al het denk- en plan werk. Het is echt veel wat we allemaal doen!
Wat denk je van een keer een nachtje ergens anders slapen of jezelf een hotelletje gunnen?
Ik denk dat mannen vaak niet door hebben wat we allemaal doen en dat ze door het zelf te doen pas realiseren hoe veel werk het is.

2 weken geleden
Ik ga al met passie 14 jaar deze strijd aan, en dan VOORAL het stukje mental load. En het enige wat werkt (naast natuurlijk het gesprek keer op keer aangaan) is het niet meer te doen. Laat die was opstapelen, koop geen wc papier/zeep/s meer als het op is. Ze moeten voelen en zien wat er normaal opgepakt wordt zonder dat ze het door hebben.
Woorden zijn abstract.
En vaak zul je dan als antwoord krijgen als je iets aankaart: vertel me wat ik moet doen. Of maak een lijstje voor me. Of gewoon gaslighten en in de verdediging schieten.
Nee ik maak geen lijstjes. Want het lijstje maken = 80% van het werk en kost veel mentale capaciteit.
In de loop der jaren heb ik steeds minder mental load omdat ik telkens weer wat van me af organiseer. Hier wat voorbeelden om het beeldend te maken.
Als we op vakantie gaan dan pakt hij zijn eigen spullen en die van onze dochter.
Correspondentie met opvang en zorgen dat er genoeg kleren zijn doet hij. Gaat ze zwemmen met opa en oma? Hij bedenkt zelf wat er mee moet zonder aan mij te vragen.
Vraag me niet wat we gaan eten maar doe de boodschappen en kook gewoon. Verjaardagen aan zijn kant en cadeautjes kopen en kaart schrijven = hij regelt het.
Ik heb al jaren geëxperimenteerd. En weet je wat het bijzondere is? The moment I stopped caring geeft hem juist de ruimte om de leiding te nemen.
Het laatste wat ik heb gedaan is niet de lakens wassen van de dekens en matrassen en kijken hoe lang hij het doorhad en het niet meer fris vond. Het antwoord was een walgelijke 5 weken. MAAR daardoor zag hij wel in: oh ik heb me hier al 14 jaar niet over hoeven te bekommeren. En nu houdt hij het zelf in de gaten.
Lang verhaal lang:
Volg @sheisapageturner op Instagram of Tikok.
Zij articuleert alles perfect waar ik geen woorden aan kon geven de eerste jaren in onze relatie. Ik stuur hem wekelijks video’s van haar om hem scherp te houden.
Wij leerden elkaar kennen toen we 18 waren dus ja wij zijn letterlijk samen volwassen geworden maar toch had ik altijd al meer mental load.
Wat ik belangrijk vind om te vermelden ook, ten gunste van de mannen, is dat ze vaak die ruimte niet krijgen om te veranderen of om het op hun manier te doen omdat wij vrouwen er als haviken op zitten.
Ja ze stofzuigen waarschijnlijk net ietje minder goed, hij haalt misschien een zonnebrandcrème die jij niet zo snel zou halen voor jullie kindje. MAAR je moet dat loslaten. Dat jij het al 100 jaar doet betekent niet dat zijn manier slecht is. Geef het tijd en blijf erover communiceren samen.

2 weken geleden
Nog een aanvulling: let ook op je taalgebruik: als jij woorden gebruikt zoals “helpen” en “mij verlichten” impliceert al dat JIJ de hoofdpersoon bent en de projectmanager van het huis en hij iemand is die slechts helpt. Dat neemt de hele verantwoordelijkheid weg.
En nee, ook als je stay at home mom bent of minder werkt dan hij is GEEN reden om zoveel meer verantwoordelijk te zijn voor huishoudelijke dingen. Zelfs een schoonmaakster 1x per week hebben zal je mental load niet zóveel helpen. Want wie maakt de afspraak met de schoonmaakster en zorgt dat het opgeruimd is zodat zij kan schoonmaken? Precies ;)
Of je nou 40 uur werkt of in de ziektewet zit: voor veel vrouwen is de mental load hetzelfde.
Het werk thuis is namelijk nooit nooit nooit af.

2 weken geleden
Reactie op Yazzie72621
Herkenbaar voor velen.
Een topic waar ik het de laatste tijd vaak over heb: ...
Dat dus, die mental load. Dat heb ik zo vaak geprobeerd om uit te leggen, maar ik denk niet dat hij begrijpt wat ik hiermee bedoel. Thanks voor je tips!

2 weken geleden
Reactie op himan
Ik ga al met passie 14 jaar deze strijd aan, en dan VOORAL het stukje menta ...
Bedankt voor je tips! Ook echt wel een eye-opener. Je hebt zeker gelijk en ook dat hij misschien die ruimte van mij niet krijgt. Ik ga zeker eens kijken op het account van @sheisapageturner

2 weken geleden
Reactie op himan
Dit inderdaad!!
We hebben elkaar leren kennen toen ik 18 was en toen we samen gingen wonen heb ik als het ware de taak van zijn moeder overgenomen.
Zijn moeder deed alles voor hem tot op de laatste dag zelfs kleren kopen en lunch smeren.
Langzaam aan probeer ik hem steeds actiever te krijgen in het huishouden.
Vanaf het begin was het al dat afval zijn taak was want hij wilde het toilet niet schoonmaken. Hij had daar een naar gevoel bij.
Prima jongen dan doe je dat niet maar zorg jij ten alleen tijden voor dat al het afval afgevoerd word.
Ik zet het hoogstens bij de deur op een matje.
Nu krijgt hij ook hulp hier in omdat hij autistisch is en doorheeft dat er iets moet veranderen maar hij daar moeite mee heeft.
Ik maak soms nog wel een simpele lijst.
Zoals "als ons zoontje op bed ligt. Vloer keuken en tafels leeg en basis schoon"
Hij heeft het wel visueel nodig maar ik hoef het niet iedere keer opnieuw aan te geven.
Ik heb vorige week aangegeven dat de was ophangen hier niet meer gaat lukken omdat ik of te veel moet bukken of op de grond moet aan zitten.
Hij heeft aangeven dit te doen.
En hij doet dit tot de dag van vandaag ook netjes.
Ik ben wel eerlijk. Ik ben thuis door een burnout dus ik neem gewoon het meeste op me, maar hij moet me gaan helpen vanaf nu tot na de zwangerschap.
En het word een korte periode echt een stuk meer voor hem vooral tegen het einde van de zwangerschap.
Maar dat is een goede oefening want ik wil daarna weer rustig opstarten om te gaan werken.

2 weken geleden
Reactie op himan
Ow en nog even een flinke gniffel.
Ik geef al 2 jaar aan dat hij nieuwe kleren moet gaan kopen, omdat broeken kapot gaan.
Als in iedere keer dat ik een broek weg doe omdat die kapot is geef ik het aan (vind ik wel zo netjes)
Hij heeft dit volledig genegeerd en moest deze week naar Denemarken.
Hij had 1 broek en 2 truien mee 🤣😅
Raad eens wie er vanmiddag naar de stad gaat om kleren te kopen.

2 weken geleden
Reactie op BRUIK_122
Dat dus, die mental load. Dat heb ik zo vaak geprobeerd om uit te leggen, m ...
https://open.spotify.com/episode/63kn6KM3oATOKb4bADFSzh?si=JY32CvDYT82LiZSo2J3Pug
Deze podcast kan misschien helpen om het uit te leggen 😊

2 weken geleden
Hier moet ik ook alles doen alleen mag ik maar 1 keer in de 2 weken blijven liggen. Ik vind dat zelf geen probleem dan weet ik dat alles op mijn manier word gedaan. Maar mijn man kookt wel meestal

2 weken geleden
Arghhh, ik weet niet hoe ik dit in woorden kan uitdrukken maar ga het proberen 😂. Loop hier zelf ook enorm tegenaan en vind het zo pittig. Zwanger, een peuter, een superlieve vriend die z’n best doet maar niet op de manier waarop hij mij ontlast.
We hebben laatst een gesprek gehad dat het voor mij echt teveel is nu ik ook last van mijn bekken heb en manager van een team ben geworden sinds januari. Dus afgesproken dat hij nu de maandag en woensdagochtend overneemt. Afgelopen week heb ik toch weer beide ochtenden gedaan omdat hij het was vergeten en vroeg afspraken had staan.
Hij probeert me te ontlasten met de was. Doet de was erin, vergeet het er vervolgens uit te halen dus probeer ik onze kleding te redden van stank (dubbel werk).
Hij wil helpen door de zolder op te knappen als nieuwe kamer voor onze dochter, wat ik al heel lang wil. Wat indirect betekent dat hij hele weekenden gaat klussen met een lekker podcastje op terwijl ik mijn bekken naar de *** werk omdat ik het hele weekend achter onze peuter aan ren. Maar even z’n moeder voor een dagje vragen komt bij hem niet op.
Ik hou echt mega veel van deze jongen maar man o man wat had ik het fijn gevonden als we eens van ‘geslacht’ konden wisselen. Dat hij alles rondom het huis doet (boodschappen, schoonmaken, kind klaarmaken, kind bouwen in de buik) zonder elke week in huilen uit te barsten omdat je zo moe bent.
Typ dit overigens in een mega emo bui omdat de bom net ook ontploft is. Maar ik voel heel erg wat je zegt en raakt me elke keer weer als ik het lees 😂🥲

2 weken geleden
Arghhh, ik weet niet hoe ik dit in woorden kan uitdrukken maar ga het probe ...
Pfff dat is echt heel pittig 😫😫
Ik ben hier vrijdag helemaal ingestort 🙈🙈
We zijn nu samen begonnen aan de keuken uit zoeken terwijl mijn vriend als 2 ochtenden onse peuter op zich heeft genomen zodat ik rustig wakker kan worden
🙈
We willen nu samen ieder weekend een project gaan doen.
Het komt er op neer dat hij alles uitruimt en schoonmaakt en ik zeg wat er terug mag en weggaat en dit mag ik eventueel zittend doen 🤣

2 weken geleden
Reactie op himan
Kan ik bij jou een intake kriigen voor coaching ofzo?🙈😅

2 weken geleden
Reactie op himan
Oh dat bed 😂😂 geweldig hoe je dit hebt aangepakt.