49 Reacties
5 jaar geleden
Hoi! Bij ons uit de NIPT een vaker voorkomende chromosoomafwijking, namelijk 21. Downsyndroom. Ik kan de onzekerheid heel goed begrijpen! Wij hebben een vlokkentest gedaan. Vond het alles meevallen. De punctie voelt in de baarmoederwand even onaangenaam. Huid wordt verdoofd, hier voel je niks van. Maar de baarmoeder gaat even samentrekken als een soort van harde buik. Ik moest mijn tenen blijven wiebelen, als afleiding en ter ontspanning. Dit hielp erg goed. Daarna moesten we nog minimaal een half uur blijven zitten en rusten en de rest van de dag rustig aan doen. Ik heb de hele dag op bed gelegen, spanning kwam er ook beetje uit en was ineens doodmoe. Daarna nog 2-3 dagen onzekerheid tot het telefoontje. De rollercoaster is niet fijn en gun je niemand. Heel veel sterkte!!
5 jaar geleden
Hey, wij maakten het ook mee vorig jaar. 4q deletie als nevenbevinding. Na de vruchtwaterpunctie bleek dat het noch uit de placenta noch uit mijn bloed kwam, maar wel enkel van ons kindje. Wetende dat er een risico hangt aan een vruchtwaterpunctie, hebben we dit toch gedaan. We wilden het zeker weten. We kregen een afspraak bij de klinisch geneticus die ons alle mogelijke gevolgen vertelde bij deze chromosomale afwijking. Hele zware periode omdat je dan een keuze moet maken. Je mag me zeker sturen indien je wilt praten!
5 jaar geleden
Ik heb geen ervaring met een chromosoom afwijking. Wel met een slecht werkende placenta.
Met 24 weken kwam ik in het ziekenhuis ivm verminderde actie kwa beweging en bleek mijn dochter bijna geen vruchtwater meer te hebben. Daarnaast een groeiachterstand van 4 weken.
Van 24 tot 41 weken elke week een echo gehad. Elke week vruchtwatermeting, placenta en navelstreng door meten. Steeds nog net genoeg om niet te hoeven halen maar het was erg weinig.
Met 41 en 2 dagen bevallen. Ik lag toen mijn vliezen braken. Ik had zo weinig vruchtwater dat er niks uit kwam. Pas toen ik rechtop ging zitten heel iets. 2 dagen voor mijn bevalling moest ik nog maatje 44 kopen ivm de groeiachterstand. Na de bevalling bleek ze 55 cm en 3870 gram.
Ondanks de slechte placenta en de vele echos dus hartstikke gezond.
5 jaar geleden
Hi allemaal,
Ik heb een reactie verwijderd waar onjuiste medische informatie in stond. Dit is namelijk in strijd met onze gedragsregels. Deze reactie was daarbij ook off-topic. Voor de volledigheid heb ik de reacties die hierop kwamen, ook verwijderd. Bedankt voor het rapporteren hiervan!
Ter informatie/verduidelijking: de kans op een miskraam bij een vruchtwaterpunctie is 0,3%. Het klopt dus niet dat er 'een hele grote kans' is op een miskraam als je deze punctie krijgt. Meer informatie hierover staat in ons artikel over de vruchtwaterpunctie: https://www.24baby.nl/zwanger/echo/de-vruchtwaterpunctie/.
@Ukkepuk2, ik wens je heel veel sterkte de komende tijd! Ik hoop dat je een goede uitslag krijgt en je hier de steun kan vinden die je zoekt. ❤️🍀
Groetjes,
Laura
5 jaar geleden
Lieve Ukkepuk2! Hier precies hetzelfde verhaal, vorige week dinsdag kregen wij hetzelfde nieuws als jij maar dan is er bij ons een extra chromosoom 14 gevonden. Ben vanochtend op intake geweest voor de vruchtwaterpunctie om er ook achter te komen of het alleen in de placenta zit of ook bij de baby.. als het bij de baby zit zijn de afwijkingen verstandelijke beperking, open ruggetje, hartafwijking en nierproblemen... (best heftig dus!) 29/9 heb ik de vruchtwaterpunctie. Ik ben nu 14+2 wk zwanger en jij?
Ik weet precies hoe je je voelt, alles staat hier even op pauze... 😥 het wachten duurt zo lang, nog 2 weken voor die punctie mag (moet je 16wk zijn) en ook daarna nog 2 weken wachten op de uitslag...
Wij proberen wel positief te blijven maar realistisch... er is een kans dat het bij de baby zit.. maar ook een (iets grotere) kans dat het alleen in de placenta zit 🙏🏻.
Heel veel sterkte meis! ☘️
5 jaar geleden
Reactie op mfb117
Lieve Ukkepuk2! Hier precies hetzelfde verhaal, vorige week dinsdag kregen ...
Lieve MFB117,
Ik zie nu pas jouw reactie! Pff dit gun je niemand... die onzekerheid!
Intake voor de vruchtwaterpunctie? Dat hebben wij helemaal niet gehad? Wat is er precies gezegd? Wij hebben de 28e de punctie..
We leven echt van dag tot dag met heel veel wisselende gevoelens. De ene dag voel ik me beter in mijn vel en positiever dan de andere dag... Waarschijnlijk herken jij dat wel. Ik ben vandaag precies 15 weken. Vandaag hebben we een echo geregeld voor het geslacht (We houden het voor ons zelf want een gender reveal zit er uiteraard niet in zoals in eerste instantie de planning was, want dit nieuws veranderde natuurlijk alles) Op deze manier hopen we toch weer iets positiever te blijven..
We hopen uiteraard ook dat het kindje is gegroeid, ook dat is steeds afwachten... als het bij het kindje zit (bij ons) dan heeft het kindje ook allerlei lichamelijke en verstandelijke beperkingen, lage spierspanning, mogelijk hartafwijking, onzekere levensverwachting... kortom ook dingen die je niet wilt horen..maar wel aan moet denken. Ik weet precies hoe jullie je voelen :( Dat lange wachten is echt killing! Hebben ze gezegd dat er een grote kans is dat het bij de baby zit? Hebben ze een stukje chromosoom gevonden in de placenta of een hele?
Hou me op de hoogte als je wilt. Jullie ook heel veel sterkte 🙏😘
Liefs!
5 jaar geleden
Reactie op DaniqueCorman
En waar duidt de chrom 9 dan op? Wat zou dat zijn/ betekenen?
Chromosoom 9 komt zelden voor... het is heel erg zeldzaam en ze weten dan ook nog lang niet alles. Als het bij het kindje zit dan is de levensverwachting onzeker, allerlei verstandelijke en lichamelijke beperkingen (kindje kan bijvoorbeeld tot het 6e levensjaar niet zelfstandig eten en drinken) Deze kindjes hebben lage spierspanning, mogelijk hart en nierafwijkingen.. dingen waar je niet aan wilt denken maar zeker wel aan moet denken..
5 jaar geleden
Reactie op Ukkepuk2
Chromosoom 9 komt zelden voor... het is heel erg zeldzaam en ze weten dan o ...
Had mij inmiddels al iets ingelezen. Hele zware keuze zou het kunnen worden als het bevestigd zal worden. Jullie wouden niet eerst de 20 week echo afwachten? Dit kan nog al in dr 19de week. Zo kunnen ze eerst kijken of er afwijkingrn zijn in groei zoals fontanel zodat ze een betere kansberekening kunnen doen. Ipv meteen vruchtwaterpunctie.
5 jaar geleden
Ja wij hadden een intake afgelopen maandag en hebben 29/9 de vruchtwaterpunctie, dagje na jou dus, laat me even weten hoe het ging! Vind het erg spannend! Mijn gevoel is ook elke dag weer anders, wel positief ingesteld maar toch moet je rekening houden met ander nieuws, je durft even niet meer te genieten dat is wel lastig. Ik ben vandaag precies 15wk en ben 13 maart uitgerekend jij?
Wij willen het geslacht niet weten tot we een goede uitslag hebben gekregen van de punctie. Knap dat jullie het zo doen, snap dat je het idd niet bekend wil maken aan iedereen.
Is het de vraag of jullie kindje goed groeit? Bij ons zijn alle echo’s steeds goed, geen bijzonderheden te zien dus dat is positief gelukkig.. goh jeetje bij jullie ook heftige beperkingen/aandoeningen zeg.
De kans is ietsje hoger dat het alleen bij de placenta zit als ze kijken naar andere gevallen. Hebben ze bij jullie iets gezegd over de kansen? Ze hebben dit uit de bloedtest gehaald dus dan zit het automatisch in de placenta zeggen ze want het kan niet van mij af komen omdat die afwijkingen aan me te zien waren anders.. maaar begrijp niet alles goed hoor, hebben maandag weer een afspraak om vragen te stellen en bespreken hoe en wanneer we de uitslag willen krijgen van de vruchtwaterpunctie.
Sterkte voor jullie! 🍀🙏🏻
5 jaar geleden
Reactie op mfb117
Ja wij hadden een intake afgelopen maandag en hebben 29/9 de vruchtwaterpun ...
Ja ik bedenk me dat wij telefonisch intake hebben gehad. Ja, ik laat het je weten! Ja het is ook heel spannend. Wij proberen ook echt positief te zijn hoor ook omdat de kans groter is idd dat het alleen in de placenta is mja.. kunnen ze niet garanderen.. ik ben 11 Maart uitgerekend. Zo dicht bij elkaar ook!
Wij wilde graag het geslacht weten zodat als het mis gaat of iets.. we het beter een plekje kunnen geven op een gegeven moment.. al zal het altijd verdrietig blijven. We proberen met alles rekening te houden. Maar verder weet niemand het geslacht nog idd. Het kindje groeit nu nog heel goed maar omdat de placenta minder goed werkt door het extra chromosoom worden we goed in de gaten gehouden en krijgen we extra echo's en controles. Over het algemeen krijgen kindjes later een groeiachterstand in de zwangerschap Meestal zien ze zo vanaf week 28 dat het ineens niet zo groeit als zou moeten. Dat is wat het LUMC ons vertelde.
Wij krijgen in de week van 5 Oktober de uitslag. We moeten rekening houden met 1 week, kan ook wat eerder.
Jullie ook heel veel sterkte nog met afwachten!🍀
Laten we hopen op een goede uitslag voor ons allebei!
Liefs, Ukkepuk 2
5 jaar geleden
Ook nipt + nevenbevindingen. Te veel aan chromosoom 14 opnieuw bloed geprikt. Gister uitslag dat dit alleen mijn dna betreft dus verder geen punctie of onderzoek. Heel erg opgelucht. 14 komt ook weinig voor, ik weet hoe je je voelt in die onzekerheid
5 jaar geleden
Zeker dicht bij elkaar uitgerekend zeg! Krijgen jullie nu al extra controles en echo’s? Bij ons alleen in het derde trimester werd gezegd ivm de groei inderdaad.
Zo wees blij dat jullie de uitslag zo snel krijgen, wij moeten er twee weken op wachten 😞.... zijn dus nog drie weken in onzekerheid. Morgen controle bij verloskundige en een afspraak bij de arts genetica om nog wat vragen te kunnen stellen.
Hoop ook op een goede uitslag voor ons beide! Let me know! 😘
5 jaar geleden
Hi allemaal,
Ik heb nogmaals een reactie verwijderd waarin onjuiste medische informatie stond. Dit is niet toegestaan.
Voor wie nog vragen/twijfels heeft over de vruchtwaterpunctie: we adviseren altijd dit met je verloskundige en/of (huis)arts te bespreken. Zij kunnen je hierin het beste informeren en adviseren omdat zij op de hoogte zijn van jouw persoonlijke situatie.
En nogmaals: de kans op een miskraam bij een vruchtwaterpunctie is 0,3%. Het klopt dus niet dat er 'een hele grote kans' is op een miskraam als je deze punctie krijgt.
Voor de dames die een onderzoek gepland hebben staan of wachten op de uitslag: ik wens jullie enorm veel sterkte! ❤️🍀
Groetjes,
Laura
5 jaar geleden
Ik heb ook 29/9 een vruchtwaterpunctie. Deze is nav bevindingen (fors verdikte nekplooi en open buikje) op de echo bij 11 wkn. Toen doorverwezen naar WKZ. Een vlokkentest kon niet omdat de placenta niet zonder risico te bereiken was. De vruchtwaterpunctie kan pas vanaf 16 wkn. Hier ook spannend helaas. Ik duim voor jullie!