38 Reacties

5 jaar geleden

Wij hebben de NIPT test bij onze eerste kindje in eerste instantie niet gedaan, ook geen afwijkingen in de familie. Uiteindelijk moesten we deze alsnog doen ivm mogelijke hartafwijking. Het was even spannend maar blij dat ik het gedaan heb. Nu zwanger van de tweede ga ik zeker de nipt test doen. Het brengt je uit onzekerheid. Het kan geen kwaad. Je hebt wel even de spanning maar dan weet je het zeker. Succes met het maken van de keuze.

5 jaar geleden

Ik ga de nipt test sowieso doen, bij ons is er ook nergens in beide families een afwijking. Maar wij willen toch geen risico nemen. En toch voor de 100%zekerheid gaan dat er niks met het kleintje is.

5 jaar geleden

Ik ga zeker de nipt doen. Twijfel nog wel enorm of ik het met of zonder nevenbevindingen doe.... Wil toch graag weten of het kindje gezond is en vk gaf aan dat uitslag van nipt zonder nevenbevinding 90% betrouwbaar is.

5 jaar geleden

Reactie op mamavanleon

Ik ga zeker de nipt doen. Twijfel nog wel enorm of ik het met of zonder nev ...
Wat is het verschil tussen met nevenbevinding en zonder?

5 jaar geleden

Ik zit ook heel erg te twijfelen. Bij ons zijn er ook geen afwijkingen. Onze verloskundige zei dat als er een verhoogd risico uitkomt dat je dan verder zou kunnen gaan in de onderzoeken, vruchtwaterpunctie enzo en dat je dan zo nog 16 a 17 weken zwanger bent voordat je het weet en met de 20 weken echo weet je het ook. Je weet niet of het down heeft maar wel de andere 2. Dus ik zit heel erg in twijfel wat te doen.

5 jaar geleden

Reactie op manon geuze

Ik zit ook heel erg te twijfelen. Bij ons zijn er ook geen afwijkingen. Onz ...
Jaa het is ontzettend lastig. Ik neig nu ondertussen wel meer naar wel doen

5 jaar geleden

Feiten: De nipt test onderzoekt of je embryo een chromosoom afwijking heeft, 13,18 en/of 21. Of de uitgebreide die test op meer. -Dat er in je familie geen erfelijke afwijkingen voorkomen staat daar grotendeels los van. -Feitelijke cijfers: 1/3 van de eicelvoorraad bij jonge vrouwen, heeft chromosoomafwijkingen. Bij hogere leeftijd neemt dit aandeel toe. Een belangrijke reden dat zwangerschappen soms eindigen in een miskraam, komt door chromosoomafwijkingen in het embryo -beter, hoe verschrikkelijk ook, er op tijd achter komen dat je kindje een dodelijke (13 en 18) chromosoomafwijking heeft bij 11 weken ipv bij je 20 weken echo of later. Ik spreek helaas uit eigen ervaring. Ik dacht dat mijn zwangerschap goed was en heb de nipt test gedaan en toen bleek ik een kindje te dragen met chromosoomafwijking 18. Een hele heftige gebeurtenis in mijn leven. Achteraf ben ik toch “blij” dat ik de nipt had gedaan, want als ik het niet had gedaan, was ik er ms pas heel laat achtergekomen en dan ben je nog langer gehecht aan je kindje. De nipt test niet doen is je hoofd in het zand steken, je verandert hiermee niks aan de realiteit: Een chromosomaal gezond kindje of niet...

5 jaar geleden

Reactie op cab3398

Wat is het verschil tussen met nevenbevinding en zonder?
De nevenbevindingen zijn andere , mildere afwijkingen die zich situeren op de geslachtschromosomen dus op de X of Y chromosomen. Deze afwijkingen zijn niet zo ernstig, maar kunnen bv leiden tot onvruchtbaarheid of dergelijke van het kindje met de afwijking. Zoals ik het begrepen heb, kan je hier op laten mee testen en kan je bij deze nevenbevindingen, na de geboorte, zonder enig gevaar voor het kindje, verder onderzoeken laten doen.

5 jaar geleden

Reactie op Pien76

Feiten: De nipt test onderzoekt of je embryo een chromosoom afwijking heeft ...
Bedankt van je dit deelt. Ik kende van de drie afwijkingen alleen het downsyndroom en twijfelde eerst omdat ik niet wist of we het zouden weg halen als ons kindje down zou hebben, maar nadat ik de andere twee afwijkingen heb opgezocht wist ik wel zeker dat we de test willen doen. Ik denk dat meer ouders niet door hebben wat we afwijkingen in houdt en dat het in sommige gevallen bedenkt dat je baby’tje in de buik of kort daarna overlijdt. En dan weet je het liever denk ik zo snel mogelijk.

5 jaar geleden

Reactie op manon geuze

Ik zit ook heel erg te twijfelen. Bij ons zijn er ook geen afwijkingen. Onz ...
Vanaf 14 weken doen de gynaecologen in Nederland een vruchtwaterpunctie, niet pas bij 16-17 weken. Tenminste dat is mijn persoonlijke ervaring van de dokteren. Ik vind het advies van de verloskundige om te wachten tot je 20 weken echo een dubieus advies aangezien je emotioneel en fysiek dan weer een stuk verder bent in je zwangerschap.

5 jaar geleden

Reactie op Pien76

Feiten: De nipt test onderzoekt of je embryo een chromosoom afwijking heeft ...
Ik heb dit jaar precies hetzelfde meegemaakt en ondanks het grote verdriet en hele heftige ervaring heel blij dat we het ( zo vroeg) hebben kunnen ontdekken. Ons kindje had ook Trisomie 18 en hebben de zwangerschap afgebroken met 14 weken.

5 jaar geleden

Reactie op Suzan86

Bedankt van je dit deelt. Ik kende van de drie afwijkingen alleen het downs ...
Ja dankjewel. Ik heb nu de ervaring waarvan ik geleerd heb en het via dit forum kan delen. Succes! Fingers crossed!!

5 jaar geleden

Reactie op Floor1985

Ik heb dit jaar precies hetzelfde meegemaakt en ondanks het grote verdriet ...
Oh Floor erg om te lezen. Je voelt je in zo’n periode soort van geïsoleerd omdat ik in ieder geval niemand kende die hetzelfde mee had gemaakt of meemaakte. Dus ook nu haal ik er dan een stukje troost uit dat je dit deelt en ook een stuk herkenning. Ik ben ook bij 14 weken bevallen

5 jaar geleden

Hier zwanger van de 3e. Bewust bij geen een van de zwangerschappen, gekozen voor de test. De afwijkingen komt niet voor in onze familie. Verder hebben we al 2 gezonde kids. Dus vinden we het ook niet nodig bij deze.

5 jaar geleden

Jou redenen zijn precies onze redenen dat we de nipt ook niet laten doen

5 jaar geleden

Reactie op Pien76

Oh Floor erg om te lezen. Je voelt je in zo’n periode soort van geïsoleerd ...
Klopt Pien, bij mij in de omgeving ook niemand die dit mee heeft gemaakt. Daarnaast ook relatief weinig info te vinden of te delen.. pittige tijd hé.. hoe gaat ie nu?

5 jaar geleden

Net als onze 1e, wil ik nu ook zeker weten de NIPT doen. Ik ben ook jong (25) en geen afwijkingen in de familie, maar dat geeft natuurlijk geen garantie. Ik zou graag willen weten of mijn kindje een afwijking heeft, om niet pas bij geboorte voor die negatieve verrassing te hoeven staan en eventueel het besluit te kunnen nemen om de zwangerschap af te breken. Ben blij dat die test er is!

5 jaar geleden

Reactie op panaceatic

De nevenbevindingen zijn andere , mildere afwijkingen die zich situeren op ...
de nevenbevindingen zijn niet altijd milder...ze kunnen net zo ernstig zijn maar zijn misschien veel zeldzamer dus vandaar dat ze niet in de standaard 3 vallen, effect van een nevenbevinding kan onbekend zijn (voorbeeld er mist een stukje chromosoom van noem maar even nummer 7 en ze hebben geen idee wat daar het resultaat voor je kindje van zal zijn), ander is bijv een translocatie (dat twee stukjes van 2 verschillende chromosomen op elkaar zitten) dat kan een verhoogde kans op kanker geven (dan weet je dus dat je een gezond kindje krijgt maar dat die hogere kans heeft om ooit in zijn leven kanker te krijgen.Daarnaast kan een translocatie ook erfelijk zijn dus misschien heb jij of je partner ook wel sterk verhoogde kans op kanker). Het is dus wel goed om te overwegen of je dit wilt weten of niet. Nipt zonder dat ze kijken naar nevenbevindingen kan namelijk ook. Geen van keuzes, geen nipt, nipt maar zonder nevenbevindingen, of complete nipt is goed of fout. Maar bedenk wel voor jezelf wat de gevolgen/consequenties kunnen zijn. Wij kiezen voor de nipt zonder nevenbevindingen omdat we zeker zijn dat als het trisomie 13, 18 of 21 is we dan de zwangerschap willen beëindigen (hoe verdrietig dit ook is en zwaar zal zijn). Maar verder willen we niet het risico lopen ons zorgen te moeten maken over dingen waarvan niemand weet hoe het gaat uitpakken. Het risico dat we daarmee misschien iets missen wat wel behandelbaar is, goed was om vroeg te weten nemen we daarbij voor lief. Daarnaast willen we ook een 20 weken echo dus dan kunnen ze grote andere defecten ook nog zien. Iedereen heel veel succes met de keuzes en praat er vooral over met je verloskundige!

5 jaar geleden

Wij hebben bij de eerste twee zwangerschappen geen test laten doen, omdat de nipt toen niet bestond en de andere testen ook weer kans geven op een miskraam. Daarnaast had ik toen niet het idee dat ik het zou laten weghalen. Nu zwanger van nummer 3 en inmiddels 39 jaar en nu gaan we wel de nipt doen. Dit omdat we nu anders denken over een kindje met een afwijking terwijl we twee gezonde kinderen hebben en al op leeftijd zijn.

5 jaar geleden

Ik zou het doen :( bij ons langs beide kanten ook geen afwijkingen toch had ons 1e dochtertje downsyndroom en Edwards :( ik twijfel nu niet om het binnekort te doen kan geen kwaad is gewoon bloed nemen xx