29 Reacties

3 jaar geleden

Ik lees hem ook net! Onze dochter is erg fan van de speen. Alle spenen zijn 'slecht' maar het artikel zet mij dan toch weer aam het denken. Misschien toch kijken voor een andere speen?

3 jaar geleden

Oh nee mijn kindje begint net eindelijk aan dat speentje te wennen voor makkelijker slapen 😨

3 jaar geleden

Ja de logopediste van mijn zoon zei ook dat dit geen goede speen was voor zijn kaak. Mijn zoon had het bolletje aan het einde van zijn Bibs speen verdrievoudigd in grote door zijn sterke zuigkracht. Na een aantal weken wilde ik de speen vervangen maar hij pakte de nieuwe niet omdat dit bolletje zo klein was. Gelijk maar overgegaan op een andere speen.

3 jaar geleden

Lastig... Er wordt een aantal keer benoemt in het artikel "bij langdurig gebruik", zelf vervangen wij (zoals door Bibs zelf ook wordt gezegd) tijdig de spenen. En ik denk ook dat geen enkele speen tot (wat je tegenwoordig veel ziet) 3jaar of ouder goed is...

3 jaar geleden

Ik citeer: Rond de drie maanden neemt die zuigbehoefte af en is er een soort natuurlijk moment om het speengebruik af te bouwen. Dit doe je het beste geleidelijk, en wanneer een kind één jaar oud is kun je het beste helemaal van de speen afstappen. En er wordt steeds gesproken over langdurig gebruik. Volgens mij gaat t dan vooral om de tijd dat een kindje tanden krijgt en meer gaat praten? Hier werd er geen enkele speen geaccepteerd en was er wel een enorme zuigbehoefte. We hadden geen pink meer over na een tijdje. Maar wel bewust dat we die speen niet tot in de eeuwigheid amen kunnen gaan gebruiken. Wat volgens mij voor elke speen geldt 🤷🏼‍♀️

3 jaar geleden

Reactie op Babsookie

Ja de logopediste van mijn zoon zei ook dat dit geen goede speen was voor z ...
Welke speen gebruiken jullie nu? Ik wil ook overstappen alleen kan ik niet zo goed vinden wat precies een orthopedische speen is..

3 jaar geleden

Reactie op yess22

Welke speen gebruiken jullie nu? Ik wil ook overstappen alleen kan ik niet ...
Mijn zoon gebruikt nu de Hevea Classic orthodontisch 3-36 mnd (te koop bij de etos). De logopediste vind het een prima speen. Ik heb wel 5 verschillende spenen in huis gehaald met verschillende vormen en maten ( difrax, bibs grotere maat, medela, huismerken) naar mijn idee waren hiervan de uiteinden allemaal te klein. Deze pakte hij gelukkig wel waarschijnlijk omdat hij vrij groot is.

3 jaar geleden

Reactie op Babsookie

Mijn zoon gebruikt nu de Hevea Classic orthodontisch 3-36 mnd (te koop bij ...
Had je nog de Bibs couture gezien? is dit ook een beetje te vergelijken met een dental speen heeft wel zo een platte eind zeg maar.

3 jaar geleden

Hier gebruiken we de frigg en ze slaapt er meestal niet mee. Wat is langdurig gebruik en hoe lang lang per dag? Dat is altijd het nadeel van zulke onderzoeken. Welke andere oorzaken zijn er voor een kaakafwijking bijvoorbeeld? Mijn dochter wil ook geen andere spenen namelijk. Ik begin nu ook weer te twijfelen.

3 jaar geleden

Ik werk in een kinderopvang, en bij de kindjes die deze spenen hebben zie je vaak dat ze een verhoogd gehemelte hebben, precies de ronding van de speen zie je in het gehemelte staan. en bij andere speentjes zien we dat niet..

3 jaar geleden

Ons oudste dochtertje is anderhalf en heef al vanaf baby bibs spenen. Ze heeft nergen last van (tot nu toe) heeft prachtige tandjes en kan gewoon al prima kletsen. Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.

3 jaar geleden

Reactie op 19Maart2022

Ik werk in een kinderopvang, en bij de kindjes die deze spenen hebben zie j ...
Een verhoogd gehemelte komt vaak door een verkeerde drinktechniek en niet door de speen. Onze dochter met extreem verhoogd gehemelte door extreem prematuur kan alleen een bibs vasthouden.

3 jaar geleden

Het Gebruik Na een leeftijd van 3 jaar kan afwijkingen veroorzaken

3 jaar geleden

Mijn zoontje gebruikt bibs ronde variant. Hij heeft erge zuigbehoeftes soms waardoor het bolletje snel uitzet. Ik had het artikel ook gelezen en twijfel nu welke speen in wil voor hem. Iemand tips voor een andere speen? Beter nu laten wennen aan een orthopedische dan over een paar maanden haha

3 jaar geleden

Een vriendin van mij is logopediste en weet specifiek hier ook veel van, die zegt dat het belangrijkste is dat je ze tijdig vervangt. Dan worden ze niet zo groot. Verder was ze niet te spreken over dit artikel omdat zij geen onderzoeksresultaten heeft kunnen vinden die wat hier gezegd wordt echt onderbouwen. Ik blijf dus lekker bij Bibs en vervang wat vaker!

3 jaar geleden

Reactie op yess22

Had je nog de Bibs couture gezien? is dit ook een beetje te vergelijken met ...
Nee deze ken ik niet. Maar bij mijn zoon ging het erom dat het bolletje heel zacht was, waardoor deze groter werd. De speen die hij nu heeft is ook rubber maar veel steviger/ dikker.

3 jaar geleden

Hebben jullie ook gezien dat een van de geciteerde experts uit het artikel hierop gereageerd heeft? Helaas in haar IG stories dus nu niet meer zichtbaar maar zij vond het heel erg dat er zoveel paniek veroorzaakt werd door het artikel. Ze baalde ervan hoe het gebracht werd. Haar IG account heeft sowieso wel veel heel interessante info over dit onderwerp, ook over die machu-iets dinges die wordt gehypet als vervanger. Haar profiel: https://instagram.com/maaske_volmondiglogopedie

3 jaar geleden

Wie stapt er wel over naar een andere speen? Mijn dochter gebruikt Frigg maar zoals meerdere schrijven geen 1 speen is toch goed? Mijn zoontje had wel een speen met schuine onderkant en had ook dat zijn tandjes naar voren stonden na het stoppen van de speen voor hij 3 werd heeft hij nu een prachtig melk gebitje en is het openstaande gebitje weg getrokken

3 jaar geleden

Reactie op SSC

Een vriendin van mij is logopediste en weet specifiek hier ook veel van, di ...
Wat bedoel je met vervangen? Gewoon nieuwe van dezelfde maat?

3 jaar geleden

Wij zijn zelf overigens al begonnen met speen überhaupt afbouwen Speen alleen nog in bed, en alleen als hij erom vraagt door te jengelen. 4 maanden schijnt goed moment te zijn om af te bouwen omdat dan zuigreflex/zuigbehoefte afneemt Scheelt ook snachts je bed uit moeten om dat godvergeten speentje te moeten doen