51 Reacties

3 weken geleden

Ik volg dit account op insta, nog vrij nieuw maar wel super interessante video’s! https://www.instagram.com/stressvrijestart?igsh=MTl6bTRtZjAzbGxwNQ==

3 weken geleden

Ik had bij de eerste enorme last van mn nek en rug. Nu noemde mijn verloskundige ‘biological nurturing’ Dat is dus een positie die je kunt nemen om borstvoeding te geven. Waar ik me nog wat in wil verdiepen. Voor niks een jaar lang voorovergebogen m’n kind gevoed😂

3 weken geleden

Altijd andig en goed om info en ervaringen uit te wisselen. Ik heb mijn dochter 26 maanden gevoed. Helaas was de melk op door de zwanger schap dus stopte onze dochter met drinken. Ze krijg nu nog uit de vriezer tot op is. En heb 25 liter gedoneerd aan een tweeling. Heb wel beetje ervaring gekregen in de loop van de tijd. En goede voorbereiden is heel prettig en handig.

3 weken geleden

°lanoline voor de kloven °borstvoedingsthee ZONDER SALI. Sali remt melkproductie !! °goed laten aanhappen °buik van baby tegen buik van mama / navel tegen navel. (wij eten/drinken ook niet over onze schouders heen) ° Goed opletten of het tongriempje / lipbandje niet te kort is, hierdoor word baby ongeduldig en kan het lastig voor jullie beide zijn. Tongriem kliniek in Groningen is een goeie om te klieven, eventueel verloskundige en lactatiekundige vragen of die het goed zien. °Vooral doorzetten! ja is moeilijk! zeker waar maar het zal zeker lonen 😍 Ik heb genoten van mijn momentjes met me kleine baby 🥹

3 weken geleden

Ik lees mee want bij de eerste alles gekolfd maar zou graag gewoon borstvoeding geven. Bij hem kwam t door een opname in t zkh op dag 8 en moest bijgevoed worden met flesjes en toen wilde hij mijn borst niet meer. Dit was echt pittig dus nu hopelijk een betere start 🤞
Oh wat een handig topic! Wij verwachten ons eerste kindje en wil ook graag borstvoeding geven. Weet alleen niet waar ik moet beginnen 😅

3 weken geleden

Reactie op Suzzn

°lanoline voor de kloven °borstvoedingsthee ZONDER SALI. Sali remt melkprod ...
Als tongriemptje te strak is moet je eigelijk voor 4 weken oud laten los maken. Wand wij hebben het met 9 weken laten doen dat is een bak ellende geweest toen heeft onze dochter de fles geweigerd. Omdat je kind dan in de overgang zit van reflex drinken en zelf moeten doen. Omdat riempje los word gemaakt moeten ze op nieuw leren drinken en als ze dus in die overgang zitten snappen ze niet meer de fles. Lactatiedeskundige is altijd goed om te raadplegen als je hulp nodig bent. Die borstvoeding thee waar is dat voor ?

3 weken geleden

Reactie op RuimdenkendeKaravaan499246

Oh wat een handig topic! Wij verwachten ons eerste kindje en wil ook graag ...
Ik ben begonnen in de zwangerschaps met een online borstvoeding cursus te doen. En veel over lezen en filmpjes kijken. En vooral leg de lat niet te hoog. Wees lief voor je zelf en vraag om hulp. Aan kraamzorg en raadpleeg lactatiedeskundige. Bij ons is er een bij het consultatiebureau weet niet of overal is die is bij ons thuis geweest en later kon ik afspraak maken en of naar inloopspreekuur super handig. En vraag ook om support van mensen om je heen het kan soms heel pittig en zwaar zijn. En trek je niet veel aan aan alle meningen van mensen om je heen Doe waar jij je goed bij voelt.

3 weken geleden

Reactie op Loutjeee

Ik lees mee want bij de eerste alles gekolfd maar zou graag gewoon borstvoe ...
Wat jammer zeg dat het zo niet verder gelukt is maar hij lijkt fulltime kolven echt en uitdaging. Ben daar persoonlijk niet voor gemaakt heb alleen gekolft als mijn dochter ergens anders was. Misschien als je nu weer in de situatie komt dat je kindje de borst weigert misschien kun je dan een lactatiedeskundige om raad vragen kan heel goed helpen

3 weken geleden

Reactie op Lilymy

Wat jammer zeg dat het zo niet verder gelukt is maar hij lijkt fulltime kol ...
Ja heb ik toen ook gedaan maar toen was t belangrijkste dat hij dronk voor zijn gezondheid. Ik had een hele fijne lactatiekundige en hij heeft wel lang borstvoeding gekregen gelukkog maar met 2 fulltime kolven wordt hem niet dus hopelijk nu beter 🥰.

3 weken geleden

Reactie op Loutjeee

Ja heb ik toen ook gedaan maar toen was t belangrijkste dat hij dronk voor ...
Fijn dat je dat wel gedaan hebt toen.💪🏻💪🏻

3 weken geleden

Hebben jullie nog tips voor productie verhogen? Mijn eerste was echt een huilbaby. Daarom kreeg ik vaak de opmerking ‘acht hij heeft gewoon honger’ dat maakte me zo vreselijk onzeker. Onlangs wel nog nagevraagd bij mn verloskundige die ook lactatie kundige is maar zij zei dat wanneer de baby goed groeit en genoeg poep/plas luiers heeft de melk gewoon genoeg is. Dat het huilen dan gewoon te maken heeft met darmkrampen, reflux of karakter. Ik hoop dat ik deze keer wat zelfverzekerder borstvoeding kan geven❤️

3 weken geleden

Reactie op Laura H.

Hebben jullie nog tips voor productie verhogen? Mijn eerste was echt een h ...
Huid op huid is inderdaad heel erg goed En veel knuffelen. Om je productie te verhogen maar vooral ook gewoon vaak aanleggen. En dus voelen op verzoek. En het klopt wel als je kindje goed groeit en goede plas en poep luiers heeft dat het prima is maar het kan ook zijn als je kindje dan helpt dat het toch iets meer melk nodig heeft of gewoon te troost en daarbij eet van jou want dat geeft je borst ook of het ontwikkelen dat doen ze vaak ook aan je borst om zichzelf te reguleren. En als je productie achter lag is kun je altijd Power kolven. Maar daar moet je ook mee uitkijken dat je geen overproductie krijgt zoals ik gat heb. Ik heb niks voor niks zoveel melk kunnen door doneren want ik was in het begin zo bang dat mijn productie zou afnemen en het niet zou lukken dat ik daardoor heel veel overproductie hebt gehad. Ja Dat zijn wel een beetje mijn tips Kijk naar wat je kindje nodig heeft en niet na Hoe lang er tussen de voeding in zit. Voor mijn idee is dat meer voor flesvoeding. Ook al zit er maar een uur tussen de voedingen is het ook prima. Ik had soms dagen tot ze elke uur wou drinken maar ik had ook dagen dat ze 9 keer op een dag kwam. En als het per dag verschil is dat ook niet erg in principe Zorg je kindje zelf voor dat er genoeg is. Maar snapte onzekerheid wel die had ik ook heel erg. Ik werd vooral eigenlijk om eerlijk te zijn onzeker van kolven omdat je dan de hoeveelheden zag. En als dat dan een keer lager was dan anders dan raakte ik daar al van in paniek en dacht ik er is te weinig melk dus er moet meer komen maar dat is dus niet altijd het geval

3 weken geleden

Vorige keer heb ik een borstvoedingscursusje gevolgd en dat zou ik zeker aanraden! Ik vond het bijvoorbeeld heel geruststellend om te weten dat het maagje van een pasgeboren baby zo groot is als een kleine kers en dat het dus helemaal niet erg is als je productie pas een paar druppels per keer is op dag 2. La leche league is een fijne website voor informatie 😊

3 weken geleden

Ik merk dat ik heel erg twijfel over borstvoeding, met name of ik het wel aan kan. Ik heb MS en dat betekent dat ik op dag 14 na de bevalling weer aan de medicatie moet beginnen. Dan mag ik 36 uur niet voeden dus moet alles dan kolven en weggooien. Tevens kost die dag infuus met medicatie en daarvan herstellen me normaliter ook veel energie. Met New born zal dat niet minder zijn. Tevens moet ik dus binnen 2 weken al voldoende voorraad in de vriezer hebben om die 36 uur te overbruggen. Hoe zijn jullie ervaringen in hoe snel je een voorraadje aan kan leggen? Of de combinatie met flesvoeding op momenten dat je even niet (voldoende) kon voeden?

3 weken geleden

Reactie op GaveSterrenbeeld684950

Ik merk dat ik heel erg twijfel over borstvoeding, met name of ik het wel a ...
Ik heb ook MS. Vind het ook een lastig parket ivm kolven, weggooien en het infuus. Heb geen tips voor je, maar ik hoop dat we hier antwoorden kunnen krijgen!

3 weken geleden

Reactie op Lilymy

Als tongriemptje te strak is moet je eigelijk voor 4 weken oud laten los ma ...
ja wel handig om er op tijd bij te zijn indd. Moet wel een goede lactatiekundige zijn, ik had begrepen dat sommige er niet zo naar kijken in de zin van 'ja moet wel echt gekliefd worden' borstvoedingsthee is voor je melkproductie vermeerderen of goed behouden. Het is wel erg persoonlijk, ik heb het niet gedronken.

3 weken geleden

Reactie op GaveSterrenbeeld684950

Ik merk dat ik heel erg twijfel over borstvoeding, met name of ik het wel a ...
sommige hebben al melkproductie wanneer ze zwanger zijn, dit kan je dan dus al kolven en bewaren in de vriezer, de uren dat je dan niet mag voeden raad ik je sws aan om wel te kolven en dat dan weggooien. Als je teveel melk heb kan je dit altijd nog doneren of pannenkoeken van bakken haha. Eventueel kan je je op facebook aanmelden in lactatiekundige / donormelk groepen en vragen of er andere mamas zijn die voor die 36 uur wat melk voor jou hebben. Misschien weet je verloskundige ook wel wat.

3 weken geleden

Reactie op Laura H.

Hebben jullie nog tips voor productie verhogen? Mijn eerste was echt een h ...
misschien voor het huilen een goede osteopaat opzoeken of een chiropractor. ligt vaak dieper dan alleen maar 'kwaaltjes'. biomom op Instagram weet wel een aantal goede.

3 weken geleden

Oh ik lees graag mee! Eerste kindje en wil heel graag borstvoeding gaan geven. Liefste zo lang mogelijk. Mijn buurvrouw van vroeger heeft haar kids tot 4 jaar gevoed en zij is echt absoluut mijn spirit animal. Top vrouw. Enige waar ik heel erg bang voor ben is dat het niet wil gaan lukken. Het is nu nog even onzeker of ik wel vaginaal mag bevallen ivm placenta praevia en ik ben toch zo bang dat de productie na een keizersnede moeizaam op gang komt. Hoop zo dat het gaat lukken!!