64 Reacties

5 jaar geleden

Hier vorige keer geen geboorteplan gemaakt en ben ook echt niet van plan om er nu één te maken. Je weet toch niet hoe het loopt. Misschien ben ik hiervoor iets te nuchter 😅. I

5 jaar geleden

Ik ga alleen in hoofdlijnen schrijven wat en hoe ik het wil hebben... alles als optie en in overleg. Volgens mij is het de bedoeling dat je door z’n plan over na gaat denken over bijv morfinespuitje of ruggeprik

5 jaar geleden

K ga er zelf geen maken, maar 't is voor jezelf en je partner als je dingen opschrijft die je persee wel of niet wil. Zodat je partner precies weet wat jij wilt. Bijvoorbeeld pijnbestrijding, badbevalling, thuis of ziekenhuis etc.

5 jaar geleden

Ik schrijf ook geen geboorte plan maar laat alle opties open en laat alles gewoon over mee heenkomen. Het loopt toch wel anders dan verwacht. Dat gezegd hebbende, bereid ik me wel voor door gelezen te hebben over de verschillende opties qua medicatie enzo.

5 jaar geleden

Ik kreeg van mijn vk deze link. Je kunt het formulier downloaden : https://deverloskundige.nl/bevalling/tekstpagina/30/geboorteplan/ Omdat het mijn 3e is weet ik wel een beetje wat ik ongeveer zou willen. Maar het loopt toch altijd anders als je zou willen. Sommige praktische dingen vond ik wel fijn te benoemen. Zoals eerdere ervaringen wil ik bijv nu wel echt verdoofd worden als ik gehecht moet worden en wie de navelstreng knipt enz.. maar hoe ik de weeen bijv zou willen opvangen etc? Dat zie je dan pas . Je moet het eerst mee maken denk ik. Al kun je voor de tijd een heel boek werk geschreven hebben je zit zo in je eigen wereld dat de meeste wensen niet eens meer gewild zijn op dat moment 😅

5 jaar geleden

Ik heb bij mijn eerste een stukje tekst geschreven wat ik graag zou willen. Nu heb ik het met ‘plaatjes’ gedaan van thenakeddoula. Het is wel Engels maar mijn verloskundigen vonden het gelijk duidelijk. Plaatjes van O.a. Borstvoeding geven, uitleggen wat ze doen, pijnbestrijding ja of nee etc. Kijk voor jezelf wat je graag zou willen, maar weet wel dat je natuurlijk niet weet hoe het loopt. Maar bijv dingen als; papa de navelstreng doorknippen, wel of geen borstvoeding, sta je wel of niet open voor pijnbestrijding en welke dan (morfine, ruggenprik), waar wil je bevallen (ziekenhuis, kraamhotel, thuis), wil je dat ze je steeds op de hoogte houden, helpen met persen etc. Kun je daar iets mee?

5 jaar geleden

Dit

5 jaar geleden

Dit

5 jaar geleden

Dit

5 jaar geleden

Oh ik dacht dat het verplicht was. Dat bij geval van spoed men weet wat je wil, mocht de keuze er zijn? En niet dat je dan nog moet in verdiepen / bespreken?

5 jaar geleden

Mijn geboorteplan Omgeving - Ik wil graag thuis bevallen - Ik wil graag zo lang mogelijk thuis blijven - Ik wil het liefst een privékamer in het ziekenhuis Aanwezigen - Ik wil geen stagiaires of ander ziekenhuispersoneel in de kamer - Ik wil graag een doula bij me tijdens de bevalling - Ik wil mijn (geboorte)partner(s) graag bij me tijdens de bevalling Foetale bewaking - Ik wil graag continue foetale bewaking Foto en video - Ik wil graag dat er na de geboorte foto's worden gemaakt - Ik wil graag dat er na de geboorte wordt gefilmd - Ik wil graag dat er tijdens de geboorte foto's worden gemaakt Inleiding - Ik wil liever niet dat mijn vliezen worden gebroken om de bevalling op gang te brengen - Indien mogelijk, wil ik natuurlijke methoden proberen om de bevalling op gang te brengen Pijnbestrijding - Bied me geen pijnstilling aan, tenzij ik er zelf om vraag Inscheuren en knip - Ik heb aan perineummassage gedaan om een knip te voorkomen - Ik wil graag aanwijzingen wanneer ik moet persen of niet mag persen, om inscheuren te voorkomen - Ik wil liever geen knip, tenzij in geval van nood Tijdens de bevalling - Ik wil graag eten en drinken wanneer ik wil - Ik wil graag verschillende bevallingshoudingen uitproberen - Ik wil graag vrij kunnen bewegen of rondlopen Keizersnede - Als een spoedkeizersnede nodig is, wil ik graag wakker blijven - Ik wil graag een second opinion als een keizersnede nodig is - Ik wil het scherm graag omlaag, zodat ik de geboorte kan zien - Ik wil mijn (geboorte)partner graag bij me als ik een keizersnede krijg - Indien mogelijk, wil ik een keizersnede vermijden Bevalling - Ik wil graag aanwijzingen wanneer ik moet persen of niet mag persen, om inscheuren te voorkomen - Ik wil graag zelf bepalen in welke houding ik beval Bevallingsuitrusting - Ik ben van plan om een bevallingsbad te gebruiken. Indien dit niet beschikbaar is, wil ik graag een bad of douche kunnen nemen. - Ik ben van plan om hurkend te bevallen Na de bevalling - Als er een noodsituatie ontstaat, blijft mijn partner bij onze baby - Ik wil geen medicatie krijgen om de geboorte van de placenta te bevorderen - Indien mogelijk, wil ik na de geboorte niet van mijn baby worden gescheiden - Indien mogelijk, wil ik niet dat er aan de navelstreng wordt getrokken, dat er syntocinon wordt toegediend of dat de placenta handmatig wordt verwijderd, tenzij in geval van nood - We willen graag zo snel mogelijk na de bevalling huid-op-huidcontact en tijd om ons aan de baby te hechten Navelstreng - Ik wil liever niet dat de navelstreng meteen wordt doorgeknipt, maar wil wachten totdat deze is uitgeklopt, zodat al het resterende navelstrengbloed naar de baby gaat Voeding - Ik wil graag worden geholpen bij de eerste keer dat ik mijn baby borstvoeding geef - Ik wil mijn baby graag zo snel mogelijk na de geboorte borstvoeding geven

5 jaar geleden

Je geeft in hoofdlijnen aan hoe je je bevalling zou willen. Ik heb bijvoorbeeld aangegeven dat indien er nood is ik geen probleem heb met een keizersnee en dat mijn voorkeur hier zelfs naar uitgaat als er nood is ipv inknippen of persen tot ik te moe ben. Ook heb ik aangegeven dat indien er iets is met de kleine mijn partner bij de baby blijft (als dit mag en mijn partner zich daar natuurlijk ook fijn bij voelt). Ook het uitkloppen van de navelstreng en of je de placenta wilt bewaren zijn dingen die je kan opnemen.

5 jaar geleden

Oh ik dacht dat het verplicht was. Dat bij geval van spoed men weet wat je ...
Nee hoor. Ik heb bij de eerste alleen aangegeven thuis te willen bevallen en de rest op me af te laten komen. Ik ben er vanuit gegaan dat de professional weet wat te doen. En in geval van nood gaat man met kind mee, dat is hier in het ziekenhuis beleid.

5 jaar geleden

Reactie op Aggieking

Mijn geboorteplan Omgeving - Ik wil graag thuis bevallen - Ik wil graag zo ...
Wauw! Wat een mooi en uitgebreid plan zeg, heel fijn voorbeeld

5 jaar geleden

Dit was mijn geboorteplan 2 jaar geleden van mijn eerste zoontje : Omgeving: in het ziekenhuis Aanwezige : mijn vriend Bevalling: Normale bevalling en anders zou ik graag een baarkruk willen proberen. Pijnbestrijding liever niet. Ik wil zo min mogelijk weten wat er gebeurd, bijvoorbeeld uitgescheurd of er moet gehecht worden. Borstvoeding: ja

5 jaar geleden

Ik had bij mijn eerste een “bevallingsplan” hier is niks van terecht gekomen tijdens de bevalling 😂 ik heb deze keer dus geen plan... veel relaxter!

5 jaar geleden

Reactie op Aggieking

Wat goed zeg! Vind je het erg als ik dit copy-paste? 😆 Dit is precies wat ik ook wil

5 jaar geleden

Reactie op Aggieking

Heftig 😅

5 jaar geleden

Ik heb het redelijk simpel gehouden. Oh en een typfout zie ik 😓

5 jaar geleden

Reactie op Scorpio89

Ik had bij mijn eerste een “bevallingsplan” hier is niks van terecht gekome ...
Precies. Hier net zo!