20 Reacties
5 jaar geleden
Ik heb hiernaar gekeken, maar het bleek dat er tot nu toe alleen zeldzame gevallen zijn waarbij iemand succesvol zijn eigen stamcellen kon gebruiken bij ziekte. Dus je betaald veel geld om het jaren op te slaan maar er is bijna geen kans dit ooit nuttig te gebruiken.
De bloedbank zelf raadde aan dat het beter is om te doneren, daar help je mogelijk nog iemand mee.. maar ik hoorde dat ze dus de navelstreng niet kunnen uitkloppen als je het wilt doneren. En gezien ik zelf al aan de lage kant zit met ijzer, wil ik liever dat me kindje al het ijzer mogelijk in zijn bloed meekrijgt.
5 jaar geleden
Ik heb hiervoor bij mijn 1ste zwangerschap voor gehoord maar jammer genoeg moet de vader of iemand direct na de bevalling dan vertrekken en een 2 uur rijden naar de bloedbank. Ik ben van België en dat was wel een eindje. Daarnaast is er geen garantie dat als je het later nodig hebt, het intussen al niet gebruikt is.
5 jaar geleden
Wij hebben er voor gekozen dit niet te doen. Ook om wat er geschreven staat in eerdere reacties. Ik wil heel graag de stamcellen doneren, mocht dit kunnen. In mijn omgeving heb ik vrij veel mensen meegemaakt met leukemie die gebruik konden maken van de stamcellen uit navelstreng bloed. Kleine moeite, grote bijdrage.
5 jaar geleden
Ik heb erover nagedacht en ook besloten het niet te doen. Voor eigen gebruik zijn er niet zoveel toepassingen, en wss is het ook maar een x aantal jaar bruikbaar, dus dat vond ik sowieso de moeite niet.
Ik heb nagevraagd bij de VK of ik het kon doneren, want dat wilde ik wel graag, maar dat was in onze regio nog niet mogelijk helaas.
5 jaar geleden
Bij ons kun je alleen doneren als je in het ziekenhuis bevalt. En zij regelen dan alles verder. Je hoeft alleen aan te geven of je dat goed vind of niet. In principe gaan we voor een thuisbevalling maar als we er toch terechtkomen vind ik het prima! Kleintje heeft als zo veel voedingsstoffen, dat komt wel goed.
5 jaar geleden
Ik heb mij er ook in verdiept in opslag zowel voor de particuliere opslag (dan is het tegen forse betaling alleen voor kindje zelf/familieleden als de opslag bij bijvoorbeeld san quinde bloedbank (dan is het voor een match). Het is lang niet zo genezend en zaligmakend als dat de advertenties aanstaande ouders laat geloven. Zij adverteren vaak met dag als een kindje iets krijgt je dit kan genezen met de opgeslagen stamcellen maar vaker is dit niet het gevaar (veel aandoeningen krijg je pas vanaf een bepaalde leeftijd). Best wat haken en ogen dus.
5 jaar geleden
Ik heb er ook naar gekeken, maar vorig jaar is er een heel schandaal geweest met een particuliere opslag die vanwege gebrek aan geld de stamcellen naar Polen hebben verhuisd, waardoor ouders nu niet meer weten of ze nog bij de stamcellen van hun kind kunnen. En Sanquin zaten we over na te denken, maar nu lees ik hier dat t niet kan als je de placenta wilt laten uitkloppen. Maar als het niet uitgeklopt kan worden, doneer ik t alsnog
5 jaar geleden
Woon niet in Nederland, maar denk hier wel serieus over na. Kan ook kiezen voor de combi met donatie, mochten er een match zijn krijg je de keuze: Zelf houden of doneren.
Er zijn momenteel nog weinig toepassingen, maar er lopen veel onderzoeken met veelbelovende vooruitzichten. Aan de andere kant is het een hoop geld waarvan je niet weet of je er ooit iets aan gaat hebben. Enorm moeilijk!
5 jaar geleden
Reactie op Blijei89
Ik heb de afnameset inmiddels ontvangen. Moet alles nog even goed doorlezen ...
Ik dacht dat als je laat uitkloppen je dan niet kan opslaan of doneren... Volgend artikel zegt dat toch https://www.babybytes.nl/nieuws/navelstrengbloed-doneren-wel-of-niet
5 jaar geleden
Reactie op Valex
Ik dacht dat als je laat uitkloppen je dan niet kan opslaan of doneren... ...
Klopt bij uitkloppen laat je al het bloed naar je kindje toestromen. Dus dan valt er niets te doneren..
Bij doneren pakken ze het bloed wat nog in de navelstreng zit. Dus knippen ze die zo snel mogelijk door en halen het laatste bloed er snel uit ter donatie.
5 jaar geleden
Bij Sanquin wordt het opgeslagen in een wereldwijd bestand, iedereen kan hier dus gebruik van maken. Fijn voor als iemand het nodig heeft, maar geen garantie dat je als ouder er aanspraak op kan maken. Daarvoor moet je het prive laten opslaan en dat doet Sanquin helaas niet (anders had ik dat wel gedaan). En idd een prive opslag is het maar afvragen hoe en waar het opgeslagen wordt, daarom twijfel ik hier nog over.
5 jaar geleden
Hi hi, wij hebben het op
01-01-2019 laten ophalen.
Door Cryosave dit was van ons 3e kindje en dachten je weet het maar nooit in de toekomst, voor ons de kinderen, familieleden. Nou de eindstand is nu zo dat ik niet weet waar de stamcellen zijn en of ze er überhaupt nog zijn🤦🏻♀️.... we hadden de helft “aanbetaald” en gelukkig de rest niet want je bent wel
Paar duizend euro verder, erg zuur allemaal. Ik raad het overigens wel aan 😃 met de technologie die er nu is, alleen wel bij een betrouwbaar instituut. Gr, en succes 🍀 met jullie keuze!!