23 Reacties
3 jaar geleden
Hai,
Een paar weken terug heb ik hier navraag naar gedaan bij mijn vk vanwege info wat ik las op de site van het MUMC. Zij gaf aan dat dat hier in de regio (Noord Nederland) niet gebruikelijk is. Wellicht in mijn geval ook niet omdat ik wel in het ziekenhuis maar gewoon onder begeleiding van mijn eigen vk kan bevallen?
De info die ik gevonden heb ging overigens vooral over de eigen afweging die je als moeder kunt maken, niet dat het verplicht is oid.
3 jaar geleden
Reactie op Uniekgezin
Hai,
Een paar weken terug heb ik hier navraag naar gedaan bij mijn vk vanw ...
En wat is jouw mening over inleiden? Ik ben 43. Ik moet opeens heel snel een beslissing gaan maken 😔
3 jaar geleden
Ik kreeg ook afgelopen week ineens die vraag bij de verloskundige (was toen 38 weken). Of ik dat eigenlijk wilde?
Was met mij ook niet eerder over gesproken. Heb aangegeven dat ik het eerst nog op zijn beloop laat. Ben nu 38+4 en voel al wel gerommel. Ga er dus ergens vanuit dat ons mannetje zich wel op tijd gaat aandienen en anders kon ik altijd nog een afspraak maken.
Moet eerlijk zeggen dat ik ook wel verbaasd was dat dit niet eerder besproken is zodat ik erover na had kunnen denken. Denk niet dat ik dan een andere keuze had gemaakt, want ik voel me goed en vind mijn zwangerschap goed vol te houden maar toch.
Hoe sta jij erin? Kan me voorstellen dat het jou dan ook overviel als het nu pas ter sprake kwam.
3 jaar geleden
Reactie op Tassie1980
En wat is jouw mening over inleiden? Ik ben 43. Ik moet opeens heel snel ee ...
Wat lastig dat je nu voor die keuze komt te staan! De site van het MUMC geeft wel heel mooi de voors en tegens weer wat mij betreft. Voor mij is het niet mijn eerste zwangerschap, wat bijv. maakt dat de kans op stilgeboorte kleiner is langer in de zwangerschap dan wanneer dat wel het geval geweest was. Ik ben nu bijna 38 weken en hoop niet dat ik voor de keuze kom te staan eerlijk gezegd 🙈 Op dit moment ben ik er niet uit waar ik voor zou kiezen...
3 jaar geleden
Reactie op Tassie1980
En wat is jouw mening over inleiden? Ik ben 43. Ik moet opeens heel snel ee ...
Ben je met een medische reden bij het ziekenhuis?
Je MOET niets he? Je kunt goed vragen naar voor en nadelen en welke opties er zijn. Je kunt eens kijken of vroedvrouw Margot er iets over zegt op haar instagram. Ze heeft er een artikel over geschreven maar dat is betaald.
Het is belangrijk dat jij achter de keuze staat die je maakt, en dat je dus goed geïnformeerd bent over het waarom achter alle mogelijkheden.
Kan me voorstellen dat je hier echt even van van slag bent! Dat mag je ook best zeggen,
3 jaar geleden
Ik ben 43jr en nu 37+3 dagen zwanger ik wordt met 39 weken ingeleid bij mij hebben ze eigenlijk de 2e afspraak bij de gynaecoloog al aangegeven dat ik hiervoor kan kiezen ze gaf aan dat ik er dan rustig over na kon denken ik heb al 3 kids uit mijn vorige huwelijk en bij nr3 ben ik toen ingeleid omdat ik over tijd liep en hij weinig vruchtwater had.
Heb nu in overleg met mijn partner toch gekozen voor inleiden maar dit ook omdat ik lichamelijk op ben door de bekkeninstabiliteit.
3 jaar geleden
Reactie op Marije1982
Ik kreeg ook afgelopen week ineens die vraag bij de verloskundige (was toen ...
Het overviel mij heel erg idd! Was ook best boos. Ik sta er open voor. Wil geen enkel risico lopen. Ben zwanger geworden via IVF en heb een hele zware zwangerschap gehad.
3 jaar geleden
Reactie op Uniekgezin
Wat lastig dat je nu voor die keuze komt te staan! De site van het MUMC gee ...
Ik zal die site ook eens gaan bekijken. Mijn zwangerschap is via IvF dus ben enorm voorzichtig. Als inleiden word aangeraden denk ik dat ik op hun ervaring en kunde af ga.
3 jaar geleden
Reactie op tinkelbel123
Ben je met een medische reden bij het ziekenhuis?
Je MOET niets he? Je kun ...
Ja van slag en erg boos 🥴 ik ben niet medisch. Wel zwangerschap via ivf dus erg voorzichtig. Heb zware zwangerschap gehad waarbij hulp steeds op zich liet wachten en nu dit weer 😕
3 jaar geleden
Reactie op Amna79
Ik ben 43jr en nu 37+3 dagen zwanger ik wordt met 39 weken ingeleid bij mij ...
Wat fijn dat ze er bij jou zo snel over zijn begonnen. Is bevallen na inleiden zwaarder / pijnlijker???
3 jaar geleden
Reactie op Tassie1980
Ja van slag en erg boos 🥴 ik ben niet medisch. Wel zwangerschap via ivf du ...
Dat vind ik echt heel naar voor je!
Het is zo belangrijk dat je gehoord wordt en dat je het gevoel van regie hebt over je eigen keuzes. Zou je je verloskundige kunnen bellen of mailen en dit kunnen vertellen? Misschien dat er een counselingsgesprek plaats kan vinden waarbij uitgelegd wordt welke keuzes je hebt, met welke voor en nadelen en welke opties er zijn. Zodat je dan weloverwogen een eigen keuze kan maken. En dan is er geen goed of fout.
Ik las ook je vraag over of inleiden zwaarder of pijnlijker is, ook daar kun je echt wel veel betrouwbare informatie over vinden.
Ik ben bij mijn oudste ingeleid. De weeen worden dan kunstmatig opgewekt waardoor het anders kan voelen. De een heeft goede ervaringen, de ander minder goede of slechte. Dat is zo lastig te zeggen. Ik zou je vooral adviseren dat als je kiest voor inleiden, je ook tijdens de inleiding goed voor jezelf opkomt of op laat komen. Welke dingen wil je wel/niet, en waarom worden bepaalde dingen geadviseerd. Je kunt eens zoeken op BRAINS.
3 jaar geleden
Reactie op tinkelbel123
Dat vind ik echt heel naar voor je!
Het is zo belangrijk dat je gehoord w ...
Dankjewel voor je reactie. Verloskundige heeft paar keer excuus aangeboden en een afspraak voor mij gemaakt voor aanstaande woensdag in ziekenhuis voor informatie en eventueel plan van aanpak. Ik had idd verschillende dingen gelezen over inleiden waarvan meeste niet zo positief 🥺 Dus ben er een beetje bang voor. Maar ja wat moet dat moet hoor alles voor de kleine. Ik zal ook eens kijken naar brains.. thanks voor de tips
3 jaar geleden
Reactie op Tassie1980
Het overviel mij heel erg idd! Was ook best boos. Ik sta er open voor. Wil ...
Heel begrijpelijk dat je er boos om was en geen enkel risico wilt lopen. Helemaal gezien de situatie die je beschrijft (ivf, zware zwangerschap). Dan zou je het helemaal verwachten dat het op tijd besproken wordt. Zodat je je kan laten inlichten. Heel veel succes met het maken van je keuze. Hopelijk wordt het nu goed opgepakt en heb je straks een mooie bevalling om op terug te kijken 😘❤️
3 jaar geleden
Reactie op Marije1982
Heel begrijpelijk dat je er boos om was en geen enkel risico wilt lopen. He ...
Dankjewel!
3 jaar geleden
Reactie op Tassie1980
Wat fijn dat ze er bij jou zo snel over zijn begonnen. Is bevallen na inlei ...
Persoonlijk vond ik het niet echt zwaarder het is alweer 16jr geleden toen ging het anders ben toen ingeleid met een infuus het enige wat ik persoonlijk pittig vond was de korte weeën storm die ik had maar dat kan ook gebeuren bij een bevalling zonder inleiden.ik heb het ook zonder pijnstilling gedaan toen.
Vind het nu ook spannend hoor gezien mijn leeftijd en er is best veel veranderd en ook misschien omdat ik dit keer zwanger ben met behulp van ICSI/IVF
3 jaar geleden
Reactie op Amna79
Persoonlijk vond ik het niet echt zwaarder het is alweer 16jr geleden toen ...
Ik word alleen maar zenuwachtiger 🥴
3 jaar geleden
Reactie op Tassie1980
Nee, niet doen. Een inleiding hoeft niet heftiger te zijn, wat ik al schreef is het het belangrijkste dat je zelf het gevoel dan regie hebt. En dat ben je echt al aan het doen, je hebt woensdag een gesprek waarin je alles kunt gaan vragen en waarna je jouw eigen beslissingen mag nemen. Dat is super knap. Lees je goed in en lees vooral ook positieve verhalen over inleiden want die zijn er echt!
3 jaar geleden
Reactie op tinkelbel123
Nee, niet doen. Een inleiding hoeft niet heftiger te zijn, wat ik al schree ...
Ik heb nu gelezen hoe ze alles doen. Zal idd ook op Facebook eens kijken naar ervaringen. Misschien dat het helpt, dankjewel!
3 jaar geleden
Reactie op Tassie1980
Niet nodig joh! Ben bij mijn vorige zwangerschap ingeleid en kijk daar heel positief op terug! Bevalling ging snel (2,5 uur) weinig pijnlijke weeën en zou het zo weer doen als dat nodig is😊. Ik zou het zelf niet zonder medische reden doen (laat die kleine meid maar beslissen wanneer ze wil komen) maar als het wel nodig blijkt voor haar of mijn gezondheid heb ik er echt nul problemen mee!
3 jaar geleden
Ik ben bij mijn vorige zwangerschap ingeleid (niet vanwege leeftijd maar dat maakt opzich niet uit)en kijk op het inleiden zelf positief terug ondanks de weeenstorm die ik had. Einde van de bevalling niet maar dat had niks met de inleiding te maken. Hele grote kans dat ik binnenkort weer ingeleid ga worden. Ik zou me er niet te druk over maken!