98 Reacties

10 maanden geleden

Ik vind het heel duidelijk. Je weet goed wat je niet wilt. Tis jullie kind, jouw gezin, jouw leven.

10 maanden geleden

Vraagje uit nieuwsgierigheid: laat je de baby ook niet oppakken/knuffelen door je ouders/zussen?

10 maanden geleden

Reactie op Elene 🌻

Vraagje uit nieuwsgierigheid: laat je de baby ook niet oppakken/knuffelen d ...
Hun wel. Alleen ik hou er niet zo van als iedereen constant aan mijn kind gaat zitten. Ik zal mijn dochter met alle liefde afstaan aan ze, alleen wel als ik dit aanbied🙈

10 maanden geleden

Voor ons dezelfde regels hoor! Wij hebben ze van tevoren al gedeeld, zodat ik dat niet hoef te doen als de familie er is. Wel bij ons ook handen wassen bij binnenkomst. Ik wil ook niet dat iemand zomaar de baby straks oppakt zonder dat ik dat zeg. Ik vind dat geen fijn gevoel. Iedereen staat daar natuurlijk anders in, maar bij ons geven wij het zelf aan en anders niet 😘

10 maanden geleden

Neem er gerust drie of zes maanden voor en vraag pas wanneer jullie er aan toe zijn tantes, vrienden, kennissen, collegas etc over de vloer. Behalve directe familie hoeft niemand per se in de eerste weken je kind te zien. Jullie geven aan wanneer jij genoeg hersteld bent voor de parade, niet de visite. Ik ga nog strenger zijn deze keer, vooral in de eerste kraamweek vanwege bezoek (schoonfamilie) dat mijn aangegeven grenzen niet respecteerde en de baby zomaar rond liet gaan, terwijl ik nog zwak en in kraamtranen was. En sowieso kort óf wel iets langer, maar dan moet je wel echt komen helpen en een gezellige rust in huis kunnen brengen. Door te koken bijvoorbeeld. Maar voel je dan ook niet verplicht sociaal te gaan doen als je eigenlijk wilt slapen/voeden/douchen/rusten/kolven/de baby bij je wilt hebben enz. En zulke regels beschermen jou en je kind in de eerste kwetsbare weken, heel normaal. Ik zie dit overal om me heen.

10 maanden geleden

Klinkt totaal niet overdreven hoor! Heel duidelijk en helemaal mee eens. Wij vonden het bij onze eerste kindje ook belangrijk dat mensen sowieso hun handen zouden wassen en wij hadden ook wel soms issues met mensen die rookten en gingen vasthouden. Dat ze iig wel schoon waren van rook zeg maar... Dus dan een doek ertussen bijv. Daarnaast liever niet vasthouden met sterke parfum enzo. En ons kindje was in de winter geboren toen er RS en griep heerste, dus we hebben regelmatig bezoek geweigerd die aangaven een "onschuldig" kuchje te hebben. Had elke keer het gevoel zelf dokter te moeten spelen, heel vervelend. Het liefst wil je dat mensen zelf die keuze maken en besluiten dat het niet handig was geweest. Maar .. Ja, wij waren wel hard daarin. 🤣 Nu bij de 2de wss hetzelfde, haha.

10 maanden geleden

Wij hebben gezegd de 1e 2 weken eerst maar zelf een beetje te prutten thuis. Ze horen wel wanneer ze mogen komen. Dit is onze eerste en ik ben benieuwd hoe schoonfamilie reageerd op onze wensen. Gelukkig is mijn verloofde erg duidelijk in zijn communicatie, ik vind dit wel lastig om aan te geven.

10 maanden geleden

Ik wil dat net zo gaan doen. Bij onze dochter werden mijn/onze wensen niet geheel gerespecteerd en heb ik ook tegen mijn wil in mijn dochter laten vasthouden, eigenlijk wilde ik dit helemaal niet. Tevens roken mijn beide schoonouders en waste zij hun handen niet. Mijn schoonmoeder is daarbij ook nog copd patiënt en ze kwamen na 2 weken al onaangekondigd langs waar ik totaal niet op stond te springen. Ik heb nu wel al duidelijk gemaakt naar mijn man dat hij de regels maar duidelijk doorgeeft aan zijn ouders dat heb ik namelijk wel al gedaan bij mijn moeder. Mijn moeder is een totaal ander type en heel voorzichtig met alles. Maar ook ik heb nu besloten dat ik de eerste week of 2 weken niet ga afstaan als we bezoek krijgen en al zeker niet laat oppakken door anderen dan alleen mijn man en mij. Niet omdat ik het ze niet gun maar gewoon om mijn gevoel hierin te volgen. Ik betrek hier mijn kraamhulp ook erbij in de eerste week, max half uurtje bezoek, handen wassen geen kusjes etcetc zij kunnen dat vaak beter brengen dan een kraamvrouw die vol in de emoties en hormonen zit heb ik het idee want als ik het moet doen dan hebben we een probleem 😅

10 maanden geleden

Alleen mijn moeder en zussen (en zwagers) mogen de eerste dagen langskomen (ik heb geen partner en schoonfamilie). Pas iets later hun kinderen, denk ik. Maar van iedereen wil ik eerst een belletje of appje om een afspraak te maken en niet dat iedereen maar aan komt waaien. Voor het vasthouden ga ik nog geen en weer, ergens denk ik niemand, aan de andere kant vind ik het prima, zolang m'n dochter maar niet als een hapjesschaal wordt doorgegeven. Het scheelt dat het eerst alleen m'n zussen en moeder zijn. Liefst geen kusjes, maar da's meer omdat 1 zus telkens koortslip heeft. Die mag ook niet komen als ze er eentje heeft trouwens. Ik vind het ook nog lastig hoe ik het ga aanpakken met mijn kettingrokende zus, die stinkt echt enorm naar sigaretten altijd, dat vind ik eigenlijk te goor voor woorden. Griep, verkoudheid, blegh voelen..... Dan blijf je maar lekker thuis! Handen wassen bij binnenkomst, niet te lang blijven, half uurtje is voldoende, tenzij je iets voor me doet zoals de afwas of koken. Als de kraamverzorgster er is krijg je misschien beschuit met muisjes, maar verder geen catering in mijn huis. Het wordt ook gewaardeerd als je eten voor me meeneemt ipv iets dat ik waarschijnlijk toch niet ga gebruiken. Vrienden zijn allemaal maar matig geïnteresseerd, dus die hoeven de eerste 2/3 weken ook niet te komen. Mensen mogen wel foto's maken, maar niet op Social Media delen. Foto's via whatsapp alleen onherkenbaar, dus een handje of voetje en geen gezichtje. Ik deel zelf in de familie app wel een foto met haar gezicht die dan gedeeld mag worden met de ooms, tantes, nichten etc. De 'pronk' foto zeg maar. Ik denk dat 1 van m'n zussen het wel kan vinden met m'n regels, ze is zelf kraamverzorgster en maakt van alles mee qua regeltjes van de ouders.

10 maanden geleden

De eerste week wil ik in mijn eigen bubbel zitten met mijn gezin. Ik wil dan niemand over de vloer hebben. Tweede week mogen alleen ouders komen, want ik heb geen behoefte aan m'n zus met haar gezin die lak hebben aan andermans regels. Schoonfamilie is wel een dingetje... Mijn schoonouders zijn erg oud en komen van ver. Ook kunnen zij niet zelf reizen en zijn zij afhankelijk van mijn schoonzus (die volle bak heeft thuis). Dus als zij komen, dan komt gelijk een hele stoet mee. En als de ene schoonzus met gezin komt dan is er weer de vraag waarom m'n andere schoonzus met gezin niet kan komen. Niet dat ze niet welkom zijn, maar ik sta op zo'n moment niet te springen om zoveel drukte en prikkels... -Verder wie er ook als gast binnen komt; handen wassen. Of je nu de baby gaat aanraken of niet, I don't care. Ik wil niet steeds m'n huis moeten ontsmetten als er gasten waren geweest omdat ik niet weet waar iedereens handen waren geweest. Kleine handeling, maar bespaart me een hoop gedoe. -Zieke mensen blijven weg (dus ook koortslipmensen). -Niemand komt aan de baby tenzij ik dat zeg! (Deze harde regel laat ik de kraamverzorgster duidelijk weten zodat dit duidelijk wordt gecommuniceerd als mijn gasten lak hebben aan mijn woorden.) -Een uur is lang genoeg, afhankelijk van hoe ik me voel kan het max twee uur worden, daarna vliegt iedereen eruit. -Misschien krijgt bezoek beschuit met muisjes, afhankelijk van of de kraamverzorgster of mijn partner dit heeft bereid. Maar wij zijn geen restaurant, dus ze hoeven niet te verwachten dat hier een catering is. Eet en drink maar voordat je komt. -Trouwens, ik doe niet aan onaangekondigde bezoeken. Al komt men nog van ver, als er geen afspraak met ons is gemaakt dan blijft de deur dicht. Na een paar weken, afhankelijk van hoe we ons voelen, wil ik wel kijken of we ander bezoek verwelkomen. Andere familieleden, vrienden, collega's , enz. Daar gelden dezelfde regels als hierboven genoemd. Klinkt allemaal heel streng en overdreven, maar ik weet uit mezelf dat ik geen behoefte heb aan drukte en onvoorspelbare mensen en situaties tijdens mijn kwetsbare tijd. Enige wat ik op dat moment wil is mijn kind beschermen en genieten van ons gezin.

10 maanden geleden

Wij gaan voor uitgerekende datum dit berichtje versturen; Lieve familie en vrienden, De komst van ons eerste kindje komt steeds dichterbij. En we kijken er enorm naar uit om haar binnenkort in onze armen te sluiten. Na een lange en emotionele weg voelen we ons gezegend en dankbaar voor dit bijzondere moment. Om ervoor te zorgen dat de eerste periode voor ons en onze dochter zo rustig en veilig mogelijk verloopt, willen we graag een aantal afspraken met jullie delen. We hopen dat jullie hier begrip voor hebben en ons hierin willen ondersteunen: *1. Geen geboorteaankondigingen van ons kind:* We willen het nieuws van haar geboorte graag zelf met iedereen delen. We vragen jullie daarom vriendelijk om dit niet namens ons te doen. *2. Privacy voor ons kindje:* We vragen jullie om geen foto's of video's van ons kindje online te plaatsen, ook niet op een beperkte WhatsApp-status of privéverhaal. *3. Geen onaangekondigd bezoek:* Om rust en structuur te behouden, ontvangen we geen onaangekondigde bezoekers. Maak altijd eerst een afspraak met ons om te zien of het schikt. *4. Rustperiode na de bevalling:* De eerste dagen na de geboorte willen we quality time doorbrengen als gezin en tijd nemen voor herstel. In deze periode ontvangen we geen bezoek. *5. Niet kussen:* Voor de gezondheid van onze dochter vragen we iedereen om haar niet te kussen. Dit is een belangrijke maatregel om haar te beschermen. *6. Niet roken of vapen:* Tijdens een bezoek vragen we vriendelijk om niet te roken of vapen. *7. Ziek? Stel je bezoek uit:* Als je je niet goed voelt of iemand in je huishouden ziek is, vragen we je vriendelijk om je bezoek uit te stellen. *8. Hygiëne is belangrijk:* We vragen iedereen om hun handen te wassen én te ontsmetten voordat ons kindje wordt aangeraakt. *9. Ons kindje vasthouden:* Als je haar wilt vasthouden, laat ons haar dan aan je overhandigen. Pak haar niet zelf op en zorg dat je comfortabel en stabiel zit. *10. Respect voor onze keuzes:* We hebben bewust gekozen voor ons eigen manier van opvoeden. We vragen dan ook om geen ongevraagd advies of meningen te delen, maar ons te steunen in onze keuzes. We hopen op jullie begrip en steun, en we kijken ernaar uit om dit mooie nieuwe hoofdstuk in ons leven met jullie te delen! Liefs,

10 maanden geleden

Reactie op NirvanaSG

Wij gaan voor uitgerekende datum dit berichtje versturen; Lieve familie en ...
Wat goed! Zoiets zou ik ook graag willen, maar mijn partner vind mij dan "te streng"... Het voorkomt wel discussie ter plaatse en schept voor iedereen duidelijkheid en dus rust! Zaten jij en je partner hierover op 1 lijn?

10 maanden geleden

Wat is precies het probleem met mensen die naar rook stinken? De geur is toch niet per se schadelijk voor baby’s?

10 maanden geleden

Bij mijn vorige zwangerschap hadden we gewoon mensen laten komen als ze vroegen voor kraambezoek. Mijn ervaring is dat ze in de eerste week nog niks vragen, behalve natuurlijk ouders en zussen. Wij wilden dat iedereen zijn handen waste voor het vasthouden (ons zoontje is van december en er heerste toen vanalles), bij verkoudheid of ziekte lekker wegblijven. Vasthouden bepaalden wij, maar ik hen eigenlijk maar ik denk dat er maar 2 mensen zijn geweest die echt hebben gevraagd de baby vast te houden, de rest niet (bij sommige hebben we het zelf aangeboden). Behalve mijn schoonmoeder trouwens die wel zo'n doorgeefluik was uit zichzelf en ons zoontje zelf aan iedereen doorgeeft of zelf de vraag vroeg wil je hem vasthouden 😂. Daar heeft mijn vriend toen wat van gezegd dat wij bepalen wie hem vasthoudt en niet zij.

10 maanden geleden

Reactie op NirvanaSG

Wij gaan voor uitgerekende datum dit berichtje versturen; Lieve familie en ...
Je regels zijn allemaal heel vanzelfsprekend. Ik zie dit vaker dat ouders dit vooraf doorgeven. Ik snap gewoon niet dat er mensen in je kring kunnen zijn die dit onaangekondigd doen. Vooral het zomaar oppakken/onaangekondigd langskomen/kussen/roken. Ik begrijp dat niet zo goed…

10 maanden geleden

Helemaal niet streng! Ik vind het knap dat jullie dit al zo goed kunnen aangeven. Bij mijn eerste was ik totaal overweldigd door alles waardoor ik na 3 dagen compleet in elkaar stortte door al het bezoek etc. Dit keer doen wij het ook anders en zal ik ook een stuk strenger zijn wat betreft bezoek.

10 maanden geleden

Reactie op Jettttte

Wat is precies het probleem met mensen die naar rook stinken? De geur is to ...
Het is sowieso gewoon vies...

10 maanden geleden

Reactie op Jettttte

Wat is precies het probleem met mensen die naar rook stinken? De geur is to ...
Is voor iedereen persoonlijk, maar als je zoekt op "derdehands rook baby" - op Google bijv. dan kan je lezen waarom wij die keuze hebben gemaakt om daar heel bewust mee om te gaan

10 maanden geleden

Reactie op xThinkerbelle

Wat goed! Zoiets zou ik ook graag willen, maar mijn partner vind mij dan "t ...
Mij partner dacht er eerst ook wat makkelijker over totdat ik de gevolgen met hem ging bespreken van wat als er geen hygiëne is en wat als iemand wel een baby kust wat er dan zou kunnen gebeuren. Dat heeft hem toen wel aan het denken gezet. Daarnaast heb ik in het verleden 4 miskramen gehad. Dus ik heb duidelijk gezegd van dit is mijn lichaam, nu eindelijk na zoveel pijn en moeite komt er een gezond kindje dus daar ben ik natuurlijk extra voorzichtig mee.

10 maanden geleden

Reactie op MomLunaS

Je regels zijn allemaal heel vanzelfsprekend. Ik zie dit vaker dat ouders d ...
Helaas zitten ze er wel tussen..