17 Reacties
5 jaar geleden
Dank voor deze info! Ik word rond week 35 ook getest omdat ik in het verleden wel eens positief getest ben. Wat heb jij destijds gedaan? Bevalling met antibiotica? Ik wil heel graag thuis bevallen (is bij de eerste zeer goed bevallen, maar toen was er nog geen protocol omtrent GBS), maar als de risico’s veel groter zijn dan zal het toch ziekenhuis moeten worden voor het welzijn van de kleine.
5 jaar geleden
Reactie op li_v88
Dank voor deze info! Ik word rond week 35 ook getest omdat ik in het verled ...
Ik heb er ook lang over nagedacht wat ik zou doen, uiteindelijk toch gekozen voor bevallen met antibiotica. Is me alles meegevallen en gelukkig hebben we er beide geen last van gehad (dochtertje heeft nauwelijks darmkrampjes gehad en zelfs geen spruw, wat ik ergens wel verwacht had omdat ik ten tijde van de bevalling ook een candida infectie had).
Nu bij de tweede twijfel ik weer, het is namelijk het best als je minimaal 2 giften antibiotica krijgt met 4 uur ertussen, en ik weet niet of ik dat dit keer red omdat het de tweede is en het misschien veel sneller gaat. En daarnaast wil ik eigenlijk liever niet in het ziekenhuis bevallen als er in november misschien weer een opleving van Corona is. Bovendien lijkt thuis bevallen me ook echt heel erg mooi.
Ik geloof dat er van de vrouwen die actief draagster zijn, zo’n 2% vd baby’s besmet raakt en ziek wordt (pin me er niet op vast, zou dat even moeten checken). In ieder geval niet een heel groot deel. Maar ja, het kan wel hele ernstige gevolgen hebben en als het kindje opgenomen wordt, heeft dat in mijn optiek ergere gevolgen dan antibiotica tijdens de bevalling. En dan doel ik vooral op een verstoorde hechting en op het feit dat het kindje dan zelf een complete antibiotica kuur krijgt, in plaats van jij als moeder tijdens de bevalling twee keer een gift via het infuus.
Het blijft lastig... ik hoop dat ik met 35 weken geen actief draagster blijk, dat zou de keuze wat vergemakkelijken.
Sowieso ga ik wel weer de probiotica van vitals nemen uit voorzorg. En ook nog een van megaflora ‘baby and me’, heb ik de vorige keer ook gedaan. https://www.ergomax.nl/megaflora-for-baby-and-me-natuurlijke-zwangerschaps-probiotica-voor-vrouwen
5 jaar geleden
Streptokokken B infectie. En je kunt drager zijn van de streptokokken en dus overdragen...
https://www.rivm.nl/groep-b-streptokokkeninfecties-gbs
5 jaar geleden
Reactie op lambi
Oei dat is idd wel heel ernstig, wist niet dat er meerdere dingen met GBS aangeduid kunnen worden. Weer wat geleerd. Gelukkig heb ik het inderdaad over de groep B streptokokken en niet de spierziekte!
5 jaar geleden
In principe is ongeveer 1 op de 5 vrouwen draagster van GBS. Je kan je inderdaad laten testen aan het eind vd zws om te kijken of de bacterie ‘actief’ is, echter wordt er in NL niet standaard wat mee gedaan. Alleen als je te maken hebt met risicofactoren (te vroeg bevallen/langdurig gebroken vliezen/blaasontsteking op basis van GBS in de huidige zws gehad en/of een ziek kind op basis van GBS in je voorgeschiedenis) krijg je antibiotica tijdens je bevalling.
Regionaal kan dit protocol iets verschillen, je kan je verloskundige of gynaecoloog om meer info vragen.
Wij testen alleen zwangeren die een bewezen GBS infectie hebben doorgemaakt in de voorgeschiedenis of in de huidige zwangerschap een blaasontsteking op basis van GBS.
(Ik ben zelf verloskundige)
5 jaar geleden
Ik heb in m'n eerste zwangerschap deze bacterie gehad en meteen aan infuus bij bevalling. Nu bij tweede geen idee of ik hem heb, maar ga sowieso aan infuus.
5 jaar geleden
Reactie op Angie1
als je nooit eerder getest zou zijn voor GBS is het mogelijk om aan je zorg ...
Dat is geen normaal beleid maar dat zou je wel kunnen vragen. Om eerlijk te zijn moet je je afvragen of je je deze hectiek bij voorbaat op de hals wilt halen.
1 op de 5 vrouwen (20%) is dus drager van GBS. Als je drager bent wordt tijdens de bevalling ongeveer de helft vd babies besmet met GBS en daarvan worden 1 op de 100 ziek. Dat is in totaal 1 op 1000 van alle pasgeboren in NL!
Als een kindje ziek wordt is dat heel naar, maar wel goed te behandelen met antibiotica.
Wij hebben een tijdje met een onderzoek meegedaan waarbij we alle zwangeren aan t einde vd zws testen op GBS. Als we dan wisten dat deze bacterie actief was waren we alleen extra alert na de geboorte of het kindje ziekteverschijnselen zou krijgen (zoals koorts). Bij risicofactoren zoals eerder genoemd kregen de zwangeren wel antibiotica tijdens de bevalling. De uitkomst van dit onderzoek was precies zoals de getallen lieten zien. Wij hebben geen zieke baby gehad op basis van alleen dragerschap en verder geen risicofactoren had.
In België zal dit beleid vast anders zijn maar België kent sowieso een heel ander verloskundig systeem!
5 jaar geleden
Reactie op li_v88
Dank voor deze info! Ik word rond week 35 ook getest omdat ik in het verled ...
Ik ben toevallig eerder getest omdat ik wegens andere vaginale ongemakken toch een kweek moest laten nemen. Ben negatief getest! Morgen even overleggen met vk of opnieuw testen rond 35 weken dan nog nodig is.