55 Reacties
5 jaar geleden
Zelf geen ervaring mee. Maar weet niet of je deze al gezien hebt:
https://www.rivm.nl/groep-b-streptokokkeninfecties-gbs
https://www.rivm.nl/groep-b-streptokokkeninfecties-gbs/groep-b-streptokokkeninfecties-en-zwangerschap
5 jaar geleden
Reactie op 10e3
Hier wordt dat pas na 36 weken gecontroleerd. Bij men eerste bevalling nega ...
Niks vernomen van de nadelen daarvan of gehoord wat de nadelen kunnen zijn van de vk?
Mijn uitslag is toevallig naar boven gekomen toen het op kweek werd gezet voor blaasontsteking (dat heb ik niet gehad) maar dit kwam naar boven. Ik moet inderdaad later weer een kweek nemen of het er nog is. Zal inderdaad ook week 36 zijn dan
5 jaar geleden
Bij mijn eerste zoontje kwamen ze er pas achter tijdens het bevallen. Hij heeft daarna helaas antibiotica via een infuus gekregen,maar gelukkig was alles snel in orde. Bij mijn 2de bevalling ben ik ingeleid en zouden ze ongeveer met 5 a 6 cm ontsluiting via het infuus antibiotica geven. Het ging allemaal veel sneller,binnen een uur was ik van 3 cm naar volledige ontsluiting gegaan. Weer te laat,maar gelukkig moest mijn 2de zoontje geen kuur hebben. Hij had niks opgelopen... nu in verwachting van ons dochtertje en word ik tegen 35 weken opnieuw getest. Schijnbaar heb je verschillende gradaties erin en hoef je niet bij allemaal een kuur te hebben. Succes en je kan niets anders dan jezelf eraan overgeven. Maar internet maakt altijd wel een beetje angstig vind ik zelf....komt goed meid!
5 jaar geleden
Reactie op Mcke
Als je streptokken b heb moet je met antibiotica bevallen anders is het gev ...
Je ‘moet’ niks, je hebt vrije keuze om te beslissen of je het wil of niet. Er zitten ook nadelen aan antibiotica, daarom inderdaad goed om alles af te wegen en weloverwogen een beslissing te maken!
5 jaar geleden
Is dat gbs bacterie? Ik ga ook zodra vliezen breken aan infuus daarvoor. So be it. Maar daar zitten geloof ik geen gevolgen voor kindje aan. Juist als ik geen infuus doe, wordt het kindje ziek.
5 jaar geleden
Reactie op Eshet
Je ‘moet’ niks, je hebt vrije keuze om te beslissen of je het wil of niet. ...
Ja nou precies. Ik ben benieuwd naar de nadelen van antibiotica. Maar daar zal ik het nog even met de vk over hebben
5 jaar geleden
Ik heb hetzelfde, wat ik begreep van de gynaecoloog is dat het onbekend is wat de eventuele gevolgen zijn voor de baby. Er is geen (genoeg) onderzoek naar. Mogelijke nadelen voor de baby zouden te maken hebben met de darmflora. Ik vond het lastig om een goed beeld te krijgen van de voor en nadelen omdat de gynaecoloog heel feitelijk blijft, wat te begrijpen is natuurlijk. Ik ben heel benieuwd of jij nog meer duidelijkheid krijgt bij de doktor. Ik kies er zelf nu voor om wel te bevallen met de antibiotica. Ik start 6 weken voor mijn uitreken datum met probiotica, wat de darmflora van de baby weer kan verbeteren (niet bewezen, is homeopathisch). De verloskundige gaf me de tip om daar eens naar te kijken. Wie weet doet het iets...
5 jaar geleden
Reactie op Eshet
Wat ik nog wou zeggen, typ in het zoekbalkje even ‘gbs’ in, dan krijg je 2 ...

Thanks!!
5 jaar geleden
Hier GBS draagster en een heel ziek kindje hierdoor gehad.
Onze zoon heeft kwam gewoon met 39/6 ter wereld en heeft 2 maanden op de NICU gelegen met longontsteking en bloedvergiftiging. Ik wist toen niet dat ik draagster was. Dus alleen maar goed dat ze het weten en je aan de antibiotica kunt. Ik ben nu zwanger van de derde en zal ook nu weer aan de AB bevallen. Hier wel kinderen met darmklachten gehad inderdaad. Erg vervelend, maar weegt voor mij niet op tegen wat onze oudste heeft doorstaan. Ik ga ook beginnen met pribiotica straks en volgensmij mogen babytjes dat ook al hebben straks😊 Maar daar moet ik me nog even in verdiepen.
5 jaar geleden
Ik heb t bij mijn vorige zwangerschap ook gehad. Tijdens de bevalling antibiotica infuus. Omdat kindje kleine kans loopt om erg ziek van de bacterie te worden, heb ik niet getwijfeld. Qua bevalling vond ik verder zelf een voordeel bij een nadeel; Je hoeft niet te wachten tot x cm ontsluiting tot je naar het ziekenhuis gaat (omdat ze liefst 2 doses geven voor de bevalling met 4 hr ertussen), maar juist bij de 1e tekenen al direct, dus niet met stevige weeën in de auto, en juist rustig settelen op de verloskamer. Daarnaast ook 24h blijven na de bevalling.. niet direct buiten staan na de bevalling, maar even met 24/7 hulp op krachten komen is ook best prima
5 jaar geleden
Reactie op Mcke
Als je streptokken b heb moet je met antibiotica bevallen anders is het gev ...
Klopt het dat je het kan hebben en dan opeens niet meer? Las net ergens dat ze het niet altijd bij je hoeft te dragen
5 jaar geleden
Reactie op Spiegeltje20
Klopt het dat je het kan hebben en dan opeens niet meer? Las net ergens dat ...
Klopt, die bacterie hoeft niet altijd actief te zijn. Dus het blijft een risico als ze negatief testen van tevoren en het later opeens gekoloniseerd is. De ene heeft het erger dan de ander. Misschien dat daarom sommigen ook nog de keuze krijgen of ze AB willen of niet, terwijl anderen wel het dringende advies krijgen. In elk geval zou ik het niet aandurven zonder AB te bevallen als er positief getest is...