27 Reacties

vorige maand

Ik slik de dha (uit algenolie) van Laveen. Hierdoor heb ik ook niet die vieze oprispingen.

vorige maand

Ik slik de zwanger pillen van Davitamon en daar zit ook 200 mg in. Ik probeer wekelijks zalm te eten ter aanvulling, want de andere doseringen overschrijden de max indd.

vorige maand

Reactie op Moos91

Ik slik de dha (uit algenolie) van Laveen. Hierdoor heb ik ook niet die vie ...
Deze bevat 250mg
Je kan omega 3 ook uit andere dingen halen zoals chia zaden, niet alleen vis
Ik volg graag. Toen ik bij de etos stond bleken al die pillen visolie namelijk vitamine a te hebben, waardoor ik het al helemaal niet meer wist. De verloskundige had me teruggemaild toen ik het vroeg dat alleen die multivitamine (van daviton) genoeg zou zijn, maar het zit me toch niet lekker...

vorige maand

Ik slik de mini's van womens best. Zijn echt heel duur maar ik kan geen grote pillen slikken. Deze zijn heel klein en bevatten geen vitamine A. Vgm zit er per pilletje 225 dha in. Ik neem die naast mijn multi waar idd ook al dha in zit een beetje

vorige maand

Hele goede vraag! Ik ga het als voedingskundige even voor je uitzoeken en kom dan met een advies bij je erop terug

Reactie op Anim

Hele goede vraag! Ik ga het als voedingskundige even voor je uitzoeken en k ...
Bedankt!

vorige maand

Reactie op AanstekelijkeLuipaard092301

Bedankt!
Hi! Ik had beloofd hier even op terug te komen. Als voedingskundige ( ik ben opgeleid tot voedingswetenschapper) heb ik hier even onderzoek naar gedaan door het rapport van de Gezondheidsraad met voedingsaanbevelingen voor zwangere vrouwen uit 2021 nog eens te lezen. Deze aanbevelingen zijn uiteindelijk door het Voedingscentrum vertaald in praktische adviezen en hieruit is ook de app ZwangerHap voortgekomen. In principe is inderdaad de aanbeveling: eet 2 keer in de week vis waarvan 1 keer vette vis (zoals doorbakken zalm of forel) en 1 keer magere vis (zoals pangasiusfilet of tilapiafilet). Als dit je niet structureel lukt, om welke reden dan ook, dan is het advies om dagelijks een visvetzuursupplement te slikken met visvetzuren dat een inname van 250 tot 450 milligram docosahexaeenzuur (DHA) per dag oplevert. Even een stukje uitleg over de vis: vis bevat namelijk de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Ons lichaam kan deze visvetzuren onvoldoende aanmaken en we moeten ze dus vooral via de voeding binnenkrijgen. De reden dat voor zwangere vrouwen het advies hoger ligt, is omdat 2 keer in de week vis eten samenhangt met een lager risico op vroeggeboorte. Dit effect is ook gevonden met visvetzuursupplementen. Deze supplementen hebben vooral effect bij vrouwen die weinig tot geen vis eten. Vis bevat naast de visvetzuren ook andere gezonde stoffen: daarom is de aanbeveling in eerste plaats om 2 keer in de week vis te eten. Maar mocht dit om welke reden dus niet lukken, neem dan een supplement. Welk supplement geschikt is, kom ik zo op. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat tijdens de zwangerschap extra DHA nodig is voor de ontwikkeling van het netvlies en de hersenen van de foetus. Het gaat hierbij om 200 milligram DHA bovenop de voedingsnorm van 250 miligram visvetzuren (EPA en DHA samengenomen) per dag. Met andere woorden: ook als je die 2 keer per week vis eet, kun je prima 200 mg DHA extra per dag bij te slikken. Dan zit je namelijk ongeveer op een inname van 450 mg DHA per dag. Het hoéft niet: 2 keer per week vis eten is voldoende. Maar weet je van jezelf; ik eet wel vis, maar soms vergeet ik het nog wel eens. Dan is een supplement met foliumzuur, vitamine D én 200 mg DHA mooi aanvullend. Maar als je helemáál geen vis eet, is het dus het advies dagelijks een visvetzuursupplement bij te slikken waar 250 tot 450 milligram DHA in zit. Als je tussen deze range zit, dan zit je goed. En je mag EPA hierin vergeten, het gaat echt om DHA. Welk supplement slik je dan als je helemaal geen vis eet en DHA dus uit een supplement moet halen? Ik heb de Etos gebeld en gevraagd naar een supplement waar minimaal 250 mg DHA en maximaal 450 mg DHA inzit en géén vitamine A. Ik kwam tot 3 opties: - wil je een supplement met én DHA én foliumzuur én vitamine D, dan kun je gaan voor Orthica Multi Prena Fem. Hierin zit per 2 stuks 400 mg DHA, dus echt wel veel maar binnen de marge. Dit zie je terug in de prijs! Een pot met 120 supplementen kost met korting bij Etos nu 50,99 euro. Let wel: je moet hier dus 2 softgels per dag van nemen! Dus 14 per week. Reken zelf even uit hoeveel weken je nog zwanger bent en hoeveel stuks je dus nog moet slikken, dan weet je hoeveel potjes je nodig hebt. - Vitakruid visolie 1400 TG met D3. Hierin zit per 1 supplement 420 mg DHA, dus je hoeft er maar 1 van te slikken. Er zit ook vitamine 25 microgram D3 in. Dit is ruim boven het advies van 10 microgram per dag, maar gewoon veilig. Let op: er zit dan geen foliumzuur in, dit moet je nog los bijslikken. Potje met 90 capsules kost 41,90 euro. - Vitakruid visolie Forte 1000 mg. 1 capsule per dag levert je 250 mg DHA. Dat is prima! Ook zit er 350 mg EPA in. Dat is mooi meegenomen en een veilige dosis. Je slikt er 1 per dag en hier zit geen foliumzuur en / of vitamine D in. Maar dit kun je prima met een potje Kruidvat of Etos eigen merk nemen! Een potje hiervan met 90 capsules kost 26,90 euro. De goedkoopste optie, want hier zit minder DHA in maar wel prima in de marge die wordt geadviseerd.

vorige maand

Reactie op Anim

Hi! Ik had beloofd hier even op terug te komen. Als voedingskundige ( ik b ...
Het is dus een hele puzzel, Kruidvat en Etos eigen merk hebben geen visvetzuursupplementen voor zwangere vrouwen die geen vis eten. Het is afhankelijk van je eigen voedingspatroon wat je moet kiezen. Vrouwen die 2 keer in de week vis eten, waarvan 1 keer vette en 1 keer magere vis, zou ik zeggen: als je foliumzuur en vitamine D slikt volgens de aanbeveling, zit je goed. Eet je wel vis, maar niet altijd even strikt, dan kan een dosis van 200 milligram DHA per dag zeker goed zijn om extra bij te slikken. MAAR: eet je helemaal geen vis dan is die 200 mg DHA natuurlijk te weinig en zou ik adviseren om 1 van de 3 bovengenoemde opties te kiezen die voor jou het beste past. Kun je het jezelf financieel veroorloven en wil je in 1 keer foliumzuur, vitamine D en visvetzuren slikken, dan is de Orthica Multi Prena Fem een goede keuze (2 supplementen per dag)! Vind je dat wel heel duur, maar wil je toch voldoende DHA slikken, dan is de Vitakruid Visolie Forte 1000 mg een goede keuze. Hiervan hoef je ook maar 1 supplement per dag te nemen en zit je gewoon goed. Aan iedereen: het zijn maar adviezen en doe voor jezelf wat het beste voelt. Dit is natuurlijk veel informatie, maar ik hoop dat het wat meer duidelijkheid geeft. Download de ZwangerHap als je dit niet al hebt en check daar alle voedingsadviezen voor zwangeren. Ik heb het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad als leidraad genomen. En weet: een viszuursupplement is duur, maar vis kan ook prijzig zijn afhankelijk van welke vis en hoe vaak je het eet. Maak hierin voor jezelf de keuze die het beste voelt en past.
Hi! Ik slik op dit moment de vegan omega-3 supplementen van ESN. Daar is volgens mij geen Vitamine A aan toegevoegd en daar zit per dosis (2 capsules) 216 mg EPA en 432 mg DHA in.

Reactie op Anim

Hi! Ik had beloofd hier even op terug te komen. Als voedingskundige ( ik b ...
Hebben die van de kruidvat en etos niet wel vitamine d? Want toen ik laatst in de etos was heeft de vrouw daar gebeld met hun hoofdkantoor en zei ze dat alle visolies die ze verkopen vitamine a hebben...

vorige maand

Zou best kunnen dat de visolies van Kruidvat en Etos vitamine D bevatten. Als ze vitamine A bevatten kun je die beter niet nemen. Bij eigen merk is het dus vaak de vraag of er genoeg DHA in zit voor zwangere vrouwen die helemaal geen vis eten. Ik heb ze nog niet gevonden van eigen merk die minimaal 250mg DHA en maximaal 450mg DHA bevatten, zonder vitamine A. Dus ik zou op safe spelen en kiezen voor een supplement wat echt veilig is in de zwangerschap

vorige maand

Overigens kun je foliumzuur en vitamine D voor zwangerschap wel prima van eigen merk nemen. Of je daarin een duur merk kiest of eigen merk maakt niet uit

vorige maand

Ik heb hier een halve studie op los gelaten haha. Ik heb bij Holland & Barrett Omega 3 algenolie gekocht, van het merk Arctic Blue. Die zijn zacht en relatief klein en hebben 0 smaak/nasmaak. Ik vind ze top! Wel een beetje duur maar ja dat is dan maar zo

vorige maand

Reactie op Marly2025

Ik heb hier een halve studie op los gelaten haha. Ik heb bij Holland & ...
En de samenstelling is ook top, 420 dha / en 140 epa

Reactie op Anim

Zou best kunnen dat de visolies van Kruidvat en Etos vitamine D bevatten. A ...
Sorry, ik bedoelde inderdaad vitamine a ipv d😅

2 dagen geleden

Reactie op Anim

Het is dus een hele puzzel, Kruidvat en Etos eigen merk hebben geen visvetz ...
Fijn! Ik ga morgen de Vita kruid visolie aanschaffen. Probeerde 2 keer per week vis te eten, maar merk dat het me gaat tegen staan en nu vaak niet lukt. Dus fijn om te weten dat dat dan een goede dosering is en het ook prima is om er af en toe vis bij naast te eten, maar dat het ook prima is als dat niet lukt.

2 dagen geleden

Reactie op RoBo1

Fijn! Ik ga morgen de Vita kruid visolie aanschaffen. Probeerde 2 keer per ...
Ik slikte deze ook maaaanden maar die van vitakruid wordt dus gewonnen van 100% ansjovis waar dus kwik in zit. Ik heb met zo’n medewerker gechat en die geeft aan dat het geen kwaad kan maar zat me toch niet lekker. Sinds kort slik ik die van plnktn wordt van plankton gewonnen. Zit wel minder dha etc in maar dan maar 1x per week zalm proberen te eten!

gisteren

Reactie op Anim

Zou best kunnen dat de visolies van Kruidvat en Etos vitamine D bevatten. A ...
Ik heb die van etos huismerk: “visolie omega 3, 2000mg hooggedoseerd”. De variant met 60 capsules heeft de juiste DHA dosis. Daarvan moet je 2 capsuels per dag nemen, waarbij je dan 366mg DHA binnenkrijgt. Ik zie in de ingredienten dat er alleen vitamine E in zit, geen A. Dit potje is een stuk goedkoper dan al die merkdingen en volgens mij dus ook helemaal prima!