30 Reacties

4 jaar geleden

Sprong 2 kwam wel precies zo uit, sprong 1 en 3 een week eerder

4 jaar geleden

Vaker gehoord idd, maar je kindje hoeft ook niet alle vaardigheden meteen onder de knie te krijgen. Tis zo dat ze het vermogen hebben om het te leren, maar wil niet zeggen dat ze het gelijk gaan doen! Na sprong 3 zou je kleine kunnen omrollen, maar vele baby's doen dit pas na sprong 4 (4 maanden) zo staat het ook in het boek beschreven 🙃

4 jaar geleden

Mijn oudste nooit op die manier de sprongen gehad. Ik denk dat het ook komt omdat ouders dan specifiek op bepaald gedrag gaan letten omdat ze weten dat het dan zou moeten zijn. Toen ik een seat reed, vond ik dat er veel waren. Nu ik een 107 rijd, vind ik veel 107 rondrijden..

4 jaar geleden

Wat een goed topic! Ik had dit ook gelezen en vroeg me af waarom er toch nog zoveel over gesproken wordt? Ik neem voor mezelf enkel mee dat een kind groeit, sommige fases ineens wat meer en dan misschien wat hongerig hangerig huilerig is. Sprongen klopte bij mij tot hiertoe (dochter 9 weken, 6 dan als ik de "theorie" zou volgen mits ze te vroeg geboren is) niet. Denk dat er hier en daar wel nuttige tips in boek staan, maar los v exact een sprong of een periode.

4 jaar geleden

Ik wordt soms Heel onzeker door dat boek idd mijn kind heeft zijn handjes nog niet ontdekt volgens mij en rolt ook niet en volgens dat boek zou dat nu moeten … hij is over 2 weekjes 4 maanden.

4 jaar geleden

Eerlijk gezegt let ik niet op sprongen enzo ze gaat vanzelf wel dingen doen elke baby op eigen manier en moment heb me er zelfs niet over ingelezen hihi

4 jaar geleden

Ik denk niet dat je dit boek als "gebruiksaanwijzing" voor je kind moet zien. Maar eerder om eventueel bepaald gedrag of ontwikkelingen te kunnen herleiden en voor wat tips . Maar ieder kind ontwikkeld zich op zijn of haar eigen tempo en manier. Een kind heeft helaas geen 'oei, ik groei' boek in de buik gelezen ter voorbereiding 😂.

4 jaar geleden

Ik wist dit inderdaad al, mijn schoonzus had me het boek uitgeleend en ik heb m elke keer weer gefrustreerd de hoek in gegooid. Ik vind het überhaupt onzin dat er steeds staat dat ze mama weer meer nodig hebben. Nu doe ik even heel lelijk, maar volgens mij zou je dit niet merken als je ze gewoon genoeg bij je houdt. Ze hebben mama/papa altijd nodig. Hier is ze overdag standaard in een van onze armen, nooit alleen, ook nooit alleen in een bedje. Niks te merken van die sprongen, maar dan ook echt he-le-maal NIKS. Ze ontwikkelt op haar eigen tijd, niet te herleiden naar de sprongen, gewoon geleidelijk en soms kan ze ineens iets nieuws, maar daar is geen ‘sprong’ aan vooraf gegaan. Zo, frustratie modus uit. 😇

4 jaar geleden

Ik geloof dit helemaal. Het is ook wel logisch want elk kindje is anders. Maar vind het wel een goede richtlijn wat je zou kunnen verwachten, niet wat er echt gaat gebeuren. Mijn meisje is 3 weken te vroeg geboren dus zou nu gecorrigeerd 12 weken zijn. En midden in een sprong. Maar de dingen van die sprong doet ze al 3 weken. Het omrollen is ook een dingetje, hier in de familie een aantal kindjes die dat helemaal niet gedaan hebben.

4 jaar geleden

Ik vind het ook zo bijzonder, dat mensen hier zo aan hangen terwijl het niet echt ergens op gebaseerd is. Maar goed, er zijn ook hordes mensen die waarde hechten aan hun horoscoop, aan kristallen of zweren bij homeopathische middeltjes, terwijl dat op nog minder is gestoeld.

4 jaar geleden

Jep, dat ik vond het ook de grootste onzin voor ik was bevallen, gezien gebrek aan wetenschappelijk bewijs. Maar, ik merk dus wel rondom de periode van de ‘sprongen’ een verandering bij onze dochter. Ik denk dat alle baby’s de ontwikkelingen op eigen tempo doen en niet alleen in zo’n vaste sprong periode, maar als onze baby meer leert (nu bv; veel vloeiender kijken/bewegen, hoofd langer omhoog houden, grijpen en veel meer geluiden maken passend bij ‘sprong 3’) is ze echt huileriger, sneller ontevreden en wil ze nog meer fysiek contact. Terwijl ik haar sowieso al veel bij me draag, omdat ik dat wil. Dus puur theoretisch en wetenschappelijk bekeken: onzin die echte sprongen, maar ik merk wel die huilerige fases bij mn dochter als zij nieuwe vaardigheden aanleert. Gebeurt alleen niet per se in zo’n sprong periode, die laat ik los.

4 jaar geleden

Ik merk weinig van de sprongen… ik merk af en toe dat ze wat meer kan, maar omrollen deed ze bijv al met 8 weken en dat zou ook niet “normaal” zijn. Af en toe heeft ze een slechte dag, sommige nachten slaapt ze slechter maar dat hebben we allemaal. Ik neem het zoals het komt!

4 jaar geleden

Ik volg

4 jaar geleden

Meestal kijk ik pas in het boek als ik verandering zie bij mijn dochter. En dan zitten er soms wel herkenbare eigenschappen tussen. Let nooit zo op precieze week of datum

4 jaar geleden

Reactie op happy96

Ik wist dit inderdaad al, mijn schoonzus had me het boek uitgeleend en ik h ...
Je hebt zo te lezen maar 1 kind 😉 Benieuwd hoe jij je huishouden doet of poept met een kind in je armen?

4 jaar geleden

Reactie op MALOU90

Je hebt zo te lezen maar 1 kind 😉 Benieuwd hoe jij je huishouden doet of p ...
Poepen kan wel hoor.. zelfs een x borstvoeding moeten geven op het toilet omdat ik het echt niet meer tegen kon houden en m’n kind echt honger had..

4 jaar geleden

Reactie op MALOU90

Je hebt zo te lezen maar 1 kind 😉 Benieuwd hoe jij je huishouden doet of p ...
Precies zoals je zegt: met een kind in m’n armen.

4 jaar geleden

Reactie op stvs

Poepen kan wel hoor.. zelfs een x borstvoeding moeten geven op het toilet o ...
Dat iets kan betekent niet dat het normaler is om te poepen met je kind in je handen ipv je kind even in een box neer te leggen

4 jaar geleden

Reactie op happy96

Ik wist dit inderdaad al, mijn schoonzus had me het boek uitgeleend en ik h ...
Ook ik heb mijn mama nog wel eens nodig, dat betekent echter niet dat ik vastgeplakt zit aan haar. De navelstreng is niet voor niets doorgeknipt :) Wat jij zegt is alleen mogelijk in een rommelig huishouden met 1 kind. Ik heb een peuter rondlopen, een werkende man (dus overdag ben ik alleen thuis met peuter en baby), een huishouden bij te houden, er moet eten op tafel komen, etcetera. Het huishouden is al moeilijk bij te houden met een baby die wel gewoon in de box slaapt, laat staan de hele dag ermee in de armen. En je baby meenemen als je gaat poepen of zelfs borstvoeding geven tijdens het poepen? Sorry, maar ieuw. Dus ja, ik vind je erg lelijk doen en een onnodige sneer geven naar moeders die allemaal gewoon hun best doen. We willen allemaal wel hele dagen knuffelen met onze kleine, schattige baby, maar dat is niet reëel...

4 jaar geleden

Reactie op SRA__

Ook ik heb mijn mama nog wel eens nodig, dat betekent echter niet dat ik va ...
Maar je geeft nu zelf ook een behoorlijke sneer en doet onvriendelijk.