73 Reacties

6 jaar geleden

Bedoel je niet de anti D spuit? Ik heb bloedgroep AB negatief en mijn zoon heeft rhesus factor positief. En toen moest ik de anti D spuit bij 30 weken en direct na de bevalling.

6 jaar geleden

Ik volg even. Moet over 3 weken ook laten prikken. Bij mijn 1e dochter had ik dit ook, maar omdat ik geen anti stoffen aanmaakte kon ik gewoon bij de VK blijven. Zou ik nu wel anti stoffen aanmaken word ik overgedragen naar ziekenhuis meen ik

6 jaar geleden

Ik heb ook c . Daar is geen vaccinatie voor begreep ik?? Weet het niet meer zeker... #zwangerschapsbrein ;)

6 jaar geleden

Reactie op Ellen6281

Bedoel je niet de anti D spuit? Ik heb bloedgroep AB negatief en mijn zoon ...
Nee dat is bij d inderdaad..bij factor c blijkt het weer anders te zijn 😅

6 jaar geleden

Ik ben zelf B negatief en omdat ik met 8 en 12 weken bloedverlies had heb ik een anti D prik gehad (ze prikte om te kijken welke bloedgroep de baby is). Mijn man is namelijk positief en de baby helaas ook. Dit betekend dat mijn lichaam de baby als indringer ziet en mijn lichaam het eruit wil werken even heel cru gezegd (zo begreep ik heb). Onze eerste twee kinderen ook beide positief en kreeg ik ook de prikken en na de bevalling omdat het anders bij de volgende zwangerschap fout kan gaan. Ik had ‘m ook na de miskraam maar ergens is er toch niet goed gegaan. Ik word nu in Frankrijk elke maand geprikt op het aantal antilichamen en krijg binnenkort weer een prik zodat ik en baby veilig blijven. Na deze zwangerschap zal ik ook een prik krijgen.

6 jaar geleden

Goh, wist eigenlijk niet dat het voor C weer anders werkt.. weer wat geleerd! Ik ben zelf D negatief (en C positief). Volgende afspraak wordt volgens mij bloed geprikt op anti-stoffen, als dat positief is moet ik zo’n prik, maar kan gewoon bij de vk blijven, wordt daar geen medisch verhaal van. Mogelijk bij C anders?

6 jaar geleden

Ik heb het zelfde! Moet 9 juni voor de glucose tolerantie test. Ik lees dus even mee!😊

6 jaar geleden

Ik heb het inderdaad ook gehoord afgelopen week. Ook bij 27 wkn bloed laten prikken om te kijken of er antistoffen zijn gemaakt.. Vond het een heel lastig praatje.. 🙄

6 jaar geleden

Ik heb ook Rhesus C negatief en inderdaad ook bij 27 weken extra bloedprikken om te kijken of ik antistoffen aanmaak. Deze antistoffen maakte ik bij week 12 niet aan dus de verwachting is bij 27 weken ook, alsdus de verloskundige. Bij D negatief kan je inderdaad prikken krijgen, maar bij C bestaat (nog) niets. Ik heb begrepen dat mocht ik antistoffen aanmaken, dan wordt je overgedragen aan ziekenhuis en kom je daar wekelijks onder controle. Afwachten dus.

6 jaar geleden

Volgens mij kan je als je antistoffen maakt tijdens de bevalling in aanraking komen met het bloed van je kleintje. Je krijgt een soort van pacman iets jou bloedcellen vallen die van je kindje aan. Ze kunnen daardoor afbraak krijgen van de rode bloedcellen als ik het goed begrepen heb. En worden ze geel.. Maar 2.5% ofzo maakt maar antistoffen gelukkig.

6 jaar geleden

Bent u Rhesus c-negatief? Dan is er een kleine kans dat u tijdens de zwangerschap antistoffen tegen de bloedgroep van uw kind maakt. U krijgt daarom in week 27 van uw zwangerschap een extra bloedonderzoek U bent Rhesus c-negatief. Wat nu? Het laboratorium onderzoekt nog een keer of u antistoffen tegen bloedgroepen heeft gemaakt. Als het laboratorium zulke antistoffen vindt, is verder onderzoek nodig. Vraag om informatie bij uw verloskundige of gynaecoloog. Meer informatie over antistoffen tegen bloedgroepen. Is er ook een injectie voor zwangeren die Rhesus c-negatief zijn? Zwangere vrouwen met bloedgroep Rhesus D-negatief krijgen een injectie om te voorkomen dat ze antistoffen maken tegen het bloed van hun kind. Zo’n injectie bestaat er niet voor zwangere vrouwen met bloedgroep Rhesus c-negatief. Daarom wil de verloskundige of gynaecoloog goed controleren of u zulke antistoffen maakt. Als u antistoffen maakt, kan de verloskundige of gynaecoloog extra controles inplannen.

6 jaar geleden

Reactie op Brett

Ik heb het inderdaad ook gehoord afgelopen week. Ook bij 27 wkn bloed laten ...
Ja heel verwarrend vond ik ook

6 jaar geleden

Ik mag dinsdag weer naar de verloskundige en gaan ze bloedprikken om te kijken wat de bloedgroep is van de baby. En hoor daarna of ik een prik ga krijgen of niet. Ik ben zelf o negatief maar mijn man weet het niet

6 jaar geleden

Reactie op HardcoreWijffiejNL

Ik mag dinsdag weer naar de verloskundige en gaan ze bloedprikken om te kij ...
Dan heb je rhesus D? Want voor C hebben ze geen prik..

6 jaar geleden

Ik heb het inderdaad ook , moet over 4 weken ook weer opnieuw bloed laten prikken. Zelf heb ik ook geen idee wat het inhoud

6 jaar geleden

Reactie op Brett

Bent u Rhesus c-negatief? Dan is er een kleine kans dat u tijdens de zwange ...
Goede duidelijke uitleg. Gek dat er voor C negatief nog niks is anno 2020. Succes mama’s.

6 jaar geleden

Hier ook rhesus C! Met 27 weken bloed prikken om te kijken wat de bloedgroep van de baby is!

6 jaar geleden

Hier ook!:) ben benieuwd!

6 jaar geleden

Ja hier ook C negatief. Ik vond de informatie in de folder van het RIVM wel goed! https://www.rivm.nl/documenten/bloedgroep-rhesus-c-negatief

6 jaar geleden

Ik ben ook ook C negatief en moet met 27 weken bloedprikken. Mijn verloskundige vertelde dat als ik antistoffen aanmaak er ook voor C negatieve mensen een prik is die krijg je met 30 weken en 2 uur na de geboorte nog een prik!