165 Reacties

4 jaar geleden

Nooit van gehoord maar wens je wel sterkte. Hoe zien ze dit? Bij een echo? Dus als ik er niets van weet dan zal het vast nier van toepassing zijn op mij?

4 jaar geleden

Doen ze dit preventief bij ieder dan? Lijkt me meer op indicatie als hun aangeven dat het nodig is.

4 jaar geleden

Bij mij zijn we erachter gekomen doordat ik vroegtijdig met 20 weken weeën kreeg. Ik had al volledige ontsluiting met helaas een vroeggeboorte als gevolg. Baarmoedermond is schijnbaar zwak bij mij waardoor alles veel te vroeg opgang komt ipv rond de 40weken. Ik krijg dit nu operatief geplaatst met 13/14 weken zwangerschap en met 36 weken wordt het weer verwijderd. Tot nu toe heeft het 2 keer gelukkig goed zijn werk gedaan. 🙏🏻

4 jaar geleden

Reactie op Buscolique

Bij mij zijn we erachter gekomen doordat ik vroegtijdig met 20 weken weeën ...
Wat heftig dat je dit allemaal heb meegemaakt. Gelukkig kunnen ze je wel op deze manier nu helpen zodat je de hele zwangerschap door komt ❤️

4 jaar geleden

Reactie op Buscolique

Bij mij zijn we erachter gekomen doordat ik vroegtijdig met 20 weken weeën ...
Wat naar dat je er pas na een vroeggeboorte echt achterkomt en daarna pas de juiste “behandeling” krijgt. Ik ben blij dat het je goed doet en hoop dat het dit keer weer zo zal zijn. Best heftig lijkt me , operatief. Heel veel succes en hoop een mooie en fijne zwangerschap voor je 🌸❤️

4 jaar geleden

Ja ik heb afgelopen dinsdag preventief een cerclage gekregen met 14+2. Ook ivm een vroeggeboorte. Afgelopen september met 22 weken van mijn tweeling bevallen. Dus hopelijk werkt dit goed. Maar jij hebt goede ervaringen dus begrijp ik. Heb je nog last gehad van de cerclage de vorige keren? Ik heb hem in Nijmegen gekregen trouwens.

4 jaar geleden

Reactie op An_1992

Ja ik heb afgelopen dinsdag preventief een cerclage gekregen met 14+2. Ook ...
Oh jeetje, ook dus een nare ervaring gehad. :( Ik heb het tot nu toe 2x gekregen en ben zeker blij dat deze optie er is! Beide keren met 14 weken gekregen en met 36 weer eruit. Beide keren ook in het Radboud umc. Ik kan me niet herinneren dat ik de dagen erna klachten ed had gehad. Volgende week donderdag gaan ze het weer plaatsen bij mij. Een super team daar trouwens. Gewoon heel laag drempelig zijn met klachten, als het niet goed voelt gelijk bellen!! Heel veel succes met de zwangerschap! ❤️🍀

4 jaar geleden

Yes, hier ook preventief met 13 weken in het Isala Zwolle. Dit na spontane weeën met gebroken vliezen na 23 weken zwangerschap en dus helaas ook een groot verlies tot gevolg… Vind het super spannend! Dus heel fijn om te lezen dat het bij jou al 2x goed is gegaan! Bied hoop in deze spannende tijd:).

4 jaar geleden

Reactie op Elle14

Yes, hier ook preventief met 13 weken in het Isala Zwolle. Dit na spontane ...
Het is ook een hele spannende tijd. Toen ik de eerste keer een cerclage had gekregen dacht ik met elke kwaaltje dat het weer opgang was gekomen. Het is niet niets wat je hebt meegemaakt. :( Goed luisteren naar je lichaam en trek tijdig aan de bel als het niet goed voelt. Je komt sws vaker op controle om de baarmoedermond te laten meten. Hopelijk zal alles goed gaan en vliegt de tijd zo voorbij en zitten we boven de 37+ weken!! 🙏🏻❤️🍀

4 jaar geleden

Reactie op Buscolique

Oh jeetje, ook dus een nare ervaring gehad. :( Ik heb het tot nu toe 2x g ...
Ik ben ook erg tevreden met het Radboud! Fijn dat het bij jou 2x zo goed is gegaan. Geeft vast wat vertrouwen voor deze keer. Ben je sowieso bij het Radboud onder controle of was je alleen daar voor het plaatsen? Mag ik vragen hoe vaak je daarna op controle bent geweest en hoe snel na het plaatsen? Ik heb pas over 4 weken een controle afspraak dus 4 weken en 3 dagen na het plaatsen. Is dat normaal? Ik denk aan de ene kant een goed teken dat ze je pas over 4 weken willen zien, maar ik had zelf wel eerder verwacht.

4 jaar geleden

Hier ook een kindje verloren met 24 weken maar aangezien ik vanaf 20 weken harde buiken heb gehad en ze pas met 24 weken mij wilde zien (vreselijke verloskundige achteraf!) waren we destijds sowieso te laat ook voor medicatie. Om die reden wil het ziekenhuis geen preventieve cerclage plaatsen omdat ze er niet in geloven. Krijg progesteron voorgeschreven en heb bijna wekelijks een meting. Het landelijke beleid is dat ze pas na twee vroeggeboortes preventief een cerclage plaatsen krijg ik telkens te horen. Ze zijn bang dat het anders toch gaat scheuren bij vroegtijdige weeën zoals ik de vorige keer had vandaar alle hoop op progesteron. Krijgen jullie ook progesteron bij je cerclags?

4 jaar geleden

Reactie op An_1992

Ik ben ook erg tevreden met het Radboud! Fijn dat het bij jou 2x zo goed is ...
Ik ben sinds de vroeggeboorte met alle zwangerschappen onder controle in het Radboud. Vanaf de eerste echo tot dat de cerclage er weer uit is. 2 Weken na plaatsing cerclage heb ik mijn controle. Mits er natuurlijk in de tussentijd geen klachten ontstaan, ik hoop het niet!!

4 jaar geleden

Reactie op Vieve

Hier ook een kindje verloren met 24 weken maar aangezien ik vanaf 20 weken ...
Oh dit hoor ik voor het eerst. Op site site van het Radboud umc staat ook dat een cerclage preventief geplaatst kan worden ivm in het verleden een vroeggeboorte. Bij mij was dit iedergeval wel het geval na 1 ervaring en ook bij de dames hieronder van de eerdere reacties. Ik hoop het allerbeste voor jou, ons allemaal. 🍀 Is het geen optie om voor in de toekomstige zwangerschappen een verwijzing naar het radboud te vragen via je huisarts? Of een ander zh wasr ze dit wél preventief plaatsen. Het geeft je wel veel meer rust als het geplaatst is. Spannend blijft het sws altijd wel.

4 jaar geleden

Reactie op Vieve

Hier ook een kindje verloren met 24 weken maar aangezien ik vanaf 20 weken ...
Och jeetje wat vreselijk zeg. Vreemd dat ze je dan pas serieus nemen als je zoiets hebt moeten meemaken he. Ik heb inderdaad ook wel gelezen dat het vaak na 2x pas gedaan wordt. Hier daarvoor wel 2 miskramen gehad ook dus misschien dat het meespeelt. Ik kreeg de keuze: of preventieve cerclage icm progesteron of metingen en progesteron. Ik wilde echt het risico niet nemen en alles aanpakken, dus voor preventief gekozen en daar stonden ze ook volledig achter hier. Dus als je zelf het gevoel hebt dat je het ook wil zou ik inderdaad dit gewoon echt aangeven of een ander ziekenhuis spreken! Vanaf de 16e week krijg ik dus inderdaad ook progesteron erbij.. Veel sterkte met de keuze🍀

4 jaar geleden

Reactie op Elle14

Och jeetje wat vreselijk zeg. Vreemd dat ze je dan pas serieus nemen als je ...
Bij mij is het mijn vierde zwangerschap alweer.. dus bij mij rekenen ze miskramen helaas niet mee. Ja zo jammer dat het beleid van ‘mijn’ ziekenhuis er zo anders instaat. Ze hopen heel erg dat ik 26-28 weken mag halen met progesteron. Waarom dan toch niet een preventieve cerclage? Omdat ze te bang zijn dat deze gaat scheuren omdat ik bij de vorige zwangerschap van 20 t/m 24 weken harde buiken heb gehad. Daar blijven ze maar op hameren daarom willen ze het niet. En dat beangstigt mij stiekem ook die wetenschap dat dan de boel helemaal gaat scheuren.. dat weerhoudt me er nu van om naar een ander ziekenhuis te gaan.

4 jaar geleden

Reactie op Vieve

Bij mij is het mijn vierde zwangerschap alweer.. dus bij mij rekenen ze mis ...
Ah heftig ja😞 hier ook de 4e.. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat ook heel beangstigend is hoor! Bij mij begon het ook met harde buiken/weeën, maar ik begreep dat daarvoor de progesteron wel is. En als het echt doorzet in constante weeën halen ze de cerclage er ook uit om dat scheuren idd te voorkomen. Dat wil je absoluut niet natuurlijk!! Moeilijk… misschien zou je een ander ziekenhuis kunnen bellen iig voor advies/ een gesprek en dan kun je altijd nog bekijken waar jullie zelf naartoe neigen?

4 jaar geleden

Reactie op Elle14

Ah heftig ja😞 hier ook de 4e.. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat oo ...
Aha dat is een bijzondere veronderstelling! Progesteron moet het rustig houden en de cerclage steun daarom zou het prima beide kunnen. Die theorie heeft mijn arts dus helemaal niet verteld en ga ik in gedachte houden. Overweeg zeer zeker een second opinion als ik jullie zo hoor, ik ga er achteraan. Lastige is dat mijn partner het allemaal nog zwaarder vind dan ik en vooral zijn kop in het zand steekt dus dat is wel vervelend. Normaliter is het een heel actief persoon die alles uitzoekt maar zich nu uit angst erg afzijdig houdt.

4 jaar geleden

Reactie op Buscolique

Ik ben sinds de vroeggeboorte met alle zwangerschappen onder controle in he ...
Ik heb even contact opgenomen met het Radboud omdat ik pas een controle ruim 4 weken na het plaatsen toch laat vond en er een beetje zenuwachtig van werd. Ze hebben gelijk een extra afspraak gemaakt voor volgende week dus dat is erg fijn. Nog een vraagje aan jou. Bij die controles na het plaatsen van de cerclage.. kreeg je toen een inwendige echo of kijken ze alleen uitwendig? Dat was ik vergeten te vragen.

4 jaar geleden

Reactie op Vieve

Aha dat is een bijzondere veronderstelling! Progesteron moet het rustig hou ...
Precies! Zou het idd gewoon even bespreken kijken wat ze zeggen. En dat is wel vervelend inderdaad… Heb je dit al aangegeven? Miss laten weten dat jij die angst ook hebt en dat je het fijn vindt om die keuzes samen te maken..

4 jaar geleden

Reactie op An_1992

Ik heb even contact opgenomen met het Radboud omdat ik pas een controle rui ...
Fijn dat je eerder een afspraak hebt!! Bij mij zit er 1,5 week tussen heb m a.s. donderdag. Ben ook erg benieuwd hoe ze die controles gaan aanpakken. Weten jullie toevallig ook waarom je progesteron vanaf week 16 krijgt? Is daar een bepaalde reden voor?