47 Reacties

één jaar geleden

Wat ik begrepen heb is dat dit in ieder geval voor 8 maanden geadviseerd wordt. Ik start pas met vast voedsel vanaf 6 maanden ivm het sluiten van het darmepitheel en dan heb ik nog 2 maanden om pinda en ei te introduceren. Wellicht overweeg ik nog net voor 5 maanden maar niet nu al met 4 maanden.

één jaar geleden

Ik zou als je het voor 6 maanden doet toch op de middag houden. Misschien wat zwaar voor de vertering om dit ‘s morgens te doen.

één jaar geleden

Ik ga met 5 maanden beginnen, dat was het advies van de allergie poli van het ziekenhuis (zelf heel allergisch dus m’n kindje is al getest in het ziekenhuis op notenallergie) verder zeiden ze: doe het overdag en op een werkdag en zorg dat je evt vervoer hebt mocht er een reactie ontstaan. En doe maar 1 soort per 2 of 3 dagen, anders weet je niet zeker waar je kindje op reageert.

één jaar geleden

Ik vind het zo lastig voor ons kindje (nu 16 weken). Hij heeft eczeem en dan wordt aangeraden ei en pinda vanaf 4 maanden te geven, ei voor de 6 maanden en pinda voor de 8 maanden. Maar voordat ik ei en pinda mag introduceren, moet ik eerst diverse soorten groenten en fruit gegeven hebben, om te kijken of hij daar op gaat reageren. Telkens een paar dagen geven en niet combineren. Dus volgens CB niet te laat beginnen ivm allergieën. Maar lees daarnaast ook telkens over nog niet genoeg rijp zijn van de darmen voor de (ongeveer) 6 maanden en daardoor juist ook weer last kunnen krijgen van allergieën. Ik weet t dus allemaal niet zo goed. Overigens nu nog totaal geen interesse in vaste voeding bij hem. En dat wil ik sowieso een beetje afwachten.

één jaar geleden

Ja daarom vind ik het ook allemaal zo lastig. Ik heb zelf meerdere allergieën die op de huid zitten. En mijn zoontje ook veel eczeem plekken op z'n gezicht. Dus ik zal ook voor 6 maanden moeten starten (was het advies) hij is nu over de 20 weken. En ik wilde eerst met pindakaas beginnen maar wel als m'n vriend ook thuis zou zijn. Voor het geval we indd naar het ziekenhuis moeten. En dan de week erna met wat ei. Hij eet sinds 2 weken al beetje hapjes mee. En dat lijkt tot nu toe goed te gaan ongeveer 25 gram per dag.

één jaar geleden

Reactie op LiekeG

Ik vind het zo lastig voor ons kindje (nu 16 weken). Hij heeft eczeem en da ...
Het is ook tegenstrijdig en wat ik er van begrepen heb is dit voor ei en pinda nu wel helder maar de rest nog niet?!

één jaar geleden

Ik ken ook veel tegenstrijdige adviezen. Mijn tweede kindje had ook veel allergieën. Melk, noten en ei is hij overheen gegroeid inmiddels maar pinda helaas (nog?) niet. Nu bij mijn derde kindje heb ik aan de allergologie polie gevraagd wat te doen, zij gaven aan: eerst groente, dan fruit, dan ei en dan pinda. Wanneer je begint is aan je zelf, als je alles maar hebt aangeboden voor de 11 maanden. En zoals eerder gezegd, geef het op een werkdag in de ochtend. Mocht je naar het zkh moeten, zijn daar meer artsen overdag dus kunnen ze sneller helpen. En begin met heel kleine hoeveelheden. Mijn zoontje was flink allergisch en zkh bezoek was niet nodig (gelukkig!)

één jaar geleden

Reactie op MomOfL

Ik ken ook veel tegenstrijdige adviezen. Mijn tweede kindje had ook veel al ...
Ja de logopediste heeft het over een mespuntje en dan langzaam uitbreiden. Ja alleen is de kans dat een kindje een allergie ontwikkeld kleiner als je al voor 6 maanden bent begonnen met aanbieden toch? Of heb ik dat dan weer fout begrepen. Bij het CB zeggen ze ook steeds wat anders. Zucht.

één jaar geleden

Reactie op Selphya

Ja de logopediste heeft het over een mespuntje en dan langzaam uitbreiden. ...
Wetenschappelijk artikel waar ze naar refereren geeft aan iig voor 8 mnd maar ligt er weer aan of er allergieën in de familie zitten. Ja schiet mij maar lek… want volgens mij is de wetenschap er ook niet eenduidig over.

één jaar geleden

Reactie op Margaret81

Wetenschappelijk artikel waar ze naar refereren geeft aan iig voor 8 mnd ma ...
Ja daarom vind ik het ook zo lastig. Dus dacht vraag eens hier om advies. Als ik mijn eigen gevoel zou volgen begin ik pas rond de 6 maanden. Ben nu net pas beetje begonnen met groente hapjes en granen toevoegen.

één jaar geleden

Reactie op Selphya

Ja de logopediste heeft het over een mespuntje en dan langzaam uitbreiden. ...
Een mespuntje om mee te beginnen idd. Bij mijn zoontje kwam er direct al flink rode uitslag rond zijn mond bij het mespuntje. Tja, ik weet het ook niet precies... vind het ook irritant dat er geen eenduidig advies is, maarja, dat is bij weinig dingen zo hihi. Ken ook verschillende wetenschappelijke artikelen hierover, waardoor ik zelf ergens tussen 6&11 maanden aanhoud voor pinda en ei

één jaar geleden

Reactie op MomOfL

Een mespuntje om mee te beginnen idd. Bij mijn zoontje kwam er direct al fl ...
Okay dan weet ik in ieder geval waar ik op (moet) letten. Hier verder geen allergieën in de familie qua voedsel. Ja ik heb een intolerantie geen allergie. Dus vind het lastig. Maar dan proberen we over 4 weekjes rustig.

één jaar geleden

Heb ik zo gedaan

één jaar geleden

Consultatie bureau geeft dit schema ook wel eens mee.. je kan er naar vragen.

één jaar geleden

Wij zijn er al wel mee begonnen, meisje is 4 maanden nu en ze vind het geweldig, wij mengen een mespuntje baby pindakaas (bestaat ook al😅) met een stukje banaan, de lepel werd meteen geclaimd, wist niet dat ze al zo goed kon grijpen🤣 verder heeft ze wortel, peer en mango gehad. Bij de mango werd ze boos dat het bakje leeg was (meteen 3 eetlepels opgegeten😨) ze heeft geen last van krampjes gelukkig, dus we gaan gewoon door🤭

één jaar geleden

Reactie op Babyvdl

Heb ik zo gedaan
Klopt. Deze heb ik ook gekregen toen ik diverse dingen weer moest testen bij mijn zoontje na bewezen allergische reactie

één jaar geleden

Onze dochter heeft een ei-allergie (geen allergieën bekend in onze familie), zowel voor eiwit als eigeel. Ik zal zelf persoonlijk echt wachten met geven totdat de kleintjes 8 maand zijn. Onze dochter braakt, krijgt diarree en in ergste geval wat wij gelukkig nog niet hebben gehad kan ze in ademnood komen. En dit is echt niet om jullie bang te maken, maar weet waar je aan begint. Een baby van 4 maand is echt nog heel klein…

één jaar geleden

Vandaag bij het consultatiebureau geweest en de arts adviseerde om nu te beginnen met ei en pindakaas. Dochter is bijna 5 maanden. Ze heeft ook flink last van eczeem in het gezicht en dan heeft ze extra kans om allergie te ontwikkelen. Zo vroeg mogelijk beginnen is het beste volgens de arts. Deze folder met informatie heb ik toegestuurd gekregen van het consultatiebureau.

één jaar geleden

Reactie op Aynara

Vandaag bij het consultatiebureau geweest en de arts adviseerde om nu te be ...
Ja mijn zoon heeft nu ook al flink eczeem in z'n gezicht. Vandaar dat ik echt twijfel wat ik moet doen. Hij is overmorgen 5 maanden. Ik denk dat ik volgende week maar eens ga starten dan. Igg eerste week pindakaas 2e week ei. En dan opbouwen

één jaar geleden

Nou ik heb vanmorgen het eerste mespuntje pindakaas door de pap gedaan. Meneer was zo gulzig dus alles is goed opgegeten hihi. Hij slaapt nu lekker en alles lijkt goed te gaan tot nu toe. Geen rode mond oid. Dus we gaan het deze werk elke dag door de pap gooien en steeds meer uitbreiden. Dan paar dagen rust en dan beginnen met ei. En dan hebben we in ieder geval alles voor 6 maanden aangeboden. Heb er een goed gevoel over.