433 Reacties

3 jaar geleden

Heb je de eenvoudige of de lange test gedaan? Vaak doen ze bij een te hoge waarde bij de korte test de lange test. Soms kan het zijn dat eruit de lange test dan geen zwangerschap-diabetes uitkomt ( was bij een vriendin van mij zo) Ik zelf had jammer bij beide testen bij mijn vorige zwangerschap hoge waarde en dus zwangerschap diabetes. Ik heb eigenlijk enkel frisdrank gelaten en mijn waarden waren oké, Marja dat is natuurlijk voor iedereen anders. Zwangerschap is voor de rest probleemloos verlopen.

3 jaar geleden

Reactie op Mommy2ML

Heb je de eenvoudige of de lange test gedaan? Vaak doen ze bij een te hoge ...
Ik heb de Suikertest drie keer laten prikken … (geen idee of dit de eenvoudige of lange test is) Eerst nuchter prikken (6.1) daarna suiker drankje en na dat uur was hij 10.2 Vervolgens weer een uur later was hij 6.9 Hmmm ja frisdrank alleen laten staan vind ik geen probleem. Ik drink alleen cola light/zero/cafeïne vrij en verder thee, water, ranja en drinkyoghurt. Fijn om te lezen dat je zwangerschap verder goed is verlopen. Was je kindje zwaarder dan gemiddeld? Bedankt dat je deze info wilde delen!

3 jaar geleden

Helpt koolhydraat arm eten ook niet? Of mag dat niet ivm Zwangerschap

3 jaar geleden

Oooo nee, vind het zo rot om te horen dat uitgerekend jij deze uitslag hebt gekregen! Bespreek ook goed je eetstoornis verleden want ik weet dat een “dieet” moeten volgen mij juist enorm zou triggeren. Alles voor die kleine maar ook alles voor jezelf! Je hebt al zoveel op je bordje nu je gestopt bent met medicatie etc.

3 jaar geleden

Agg spannend allemaal lieve Suuss! Maar wij hebben alles over voor onze kleine mannetjes, ik heb morgen mijn glucose test spannend! Ik houd je zeker op de hoogte.❤️

3 jaar geleden

Bij de zwangerschap van mijn dochter zat ik 0,2 boven de waarde. Ik moest een week lang iedere dag prikken en daar de waardes van doorgeven aan de diabetes verpleegkundige, ik bleek keurig binnen de norm steeds te zitten en het maakte niets uit wat ik at. Na die week mocht ik het beperken tot 2 dagen per week te prikken en dit heb ik volgehouden tot aan mijn bevalling. Ik ben niet ingeleid en mijn dochter woog 3,2kg (39+6wkn bevallen). Het kán dus ook meevallen. Ik lees in je berichtje dat tie na 2 uur 6,9 was, ging het om deze waarde of je nuchtere waarde? Ik heb m vorige week moeten doen en bij mij was het nu 5 nuchter en 7,2 na 2 uur en dat was voor nu helemaal goed.

3 jaar geleden

Een beetje offtopic (sorry), maar ik zie ineens veel over glucosetesten voorbij komen. Mag ik vragen op basis waarvan je deze krijgt? Dit is niet standaard toch?

3 jaar geleden

Reactie op Loena123

Bij de zwangerschap van mijn dochter zat ik 0,2 boven de waarde. Ik moest e ...
Ahhh Oke! Fijn om jouw verhaal te mogen lezen! De verloskundige zei dat het om mijn nuchtere waarde ging en om de waarde na een uur. Deze twee waren te hoog. Ik moet nu ook naar het ziekenhuis voor een groei echo … heb jij ook extra echo’s gehad? Bij onze 20 weken echo hebben ze alles gemeten en hij was toen niet ‘buiten de curve’ Maak me gewoon een beetje zorgen nu aangezien ik ook al heel lang vind dat mijn buik aardig ‘groot’ is voor 26 weken. Afijn … ik vind deze onzekerheid gewoon vervelend en dan vooral voor het lieve mannetje in mijn buik! 🥺💙

3 jaar geleden

Reactie op Suusepuus

Ahhh Oke! Fijn om jouw verhaal te mogen lezen! De verloskundige zei dat het ...
Houd je hart gerust lieve Suuss, als ze een afwijking in de groei zagen hadden ze dat zeker aangegeven met de 20 weken echo, ik weet zeker dat het allemaal goed gaat komen! Ook ik vermoed dat ik te hoge suiker heb , heb namelijk alle symptomen maar dan doen we het lekker samen, nog even en we hebben onze mannetjes in onze armen en dan zijn al onze zorgen weg. Houd je hart gerust fijn dat je snel een echo mag, dat doen ze puur na die waarde als extra controle dat zei de verloskunde laatst, hopen voor een snelle gerustelling.❤️😘

3 jaar geleden

Een beetje offtopic (sorry), maar ik zie ineens veel over glucosetesten voo ...
Ik heb deze test gekregen omdat mijn suiker bij 13 weken bloed prikken te hoog was. Hierdoor wist ik dat ik de OGTT ook zou moeten doen. Andere Redenen voor deze test zijn bijvoorbeeld: u heeft eerder zwangerschapsdiabetes gehad; u heeft overgewicht (BMI hoger dan 30); u heeft eerder een kind gekregen met een hoog geboortegewicht; u bent afkomstig uit het Midden-Oosten of Zuid-Azië; u heeft in een eerdere zwangerschap om onverklaarbare reden uw baby verloren; u heeft het polycysteus ovarium syndroom (PCOS). Dus nee, hij is niet standaard 😊

3 jaar geleden

Reactie op Aaliyahh

Houd je hart gerust lieve Suuss, als ze een afwijking in de groei zagen had ...
Dankjewel lieverd ❤️😘 Succes morgen, hopelijk krijg je toch ‘goed’ nieuws en zijn je waardes goed! Hou je me op de hoogte?

3 jaar geleden

Reactie op Suusepuus

Ik heb deze test gekregen omdat mijn suiker bij 13 weken bloed prikken te h ...
Ah oké, thanks! ☺️ Hopelijk valt het allemaal mee voor je en kun je ook een beetje genieten van de extra echo

3 jaar geleden

Reactie op Suusepuus

Ahhh Oke! Fijn om jouw verhaal te mogen lezen! De verloskundige zei dat het ...
Ja ik werd bij mijn dochter toen ook “medisch” en liep de rest van de zwangerschap in het zh. Ik heb 2 groeiecho’s gehad, als ik het goed zeg was dat met 30 en 34 weken en dan nog met 36 weken een liggingsecho? Of in een andere volgorde maar in iedergeval 2 daarvan waren groei echo’s. Mijn dochter werd toen ook vanaf 20w echo groot geschat, uiteindelijk was zij een normale baby van 50cm en dus 3,2kg terwijl zij aangaven dat ze zeker boven de 4kg zou zijn. Nu word onze zoon ook groot geschat en mijn buik is voor 24 weken ook al groot. Ik neem die metingen een beetje met een korreltje zout aangezien het nog steeds mm/cm werk blijft.. Het is even balen maar het komt vast allemaal goed.💙💙

3 jaar geleden

Ik heb 5 juni m’n suikertest en ik ben hier dus met mijn eetstoornisverleden ook een beetje bang voor. Diëten triggert enorm! Hopelijk valt het allemaal mee, Suus! Moet je lang wachten op je afspraken? Hoop voor je dat je snel duidelijkheid hebt.

3 jaar geleden

Ik vind het vooral erg bijzonder dat je vaak leest dat alle toeters en bellen uit de kast worden getrokken hiervoor. Tijdens je zwangerschap zijn je suikerwaarden altijd hoger dan in 'gewone' toestand. Nederland is ook een van de weinige landen die deze waarden hanteert. Andere landen hebben hogere normaalwaarden en dan zou je met 6,1 en 6,9 echt niet opvallen. Collega van me heeft zelfs insuline moeten spuiten en ook alles uit de kast gehaald en beviel met 41 weken van een kind van 3200 gram 😅. Zij zei: ik zou er niet meer aan meewerken als ik zelf geen symptomen ervaar van zwangerschapsdiabetes. Ik heb bij m'n dochter dezelfde test als jij gedaan omdat m'n vader diabeet is. Bij deze zwangerschap zei de VK dat ze dat in principe niet meer doen omdat er 9/10x niks uitkomt. Wat dus bij mij ook zo was. Nu is mijn baarmoeder/baby erg groot dus moet ik 't misschien alsnog weer doen. Morgen hoor ik meer... :-) Succes! Ik zou t zelf balen vinden als ik hierdoor medisch zou worden. Of hoeft dat niet perse zo te zijn?

3 jaar geleden

Reactie op Suusepuus

Ik heb deze test gekregen omdat mijn suiker bij 13 weken bloed prikken te h ...
Of een direct familielid heeft diabetis

3 jaar geleden

Hee Suus! Vervelend dat ie te hoog was. Als ik heel eerlijk ben is het dieet van de diëtiste een groot woord voor gezonde eet keuzes. Ik denk met jou verleden dat je al heel veel goede keuzes maakt en wellicht dat je dat een beetje kan bij schaven met minder koolhydraten. Mijn diëtiste heeft echt gekeken naar wat eet je nu en welke keuze zou kunnen helpen. Geen mega strenge regels en lijstjes. Ze houden het hierna gewoon goed in de gaten en ik probeer altijd maar te denken daar wordt het alleen maar beter van😏 Komt allemaal echt goed!!

3 jaar geleden

Wat vervelend zeg en juist met jouw verleden! Ik hoop dat je een fijne diëtist krijgt die hierin meedenkt en goed naar je luistert. Zelf heb ik PCOS en daarom vanochtend de test moeten doen. Maar hij is mislukt, want ik moest na een half uur na het innemen van het drankje overgeven… Ik vond het drankje zelf niet lekker, maar ook weer niet smerig. Blijkbaar dacht mijn nuchtere maag er toch anders over. Vandaag bel ik met de verloskundige, maar ben bang dat ‘ie over moet…

3 jaar geleden

Een beetje offtopic (sorry), maar ik zie ineens veel over glucosetesten voo ...
In België is dit wel standaard. Bij 24 weken wordt dit dan getest bij iedere zwangere vrouw.

3 jaar geleden

Reactie op Suusepuus

Ik heb de Suikertest drie keer laten prikken … (geen idee of dit de eenvoud ...
Ja 3 keer prikken is de lange test. Mijn kindje was niet zwaarder dan gemiddeld: 3,003 bij de geboorte op 38+2 w