34 Reacties
3 jaar geleden
Hi!
Wij zitten in met hetzelfde. Hebben in april/mei een backpack vakantie naar Vietnam en Qatar staan. Niet de ideale vakantie bij 16-19 weken zwangerschap en wij laten, als alles goed mag gaan met de zwangerschap, de vakantie schieten. We willen het risico (Malaria/Zika) niet nemen nadat we 5,5 jaar hebben geprobeerd om in verwachting te raken.
Gisteren heb ik contact gehad met onze annuleringsverzekering en die zien zwangerschap niet als reden om een reis te annuleren. We gaan t.z.t. proberen de vakantie aan iemand anders te slijten en anders is het spijtig van het geld.
Welke keuze je ook maakt; er is geen goed of fout. Doen waar jullie je goed bij voelen. Nu weet je hoe wij ermee omgaan, misschien heb je er wat aan ;).
3 jaar geleden
Ik zou evt wel je plannen wel wat aanpassen op basis van de "risico's" en de beschikbare medische zorg? misschien spreken met iemand van zo'n reispoli? Zitten bijv in het lumc in Leiden.
Het klopt dat bijv in India natuurlijk heel veel gezonde kinderen worden geboren. Het ding is alleen dat ons Westerse afweersysteem niet zo goed bestand is tegen alle bacteriën en infecties daar. Bijna iedere Westerse reiziger wordt dan minimaal 1x ziek tijdens de reis, wat geen ramp is, maar je schijnt wel extra vatbaar te zijn als je zwanger bent. Dus los van alle malaria en gele koorts wil je dat misschien ook meewegen?
Een ander ding waar ik rekening mee zou houden is de beschikbare zorg. Heb ooit een super toffe trekking gedaan van 2 weken in de Himalayas. Echt gaaf om zover van de bewoonde wereld te zijn. Maar stel dat er op dat moment iets niet goed gaat, waar is dan het dichtstbijzijnde zh?
Ik zeg niet dat je het niet moet doen hoor. Klinkt als een super toffe reis en ik ken genoeg voorbeelden van vrouwen die wel naar Thailand, Cambodja of Laos gaan. En ongetwijfeld ook naar India.
Zou jezelf alleen even goed informeren zodat je een keuze kan maken die voor jullie het beste voelt!
3 jaar geleden
Ik ben nu 5 weken zwanger en heb in week 11-14 een reis gepland staan naar Cambodja. Wij laten deze reis gewoon doorgaan, maar extra opletten met wat ik eet en waar ik verblijf.
3 jaar geleden
Zo fijn om ervaringen te delen! Ik neig naar wel gaan maar inderdaad aanpassingen maken. We zouden oorspronkelijk inderdaad een tocht maken van meerdere dagen naar the middle of nowhere; die laten we sowieso vallen. En ik dacht voor wat meer westerse hotels te gaan, iets lang op dezelfde plek blijven en inderdaad medische faciliteiten goed bekijken van te voren.
Ik ga inderdaad even een afspraak maken bij zo’n reis clinic, top idee!
3 jaar geleden
Ik ben zelf jaren geleden in India geweest. Ik vond het een bijzonder kleurijk maar ook vies land. Zou ik daar heen gaan als ik zwanger was nee denk het niet maar India heeft veel verschillen in rijkdom en armoede. Toch denk ik dat India wel te doen is maar echt goedbop je eten en hygiene letten. Vraag je om iets minder pittig eten kan je nog de vlam uit schieten met hoe pittig het is. Dat is wel hoe het eten daar is. Zelf ben ik daar ook enorm ziek geweest. Juist door de hygiene...
Ik ben ook in cambodja en vietnam geweest prachtig. Denk dat het beter te doen is.
En wat je zeg alle risicos uit de eeg gaan is geen doen. Je kan nu nog lekker reizen straks met een baby wordt het een grotere uitdaging. Ik zou gaan.
Geniet ervan.
3 jaar geleden
Ik zou gaan (en ga zelf straks met 21 weken naar Japan)!
Ik heb zelf erg veel gereisd, veel ‘vieze’ landen gedaan (ook alle landen die jij nu beschrijft). Altijd in hostels geslapen, bij locals thuis, van straatkraampjes gegeten etc. Enige wat ik na al die reizen over heb gehouden is een keer hoofdluis. 🤣
Neem gewoon de normale reisadviezen over qua eten en drinken (dus geen straatkraampjes), maar let ook een beetje extra en het komt echt wel goed.
Lekker samen van gaan genieten nog!
3 jaar geleden
Heb je al eerder gereisd in Azië? Dan kan je misschien beter inschatten wat je te wachten staat. Ik zou persoonlijk India links laten liggen, Thailand (mits je in het meer toeristische gedeelte blijft), Cambodja en Vietnam zou ik wel aandurven als je in goede hotels zit en niet op straat eet
3 jaar geleden
Hey, wat fijn dat er meer mensen zijn in hetzelfde schuitje. Wij gaan over een 3 weken naar Sri Lanka dan ben ik 12 weken.
De GGD heeft me geadviseerd over welke muggenspray te gebruiken (zonder deet) en verder natuurlijk de standaard adviezen qua water drinken en eten goed verhitten. Er gaan genoeg mensen die kant op en als je er op let hoeft het verder geen probleem te zijn.
Neemt niet weg dat ik het ook wel een beetje spannend vind. Toch kan dit wel een hele mooie reis zijn met zn 2 terwijl ik nog fit ben en geen buik heb. Dus wij gaan ervoor. Hopelijk jullie ook! Vakantie biedt namelijk ook veel ontspanning en dat is ook goed voor je.
3 jaar geleden
Reactie op cocio92
Hey, wat fijn dat er meer mensen zijn in hetzelfde schuitje. Wij gaan over ...
Hoi, heb jij de GGD gebeld of na advies door je verloskundige? Ik twijfel echt zo erg (wij gaan naar Brazilië). Aan één kant denk ik, waarom niet? Maar als ik dan denk aan het risico wat je loopt qua gele koorts en zika 😱!!! Dan denk ik; ik moet dat risico toch niet lopen? Ik heb echt advies nodig.
3 jaar geleden
Reactie op Micii
Hoi, heb jij de GGD gebeld of na advies door je verloskundige? Ik twijfel e ...
De GGD en je verloskundige gaan je niet verbieden om te gaan. Ze adviseren je. In het geval van Sri Lanka zijn er geen zika gevallen meer gemeld sinds 2016. Maar dengue kan we voorkomen. Hoe zit dat in brazilie?
3 jaar geleden
Reactie op Micii
Ik vind op internet dat de kans minimaal is. Maar ik wil eigenlijk geen ris ...
Belafspraak gehad met GGD, heel duidelijk advies. Ik mag niet naar Brazilië want ik mag niet gevaccineerd worden voor gele koorts. Heel fijn om nu echt duidelijk te weten waar je aan toe bent!! Dan gaan we ooit een keer met de baby ☺️.
3 jaar geleden
Reactie op tniel
Ik heb in week 27 nog een reis naar Zuid Afrika gepland staan.. de reis is ...
Heel tof. Wij zijn in augustus 2022. Voor we van start gingen met onze kinderwens. Wij kregen van GGD wel advies om altijd deet te gebruiken omdat Dengue wel door heel Zuid Afrika kan voorkomen. En evt. ook teken. Mijn vriend is gebeten door een teek. Dus neem een goede deet mee en dan komt het goed. Heel veel plezier. Het is zo n onwijs gaaf en mooi land. Geniet ervan!