40 Reacties
2 jaar geleden
Ja ik!
1e kindje, nergens last van.
2e kindje, met 16 weken diepe veneuze trombose in been. Rest van de zwangerschap aan de spuitjes.
3e kindje, preventief vanaf begin zwangerschap profylactisch heparine spuitjes. Geen trombose gekregen.
4e kindje, preventief vanaf begin zwangerschap profylactische heparine spuitjes, helaas in kraambed ondanks ontstolling toch een diepe veneuze trombose is bovenbeen/lies gekregen. Nog jaar daarna bij trombosedienst onder controle gebleven.
Begin vorig jaar spontaan een oppervlakkige beentrombose ontstaan (zonder zwangerschap, maar door bedrust)
Sindsdien besloten dat het beter is om altijd bloedverdunners te blijven gebruiken uit voorzorg.
Nu onder behandeling van ontstolling zwanger van 5e kindje, gekozen voor hogere/behandelende dosering dit keer. Fraxi Forte, vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was overgestapt van trombosedienst (pilletjes) naar die spuitjes.
Het is niet fijn om iedere dag je buik te moeten prikken, maar een trombose is gevaarlijk.
Ik zou er als ik jou was zo vroeg mogelijk mee beginnen als je die gevoeligheid hebt.
(Bij mij zijn er ook geen stillingsafwijkingen gevonden, maar die neiging zit er dus blijkbaar wel)
2 jaar geleden
Reactie op DenOordt
Ja ik!
1e kindje, nergens last van.
2e kindje, met 16 weken diepe veneuze t ...
Pfoe heftig zo vaak een trombose doormaken. Hopelijk helpt de hogere dosering je deze keer.
Kon je bij eerdere zwangerschappen de natuur haar gang laten gaan qua bevallen of ben je ingeleid?
Ik ben overigens meteen na de positieve test begonnen met de prikjes. Tijdens mij vorige zwangerschap (die helaas een miskraam werd met 6,5 week) wist ik het nog niet. Nu extra voorzichtig.
2 jaar geleden
Reactie op Lavinnia
Ik heb mijn vorige zwangerschap bloedverdunners moeten slikken dus ik kan j ...
Dankjewel voor je reactie! Wat voor bloedverdunners waren het toen als ik vragen mag, ook in verband met trombose? Of andere reden? Deze zwangerschap niet als ik je goed begrijp? Succes in ieder geval 🍀
2 jaar geleden
Reactie op meaxx
Pfoe heftig zo vaak een trombose doormaken. Hopelijk helpt de hogere doseri ...
Alleen bij de oudste de natuur z’n gang laten gaan. Bij de andere 3 ingeleid. Zodat ik gecontroleerd even met anti-stolling kon stoppen.
Gelukkig pakte mijn lijf dat snel over, laagste dosering van het infuus was genoeg voor mijn lijf om het zelf over te nemen.
Daardoor het inleiden niet als vervelend ervaren.
Ja wel vervelend als je die gevoeligheid hebt.
Gelukkig nooit een longembolie geworden, dat is nog weer wat spannender natuurlijk.
Dat wil ik graag zou houden, vandaar dit keer de dosis verdubbeld. Uit voorzorg, voor mijn gemoed ook wel fijn. Die angst zit toch in je hoofd bij ieder pijntje dat je in je trombosebeen voelt.
2 jaar geleden
He wat een fijn topic.
k zal mijn verhaal delen.
Ik heb in mijn vorige (eerste) zwangerschap bij 27 weken een DVT in mijn linker bovenbeen gehad. Drie weken daarvoor was ik nog in de Alpen een berg aan het klimmen. Twee weken ontzettend veel pijn en gebonden aan bed verder werd er toch een scan gemaakt om trombose uit te sluiten. Helaas bleek het dat te zijn. Ik werd oom gelijk Medisch en moest aan de Fragmin prikken. Mijn dosis is eenmaal opgehoogd. Tot week 36 kon ik langwerkend prikken, dus eenmaal per 24 uur. Na week 36 moest ik twee keer per dag prikken die ieder 12 uur werkzaam zouden zijn(voor het geval de geboorte zou starten). Vanaf de trombose moest ik om de twee weken naar de gyn om te controleren of alles nog goed zat. Met 39 weken werd ik ingeleid, zo zat ik tijdens de geboorte niet aan de bloedverdunners en kon ik ook een ruggenprik krijgen. Na de geboorte overgezet op pillen en nog 4 maanden met de trombosedienst gewerkt.
Volgende week heb ik afspraak met huisarts. Ik moet waarschijnlijk ook preventief gaan prikken :).
Ik zeg trouwens ik, maar het is me de gehele zwangerschap maar twee keer gelukt om mezelf te prikken :p manlief deed het elke avond voor mij. Ik reageerde niet geweldig op de prikken, kreeg echt bobbels daarvan. In de buik heb ik nooit geprikt. Veel in de 'kwabjes van mijn heupen, afgewisseld met de bovenkant van mijn billen.
2 jaar geleden
Ik merk nu ook dat ik hyper bewust ben voor elk kwaaltje dat ik voel in mijn linker bovenbeen.
2 jaar geleden
Reactie op Loopy Doops
He wat een fijn topic.
k zal mijn verhaal delen.
Ik heb in mijn vorige (e ...
Wat een nare ervaring ook! Je blijft toch alert op trombose als je het hebt doorgemaakt denk ik. Fijne gedachte dat er nu extra controle op zit, voor zover mogelijk. Dankjewel voor het delen en veel succes ook!
2 jaar geleden
Ik heb ook een longembolie gehad waardoor ik tijdens zwangerschap bloedverdunners moest prikken. Begin van de zwangerschap was prima te doen, tot mijn buik groter en harder werd waardoor ik prikken in mijn buik erg eng en vervelend vond. Doordat ik alleen in mijn boven benen kon prikken kreeg ik van die harde beurse schijven in mijn benen en werd ook daar prikken steeds vervelender. Ik ga deze keer wel vragen of ik geen bloedverdunners kan slikken ipv prikken. Hoe verder in de zwangerschap ik was hoe erger het werd.
2 jaar geleden
Reactie op meaxx
Wat een nare ervaring ook! Je blijft toch alert op trombose als je het hebt ...
Jij ook veel succes! Ik ben benieuwd of we gelijk zullen moeten spuiten of pas vanaf een aantal weken.
2 jaar geleden
Reactie op Loopy Doops
Jij ook veel succes! Ik ben benieuwd of we gelijk zullen moeten spuiten of ...
Ik kreeg het advies vanaf de positieve test te gaan prikken. Misschien in jouw geval goed om hier met je huisarts, of evt internist als je daar nog onder behandeling bent, contact over te hebben?
2 jaar geleden
Reactie op meaxx
Ik kreeg het advies vanaf de positieve test te gaan prikken. Misschien in j ...
hoihoi,
ja bij mij precies hetzelfde! ik was woensdag bij mijn huisarts die gelijk een recept naar de apotheek stuurde. ik had niet verwacht zo snel weer te moeten prikken, maar al die hormonen vormen dus gelijk een risico. ik heb nu Fragmin 5000, een lagere dosis dan tijdens de trombose. Donderdag afspraak bij de internist.
ik ben nu net twee dagen gestart met prikken en trots dat het mij tot nu zelf gelukt is :) brandt de vloeistof bij jou ook zo lang na?
2 jaar geleden
Reactie op Loopy Doops
hoihoi,
ja bij mij precies hetzelfde! ik was woensdag bij mijn huisarts d ...
Wat toevallig, ik moet ook deze donderdag naar de internist. Heb ook fragmin 5000ie. Het wisselt per keer, maar vaak prikt de vloeistof wel een minuutje of twee na bij mij. Verder gaat het tot nu toe goed, ben alweer 4 weken aan het prikken, nu 8+0. Hoe ver ben jij nu en is het je eerste zwangerschap ook?
2 jaar geleden
Fijn om hier gelijkgestemden te vinden. Ik heb in 2019 longembolie gehad tgv pilgebruik. Ik ben nu bijna 11 wk zwanger. Ik was op de hoogte gesteld dag ik tijdens zwangerschap antistolling zou moeten gebruiken. Direct gemeld en moest voor een vroege echo komen rond 6 wk, advies starten met fraxiparine spuitjes profylaxe dosis 0,3 vanaf positieve hartactie.
Ik vind het niet prettig, ik spuit nu in mijn buik maar kan me voorstellen zodra mijn buik groeit dat ik dan naar mijn benen of billen zal overgaan. Advies is om te blijven spuiten tot na kraambed, minimaal 1’week na bevalling. Ik heb tevens ook een hoog BMI en krijg bovenop nog advies om ascal te gaan slikken vanaf 12 wk zodat ik minder kans heb op zwangerschapsvergiftiging of hoge bloeddruk. Ik vertrouw de artsen hierop en volgt op wat ik moet doen.. wel spannend allemaal