45 Reacties

11 maanden geleden

Wat heftig moet dit voor je zijn zeg! Hele dikke knuffel voor jou! Veel sterkte de komende tijd. Neem de ruimte om alles te voelen. Dat je er 1000% achter staat, wil niet zeggen dat het makkelijk is. En dat mag je ook voelen. 🫂

11 maanden geleden

Sterkte in deze tijd. Je zou eventueel ook nog je verhaal kwijt kunnen bij de praktijk ondersteuner van de huisarts

11 maanden geleden

Reactie op BijDeMolen

Wat heftig moet dit voor je zijn zeg! Hele dikke knuffel voor jou! Veel ste ...
Misschien dat ik dat inderdaad nog even moet beseffen, dat het maken van de (voor mij goede!) keuze en verdriet hebben om de situatie ook samen kan gaan en achter je keuze staan niet betekent dat je huppelend naar de kliniek gaat.. Dankjewel! 🩷

11 maanden geleden

Heel veel liefs! 💋 het zal misschien even duren om het een plekje te geven, maar doe vooral wat je zelf goed lijkt ook al zijn anderen het daar niet mee eens.

11 maanden geleden

He wat een vervelende situatie voor je! Ik kan me goed indenken dat het een heel emotionele situatie is, ook al is het voor jou de goede keuze. Je zegt er met niemand over te kunnen praten, maar wellicht dat ze bij de kliniek en/of bij de huisarts wel mensen hebben waarmee je erover kunt praten en die je hierin kunnen begeleiden? Sterkte!

11 maanden geleden

Sterke! Helemaal geen makkelijk keuze om te maken. Maar zo te zien wel de juiste. Waarom raden ze de pil af? Tenzij er een medische reden voor je is zou ik me niet zomaar laten overhalen. Heb je je al ingelezen in beide opties?

11 maanden geleden

Het is heel helder volgens mij. Je wil absoluut geen derde kindje en deze zwangerschap is ongewenst. Ook sta je open voor abortus en sta je erachter en is de afspraak al gemaakt. Volgens mij handel je heel congruent. Maar dat maakt (zoals eerder gezegd) niet dat het een leuk uitstapje of de leukste periode uit je leven is. Het is idd echt een klote-keuze om te moeten maken en je leven was nu chiller geweest zonder die keuze. Toch maak je de keuze, want je moet, en sta je erachter. Logischerwijs maakt dit het nog steeds geen feestje. Laat je verdriet er zijn en praat erover met je partner of iemand anders die begripvol is of niet negatief oordeelt over jouw keuze. Wees eerlijk tegenover jezelf en je gevoelens en laat het er allemaal zijn. Dan wordt het vanzelf zachter en beter. M.b.t. de ingreep: ik had ooit een curettage en vond dat achteraf bezien wel "fijn". Ik voelde me best krachtig en voelde mijn lijf werken alsof het oerkrachten had. Ging allemaal heel natuurlijk en mentaal bewust. Voor mij was dit dus een prima ingreep die er juist voor zorgde dat ik nog meer achter m'n keuze stond. Succes vrouw! 🍀💞

11 maanden geleden

Veel sterkte! Ik zal je aanraden om er inderdaad over te gaan praten, al is het voor de verwerking. Dat je dit moet ondergaan ook al is het een bewuste keuze (die ik heel goed begrijp), is het hardstikke heftig en verdrietig. Dit kan natuurlijk gewoon met mensen in je omgeving, maar je kan ook via de huisarts naar de praktijkondersteuner gaan. Echt een aanrader hoor (niet voor een abortus, maar zwangerschap en bevallingsgerelateerd heb ik daar gesprekken gehad, samen met mijn man.)

11 maanden geleden

Erkenning hier 15 jaar terug abortus gedaan met 6 wk en 4 dagen via curettage onder narcose. Goed verlopen. Heb nooit spijt gehad wamt stond er toen en nu nog steeds achter. Beh ging vlot. 2 weken na bloedingen gehad. Buikpijn was goed te doen met pcm. Sterkte

11 maanden geleden

Allereerst heel veel sterkte! Wat ik jou uit mijn ervaring wil meegeven, ik stond zelf niet 100% achter m'n abortus keuze. Alsin: het vast het verstandigste etc, maar ik had er wel heel veel verdriet om. Eenmaal daar aangekomen zag de verpleegkundige/maatschappelijk werker dit ook. Zij heeft mij toen niet verder geholpen maar terug naar huis gestuurd met de boodschap dat ik er nog maar even over moet nadenken. Uiteindelijk heb ik een lieve mooie dochter van 2,5 jaar nu. Mijn punt is (en hier zal het per kliniek ook wel in verschillen) als je dit écht wilt, laat dat dan daar ook zo overkomen. Want ze houden je anders gewoon tegen

11 maanden geleden

Het komt een beetje anders over dan ik het bedoel heb ik het idee nu ik het terug lees is. Als je er verdrietig / twijfel angst over hebt. Zorg dat je dit van te voren bespreekt met een huisarts of poh. In mijn ervaring was de kliniek niet de plek om dit gevoel te uiten. Toen werd m'n afspraak gewoon geannuleerd met de boodschap maak maar een nieuwe als je je er wel goed bij voelt.

11 maanden geleden

Reactie op Ikigai

Sterke! Helemaal geen makkelijk keuze om te maken. Maar zo te zien wel de j ...
Afraden is misschien niet het juiste woord - al lees ik online wel dat ze zelf een duidelijke voorkeur hebben voor curettage ivm het slagingspercentage en eventuele complicaties van de abortuspil etc. Tijdens het maken van de afspraak kreeg ik wat instructies mee die alleen van toepassing zijn op een curettage onder narcose, maar het kan ook zijn dat ik tijdens het consult nog wel de keus krijg en dat de voorzorgsmaatregelen alleen nodig zijn ALS ik voor een curettage kies, zodat deze dan dezelfde dag nog plaats kan vinden ipv dat daar dan een andere afspraak voor gemaakt moet worden. Ik zal me voor het kiezen van een methode vooral laten leiden door de mening van de artsen, ik ga er vanuit dat zij er het meest verstand van hebben. Een curettage lijkt me het snelst, maar ik denk dat ik dat meer als een “ingreep” ervaar dan het zelf opwekken, thuis. Maar goed, je zit ook niet te wachten op restweefsel en dergelijke, dus misschien juist wel fijn als je er gelijk goed “vanaf” bent..

11 maanden geleden

Reactie op willemalexander

Het komt een beetje anders over dan ik het bedoel heb ik het idee nu ik het ...
Ik begreep je hoor! En wat fijn dat je nu zo gelukkig bent met je dochtertje! Ik twijfel niet zo zeer over het beëindigen van de zwangerschap zelf, maar vind vooral het hele proces van de abortus ondergaan lastig. Ik ben verder niet bang voor pijn of de ingreep zelf, maar het is wel iets wat je moet ondergaan. Het liefst tover ik de zwangerschap gewoon weg 😅

11 maanden geleden

Reactie op Knopje

Het is heel helder volgens mij. Je wil absoluut geen derde kindje en deze z ...
Bedankt voor je lieve woorden en wat fijn dat je je eigen curettage zo hebt ervaren! Misschien veroordeel ik mezelf ook teveel. Ik heb verder geen mening over abortus en ik ben blij dat het mag/kan/bestaat, maar ik had toch graag gezien dat ik het niet nodig had gehad en dat de situatie anders was geweest. Maar goed, dat is hij niet, dus dat moet ik langzaam accepteren en verwerken en dat kan denk ik pas als de zwangerschap is afgebroken..

11 maanden geleden

Ik zou als ik jou wat psychische hulp zoeken. Feitelijk gegeven is dat extreem veel vrouwen na een abortus in een depressie of andere psychische problemen belanden.

11 maanden geleden

Bij fiom.nl bieden ze hulp bij ongewenste zwangerschap. Zo ook gesprekken met iemand om tot de juiste keuze te komen. Heel veel sterkte!

11 maanden geleden

Ook al sta je er voor de volle 100% achter, dat neemt niet weg dat dit niet iets is wat je zomaar even makkelijk doet. Zorg er in ieder geval voor dat je je emoties niet opkropt. Het is al super goed dat je dit nu hier van je af hebt geschreven, maar praat er ook zeker over met je partner en schakel desnoods professionele hulp in als je het idee krijgt dat het niet helemaal lekker gaat emotioneel gezien. Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen en je een dikke virtuele knuffel geven ❤️

11 maanden geleden

Het blijft een lastig iets, maar mijn ervaring is dat als je er echt achter staat dan komt het goed. Ik heb nu, 15jaar later, nog steeds een goed gevoel over mijn keuze toen. Het is niet makkelijk en je zult je er echt even verdrietig over voelen, maar dat mag er ook zijn. Ik ben er bewust heel open in, sommige mensen snappen dat niet en/of zijn tegen abortus maar dat zijn vaak mensen die zelf nooit voor die keuze hebben gestaan. Zelf zei ik ook altijd nooit abortus te laten doen, tot ik ongewenst zwanger werd en alles in mij "nee, dit wil ik niet" zei. Sterkte en onthou dat jouw keuze altijd goed is

11 maanden geleden

Geen ervaring, maar ik denk wel dat het goed is om hier met iemand professioneel over te praten , zodat je uiteindelijk goed blijft voelen. Succes en sterkte!

11 maanden geleden

Pff het zou zo mijn verhaal kunnen zijn. Onlangs heb ik zelf voor precies hetzelfde gestaan. Mijn man heeft de keuze aan mij gelaten. Met 6 weken (er zat gelukkig nog niets anders dan een leeg vruchtzakje) heb ik een zuigcurretage gehad. Hoewel ik weet dat het beter is voor ons gezin (mentaal voor zowel ons dochtertje als mijzelf, financieel en qua ruimte) heb ik het er nog steeds wel moeilijk mee. Ik denk zelf dat welke je keuze je ook maakt, je hoe dan ook momenten zal hebben dat je denkt, had ik maar.. op het moment kan ik alleen maar denken, wat zou het zijn gewees, hoe zou hij/zij eruit hebben gezien. Het zal wel slijten. Je mag altijd een pb sturen als je wilt. Sterkte met je keuze in ieder geval.