189 Reacties
15 dagen geleden
Wat Rutte bedoelt is dat als er nu "vrede" gesloten zou worden, Rusland de kans heeft om door te stomen
Als wij als Navo dan achterover leunen hebben we over een paar jaar geen overhand meer.
Die urgentie moet blijven bestaan.
Wat ik wel interessant vindt is dat er ook gesproken wordt over de economische teloorgang van Rusland omdat dit niet vol te houden is met de inflatie in dat land.
Het afschrikbeeld wat we alleen nu hebben moeten we wel behouden. En daarvoor moet er geïnvesteerd worden. Iets wat we veeeeel te lang niet nodig vonden.
15 dagen geleden
Hi allemaal,
Ik snap dat het wereldnieuws je ontzettend bezig kan houden. Laten we wel respectvol blijven en het gezellig houden. Dit is geen plek voor complottheorieën, maar vooral om elkaar te informeren en verder te helpen. Als dat niet lukt, zullen we het topic helaas moeten sluiten, en dat zou zonde zijn.
Liefs,
Eliza
15 dagen geleden
Een tijdje geleden hadden mannetjes die kabels aan het vervangen waren in onze straat, per ongeluk een waterleiding geraakt.
Het was toen erg handig dat ik een noodvoorraadje fleswater had staan, want we hebben een uur of 5 zonder water gezeten. Natuurlijk had ik naar een wijk verderop kunnen gaan met een emmertje en bij iemand aanbellen, of naar de supermarkt, maar ook in andere onverwachte situaties kan zo'n noodpakket handig zijn.
Toevoeging: als je toch noodpakketjes aan het maken bent. Maak er dan ook eentje voor in je auto. Brandblusser, hesjes, gevarendriehoek, warme deken, paar luiers, billendoekjes, water, wat te eten, paraplu.
Je zal maar ergens aan de kant van de weg uren moeten wachten met kleine kinderen in de regen en kou.
En iemand die wat vroeg over gasflessen en of dat wel veilig is om te bewaren thuis. Ik denk het wel, mensen die kamperen hebben ook vaak een paar kleine gasflessen thuis liggen bij hun kampeerspullen. Handig om er meteen een aansteker of lucifers bij te bewaren.
En mocht je de prep smaak te pakken hebben, maak er wat leuks van en ga eens naar een natuurcamping in de meivakantie :D Even die prep skills uitproberen 😎 En het ondertussen gezellig hebben met je gezin en onvergetelijke herinneringen opdoen.
15 dagen geleden
Ik merk dat het me ook heel erg bezig houd. Ik kijk al nooit het journaal en lees in principe geen nieuws. Maar toch krijg je zulke nieuwsberichten te zien op facebook, instagram, homepagina van iPhone etc. Ik vind het ook echt “harde” woorden die Rutte gebruikt en het lijkt me dat heel veel mensen angstig worden van zulke uitspraken. Kan het ook moeilijk naast me neerleggen, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Pfff
15 dagen geleden
Reactie op AapieSCL
Wie heeft het over complottheorieën dan?
Mensen stellen vragen en er wordt ...
Ik snap je punt, maar er waren wel wat reacties die richting complottheorieën gingen of daarover discussie uitlokten. Het is helemaal prima om vragen te stellen en antwoorden te delen, maar we willen ervoor zorgen dat het topic respectvol en on-topic blijft. :)
15 dagen geleden
Reactie op Zonnebloem1992
Kun je iets wat uit de mond van Rutte komt überhaupt serieus nemen ? 🙄 Lap ...
Ja is ook zo! Maar vind het altijd zo achterlijk pffffn
15 dagen geleden
En oh ja
De navo heeft in hun artikel 5 opgenomen dat super maatschappelijke ontwrichtingen zoals kabels/elektra/water dus ook dezelfde consequenties hebben als een raket op ons afvoeren
Dus er zullen heus pesterijen komen (in Duitsland waren er laatst wat kabels doorgeknipt), maar zonder brede impact.
Rusland komt al jaren niet verder dan een paar vierkante km in Oekraïne.
We moeten als NAVO alleen niet verslappen
15 dagen geleden
Reactie op Mommynaadje
Ik snap dus niet waarom Rutte zegt “we zijn niet voorbereid op wat gaat kom ...
Ik vind dit ook een vreemde en beangstigende uitspraak. Ik denk niet perse dat "ze meer weet hebben van" en probeer het ook in een ander perspectief te plaatsen:
Trump dreigt uit de NAVO te stappen omdat landen veel te weinig bijdragen. Het is aan Rutte om er voor te zorgen dat Amerika blijft EN dat er meer geld naar NAVO gaat. Hij probeert dit te doen door in te spelen op de dreiging en angst die er heerst.
Ik maak me zeker zorgen maar vind het ook echt onwaarschijnlijk dat hier een fysieke oorlog met Rusland uitbreekt. Ik ben me er wel van bewust dat meerdere landen Europa en Amerika willen verzwakken dus technische en economische dreiging vind ik op dit moment veel realistischer.
Oja, en ik vind het not done dat Rutte een politieke uitspraak doet over waar het geld vandaan moet komen. "Ken je plek" zou ik zeggen.
15 dagen geleden
Ik denk dat het, hoe we het ook wenden of keren, het ooit een keer fout gaat. En op wat voor manier, geen idee. Blackout, fysieke oorlog, kernbommen, geen idee, Maar het is een kleine moeite om in ieder geval te zorgen voor een noodpakket in huis (zelf samen stellen en inderdaad niet die dure pakketten van bol.com enz kopen ) en één voor in je auto.
Ook als je dieren hebt, misschien kun je daar ook een voorraadje voor aanleggen!
15 dagen geleden
Ik wil ook oets van een voedselpakket aanschaffen maar vind het lastig om in te schatten hoe/wat. Ik las dat het advies was voor 3 dagen in huis te hebben maar Mij lijkt dat de gemiddelde Nederlander wel voor 3 dagen eten in huis heeft met de dingen die aangebroken zijn?(brood, pak yoghurt, muesli, omtbijtkoek etc). Daar kun je toch wel 3 dagen mee vooruit.
15 dagen geleden
Reactie op Krsj1994x
Ik wil ook oets van een voedselpakket aanschaffen maar vind het lastig om i ...
Het gaat volgens mij ook om dat je alles op 1 plek hebt en dus niet in een noodsituatie met weinig tijd niet alles nog bij elkaar hoeft te halen. En hoog en droog leggen (dus niet in de kelder) in geval van overstroming
15 dagen geleden
Reactie op Krsj1994x
Ik wil ook oets van een voedselpakket aanschaffen maar vind het lastig om i ...
Ja dat dacht ik ook inderdaad, wat wij nu hebben besteld; water flessen, potjes maaltijd kinderen, 3x avond eten denk aan bonen in blik, tomaatsaus, macaroni en smac boterhamworst. Daarnaast fruit in blik en aanstekers.
Dit leggen wij in een bak/tas op zolder ivm nood alles samen ligt .
15 dagen geleden
Reactie op Hel1J
Het gaat volgens mij ook om dat je alles op 1 plek hebt en dus niet in een ...
Precies dit idd. Bij voorkeur heb je alles in een (waterdichte) rugzak bij elkaar zodat je het snel kunt pakken als je je huis uit zou moeten.
Ikzelf ben niet perse bang voor een fysieke oorlog, eerder voor een cyberaanval waarbij een aantal dagen bepaalde infrastructuur wordt ontregeld of een natuurramp zoals een overstroming (klimaatverandering 🤷🏻♀️). Daar is een noodpakket ook voor bedoeld, dat je het een paar dagen kunt uitzingen voor het geval dat de hulp niet gelijk op gang komt.
Mocht echt de pleuris uitbreken dan heb je er inderdaad weinig aan, en dan zien we het wel weer. Daar kun je je niet op voorbereiden dus daar ga ik me ook proberen niet te veel mee bezig te houden (lijkt me niet gezond met 36 weken zwanger 😉)
15 dagen geleden
Reactie op Ovenkoekje
Degene met gas ook niet hoor, de stroming van gas wordt elektrisch geregeld ...
Wij hadden grootschalige stroomuitval in het dorp vorige week, maar ons gasfornuis werkte gelukkig nog gewoon 🙏
15 dagen geleden
Reactie op Chippie24
Vraagje: waar heb je die tabletten van? Of wel welke zijn het? Wilde eens k ...
Deze hebben wij:
https://www.apotheeknoordwebshop.nl/webshop/zelfzorg/divers/detail/179/kaliumjodide-gl-65mg-10st--max-1-verpakking.html
15 dagen geleden
Reactie op Hel1J
Zeker waar! Wij halen nu alleen cash in huis voor als internet eruit zou li ...
Wij hebben sowieso altijd wat cash in huis wat we met verjaardagen ofzo krijgen, dus dat is hier geen probleem (ook gewoon handig als we zelf naar een verjaardag moeten en de jarige wil graag geld 😉)