45 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb de oproep ook ontvangen enkele weken terug, maar besloten zolang ik voed het niet te doen. Ze nemen inderdaad aan dat het geen schade zal geven, maar is nog weinig onderzoek naar gedaan. Ik ga die gok niet wagen..

2 jaar geleden

Ik neem het risico niet. Maar sowieso niet, ook niet na het voeden. 🙂

2 jaar geleden

Ik durf het ook nog niet aan zolang ik borstvoeding geef..

2 jaar geleden

Ik doe het wel. Maar ik heb vanuit mijn werk hier heel veel medisch-wetenschappelijk inzicht in dus ik zal het proberen uit te leggen. Mijn overwegingen: Elk niet-lichaamseigen stofje (dus ook een vaccin) moet wel extreem zijn best doen om überhaupt in borstvoeding terecht te komen, want dat is net als met de placenta en met de hersenen, er zit daar nog een behoorlijke veiligheidsmarge op van je eigen lichaam (medicijnen worden vaak ook actief “uit” de melk gehaald door een bepaald mechanisme). En dan zit een vaccin dus niet eens echt volledig in je bloedbaan, maar in spierweefsel en blijft daar ook zitten (vandaar stijve arm). Verder zijn de hulpstoffen van deze vaccins niet anders dan die van andere, want hoe meer het met bekende hulpstoffen is gemaakt hoe sneller het op de markt mocht (logisch denk ik?) Alleen antistoffen komen in je borstvoeding, maar dat is juist waar je het liever wél voor zou doen (denk ik). Het is alleen nog niet “bewezen veilig” want in de wetenschap geldt nu eenmaal dat als er geen onderzoek gedaan is, het antwoord altijd is “geen bewijs voor OF tegen voor dit specifieke middel = we weten het niet”. Maar als je het vergelijkt met alle andere vaccins die al bestaan, niet-corona, is de conclusie dat het net zo veilig is. Dus ik zie geen reden om dit niet te doen en wel bijvoorbeeld mijn kindje de ‘gewone’ vaccinaties te geven. Maar als je helemaal geen vaccins neemt dan is het natuurlijk een heel ander soort keuze!

2 jaar geleden

Ik mocht 2 maanden terug ook.. Maar ik durf het niet aan 🙂

2 jaar geleden

Reactie op Meibaby91

Ik doe het wel. Maar ik heb vanuit mijn werk hier heel veel medisch-wetensc ...
Mooi uitgelegd ! Ik ben nog erg aan het twijfelen.. Maar ik denk aan de ene kant dat ze wel snel zullen weten of het veilig is, in plaats van dat ze er vanuit gaan? Als ze hem veilig verklaren neem ik hem meteen.

2 jaar geleden

Reactie op mpp339

Mooi uitgelegd ! Ik ben nog erg aan het twijfelen.. Maar ik denk aan de ene ...
Om het met zekerheid te zeggen moeten ze een heleboel moeders na toedienen van het vaccin, melk laten doneren liefst op verschillende tijden/dagen daarna, en dan testen dat er niks in zit (wat best moeilijk is bij zoiets vets als melk). En dat keer ik weet niet, zeker enkele (tien)duizenden het liefst. Dus helaas denk ik niet dat veel fabrikanten het de moeite waard vinden maar misschien dat het binnenkort toch nog een keer lukt zo’n onderzoek te doen! Alleen gaat het wel even duren denk ik. Ik werd trouwens door de GGD gewezen op “moeders van morgen” van het lareb, dus als je wel vaccineert zouden ze het fijn vinden als je dit registreert, of je nou wel of geen bijwerkingen hebt want dan hebben ze weer wat data! Maar is natuurlijk geheel vrijwillig.

2 jaar geleden

Reactie op Meibaby91

Ik doe het wel. Maar ik heb vanuit mijn werk hier heel veel medisch-wetensc ...
Fantastische post. Ik ben arts en sluit me hier helemaal bij aan. Ik geef ook BV (zoon nu 7 maanden) en ik ga de vaccinatie sowieso halen.

2 jaar geleden

Reactie op Meibaby91

Ik doe het wel. Maar ik heb vanuit mijn werk hier heel veel medisch-wetensc ...
Mooi uitgelegd, niks aan toe te voegen. Ik ben arts en krijg over 10 dagen voor mijn eerste vaccinatie. Ik heb geen moment over getwijfeld. Mijn zoon is nu 7 maanden en ben blij dat hij straks ook antistoffen via mijn melk gaat krijgen!

2 jaar geleden

Reactie op Meibaby91

Om het met zekerheid te zeggen moeten ze een heleboel moeders na toedienen ...
Deze studie is al gaande;) kreeg er van de week een mail over omdat ik mijn melk gedoneerd had voor covid onderzoek.

2 jaar geleden

Je moet jezelf afvragen of je behoort tot een risicogroep en of je het aan wilt gaan dat je weet dat je eigenlijk een testpersoon bent. Ik heb met 29 weken Corona gekregen, ben 26 jaar kerngezond veel sporten nooit medisch problemen gehad en heb ook enkel wat benauwdheidsklachten en extreme vermoeidheid ervaren door Corona! Voor mij is een vaccinatie dus NIET weggelegd omdat ik het virus prima overleef -net als 98% van alle mensen onder de 40 jaar zonder overgewicht- dus mijn punt: weeg af of het waard is om die prik te zetten 😉

2 jaar geleden

Ik val ook in de risicogroep dus ik ga m ook halen. Ik heb inmiddels ook een podcast gehoord dat het niet in de moedermelk terecht komt maar je wel antistoffen door kan geven. Ik had me ook aangemeld voor het onderzoek van de VU maar ze hebben al genoeg deelnemers, dus dat onderzoek wordt ook groot aangepakt ga ik vanuit.

2 jaar geleden

Reactie op 24babywatcher

Je moet jezelf afvragen of je behoort tot een risicogroep en of je het aan ...
Dat zeg je goed. De griep vaccinatie is ook alleen voor de kwetsbaren, waarom moet iedereen dit vaccin?!

2 jaar geleden

Reactie op Meibaby91

Ik doe het wel. Maar ik heb vanuit mijn werk hier heel veel medisch-wetensc ...
Mooi uitgelegd! Ik heb mij laten vaccineren, dochtertje was toen 3-4w oud, en ik geef nog steeds borstvoeding.

2 jaar geleden

Reactie op 24babywatcher

Je moet jezelf afvragen of je behoort tot een risicogroep en of je het aan ...
Tja, dat weet je pas als je het eenmaal krijgt hè 😅. Vriendinnen van mij die eveneens topfit waren hebben zoals het noemen ‘long COVID’ eraan over gehouden. Oftewel: maandenlang Pfeiffer achtige klachten. Slechte concentratie, niet volledig kunnen werken, sneller vermoeid, etc. Wel/niet op de IC of in zkh belanden is echt niet de enige graadmeter. Daarnaast zegt het 0 of je topfit bent. Ja het speelt mee, maar je kan alsnog ernstige klachten krijgen.

2 jaar geleden

Reactie op Meibaby91

Ik doe het wel. Maar ik heb vanuit mijn werk hier heel veel medisch-wetensc ...
Duidelijk verwoord, bedankt daarvoor! Ik ben heel benieuwd hoe je aankijkt tegen vaccineren tijdens zwangerschap. Zou je daar zelf ook voor kiezen aangezien de placenta een behoorlijke filter is. Ik geef mijn dochter van 1 borstvoeding en wil graag gaan voor een tweede kindje. Echter twijfel ik enorm of ik er nu voor moet gaan en mijzelf tijdens de zwangerschap laat vaccineren, of nog een paar maanden moet wachten met proberen om zwanger te worden tot ik gevaccineerd ben. Volgens de verwachtingen zal ik rond eind juni aan de beurt zijn, maar dat zou natuurlijk zo juli kunnen worden.

2 jaar geleden

Reactie op Sunamoni

Duidelijk verwoord, bedankt daarvoor! Ik ben heel benieuwd hoe je aankijkt ...
Hoi, fijn dat het een beetje duidelijkheid helpt geven! ^^ Ik heb zelf de eerste laten zetten tijdens mijn zwangerschap, de tweede zal relatief snel na de bevalling zijn! Maar daar moet ik bij zeggen, dit is dus in het laatste trimester, mijn kindje is zo nu goed als volgroeid. Dus als ik hierdoor koorts had gekregen en het kindje kwam eerder, dan zij het maar zo maar zou het ook geen grote ramp meer zijn geweest. Even uitgaand van dat het Pfizer of Moderna gaat worden (is nu het advies voor zwangerschap namelijk): ik heb destijds rond week 10(denk ik?) de griepvaccinatie gehad. Daar geen last van gehad, maar met de coronavaccinaties is er wel een iets grotere kans dat je er na de vaccinatie een tot een paar dagen grieperig van wordt. Vooral na de 2e prik, maar die is ook weer pas een paar weken later dan de 1e. Als dat toevallig samengaat met hoge koorts die met paracetamol niet voldoende te onderdrukken is dan weet ik niet zeker wat je risico is op bijvoorbeeld een miskraam. Ik denk persoonlijk dat dat het grootste risico gaat zijn, en de kans erop blijft klein (meeste mensen hebben wel last en ook wel wat koortsig maar niet zo heftig hoge temperaturen). Het is denk ik goed om af te wegen: heb je enig vermoeden dat je buiten de vaccinatie om al, kans hebt op een miskraam? Hoe ver zal je dan ongeveer zijn in je zwangerschap? Hoeveel risico denk je te lopen op Covid zelf (want dat is sowieso een groter risico dan het vaccin, ook/juist voor je baby)? Dan wordt het denk ik een andere afweging dan het nu voor mij is. Wat we nu denken te weten is dat je kans op zwanger worden niet anders is, en er zijn natuurlijk ook best veel mensen die gewoon verkouden/een griep krijgen voor de zwangerschap of tijdens het eerste trimester, waarbij er helemaal niks aan de hand is met de baby op dat moment. Sowieso komt het vaccin zelf niet bij je baby terecht inderdaad, daar heb je inderdaad een placenta voor (en zelfs totdat die gemaakt is, is er helemaal nog geen bloed-bloed contact tussen jou en het op dat moment nog ‘vruchtje’) en het bevat ook geen (hulp)stoffen die net als alcohol “vrij” door je hele lichaam gaan, dus dat is volgens mij gewoon veilig. Maar als je wel veel koortsklachten van de vaccinatie krijgt kan dat mogelijk een probleem opleveren in het 1e trimester. Alhoewel dan een goed idee zou zijn om paracetamol juist te doseren (dus niet 1 tabletje van 500 mg maar 3x per dag 2 tabletten) zodat je de koorts kunt dempen, en het dan waarschijnlijk gewoon goed gaat. Helemaal uitsluiten kan je het nooit. Als je twijfelt dan zou je voor de zekerheid kunnen wachten met vaccineren tot het 2e trimester bijvoorbeeld. Of de zwangerschap uitstellen maar houd er dan in je achterhoofd rekening mee dat je dan uitstelt tot na de zomer (want ik weet niet hoor, maar dit tempo, pfft) Of wellicht ook een mogelijkheid, wel de 1e prik te halen en dan de 2e prik uit te stellen tot na je 12 weken. Dat doe je dan het best in overleg met je huisarts/ggd arts/verloskundige/gynaecoloog denk ik. Sowieso geen slecht idee om je zwangerschapswens met een paar artsen te bespreken hoor! Alhoewel ik van de arbodienst, rivm en de ggd allemaal te horen kreeg wat nu het advies is, is het soms ook gewoon fijn om erover van gedachten te wisselen met iemand die er meer ‘in’ zit :)

2 jaar geleden

Reactie op blondie-90

Dat zeg je goed. De griep vaccinatie is ook alleen voor de kwetsbaren, waar ...
Griepvaccinatie is er ook voor alle mensen die in een ziekenhuis, een verpleeghuis, of dergelijke werken. Omdat het wel net een beetje lullig zou zijn als patiënten ziek(er) worden doordat ze in contact zijn geweest met een dokter of een verpleegkundige ze net de medicatie heeft toegediend. Het is niet alleen voor jezelf, maar voor de ‘groepsimmuniteit’. Die term die de overheid een jaar geleden nog zo bezig hield en die ze nu niet meer zo durven te benoemen, maar waar we wel op hopen 😅 Vaccineren blijft natuurlijk altijd vrijwillig! Dus als je je er niet goed bij voelt en het risico voor jezelf en je directe omgeving acceptabel vindt, dan is dat natuurlijk ook prima. Doe waar je jezelf goed bij voelt dat is het belangrijkste!

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op Meibaby91

Ik doe het wel. Maar ik heb vanuit mijn werk hier heel veel medisch-wetensc ...
Bedankt voor je uitleg! Met alleen een ‘ik doe het niet’ wordt je onzeker gemaakt eigenlijk.. Ik heb dus vandaag een oproep gekregen en vind het toch wel spannend! Dochter is volgende week 11 maanden en geef nog volledig borstvoeding. Welke vaccin (merk) heb jij gehad en welke heeft/hebben jouw voorkeur?

2 jaar geleden

Reactie op DeniseD

Bedankt voor je uitleg! Met alleen een ‘ik doe het niet’ wordt je onzeker g ...
Ik heb Moderna gehad (kon toevallig kiezen tussen Moderna of Janssen). Aangezien het advies nu is zwangeren en rondom het kraambed te vaccineren met Pfizer of Moderna, zou dat voor nu ook mijn voorkeur zijn bij BV. Ik weet niet of je die mogelijkheid hebt, om te kiezen? Anders zou ik het even overleggen met de instantie die je heeft opgeroepen (huisarts/ggd/arbo-arts werkgever).