66 Reacties
vorig jaar
Nee, niet eens, mijn man doet dat niet. Maakt minder rommel en ruimt
veel meer op dan ik 🤣
vorig jaar
Ik heb zeker wel het idee dat mannen sneller door troepjes en viezigheid heen kijken en zich er minder van aantrekken maar ze zijn zeker leerbaar.
Dat had de taak van jouw schoonouders moeten zijn maar gezien haar reactie op de situatie lijkt het erop dat het geen onderdeel is geweest van zijn opvoeding.
Voor wat betreft je verwachtingen vind ik dat je absoluut een punt hebt en ik zou er ook echt niet blij van worden.
Hoe reageert je man erop als je erover begint?
vorig jaar
Je hebt wel een punt, ook een man kan gewoon zijn eigen rommel achter zijn kont aan opruimen. Wat wel man-eigen is, is dat ze het meestal gewoon niet zien. Mijn man kookt hier meestal en dan ruim ik daarna op, maar als het eens andersom is en hij moet opruimen, dan kan ik daarna ook altijd nog een ronde doen. Hij ziet gewoon niet dat er door de rest van het huis ook nog vuile vaat staat bijvoorbeeld 😅. Kan ik 100 keer zeggen, maar de volgende keer ziet hij het opnieuw niet. Ik heb die strijd inmiddels opgegeven. Het kost me minder energie om het gewoon even zelf te doen. Neemt natuurlijk niet weg dat je hem er gewoon op kunt wijzen.
vorig jaar
Het is misschien haar man eigen maar dat betekent nog niet dat het ook jouw man eigen hoeft te zijn.
Ik zeg hier ook soms ' de was verdwijnt niet vanzelf naar boven in de kast. Ik heb al geregeld dat t gewassen en gevouwen is dus de wasmand mee naar boven nemen en opruimen is toch niet zo moeilijk?"
Sommige dingen zien ze echt minder nauw dan wij vrouwen misschien maar samen wonen is samen verantwoordelijk en samen doen naar mijn idee
vorig jaar
Ik denk, mag ik aannemen tenminste 😜, dat jou man een volwassen vent is. En of het nou een man of vrouw is, het kan gewoon opgeruimd zijn.
vorig jaar
Helemaal niet mee eens! Mijn vriend ruimt juist meer op dan ik. Waar ik vaak dingen over het hoofd zie, ziet hij dat niet en hij zou nou z’n zooi laten liggen van een dag. Ik denk dat het meer ligt aan wat voor type je bent. Ik ben wat meer een chaotisch persoon en hij is heel netjes en geordend.
vorig jaar
Reactie op Kimb071091
Nee, niet eens, mijn man doet dat niet. Maakt minder rommel en ruimt
veel m ...
Haha die van mij ook.
TS kan het misschien zijn dat jullie een ander idee hebben van wat opgeruimd betekent. Misschien ligt zijn standaard gewoon lager en vindt hij dus oprecht wel dat ie opruimt terwijl jij het niet goed genoeg vind. Een goed gesprek en verwachtingen uitspreken naar elkaar helpt misschien?
vorig jaar
Waarom bemoeit zijn moeder zich hiermee? Daar zou ik me echt niks van aantrekken.
Ik ben van nature opgeruimder dan mijn partner. We hebben dus afspraken gemaakt wanneer iets opgeruimd en schoon is volgens onze standaard. Dat is dus een compromis.
Als ik het dan nog niet opgeruimd of netjes vind vraag ik of dat hij iets wil doen of doe ik het zelf. Dat werkt prima zo.
vorig jaar
En vaak hebben ze gewoon een andere definitie van opgeruimd..
Mijn vriend legt zijn werkkleding dan op de eetkamerstoel ‘want die heb ik morgen weer nodig’. En ik vind het rommelig als het daar ligt en wil dus dat hij het opvouwt en in schuur legt.
Hij vindt dat ik zeur, ik vind dat hij rommelig is.
Tja, wie heeft er gelijk?🤷🏼♀️
vorig jaar
Veel mannen zijn zo ja. Maar dat is niet man-eigen omdat ze nou eenmaal zo in elkaar zitten denk ik. Veel is (niet) aangeleerd gedrag. Over het algemeen werd er vroeger van jonge meisjes veel meer discipline verwacht terwijl bij jongens “boys will be boys” het uitgangspunt was.
Daarnaast is het ook wat kinderen thuis zien. Als je nooit je vader in het huishouden ziet helpen zal je dat ook niet als normaal beschouwen. Er zijn zat mannen die gewoon alleen wonen en het dan wél kunnen.
Dit is echt een gevalletje opvoeding. De manier waarop je schoonmoeder er nu op reageert zegt dan toch ook genoeg? Als zij niet verwacht dat mannen het huishouden kunnen doen (niet meehelpen, maar zelf draaiende houden dus) dan zal ze haar zoon ook niet hebben aangeleerd hoe dat moet.
vorig jaar
Haha, dit is echt een trigger voor de feminist in mij. Hoezo man-eigen? Elke zichzelf respecterende volwassene zou voor zichzelf moeten kunnen zorgen. Daar hoort bij dat je kunt koken, de was doen en je huis leefbaar houden.
Het verschilt per persoon wat iemand leefbaar vindt. Ik ben veel netter dan mijn man, maar ook veel netter dan mijn vrouwelijke huisgenoten van vroeger.
Ik geloof wel dat mannen minder worden opgevoed op dit punt en dat hun onvolwassen gedrag veel meer wordt geaccepteerd. Maar man-eigen, hou op met me. Het is gewoon luiheid of weaponized incompetence. Als je vrouw altijd al je shit opruimt, zou ik ook doen alsof ik het niet zelf zie. (Haha, ik word boos merk ik)
Dat gezegd hebbende, ik ben dus ook veel netter dan mijn man en heb daar ook regelmatig frustratietjes over. Maar ja, we doen wel het huishouden uiteindelijk samen. We letten gewoon op andere dingen. Ik maak het veel vaker netjes, maar hij doet vaker de afwas. Ik leur meer met de kinderen (vooral de baby), maar hij maakt veel vaker lunch voor mij. Dus dan kan ik hem het vergeven als hij zijn kleren op de grond in de douche gooit (waarom ruim je dat niet op als je de douche uitloopt, het is 8 seconden werk???)
vorig jaar
Ik denk dat het juist opvoeding-eigen is. Mijn man is heel strak opgevoed met schoonmaken en bij ons thuis was het altijd een bende en heb ik van mijn man alles moeten leren 😅 ik was juist degene die het nooit zag. Als je man wil kan er prima een balans in komen!
vorig jaar
De vader van mijn zoon deed ook geen fluit hier in huis. Als ik thuis kwam was het echt een bende, en al helemaal als hij met zijn 2 dochters was hier kwam was het net een vuilnisbuilt . Als ik er dan wat van zei was ik een zeikerd.
Wij hebben hier ook eeuwig strijd over gehad, ik ben aardig opgeruimd en schoon op mijzelf en leg altijd alles op dezelfde plek denk aan sleutels opladers etc etc ik raak nooit wat kwijt, de vader van mijn zoon en zijn dochters slingerde alles van zich af tot gevolg dat ze altijd alles kwijt zijn.
Ook dingen naast de wasmand gooien of op de wasmand dan dacht ik bij mijzelf ‘ wat is er moeilijk aan het klepje omhoog en omlaag te doen?’
Of lege wc rol naast de prullenbak ipv in de prullenbak, als je iets doet doe het dan goed doe het anders gewoon niet. Handdoek na een douche beurt die op de grond werden gesmeten ipv netjes uit de hangen, vieze kleren overal door het huis zelfs in de woonkamer gedragen onderbroeken van zijn dochters .
Als ik er aan terug denk word ik er al helemaal kriebelig van.
Man eigen? Wat een onzin.. mijn vader is een zeer nette man die zijn huis netjes heeft opgeruimd mijn broer net zo, zijn huis is altijd opgeruimd nooit een bende als wij op bezoek komen. Het is maar net hoe je bent opgevoed denk ik, en hoe je zelf bent.
Mijn advies aan jou, ga er met hem het gesprek over aan. Als hij hier niet in verandert moet jij de keus maken of je zo kunt en wilt leven met iemand die zo rommelig is, of je zou het moeten accepteren zoals het is.
vorig jaar
Reactie op S2704
En vaak hebben ze gewoon een andere definitie van opgeruimd..
Mijn vriend ...
Oh haha dit... hier liggen ook verschillende stapeltjes kleding her en der want een stapeltje voor net, en iets minder net, voor in de tuin, voor als de pieper gaat (brandweerman) en een stapeltje voor morgen. En tis allemaal volgens hem net niet vies genoeg om in de was te doen, kan het allemaal prima nog een x aan🤣🙊
Wel vind ik het al beter dan alles maar van z'n kont laten zakken en op een hoop smijten. Hij heeft er voor zijn idee soort zn best voor gedaan en over nagedacht!
vorig jaar
Met zo'n opmerking van je schoonmoeder weet je gelijk hoe je man zo is geworden 😅
Klinkt alsof er vroeger weinig van hem verwacht werd.
De mijne is perfectionistischer dan ik ben op sommige gebieden in het huishouden. Aan sommige dingen irriteer ik me wel dat hij iets niet ziet, maar andersom kan hij ook vinden dat ik ergens makkelijk in ben
vorig jaar
Nee, tuurlijk niet. Maar veel mannen die onze partner zijn, zijn nog opgevoed met het idee dat de vrouw meer het huishouden op zich neemt. Dus moeke deed alles voor zoonlief en die weet nu op z'n dertigste niet hoe je een shirt opvouwt.
Ik heb gelukkig een man gevonden die ook netjes z'n eigen dingen opruimt. Zeker in de keuken, want hij kookt graag. En dan moet alles zo schoon en opgeruimd mogelijk blijven, waar ik dan juist gek van word, want ik kan niet koken en opruimen tegelijk schat, ok?! 🤣
Maar goed, m'n man heeft er verder ook wel wat van met kleinere dingen. Zo denkt hij er niet aan om het zeeppompje bij te vullen als hij op is, of de hand- en theedoek te vervangen na 1-2 dagen. Als ik dat niet doe zou met gemak dezelfde doeken 2 weken hangen.
M'n zoontje gaat in ieder geval gewoon meehelpen in het huishouden en leren voor zichzelf te zorgen voor als hij later alleen of met z'n partner samen woont. Of hij nou een jongetje of meisje was geweest had geen verschil gemaakt.
vorig jaar
Ja en nee. Mijn man is echt een net type en ruimt altijd zijn zooi op. Over andere klusjes.. Hij loopt gerust 3x op een dag langs het volle wasrek om te gaan gamen en ziet het volgens eigen zeggen dan echt niet. Of propt zijn vuile kleding verder in de volle wasmand.
Zulke dingen moet ik dan ook echt gericht aan hem vragen. Wat voor ons logisch is of wel zien, is voor hun niet altijd het geval. Enige wat ik kan adviseren is je SM negeren en blijven communiceren met je man. Benoemen wat je irriteert/dwars zit. Het zal anders nooit verbeteren en veranderen.