29 Reacties
2 jaar geleden
Heel eerlijk gezegd denk ik dat als je allebei werkt (of als je alleenstaand bent en werkt) en je 2 kinderen hebt, je haast niet ontkomt aan extra hulp. In welke vorm dan ook: Hello Fresh, boodschappen laten bezorgen, schoonmakers, een oppas voor een avond per week, naschoolse opvang, wat dan ook. Je bent ook maar een mens :)
En inderdaad, het klinkt alsof je alles alleen moet doen. Ben je alleenstaand? Indien niet, dan mag je partner ook wel wat van deze taken overnemen. Indien wel, dan misschien een van de bovenstaande dingen en/of hulp van je ouders, vriendinnen, etc vragen?
2 jaar geleden
Heb je een partner?
Als je die hebt, in hoeverre helpt je partner?
Ongeacht hoeveel mijn partner en ik werken, wij doen beiden de zorg voor onze dochter en ook het huishouden.
Dat ik thuis ben, betekent niet dat ik altijd mijn handen vrij heb ( tegenwoordig gaat het wel makkelijker nu zij zich beter alleen vermaakt! )
S avonds doet de 1 de kleine naar bed en de ander zorgt dat de keuken opgeruimd is en zorgt voor de koffie 🤪 . S ochtends haal ik haar uit bed, zodat partner zich kan klaarmaken en neemt haar over zodat ik mij klaar kan maken.
In het weekend zorg ik voor een weekmenu voor de week en ook welke boodschappen gehaald moeten worden. Ik doe dit grotendeels op mijn vrije dagen samen met de kleine.
Ik weet niet hoevaak je de kindjes in bad / onder de douche doet?
Onze dochter gaat 2 a 3 keer in de week, als zij onder de douche staat, ruim ik de badkamer op en ga er met een doekje langs.
En geregeld denk ik; ik doe de benen omhoog en ga even genieten!!
2 jaar geleden
Oh sorry ja snap ik. Nee mijn man is ‘s morgens vroeg al weg om 7u en komt rond 18u thuis, ik werk 25u en meestal haal ik de kindjes, als ik de late shift heb doet hij dit, maar voorzie ik smorgens dan al het avondeten voor de kids. Hij helpt wel mee met de kindjes aankleden als ze uit bad komen en met naar bed brengen, niet altijd maar soms met de keuken opruimen, hij is zelfstandig en moet ‘s avonds ook nog soms naar klanten of facturen maken op de computer. Ik heb al een poetshulp elke week, dit is echt een lifesaver, en oppas.. die hebben we niet. Mijn ouders wonen in Nederland en wij in België dit is 2 uur rijden, en zijn ouders zijn niet zo van het helpen met de kindjes of oppassen. Dit doen wij alleen 1 of 2x per jaar om deze reden als we een avondje samen weg willen. Maar hierdoor is het soms wel erg zwaar hoor. Als ik om me heen kijk brengen de meesten hun kinderen wel vaker even naar de grootouders of halen hun de kids ook soms van school. Ik moet vaak met de kids boodschappen doen. In het weekend probeer ik zo weinig mogelijk te doen. Maar ik werk ook vaak op zaterdag. Dan blijft mijn man de hele dag ook alleen met de kids.
2 jaar geleden
Reactie op Aurora1994
Oh sorry ja snap ik. Nee mijn man is ‘s morgens vroeg al weg om 7u en komt ...
Is boodschappen bestellen een optie?
Misschien dat je enkel nog wat kleine boodschappen moet halen, dat is vaak zo gebeurd.
2 jaar geleden
dit is een van de redenen dat ik 3,5 jaar tussen mijn kindjes heb. mijn oudste is nu naar school en mijn jongste 6 maanden, heerlijk. ik werk ook maar 2 a 3 dagen dus dat scheelt natuurlijk ook. kan je geen hulp vragen aan familie of vrienden? toen ik nog 4 dagen werkte bacht ik mijn zoon soms die 5e dag. even een uurtje of paar uurtjes naar mijn (schoon)moeder zodat ik even rustig alles bij kon werken. Al is dat met 2 kindjes misschien wel anders
2 jaar geleden
ik maak zoizo s'avonds de broodtrommels voor de kids klaar en zet dit in de koelkast. ook voor mezelf en mijn man maak ik het brood voor op werk in de avond al klaar.
2 jaar geleden
Is boodschappen bestellen een optie?
Misschien dat je enkel nog wat kleine ...
Ja dat is ook wel een goeie, heb ik vroeger wel vaker gedaan, maar hier in België is dat best duur, en je bent toch ook wel even bezig met het online shoppen dat ik er ooit een uur mee bezig ben ‘s avonds 😝 en dan ben ik er ooit even klaar mee , waar bestel jij? En wanneer doe jij dit?
2 jaar geleden
Reactie op Anoniemwillen Zijn
ik maak zoizo s'avonds de broodtrommels voor de kids klaar en zet dit in de ...
Ja dit doe ik de laatste week ook weer en dit helpt ook wel enorm!
2 jaar geleden
Reactie op Shennn
dit is een van de redenen dat ik 3,5 jaar tussen mijn kindjes heb. mijn oud ...
Ja ik kan dus niemand vragen of 1 van de 2 of laat staan allebei te brengen 🙈🤣 toen ik laatst naar de tandarts moest voor een wortelkanaalbehandeling moest mijn collega even komen oppassen 🙈🤷♀️
2 jaar geleden
Reactie op Aurora1994
Ja dat is ook wel een goeie, heb ik vroeger wel vaker gedaan, maar hier in ...
Ik bestel nooit. Voorheen wel eens bij Picnic gedaan, enkel de zware boodschappen zoals frisdrank.
Nu maak ik gewoon lijstjes en doe niet alles in 1x ( ik ben van de aanbiedingen en heb verschillende supermarkten op loopafstand 😉 ) .
Op maandag ga ik bijv. naar de AH. Op woensdag naar de Dirk.
En regelmatig ga ik 's avonds boodschappen doen, zie ik echt als moment voor mijzelf. Op de fiets en dan niet rechtstreeks, maar met een kleine omweg. Heerlijk!
2 jaar geleden
Ik bestel nooit. Voorheen wel eens bij Picnic gedaan, enkel de zware boodsc ...
Wat slim ! Maar dit is bij ons meestal best druk , eten maken, eten , opruimen en dan rond 19u al pyjama’s aan of eerst even in bad en dan naar bed en dan is mijn lampje best wel uit 🙈🤣
2 jaar geleden
Reactie op Aurora1994
Oh sorry ja snap ik. Nee mijn man is ‘s morgens vroeg al weg om 7u en komt ...
Als jij de late shift hebt, dan kan hoef je toch het avondeten niet alvast te maken? Je man kan toch ook 's avonds koken voor de kinderen. Zo'n moment is juist even fijn om voor jezelf te hebben. Ik zou daarin wat meer taken verdelen. Een vaste avond dat hij de kinderen naar bed brengt bijvoorbeeld en jij even rustig een kop thee kan drinken bij wijze van spreken. Jullie vormen samen één huishouden, dus dan zijn jullie ook samen verantwoordelijk dit draaiende te houden. Ik vind het altijd zo vreemd dat sommige mannen 'soms helpen' en hiermee wegkomen.
Wat betreft boodschappen bestellen; dat hoeft echt geen uur te duren. Wij bestellen elke zondag eten voor maaandag tot en met donderdag. Mijn man regelt dit wekelijks. We hebben een standaard basis met drinken, brood, fruit, tussendoortjes e.d. en bedenken vier avondmaaltijden. Een paar klikken en klaar; de volgende dag ligt het in huis.
2 jaar geleden
Reactie op Aurora1994
Ja ik kan dus niemand vragen of 1 van de 2 of laat staan allebei te brengen ...
Je kunt in je omgeving/buurt vragen of iemand een fijne oppas kent. Hier wordt zo’n vraag regelmatig in de buurt app gegooid en er zijn veel meiden van verschillende leeftijden die graag oppassen. Wij hebben ook een vaste oppas zodat we niet altijd op grootouders hoeven terug te vallen, aanrader.
2 jaar geleden
Reactie op L1310
Heel eerlijk gezegd denk ik dat als je allebei werkt (of als je alleenstaan ...
Ben het niet helemaal met je eens...
Wij hebben 3 vd 4 kids in huis, alle leeftijden en geen van hetgeen dat jij noemt, gebruiken wij.
Wel een goede planning: vaste dag voor boodschappen, verdeling qua wie verzorging doet, kleding en brood vooraf klaarmaken/neerleggen etc. Opvoeden doe je (als je met zn 2e bent) samen, net als hst huishouden.
2 jaar geleden
Ik ben erg van de lijstjes en schema's. Vroeger helemaal niet, mensen die dat wel deden waren in mijn ogen een beetje neurotisch. Maar met 4, straks als alles goed mag gaan 5, kinderen ontkom ik er niet aan. Ik maak alles voor school klaar in de avond en zet het in de koelkast. Voordat ik ga slapen dek ik de tafel voor de volgende ochtend. Voor de jongste 2 leg ik alvast de kleding klaar, de oudste 2 kunnnen zelfstandig aankleden en kleding uitkiezen. Vaste boodschappendag, ik maak een weekemenu en verder is het op is op. Oudste kan zelfstandig naar voetbal en muziekles, tweede wordt door ons gebracht naar voetbal en derde naar zwemles. Elke week leggen mijn man en ik de agena op tafel en spreken we af wie wat kan doen. Dat klinkt misschien vreselijk, maar omdat iedereen weet waar hij aan toe is geeft het enorm veel rust. De jongste van 2 wordt soms wel veel meegesleept voor mijn gevoel, maar ze weet niet beter en wil ook zelf graag mee vaak. Ik geniet enorm van de reuring in ons gezin en door samen alles goed te plannen is er ook tijd voor onszelf zo af en toe.
2 jaar geleden
Ik snap wel dat alles gehaast voelt als je man elke ochtend en avond tijdens spitsuur weg is. Kun je niet overleggen met hem dat het 1 of 2 keer per week anders is? Dat hij z’n werk anders indeelt?
Verder helpt het hier om voor 2 dagen te koken. Wij eten maandag en dinsdag hetzelfde en woensdag en donderdag meestal ook 🫣. Weekboodschappen doen is ook een must. En verder niet teveel poetsen en willen opruimen 😜
2 jaar geleden
- Minimaliseren vind ik ook wel een goeie!!
Hoe minder spullen, hoe minder rommel, hoe minder er op te ruimen valt 😉
- Kinderen leren hun spullen op te ruimen. Ook niet alles tegelijk uit de kasten laten halen.
- Zorgen dat alles een vaste plek heeft.