152 Reacties

6 jaar geleden

Ik ben er pas heel laat achter gekomen bij mijn eerste zwangerschap dat ik zwanger was, ik was 21. Ik werd gewoon ongesteld (dacht ik) en geen enkel kwaaltje. Dus in de eerste periode ging ik gewoon nog elke week stappen met de nodige alcohol. Toen ik er uiteindelijk achter kwam dat ik zwanger was ben ik er wel gelijk mee gestopt. We zijn nu 6 jaar verder en hij heeft daardoor geen enkele schade opgelopen. Hij is een vrolijk gelukkig mannetje. Tuurlijk heb ik me wel schuldig gevoeld maar ik deed het absoluut niet met opzet.

6 jaar geleden

Dat je met feestjes en festivals het een en ander slikt, mag je natuurlijk helemaal zelf weten! Ik vind het alleen maar goed van je dat je nu zo je best doet om er echt mee te stoppen gedurende de zwangerschap, dat doet niet iedereen je na hoor!

6 jaar geleden

Reactie op BabyBoertje24

Dat je met feestjes en festivals het een en ander slikt, mag je natuurlijk ...
Awh bedankt voor je reactie! Met hard drugs totaal geen moeite mee maar me jointje in de avond ga ik wel missen, en ik denk dat ik soms nog wel een foutje zal maken deze periode, want ik ben gewoon een enorme stresskip nu 😂. Maar buiten dat zal ik altijd me best doen iets niet te doen. ☺️

6 jaar geleden

Reactie op 1212girl

Ik ben er pas heel laat achter gekomen bij mijn eerste zwangerschap dat ik ...
Hi! Kijk is aan. Dat vindt ik dus altijd zo vreemd, je hoort leest en ziet zoveel verschillende verhalen waardoor je gewoon niet echt weet wat wel en geen risico is. Fijn dat je nu een gezond mannentje rond hebt lopen. Verder nog kinderwens?

6 jaar geleden

Goed dat je gestopt bent! Ik ben direct gestopt met roken en drinken toen ik erachter kwam. Drugs deed ik sowieso al niet aan. Als ik het lastig had met roken zocht ik filmpjes op op YouTube met wat de schade kan zijn voor je kindje. Dit hielp goed en geen enkele hijs meer gehad. Je kindje vraagt er niet om en krijgt alles ervan mee.

6 jaar geleden

Reactie op Chimi

Hi! Kijk is aan. Dat vindt ik dus altijd zo vreemd, je hoort leest en ziet ...
Hoe klein ook, het is altijd een risico. Mijn collega pafte gewoon door en beide kinderen hebben longproblemen. Astma, puffertjes, vaak verkouden, spoedeisende hulp. Ze gaan niet dood of ze zijn niet "misvormd", maar ze hebben wel hun leven lang astma. Geloof mij, dat is ook geen pretje.

6 jaar geleden

Herkenbaar, ik kwam er bij de eerste ook pas laat achtet en heb de eerste weken ook nog wel e.e.a. tot me genomen. Wat betreft je blowtje: het heeft mij geholpen te bedenken dat het een keer de laatste moet zijn, en het maar blijven uitstellen helpt je niet. Ook helpend kan zijn, als je dat dan toch van plan bent, te bedenken dat je straks weer mag na de bevalling. Dit is tijdelijk, een ziek kind is voor altijd. Natuurlijk kan het ook goed gaan, maar je neemt een risico. Knap dat je wil stoppen en een goede zwangerschap gewenst🙂

6 jaar geleden

Reactie op Chimi

Hi! Kijk is aan. Dat vindt ik dus altijd zo vreemd, je hoort leest en ziet ...
Ik ben nu 24 weken zwanger van nummer 2, een meisje. Alleen wist ik het hier echt al bijna gelijk. En omdat ik er al 1 rond heb lopen dronk ik meer soms een gezelligheid wijntje maar meer ook niet..

6 jaar geleden

Hee meiden, Hier geen ervaring mee, al maanden voor mijn zwangerschap niet gerookt of gedronken. Wil wel reageren, juist omdat ik in de verslavingszorg werk.. wat knap dat je het onderwerp open breekt en je daarin kwetsbaar opstelt! Blijf overwegen, overdenken.. je kent de cirkel vast en zeker! Voor nu mijn complimenten!

6 jaar geleden

Ik was op vakantie en ben een toen achter gekomen dat ik zwanger was. Ik heb toen wel alcohol gehad. Ik vind dat wat je ook gebruikt, je hoort te stoppen zodra je weet dat je zwanger bent. Of het nu alcohol, roken of drugs is. Ik ben eigenlijk, oprecht, benieuwd wat er in iemands hoofd omgaat wanneer je bewust rookt/drinkt of whatever terwijl je weet dat alles wat jij doet bij je kindje terecht komt?

6 jaar geleden

Ik heb heel lang elke avond geblowd en sliep zonder inderdaad slecht, omdat ik gewend was mezelf te verdoven. Ik ben op een gegeven moment cold turkey gestopt, heb toen twee helse weken gehad, verschrikkelijke nachtmerries en baden in het zweet elke nacht. Daarna sliep ik beter dan ooit. Nog elke dag verschrikkelijk blij dat ik ermee gestopt ben, ik leef m’n leven veel bewuster en ben een veel opgewekter en opener iemand geworden. Nu zwanger en daardoor sliep ik weer heel slecht. Een voedingsconsulent heeft me aangeraden magnesium te slikken voor het slapen gaan dat is helemaal veilig voor de baby en helpt tegen stress en met het ontspannen van spieren en slapen. Ik slaap daardoor echt weer prima. Misschien is dat ook iets voor jou. Ik weet hoe je hoofd het roken van een jointje onschuldig kan laten lijken, maar bij alles dat je rookt verbrand je honderden cellen in je lichaam. Jij kan ervoor kiezen dat je het dat waard vindt, maar je baby is afhankelijk van jouw keuzes.

6 jaar geleden

Puur uit interesse; zou je het niet spannend vinden, straks wanneer je bevallen bent en je baby ligt te slapen, om dan een jointje te roken? Stel er gebeurt iets, waardoor je naar de dokter/het ziekenhuis moet oid, ben je er dan nog wel helemaal bij? Het kan natuurlijk ook omdat je regelmatig rookt dat je een bepaalde tolerantie hebt opgebouwd, dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken, maar ik vraag het me gewoon af! Ps. Ben totaal niet oordelend, heb voordat ik zwanger werd genoeg gefeest op festivals, gedronken in het weekend en sigaretten gerookt totdat we begonnen met ‘proberen’. Zelf denk ik dat ik straks wel weer eens naar een feestje zal gaan waarbij ik dronken zou worden, maar dan denk ik dat ik de baby wil laten logeren bij opa en oma, zodat ik er niet over in hoef te zitten niet helder te zijn wanneer dat nodig is.

6 jaar geleden

Heel dapper dat je er open over bent! Er blijft iets veroordelends over drugs hangen. Ik gebruik wel eens mdma op een feestje, maar voor mijn zwangerschap al een jaar niet meer gedaan. Niet zozeer vanwege de plannen, meer omdat het zo uit kwam. Nu tijdens de zwangerschap blijf ik overal vanaf. Als je er moeite mee hebt niet te blowen, kan je misschien even langs de huisarts. Misschien kan die erbij helpen. Mijn vriend en ik hebben het er nu wel over wanneer we weer eens naar een feestje kunnen als de baby er is. Ik zou het wel spannend vinden om dan beiden los te gaan.
Hey hey dames Gevoelig topic Tijdens de zwangerschap volledig akkoord dat je dan met alles moet stoppen in belang van je kindje Maar omdat je mama en papa word wil niet zeggen dat je als nonnen en paters moet gaan leven integendeel het kan u en je partner eens goed doen om eens weg te gaan de kindjes bij familie of babysit ik zeg niet voor weken e van zaterdag in de late avond tot de zondagmiddag is prima Ons leven is niet voorbij wanneer je kinderen krijgt ik zie de kindjes doodgraag ik zou men leven geven maar toch ben ik eens blij als ik en mijn man gaan stappen doen we 1 x om de 6 w Zijn we daarvoor slechte ouders denk het niet !!! Wat andere er van denken daar breek ik men hoofd niet over !!! Iedereen maakt zen eigen keuzes hierin

6 jaar geleden

Aangezien mijn vader al langer dan 30 jaar drugs gebruikt en al opa is 😒, ben ik er zelf strikt tegen. Of het nou een jointje is of coke I dont care. Dus eerlijk gezegd voel ik me op de trenen getrapt. Gewoon zo snel mogelijk stoppen! Het gaat er niet om dat jij je beter gaat voelen of er beter van gaat slapen, maar laat zien dat je er voor je kindje bent. Hij was er zelf nooit voor mij, ik hoop niet dat dit ook bij jouwn kindje gaat gebeuren. Je kunt wel gaan denken van wat overdrijf je nou het is maar een joint of soft drugs, maar wie weet raak je er verslaafd aan en ga je over naar hard drugs. En ja, dit is heel gevoelig..

6 jaar geleden

Reactie op Mka61

Aangezien mijn vader al langer dan 30 jaar drugs gebruikt en al opa is 😒, ...
Ik snap je reactie als het bij jou gevoelig ligt, maar ik blow al lang, en mij heeft het door veel dingen geholpen, en zoals ik in me bericht aangeef stop ik zeker, want ik word een goeie moeder. Maar ik waardeer je eerlijkheid en mening! En wel een rot situatie, voor je geweest lijkt me, en nogsteeds.

6 jaar geleden

Puur uit interesse; zou je het niet spannend vinden, straks wanneer je beva ...
Nee, dat zou ik niet spannend vinden. Maar mijn vriend of ik een is altijd nuchter, en wij roken regelmatig dus het is niet dat we er anders van functioneren, we vinden het gewoon lekker eigenlijk, en het maakt ons wel rustig of wat lacherig soms maar meer niet. En alcohol zou ik niet drinken met de baby in huis, en wij drinken echt zelden. Maar als we het doen dan doen we het goed en gaat de baby lekker logeren bij opa en oma! ☺️

6 jaar geleden

Reactie op kimberley 💖💖💖💙

Hey hey dames Gevoelig topic Tijdens de zwangerschap volledig akkoord dat ...
Ik denk niet dat iemand suggereert dat we braaf allemaal thuis moeten blijven. 🙂 Persoonlijk ben ik wel van mening dat er altijd minstens één nuchtere verantwoordelijke volwassen bij de kinderen aanwezig moet zijn. Dus als je met je partner wilt stappen, regel dan oppas. Onder invloed op kinderen passen vind ik not done. En als je niet zeker weet of je na 1 joint of 1 glas wijn nog in staat bent verantwoordelijke keuzes te maken voor je kinderen, dat je het dan niet moet doen. 🤷‍♀️ Verder vind ik het behoorlijk sterk van topic starter dat je probeert te stoppen/minderen. Ik kan mij voorstellen dat het heel lastig is als je niet anders gewend bent.

6 jaar geleden

Ik ben er met 4 a 5 weken achtergekomen dat k zwanger was, ik rookte 1 a 2 jointjes peravond daar vanaf de test per direct mee gestopt... of ik ze mis die slaapjointjes ? Jaa tuurlijk in slaap komen is in jaren niet meer zo moeilijk geweest maar voor mn kleine is t beter en alles voor mn kleine... Een kleine 2 weken later toen k bekomen was van de schrik ook van de een op de andere dag gestopt met normaal roken... ook daarbij geef ik toe dat de misselijkheid ervoor gezorgd heeft dat k gestopt ben... toen niet echt nagedacht over hoe op langere termijn want had nogal n hoop te verwerken 1e keer zwanger, vader wilt dr niks mee te maken hebben... stresse to the fullest dus de 1e weken.... en of k mn ochtend peukie of mn peukie na t eten mis jaa of course hier was het een soort familie momentje.... Nu wel super blij dat k ermee gestopt ben hoor.. nogmaals alles voor de kleine... maar of k t na de zwangerschap zal volhouden is voor mij een heeel groot vraagteken 🙈....

VRIEND

6 jaar geleden

Ik moet eerlijk opbiechten dat ik vroeger ook niet vies was van een jointje. Vind ook dat daar niks mis mee is voor recreatief gebruik. Harddrugs, tja. Zelf blijf ik er af. Ik vind het allemaal geen goed idee en heb er al veel te veel ellende van dichtbij van gezien. Ik ben vrijwilliger bij het rode kruis. Ook is mijn man herstellend alcoholist die al een lange tijd nuchter is. Het thema ligt me dus nauw aan het hart en ik heb alle verschillende kanten van verslavingen alcohol, drugs noem maar op meegemaakt en kan me vinden in diverse meningen. Nog elke week leiden mijn man en ik een laagdrempelige praatgroep omtrent dit thema en geven we soms lezingen. Dat je weed rookt om te slapen, dat begrijp ik zeker. Maar dat je het nodig hebt om te slapen, dat is een fabeltje. Marihuana heeft namelijk een slecht effect op je slaap ipv een goed. Net hetzelfde met alcohol. Dus op lange termijn doe je jezelf eigenlijk de duivel aan. Even heel nuchter gesteld, dit is gewoon pure biologie. Niet meer niet minder. Ik vind alcohol of druggebruik tijdens de zwangerschap not done. We weten allemaal in grote lijnen wel wat de gevaren voor de baby hier omtrent zijn die hoef ik niet uit te leggen. In mijn ogen ben ik een goede moeder als ik handel in functie van mijn kind. En ik ben nu al een moeder, ook al is mijn baby nog niet geboren. Ik heb daar mijn eigen waarden, normen en grenzen in. Wat die van jou zijn, dat is iets wat jij voor jezelf moet uitmaken. Stel jezelf de vraag of het het later allemaal waard geweest is. Of als er iets gebeurt dat een gevolg is van .. kan ik hier dan mee leven? Heb ik daar vrede mee? Wat wil ik voor mijn kind? Wees eerlijk voor jezelf. Denk dat het belangrijk is deze vragen voor jezelf te stellen. Er is geen goed of fout antwoord. Maar het is nu jouw taak als moeder om verantwoordelijkheid te nemen voor niet alleen jezelf maar ook je kind. Wat dat inhoud is heel persoonlijk. Een glaasje of jointje moet ook wel kunnen als de baby er is vind ik. Ik kijk er ook echt naar uit om eens flink door te zakken tot in de vroege uurtjes binnekort want damn, dat mis ik soms toch wel 😊 Maar dan wil ik dat de baby bij mijn ouders of man of ... Is. Ik verwacht dat er steeds iemand verantwoordelijk en ter beschikking is voor mijn kind. Dat moet daarom niet altijd mama zijn. Ik vind het wel knap van je dat je tot nu toe zo goed omgaat met de situatie en ik geloof er echt in dat je in staat bent de komende 8maand (wat is 8m in een leven?) nuchter te leven. Of je dat ook effectief gaat doen, dat is jouw beslissing. Fijn dat je dit bespreekbaar maakt. We zouden er beter allemaal wat meer over praten dat zou al zoveel veranderen!