61 Reacties

2 jaar geleden
Reactie op Nubster
Ik heb de eerste keer pas gedaan op m'n 35ste 🙈
Heb toen gekozen voor een ...
Gelukkig dat deze goed was🙏🏻

2 jaar geleden
Zeker gebruik van maken. Bij mij was het i.e.i. niet goed, na een half jaar opnieuw testen en gelukkig wel een goede uitslag. Zouden de cellen wel verder slecht zijn gaan ontwikkelen was ik er tenminste bij. De vormen van baarmoederhalskanker zijn heel zelfzaam maar heel agressief. Snelle aanpak is hierin het belangrijkste wat er is waardoor een goede uitkomst bijna verzekerd wordt!

2 jaar geleden
Echt waar gewoon gaan!
Ik heb de 1e met 30 gedaan en had gelijk pap 3b. Door mijn ervaring is een collega die nooit durfde ook gegaan, gelukkig was het goed bij haar.

2 jaar geleden
Wat goed van je! Ik kan me voorstellen dat je vooral de uitslag spannend vindt, daarom goed om het maar gewoon achter de rug te hebben en te weten, dan is die spanning eraf.
De zelftest is erg makkelijk, al zul je nog een uitstrijkje moeten laten maken als het HPV positief is, wat erg veel voorkomt. Dus je kunt ook meteen naar de huisarts gaan, dan hoef je maar 1x en heb je meteen een uitgebreide uitslag als het positief is.
Zelf heb ik het niet uitgesteld, maar na een goede uitslag op mijn 30e, wel een pap3a2 op mijn 35e. Inmiddels heeft mijn lichaam dit alweer vrij ver opgeruimd naar een PAP2. Meestal kan het lichaam dit goed goed, maar zo niet, dan wil je het gewoon snel weten om op tijd te behandelen.
Zet hem op!! Het is even niet leuk, maar doorzetten hoor!

2 jaar geleden
Gelukkig dat deze goed was🙏🏻
Laat het wel gewoon doen of het het nou bij de huisarts is of zelftest. Ik liep er voor weg op m'n 30ste maar ik ben heel blij dat ik de keer erop het wel heb laten testen. Zoals de andere dames zeggen; je kunt het beter wel weten en eventueel op tijd zijn.
Angst is een slechte raadgever.

2 jaar geleden
Eerste keer op 21, dan 25 en na mijn miskraam (nu 28) wilde de gynaecoloog ook een uitstrijkje nemen. Elke keer was alles goed. Beter is om er op tijd bij te zijn, als ze iets vinden kan er vaak makkelijker iets aan gedaan worden. Doet me denken aan het laatste seizoen van death to me. Niet om je bang te maken 🙈 kans is groot dat ze niets vinden!

2 jaar geleden
Reactie op Ikigai
Eerste keer op 21, dan 25 en na mijn miskraam (nu 28) wilde de gynaecoloog ...
Wat doet je denken aan het laatste seizoen van death to me?

2 jaar geleden
Ik heb het op mijn 30e meegedaan aan het bevolkingsonderzoek. Hier had ik al een pap32.a uitslag met hpv. Nu na de bevalling gelukkig een pap2. Ze hebben 2x gekeken of er onrustige cellen zijn.
Echt doe het. Mijn nichtje heeft het ook nooit gedaan is nu 44 met baarmoederkanker een tumor van 5 a 6cm. Zit je echt niet op te wachten.
Het wordt aangeboden snap echt niet dat vrouwen dit niet doen of durven. Je hebt maar 1 lichaam daar moet je echt zuinig op zijn. Vooral als je kindjes hebt. Ik heb mijn moeder 3 haar geleden verloren aan kanker. Dit is echt niet fair.

2 jaar geleden
Het is bij ziekten als bijvoorbeeld baarmoederhalskanker zo ontzettend belangrijk om er op tijd bij te zijn! Ga daarom vooral zodra je je zorgen maakt of een oproep krijgt.
Ik kreeg vanwege een niertransplantatie mijn eerste uitstrijkje rond mijn 21e daarna om het jaar. Tegen de tijd dat ik 25 was, werd een voorstadium van baarmoederhalskanker gevonden. Toen controleerden ze meer, maar de artsen hoopten dat mijn lichaam het HPV virus zelf ging aanvallen en opruimen. Dit gebeurde niet.
In 2022 werd er, na een tweede pap3b uitslag met cin2/3 tot overmaat van ramp óók het laatste voorstadium van anuskanker geconstateerd (ain3). Daarom heb ik in 2022 maar liefst drie keer een ingreep gehad, eenmaal aan de baarmoederhals en tweemaal aan in de anus.
In september 2022 raakte ik (met toestemming van en in overleg met de verschillende artsen) zwanger van ons eerste kindje 💙.
Inmiddels zijn beide gebieden weer gecontroleerd. Het uitstrijkje van de baarmoederhals was voor het eerst in jaren SCHOON! Pap1.
Helaas is het voorstadium van anuskanker zelfs na 2 ingrepen nog niet verdwenen, van ain3 naar ain1. Dus dit jaar wordt ik na mijn bevalling nogmaals geopereerd aan/in mijn anus, in de hoop dat alle slechte cellen dan verwijderd zijn.
Kortom, zet alsjeblieft je angsten, onzekerheden en twijfels opzij en LAAT JE TESTEN! Wil je om wat voor reden dan ook niet laten doen, weet dan dat je ook een ZELFTEST kunt opvragen.

2 jaar geleden
Reactie op Team
Hoe kan je dit aanvragen?

2 jaar geleden
Ik heb mijn 1ste uitstrijkje op mijn 21ste gehad. Toen positief getest op HPV. Gelukkug snel bij en mijn lichaam heeft het zelf opgeruimd. Maar heb ook vriendinnen met een totaal ander verhaal.
Het is toch wel belangrijk om de test te doen hoe spannend de uitslag is.
Doen ze normaal ook geen uitstrijkje paar weken voor de bevalling?