39 Reacties

2 jaar geleden

Mijn zoontje zit niet bij Partou, maar bij mij op de opvang zijn ruildagen ook niet meer mogelijk. We kunnen een extra dag aanvragen en dan moet er wel ruimte voor zijn, maar dan betalen we evengoed ook de "normale" dagen. Ook als we hem niet zouden brengen. Erg jammer 😔

2 jaar geleden

Voor je er een punt van gaat maken eerdt goed de voorwaarden lezen. Is dit een extra service bij beschikbaarheid of zijn ruildagen een recht. In het algemeen is het het eerste en is het met personeelsgebrek em volle groepen zeer beperkt mogelijk.

2 jaar geleden

Inderdaad even de voorwaarden goed lezen. Geen Partou hier, wel een andere grote aanbieder. Voorheen waren de ruildagen een service en dus geen recht. Nu zijn ze, door het grote personeelstekort, helemaal niet meer mogelijk. Het gaat gewoon praktisch niet, omdat de groepen altijd tot het maximale aantal kindjes gevuld zijn.

2 jaar geleden

Wat roos-roos en piepmuis zeggen. Hier precies hetzelfde. Ruilen in de zomervakantie is in Mei al aan banden gelegd evenals extra dagen in deze periode. Omdat ze anders de roosters gewoonweg niet rond kregen..

2 jaar geleden

Ik denk dat je eerder blij mag zijn dat ze open zijn. Al meerdere keren gehad dat er geen personeel was. En dus geen opvang was.

2 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties. En ja, ik snap het allemaal van voorwaarden en personeelstekort etc etc. Maar ik wil even weten hoe het bij overige Partou vestigingen is geregeld.

2 jaar geleden

Hier bij Partou. Maar denk zoals bij (bijna ) elke organisatie is er gewoon een personeelstekort. Ruilen kon een tijdje helemaal niet (en nu in de vakantie ook niet) maar daar is wat meer ruimte ingekomen. Wat voor punt wil je gaan maken dan bij de manager? Denk dat zij het zelf ook liever anders zien maar wat niet gaat dat gaat niet. Hoevaak wil je een dag ruilen dan? Lijkt mij niet vaak voor te komen.

2 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties. En ja, ik snap het allemaal van voorwaarden e ...
Hier wel bij partou. Heb nog geen gebruik gemaakt van de ruildagen. Maar ik weet dat er dagen zijn dat ze helemaal vol zitten. Onze groep is maar 4 dagen open. Waarvan ze al 2 dagen heen gaat. Ik heb nu 4 dagen staan ivm vakantie. Geen idee of ik die in kan zetten en zo ja wanneer. Ik denk dat je, helaas, jezelf ermee hebt als je een punt wilt maken. Ze doen wat ze kunnen met het personeel wat ze hebben. Tuurlijk snap ik dat je graag je ruildagen wilt inlossen. Anders eens vragen op de groep wanneer ze ruimte hebben

2 jaar geleden

https://www.landelijkregisterkinderopvang.nl/ Weet niet of je het weet en er wat aan hebt, maar hier kan je van elke opvang de inspectie rapporten vinden en waar ze bijv in tekort schieten. Misschien staat dit bijv ergens als beoordelingspunt en kun je dat evt meenemen! Sowieso succes!🍀

2 jaar geleden

Wij kunnen ze gewoon afmelden (min een week van tevoren) en die dag dan op een ander moment inzetten (mits er dan plek is - ligt er erg aan welke dag je wil).

2 jaar geleden

Ik zit bij Gro-Up en daar doen ze helemaal niet meer aan ruildagen of welke andere vorm van compensatie 🙃. Straks 2 weken op vakantie, oftewel 4 dagen geen opvang, maar krijg niks.

2 jaar geleden

Hier ook Partou. Bij ons werd bij de rondleiding al verteld dat ze niet meer met ruildagen werken i.v.m. personeelstekort. Dit was het geval bij allebei te Partou vestigingen waar we een rondleiding hadden gehad. Volgens mij is het daarna bij de vestiging naar keuze ook nog eens benoemd in het intakegesprek.

2 jaar geleden

Hier ook bij Partou, ruildagen zijn een privilege, geen recht. Als wij afmelden vanwege vakantie of ziekte, krijgen we die dagen als optie terug die we een andere keer in kunnen zetten, alleen moet er dan wel plek zijn op die andere dagen die we willen. Dus nee, het is zeker niet zo dat wanneer je in een week op maandag toch niet laat komen en dan die week wel de woensdag (die je normaal niet hebt) bijvoorbeeld. Dat kan echt alleen wanneer er plek is. Vol=vol en daar maken ze geen uitzonderingen in. En terecht ook in mijn optiek, ze mogen niet meer kinderen toelaten dan het gestelde maximum met de hoeveelheid leidsters.

2 jaar geleden

Hier was het ook sporadisch maar mogelijk (hoor je dan okm pas dsg vooraf), maar toch fijn als het kon. Helaas zijn de algemene voorwaarden gewijzigd en vanaf 2024 geen ruildagen meer mogelijk. Dit omdat 'boze ouders' eiste dat ze er recht op hadden. Echt sneu, want nu kan het dus helemaal niet meer. Ts, waar zou je een punt van willen maken? Hoe het in praktijk bij andere partou locaties gaat staat toch los van dat het volgens de voorwaarden die jij hebt getekend geen recht is?

2 jaar geleden

Ik lees veel terug dat het geen recht is maar een service. En daar kan ik ook achter staan. Maar als je weet dat het niet meer kan vanwege landelijke personeelsproblemen, haal die service dan weg! Communiceer als organisatie, ruilen kan nooit. Afmelden is, op welk termijn dan ook, voor eigen kosten. Dan is dat duidelijk. Ik ruil eigenlijk nooit. Omdat kinderopvang voor ons n luxe is. We brengen hem 2 halve dagen om mijn man die hersenletsel heeft wat te ontlasten van de zorg. En met die 2 halve dagen red hij het net, alle andere zorg die hij moet doen omdat ik het voornaamste inkomen binnen breng. En hebben we een keer een probleem op andere dagen dan fix ik iets met werk of familie springt bij. Ik ben geen mens van de regeltjes en afdwingen waar ik recht op heb. Bij mij kun je alle kanten op. Maar waar ik over struikel is dat de opvang niet flexibel is maar ook de regels niet hanteert. Ik vraag netjes 2 weken vooraf, is er ruimte. Omdat ik zie dat mn man vast begint te lopen in de zorg en hij nergens heen kan met ons kind omdat alles wat zij samen kunnen doen, dicht is en de regen met bakken uit de hemel komt. Niet iets waar de opvang een boodschap aan hoeft te hebben overigens. Maar dan krijg ik geen ja en geen nee. Een misschien... En 5 dagen vooraf nog geen duidelijkheid. Dat irriteert. Daarnaast vind ik het wel een punt dat we wel betalen voor de feestdagen terwijl er geen opvang is. We betalen voor een studiedag waarop er geen opvang is. Dat wordt niet gecorrigeerd. Dat zijn de regels blijkbaar. Jammer maar helaas. Anderzijds vind ik het raar dat als je je kind tijdig ( 2 weken van tevoren afmeld) je er uren voor terugkrijgt die je volgens niet kan ruilen ( want geen ruimte op de dagen die overblijven naast onze vaste dagen) maar er niet gewoon wordt gezegd, die service is er niet meer. Als ik mn afspraak bij een arts of tandarts tijdig afzeg krijgen zij ook geen geld. Evenals mijn baas geen geld krijgt voor mijn cliënt als deze mijn begeleiding tijdig afzegd. Dan hebben zowel mijn werkgever als ik pech. Geen werk dus geen geld. Waarom mag de kinderopvang dan wel innen maar niet leveren. Dus ja, ik vind wel dat ik daar vragen over mag stellen toch?

2 jaar geleden

Ik lees veel terug dat het geen recht is maar een service. En daar kan ik o ...
Ik neem aan dat je een 52 weken contract hebt? Dan betaal je voor dat er hele hele jaar door een plek beschikbaar is op de afgesproken dagen. Of je daar gebruik van maakt of afzegt (ivm ziekte, of vakantie bijvoorbeeld) is je eigen keuze. In het algemeen zijn de uurtarieven van 52 weken contacten ook lager dan die van 40 weken contract. Omdat daarin is meegerekend dat je ook enkele weken afwezig bent met vakantie. Als je eerder een reactie wil heb je grotere kans dat het antwoord nee zal zijn. Een 'ja' is vaak gewoon pas last minute toe te zeggen. Het verbaasd me wel dat je moet betalen voor dagen dat ze dicht zijn. Wij betalen niet voor studiedagen, feestdagen of dag bijvoorbeeld sluiting door personeelsgebrek. Vragen mag je zeker stellen, maar je benoemt dat 'je er een punt van wil maken'. Dat klinkt alsof je je gelijk wil halen terwijl je dat hier niet hebt. Veel bedrijven bieden ook flexibele opvang aan. Dan is er wel meer mogelijk, echter betaal je dan een (stuk) hoger uurtarief omdat ze die ruimte dus moeten vrijhouden. En door dit 'gezeur' hebben ze het bijvoorbeeld bij ons helemaal afgeschaft, jammer. Misschien last een gastouder beter bij jouw wensen. Deze zijn vaak flexibeler en betaal je alleen de daadwerkelijk afgenomen ren

2 jaar geleden

In het verleden gebruik gemaakt van Partou. Zelfs als ik 2 maanden van tevoren een ruildag aanvroeg was dit niet mogelijk en dat hoorde je dan pas op het laatste moment. De dag die je dan opzegt zodat je extra uren hebt om te ruilen, werd uiteraard wel gelijk goedgekeurd.

2 jaar geleden

Hier niet bij partou, maar ruildagen of geld in mindering na afmelding kan sinds dit jaar bij ons ook niet meer, idd door de personeelstekorten. Bij ons is er zelfs een caroussel ingesteld met groepen die in geval van te weinig personeel moeten sluiten, dus t tekort is echt nijpend. Balen, maar zij kunnen er ook weinig aan doen vrees ik

2 jaar geleden

Ik lees veel terug dat het geen recht is maar een service. En daar kan ik o ...
Wat je in dit bericht allemaal omschrijft is ook bij onze organisatie zo. Dus ik denk dat het gewoon zo werkt bij de kinderopvang. Enige uitzondering is dat ze bij ons duidelijk hebben gecommuniceerd dat je niet kan ruilen/inhalen….

2 jaar geleden

Ik lees veel terug dat het geen recht is maar een service. En daar kan ik o ...
Wat je zegt is heel dubbel. Je zegt aan de ene kant begrip te hebben voor het personeelstekort en de volle groepen, maar aan de andere kant verwacht je direct en ja of een nee. Als de groepen vol zitten, kunnen ze soms op de dag zelf pas een ja geven omdat er bijvoorbeeld een kindje ziek thuis blijft. Als er al afmeldingen zijn vanwege vakantie geven ze ook niet 2 weken van te voren een akkoord. Stel dat ze een collega minder nodig hebben omdat er zoveel afmeldingen zijn, dan kunnen ze die collega ook een vrije dag gunnen omdat die wellicht al ontzettend veel extra heeft gewerkt de afgelopen periode. Of is er een ziekmelding onder de collega's en moeten ze met de extra collega schuiven waardoor er nog steeds geen ruimte op de groep is. En ook dan is er wellicht wel ruimte wanneer er een kindje ziek afmeldt. Maar dan blijft het dat je last minute pas zekerheid hebt. Hier ook bij Partou en hier werken ze op precies dezelfde manier. 2,5 jaar geleden heb ik mijn nek gebroken gehad waardoor ik niet alleen kon zijn met mijn dochter. Dat hebben we zoveel mogelijk zelf geprobeerd op te vangen met opa's en oma's of mijn man die extra vrije dagen nam. Maar kregen we het zelf niet geregeld dan kregen we voorrang op het plekje dat eventueel vrij kwam, desnoods op een andere groep. Ze waren dus op de hoogte van de situatie en probeerde hierin mee te denken waar mogelijk. Dat is ondertussen wel 2 jaar geleden en ik weet dat de situatie rondom personele bezetting in die tijd alleen maar krapper is geworden.