23 Reacties
3 jaar geleden
Hoi! Hier een juf werkend in groep 4 van het PO. De leuke en minder leuke kanten zullen voor iedereen wisselend zijn. Over het algemeen vind ik mijn werk ontzettend leuk, geen dag is hetzelfde. Ik kan enorm genieten van de uitspraken die kinderen soms kunnen doen. Wat voor mij een minder punt is is toch wel de administratieve rompslomp die er allemaal bij komt kijken. Gelukkig ben ik steeds beter in het stellen van prioriteiten. Daarnaast zie ik niet overal het nut van in, maar moet er veel. Ik geef voornamelijk staand les, zitten doe ik aan de instructietafel met kleine groepjes kinderen, in mijn pauze tussen de middag en na schooltijd.
3 jaar geleden
Ik werk in het primair onderwijs. Ik ben begonnen bij de kleuters, toen jaren groep 8 gedraaid en sinds dit jaar sta ik nu een dag in groep 5, en twee dagen in groep 4. Wennen, maar ontzettend leuk. Het is veel staan en lopen. Nu ik weer zwanger ben zit ik wel wat meer maar veel instructies gaan via het bord (en moet je dus staan) en bij de kinderen kijken gaat ook niet zittend.
Het is hard werken maar ook ontzettend leuk. Leuke kanten zijn natuurlijk de kinderen en wat je van ze terug krijgt. Minder leuke kanten zijn voor mij de werkdruk. Je werk is nooit af en er "moet" veel. Scholen verschillen hier wel enorm in. Het ligt er ook enorm aan wat voor populatie er op je school zit en in wat voor wijk deze staat.
3 jaar geleden
Reactie op Elise10
Ik werk in het primair onderwijs. Ik ben begonnen bij de kleuters, toen jar ...
Wat voor dingen moeten er en wat komt er niet af? Kan/mag je hierin goed grenzen aangeven als docent? Docenten zijn zo gewild, kan me voorstellen dat een school/ouders al enorm blij zijn dat je er bent als leerkracht!
3 jaar geleden
Reactie op ikbenanouk
Hoi! Hier een juf werkend in groep 4 van het PO. De leuke en minder leuke k ...
Gaan administratieve werkzaamheden in "vrije tijd"? Of zit dit berekend in je uren? Heb je een voorbeeld van dingen die niet veel bijdragen voor jou en toch moeten? Ik ben ook wel benieuwd naar de hoeveelheid autonomie die je hebt. Moet je alle lessen zelf ontwikkelen of werk je met iets dat vastligt?
3 jaar geleden
Reactie op BabyBun
Gaan administratieve werkzaamheden in "vrije tijd"? Of zit dit berekend in ...
Ik probeer mijn werk zo min mogelijk mee naar huis te nemen, maar soms zijn en werken (bijvoorbeeld met rapporten), dat ik er soms niet onder uit kom. In principe word een fulltime werkweek in het onderwijs beschreven als werktijdsfactor 1,00 (40 uur). Wij hebben 5 gelijke dagen en continurooster. 0,2 is dus 1 dag (8 uur), maar ik moet zeggen dat ik vaak wel meer uur maak op een dag. Je hebt kerndoelen waar je aan moet werken, onze school volgt daar methodes voor, maar er zijn ook scholen die zonder methode werken en lessen zelf ontwikkelen om tegemoet te komen aan de kerndoelen. Net zoals Elise ook beschrijft ervaar ik soms ook het gevoel het werk nooit af te hebben. Daarnaast heb ik soms het gevoel niet toe te komen aan de verschillende onderwijsbehoefte van alle kinderen. 28 in je eentje is een hele club! Ook ervaar ik ouders soms als de minder leuke kant. Ik begrijp dat het erbij hoort, maar wanneer je niet op één lijn ligt, kunnen ze je het soms verdomd moeilijk maken. Zie bijvoorbeeld het artikel bij Kek Magazine. https://www.kekmama.nl/artikel/columns/mariette/hartstikke-blij-met-leerkracht
3 jaar geleden
Reactie op ikbenanouk
Ik probeer mijn werk zo min mogelijk mee naar huis te nemen, maar soms zijn ...
Hier sluit ik mij bij aan. Ik probeer ook zo min mogelijk werk mee te nemen maar soms ontkom je er niet aan. Je kan de mag zeker grenzen aangeven, sterker nog. Die moet je ook echt heel duidelijk voor jezelf hebben. In mijn eerste jaren werkte ik regelmatig extra uren en thuis, dat was echt niet meer vol te houden op een gegeven moment.
Wat betreft ouders.. het is fijn als je op een lijn ligt en ze blij met je zijn. Maar helaas gebeurd het steeds vaker dat dit niet zo is. Ouders zijn kritisch en vechten altijd voor hun eigen kind (logisch ook). Wij kunnen alleen niet altijd naar alle individuele kinderen kijken. Het groepsbelang gaat dan toch voor al doen we echt ons stinkende best om het voor alle kinderen zo goed mogelijk te doen.
Wat betreft wat niet afkomt... dit verschilt natuurlijk per dag, per week, per periode. Administratie, nakijkwerk, voorbereiden, lamineerwerk... het kan van alles zijn. Belangrijk dat je leert prioriteren. Wat is nodig voor morgen? Wat kan echt (niet langer) blijven liggen?
Wij werken ook met methodes. Veel scholen trouwens.
Denk je erover om de PABO te gaan doen?
3 jaar geleden
Reactie op Elise10
Hier sluit ik mij bij aan. Ik probeer ook zo min mogelijk werk mee te nemen ...
Ja zit erover na te denken maar ik merk dat ik de verhalen over de werkdruk wel erg spannend vind. Ik ben nu een kantoorbaan na een master aan de universiteit en ben eerder in mijn werk uitgevallen met burnout. Maar ik merk dat ik de zingeving in mijn werk mis. Het praktische en de directe voldoening die denk ik wel bij lesgeven zit. Sinds ik een kindje heb merk ik dat ik kindjes echt leuk vind en de interactie met kinderen. 🤷
3 jaar geleden
Hoi! Ik werk al drie jaar in het basisonderwijs, sta voor groep 4, vijf dagen per week.
Bij ons op school werken we met een continurooster van 08.30u tot 14.30u. Twee maal pauze en buitenspelen op een dag.
De leuke kanten vind ik het werken met kinderen en hun iets bijbrengen. Dat moment dat ze na lang struggelen iets begrijpen is prachtig om te zien. Ik vind persoonlijk het pedagogische aspect heel leuk, dus dat je met de kinderen op 1 lijn zit en niet boven ze gaat staan, je bent als leerkracht gelijk aan je leerlingen (mijn mening)
Ik mag zelf weten hoeveel ik zit of sta. Ik probeer dit wel af te wisselen, bijvoorbeeld staan als ik iets uitleg, en zitten als ze aan het werk zijn. Ik loop wel geregeld een rondje voor vragen.
Je hebt op een schooldag ontzettend veel interactie met natuurlijk de kinderen, maar ook met je collega’s en ouders. Dit spreekt mij in mijn werk ook aan, dus bijvoorbeeld de oudergesprekken en gesprekjes met collega’s tijdens pauzes.
Veel neem ik niet mee naar huis van school. Soms heb ik wel wat toetsen mee om dan rustig aan na te kijken, maar ik merk wel dat, als de kinderen naar huis zijn, ik veel nog ‘s middags kan doen en dus niet zoveel aan school doe als ik thuis kom.
3 jaar geleden
Reactie op BabyBun
Ik mag een dagje meelopen! Thanks voor de reacties 👍
Veel plezier!
3 jaar geleden
Hoi! Ik werk al drie jaar in het basisonderwijs, sta voor groep 4, vijf dag ...
Vraagje, als de school om half 3 klaar is tot Hoelaat ben jij zelf dan nog op school? Ik zit er aan te denken om stage te gaan lopen als klassenassistent, vandaar m’n vraag.
3 jaar geleden
Vraagje, als de school om half 3 klaar is tot Hoelaat ben jij zelf dan nog ...
Ligt aan de hoeveelheid werk wat ik heb, maar ik ben meestal rond half 5 klaar, zodanig dat ik naar huis kan :)
3 jaar geleden
Ligt aan de hoeveelheid werk wat ik heb, maar ik ben meestal rond half 5 kl ...
Thankyou!
3 jaar geleden
En hoe doen jullie dat als je eigen kind ziek is en dus thuis is? Merk dat ik daar juist heel erg mee zit. Mijn vriend werkt in het theater, dus kan niet ineens zeggen ik ben er niet want dan gaat de voorstelling niet door. Maarja, ik kan ook niet zeggen ik ben er niet, want er zit een klas met 28 kinderen op mij te wachten
3 jaar geleden
En hoe doen jullie dat als je eigen kind ziek is en dus thuis is? Merk dat ...
Mijn zoontje is namelijk om de haverklap thuis van de opvang, vandaar dat ik het vraag
3 jaar geleden
En hoe doen jullie dat als je eigen kind ziek is en dus thuis is? Merk dat ...
Jij kan dan inderdaad ook niet zo maar thuis blijven. Bij ons is het zo dat mijn vriend meestal naar huis kan, anders moeten we iets anders regelen (opa/oma, andere familieleden, vrienden). Er is wel calamiteitenverlof wat je in nood kan inzetten als je echt niks anders kan regelen. Maar zeker nu met de vervangersproblematiek is dat niet iets wat ik snel zou doe.
3 jaar geleden
Mijn zoontje is namelijk om de haverklap thuis van de opvang, vandaar dat i ...
Mijn bonusdochter waar we nu al een week opletten gaat vaak naar haar opa en oma, maar mijn verloofde kan veel thuis doen van zijn werk.














