45 Reacties

3 jaar geleden

Hoi! Hier een Friese moeder😊 Mijn man is een echte Hollandse en spreekt geen Fries. Hij kan het wel goed verstaan gelukkig. Wij hebben besloten om onze zoon Nederlands op te voeden. Ik vind dit persoonlijk ook makkelijker. Fries tegen hem praten voelt onnatuurlijk. Ik noem mijzelf ook mama. Hij zal wel Fries meekrijgen. Wanneer mijn familie er is wordt er Fries gepraat en alle Beppes en ooms/tantes praten wel Fries tegen hem

3 jaar geleden

Mijn man is fries, maar wij voeden onze kinderen alleen Nederlands op. Ook omdat we in Brabant wonen. Wel vinden we het leuk als ze misschien wat woorden zouden kunnen, maar zeker geen must. Mijn man is gewoon papa en geen heit. We hebben wel een opa en oma en pake en beppe.

3 jaar geleden

Hi! Ik woon in Friesland, maar zelf ben ik niet Fries. Mijn partner is dat wel en spreekt met vrienden onderling wel Fries, maar meer niet. Ik kan de taal ondertussen verstaan, maar niet spreken. Wij voeden ons kind bewust Nederlandstalig op. Mocht je kiezen voor meertalige opvoeding, dan moet je dit heel zorgvuldig en consequent aanpakken. Bij tweetaligheid zorg je ervoor dat persoon A taal 1 en persoon taal B spreekt. Dit moet je dan ook altijd zo aanpakken als je de taalontwikkeling van beide talen gelijkwaardig wil laten verlopen. Hoe dit met een 3e taal werkt en welke persoon deze dan zou moeten spreken, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik werk in het onderwijs en zie heel vaak dat kinderen 'zogezegd' tweetalig zijn opgevoed, maar dat klopt in de praktijk niet. Je merkt vaak dat ze de ene taal toch beter beheersen dan de andere taal. Je spreekt dan ook niet meer van tweetalig opvoeden, maar van het spreken van een tweede taal.

3 jaar geleden

Leuk topic, hier ook vanuit Friesland. Zelf Gronings, mijn man is Fries. Ik praat Nederlands tegen onze dochter(7 maand) en mijn man Fries. Op de opvang praten ze ook vooral Fries. Familie weer grotendeels Nederlands tegen haar straks ook. Ik denk ik erover op de basisschool Engels aan te leren. Zelf vanaf groep7 mee begonnen, was altijd graag met taal bezig. Tips om meerdere talen te leren geen idee. Veel praten en boekjes lezen denk ik. Zien hoe het gaat :)

3 jaar geleden

Mijn man is Fries, zelf kom ik uit Limburg en wonen we hier. Onderling spreken we NL en naar ons kind Limburgs en Fries. We verstaan het ook goed van elkaar.

3 jaar geleden

Hier een oansteande mem! Mijn partner spreekt Nederlands en ik Frysk, wij gaan onze zoon 2 talig opvoeden omdat dat voor het natuurlijkst voelt om in onze eigen taal te spreken, en ook omdat dit voor de ontwikkeling heel goed is!

3 jaar geleden

Reactie op Zwaantjee

Hi! Ik woon in Friesland, maar zelf ben ik niet Fries. Mijn partner is dat ...
Taal idd koppelen aan persoon of aan situatie: thuis Fries, in de winkel Nederlands. Of nog een derde optie: een dag Nederlands (en dan dus ook echt consequent door beide ouders), volgende dag Fries, dag erna Engels. Als je kiest om Engels toe te voegen, is het wel belangrijk dat één van de ouders native speaker is. Anders mist je kind de nuances van de taal. Welke optie je ook kiest, consequent zijn is belangrijk.

3 jaar geleden

Ik word ook mem. Ga mijn kleintjes Friestalig opvoeden. Ben zelf Nederlandstalig opgegroeid, maar heb wel altijd passief het Fries beheerst. Vanaf mijn zestiende ofzo Fries bewust actief gaan leren. Ik had toen een Friestalig vriendje. Die lachte mij uit, omdat ik geen Fries kon. Tja, olie op het vuur natuurlijk! Mijn beste vriendin sprak thuis behoorlijk geef Frysk. Ik heb toen met haar afgesproken om vanaf dat moment Fries met haar te praten. Heb ook veel van haar moeder geleerd. En een paar jaar later mijn Frysk Foech gehaald. Iedereen met wie ik Fries praat, app ik ook in het Fries. Dat gaat automatisch, doe ik niet bewust. De taal zit voor mij aan de persoon gekoppeld en daarmee dus ook de geschreven taal. Dit wil ik graag aan mijn kleintjes meegeven. Bovendien is meertaligheid goed voor de ontwikkeling, dus mooi meegenomen dat ik ze dat kan meegeven. Het is ook de taal die mij het meest na aan het hart ligt, ondanks dat ik er dus niet mee grootgebracht ben. Mijn Roemeense straathond praat ook Fries, ik denk in beide talen, praat Fries tegen de andere dieren en vanzelfsprekend ook al tegen de kleintjes in mijn buik.

3 jaar geleden

Mijn partner en ik zijn beide fries maar wonen in Groningen. We spreken Fries met elkaar en zou ook niet anders kunnen. Nederlands komt vanzelf via vriendjes, tv, kdv etc. Belangrijk is inderdaad om een taal aan een persoon te koppelen. Met een derde taal erbij is dat lastiger. Misschien dat je kunt kiezen voor één ouder nl, één ouder engels en bij pake en beppe fries. Of zoek een engels talige oppas. De derde taal zal wel lastiger worden. Maar voor de ontwikkeling van kinderen is meertalig goed en hoe meer hoe beter. En een muziekinstrument leren spelen heeft hetzelfde effect als een extra taal leren 😊.

3 jaar geleden

Reactie op Ama Ryllis

Taal idd koppelen aan persoon of aan situatie: thuis Fries, in de winkel Ne ...
Wat mooi dat je nu zo goed Fries spreekt. Ik versta het erg goed maar durf het niet te spreken ook omdat ik nog erg zoekend ben en te weinig woorden weet. Denken jullie dat als de ouders consequent de taal spreken het omschakelen vanszelf gaat? Tussen Nederlands met mama, Fries met papa en weer Nederlands met tante E etc. Qua Engels zou ik dat ook graag meegeven maar pas als ze wat ouder is. Geen native speaker wel 2 opleidingen in Engels gevolgd. Maar kijken hoe interessant ze taal überhaupt vindt en boekjes lezen etc.

3 jaar geleden

Reactie op Ama Ryllis

Taal idd koppelen aan persoon of aan situatie: thuis Fries, in de winkel Ne ...
Hier sluit ik mij volledig bij aan! Off-topic; wat leuk dat je ook in Friesland woont! Ik zie regelmatig reacties van je en vind je positieve instelling rondom je tweelingzwangerschap en het alleenstaande moederschap super mooi om te lezen.

3 jaar geleden

Reactie op FriesemamaJ

Wat mooi dat je nu zo goed Fries spreekt. Ik versta het erg goed maar durf ...
Ja, taal schakelen gaat vanzelf. Eerst niet natuurlijk. Verhaspelingen, dominante taal en dat soort dingen (Nederlands is sowieso dominant buiten de deur) en het kan langer duren voordat je kleine begint met praten, omdat er meer taal is om (passief) te verzamelen voordat hij/zij aan actief gebruik toe is. Daar hoef je je echt niet druk over te maken. Het komt echt vanzelf allemaal goed (uitgaande van een redelijk normale intelligentie en taalgevoeligheid, bij bijv. zwakbegaafdheid kan het wel complicerend zijn). Je hoeft bij een nieuw woord of begrip het ook niet expliciet in een andere taal te benoemen. Dat ontdekken ze vanzelf. En later kan het zijn dat een kind uit nieuwsgierigheid vraagt wat dat woord dan in een andere taal is. En wat betreft Fries praten. Gewoon een kwestie van durven en doen. Dan leer je het het snelt! Alles falt te learen!

3 jaar geleden

Reactie op Zwaantjee

Hier sluit ik mij volledig bij aan! Off-topic; wat leuk dat je ook in Fri ...
Wat lief! Ik vind mezelf juist best wel een zeur 🙈

3 jaar geleden

Reactie op Ber22

Mijn partner en ik zijn beide fries maar wonen in Groningen. We spreken Fri ...
Vriendin van mij woont ook in Groningen met een niet-Friese partner. Zij praat Fries met hun zoon, maar het Nederlands is zo dominant dat zoon alleen Nederlands spreekt. School, sport, vriendjes, winkel, opa en oma, vader alles in het Nederlands. Zij is mama geworden. Ik vind het een heel verwarmend idee dat ik straks mem ben.

3 jaar geleden

Reactie op FriesemamaJ

Ja hoor, dat gaat vanzelf. Het kan zijn dat ze niet direct beide talen gaan spreken en dan in één taal reageren. Maar ze verstaan sowieso beide. Ik zie dit veel met neefjes en nichtjes die buiten Friesland wonen en één friese ouder hebben. Die gaan pas wat later Fries spreken. Hangt ook van het kind af en hoe belangrijk de ouder het vindt/hoe consequent die is. En als ze wat ouder worden gaat het schakelen steeds beter, ene vriendje NL, andere Fries. Wij speelden vroeger ook vaak in het Nederlands, dus zodra het 'spel' was in het NL. Is een filmpje van mij als klein meisje: Nederlands tegen de barbie en ondertussen Fries tegen mem.

3 jaar geleden

Reactie op FriesemamaJ

Dat van het spreken herken ik wel. Ik vind Fries ook heel gek klinken uit mijn eigen mond, maar heb verder ook niet de behoefte dat te veranderen. Ja, ik denk dat als je de taal consequent koppelt aan een persoon (of situatie) dat het switchen op een gegeven moment vanzelf gaat. Ik zie het switchen ook op mijn werk in het VO. Er zijn nog maar weinig leerlingen die mij in het Fries aanspreken terwijl er ook docenten zijn waar ze alleen maar Fries tegen spreken. Daarnaast zie ik ook collega's die onderling altijd Fries spreken, maar vrijwel altijd overgaan op Nederlands naar mij toe zodra ik deelneem aan het gesprek. Je krijgt hierdoor wel een gesprek met twee talen door elkaar, dus het is voor mij wel handig dat ik het steeds beter versta. Af en toe vraag ik nog om verduidelijking of vat ik e.e.a. samen in het Nederlands zodat ik zeker weet dat ik het goed heb begrepen.

3 jaar geleden

Ik ben Frysk, en mijn man Nederlands maar hier opgegroeid. We praten onderling fries, en ook tegen onze zoon. Nederlands krijgt hij wel mee van de schoonfamilie en later op school, zo ging het bij ons thuis ook en ik beheers beide talen even goed. En over de derde taal; mijn achternichtje is drietalig en de derde taal is dan Engels wat de ouders onderling spraken, beide geen 'native speaker', dus dat maakt echt niet uit, je ziet alleen dat het accent waarin je zelf de taal spreekt ook door de kleine wordt overgenomen. In mijn ervaring gaan ze alle talen door elkaar gebruiken totdat ze de juiste taal aan personen en situaties gaan koppelen, maar bereid je maar voor op mooie verhalen in drie talen tegelijk 😅

3 jaar geleden

Reactie op Ama Ryllis

Wat lief! Ik vind mezelf juist best wel een zeur 🙈
Dat ervaar ik niet zo! Ik heb echt respect voor je met alle dieren, straks een tweeling en dan ook nog alles alleen moeten doen. Daar mag je ook best eens over klagen/zeuren. Mocht je ooit behoefte hebben aan wat contact met iemand in de buurt; ik sta daar zeker open voor! Mijn netwerk is ook vrij klein en heb een zoontje van 1 jaar.

3 jaar geleden

Reactie op Ama Ryllis

Vriendin van mij woont ook in Groningen met een niet-Friese partner. Zij p ...
Het kan wel, mijn broer woont in Twente. Zn oudste spreekt Nederlands. De tweede begon pas heel laat met praten, maar wel gelijk in twee talen. Alsof die eerst die twee talen beide wou leren😊. Maar hoe meer Fries in de omgeving hoe makkelijker.

3 jaar geleden

Reactie op Ama Ryllis

Vriendin van mij woont ook in Groningen met een niet-Friese partner. Zij p ...
Bijzonder dat dat in het Noorden nog zo kan verschillen per regio/stad/provincie. In de regio waar ik werk is Fries juist nog vrij dominant aanwezig en wordt Nederlands voornamelijk op school geleerd. Hierdoor ligt de Nederlandse woordenschat relatief gezien aan de vrij lage kant.