259 Reacties

4 jaar geleden
Ik heb geen ruggenprik gehad. Was niet nodig. Stond er wel voor open als het nodig was. Uiteindelijk gingen de bevallingen zo snel dat het niet eens mogelijk was geweest en vond de weeën ook niet echt heftig. Deze keer ga ik voor een thuisbevalling, dan kan het sowieso niet.

4 jaar geleden
Wilde liever geen ruggenprik omdat ik vond maar even op mijn tanden moest bijten. Begrijp me niet verkeerd, niks mis met een ruggenprik of andere pijnstilling, maar het is gewoon niet zo mijn ding. Werd ingeleid met 37 weken, heeft 2 dagen geduurd de weeën/bevalling. Dag ervoor ballonnetje plaatsen niet mee geteld. Blijkt lang te zijn omdat ik aan weenopwekkers zat en dit wel werkte, dag erna van 6.30-16.30 weeënstorm.
Wilde ook graag voelen wat er gebeurde.

4 jaar geleden
Bij de eerste wel ruggenprik gehad vanwege een zeer zware bevalling. Heel veel complicaties gehad, verkeerd gezet en ik moest zelfs terugkomen voor een bloodpatch. Is nog wel een jaar gevoelig geweest. Bij de tweede wilde ik daarom absoluut geen ruggenprik en was gelukkig ook niet nodig want de tweede bevalling ging supergoed!

4 jaar geleden
Wilde liever geen ruggenprik omdat ik vond maar even op mijn tanden moest b ...
Ja, ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik ben ook zo'n harde en geef me niet snel over.
Ik heb wel echt respect voor je, ondanks zo'n weeenstorm geen ruggenprik.

4 jaar geleden
Ik heb een ruggenprik gehad mijn bloeddruk daalde zo enorm dat het gevaarlijk werd en mijn zoon was in foetale nood ivm een zeer lage hartslag. Voor mij geen ruggenprik meer.

4 jaar geleden
Reactie op J12
Bij de eerste wel ruggenprik gehad vanwege een zeer zware bevalling. Heel v ...
Wat een vervelende ervaring met die ruggenprik!
Daar zou ik ook bang voor zijn. Ik ben me echt bewust van de eventuele complicaties van een ruggenprik.
Maar fijn dat het bij jouw 2e niet nodig was.

4 jaar geleden
Ik heb een ruggenprik gehad mijn bloeddruk daalde zo enorm dat het gevaarli ...
Oooh verschrikkelijk wat je hebt moeten meemaken!
Deze verhalen hoor je niet vaak, je hoort vaak alleen dat het zo fijn was om een ruggenprik te hebben. Deze kant moet ook zeker belicht worden.

4 jaar geleden
Ik weet het niet goed, ik heb er eigenlijk niet echt bij stilgestaan want het ging best snel en voor lange tijd kon ik de weeën wel opvangen. Ik heb op het einde wel remifentanil gehad en dit hielp bij mij wel goed. Als ik nog zo'n bevalling mag hebben mag ik niet klagen denk ik

4 jaar geleden
Ik vind dit topic echt totaal niet gepast. Ik denk dat bijna iedere vrouw liever zonder ruggenprik bevalt. Maar je eigen bevalling heb je niet in de hand. Zoveel factoren die meespelen, zoals inleiden, weeenstormen, lange of korte bevalling, vlot je bevalling of duurt het uren en eventuele complicaties door je zwangerschap (bekkenklachten etc). Je hebt geen idee.
Ik krijg hier altijd een heel hoog ‘kijk mij het eens goed gedaan hebben’ gehalte van. Wees gewoon blij dat je het niet nodig hebt gehad, maar ga geen sneren uitdelen aan dames die dat wel hebben. En goed om te weten ik ben nog niet eens bevallen.
Maar ik vind dit echt misplaatst. Eigenlijk gewoon een steek naar vrouwen die het wel nodig hebben gehad.

4 jaar geleden
Ik heb ook geen ruggenprik gehad.. Al vroeg ik wel om iets qua medicatie niet perse een ruggenprik.. Maar kennelijk doen ze dat niet meer als je al 10cm ontsluiting hebt.. Enn ik t toen eigenlijk niet meer trok.. Alles op eigen kracht gedaan.. Was kapot, maar gezegend met een mooi meisje..

4 jaar geleden
Bij de eerste een ruggenprik gehad op advies vanwege gecompliceerde bevalling, vond dat toen heel erg al kon ik achteraf rationeel wel beredeneren dat het een goede beslissing was. Bij de tweede zonder ruggenprik, dat wilde ik en het kon ook, al had ik even stress op het moment dat het ook niet meer kon 🙃. Als ik had geweten dat onze tweede ruim 8 pond zou wegen weet ik niet of ik vooraf nog zo stellig zonder had gewild 🤣. Bij deze derde laat ik het denk ik maar gewoon op me af komen. Is het een normale bevalling dan hoop ik zonder te kunnen, is get weer een gecompliceerde bevalling dan denk ik dat ik niet onnodig wil creperen. We gaan het zien! Ik denk ook echt dat die ruggenprik soms noodzaak is en niet comfort.

4 jaar geleden
De meeste vrouwen krijgen geen ruggenprik…?
Ik heb ooit voor een operatie een ruggenprik gehad en vond dat prima, dus wie weet.

4 jaar geleden
Wat is het doel van dit topic? Ik snap de achterliggende gedachte niet helemaal. Lijkt me ook helemaal niet fijn voor vrouwen om te lezen als ze nog moeten bevallen. Je arts kan je prima wijzen op de mogelijke risico’s.

4 jaar geleden
Reactie op babybaby21
Wat is het doel van dit topic? Ik snap de achterliggende gedachte niet hele ...
Dit vraag ik me ook af idd?

4 jaar geleden
Ik ben bevallen met een ruggenprik en ben er heel blij om. Tijdens de bevalling bleek de baby vast te zitten en werd alles plots heel dringend. Door de ruggenprik kon ik beter door de pijn heen duwen (samen met trekken door de gynaecoloog) en was de bevalling sneller achter de rug.
Niks van complicaties door de prik!
(Ik vind het belangrijk de goede kanten van de epidurale verdoving te belichten, dus wil dit wel even meegeven)

4 jaar geleden
Reactie op Momo96
Ik vind dit topic echt totaal niet gepast. Ik denk dat bijna iedere vrouw l ...
Dit is helemaal geen steek naar vrouwen die het wel nodig hebben gehad. Mag ik dan niet trots op mezelf zijn dat ik het natuurlijk heb gedaan? Ik ben namelijk heel trots op mezelf.
Wil niet zeggen dat ik niet trots ben op de vrouwen die het met ruggenprik doen.

4 jaar geleden
Ik heb wel ruggenprik gehad. Wat, ik heb er om gesmeekt. En ik had echt geen gecompliceerde bevalling maar de weeen deden mij gewoon pijn. Vanaf 4 cm had ik hem al. Fijn dat er iets is wat de scherpe randjes er af haalt.
Tweede wel gedaan zonder, komt ook omdat ik al op 7 cm zat toen ik in het zh was. Dus ik was al te ver ervoor. Neemt niet weg dat ik wel om een prik gesmeekt heb. De vk heeft op een gegeven moment maar gezegd dat de arts voor de prik onderweg was. Dan hield ik tenminste mijn mond 🤣
Spijt? nee zeker niet. Ja spijt bij de tweede dat ik hem niet kon krijgen.

4 jaar geleden
Reactie op Valenciana
De meeste vrouwen krijgen geen ruggenprik…?
Ik heb ooit voor een operatie ...
Is dat zo, de meeste vrouwen krijgen geen ruggenprik?
Ik heb echt geen idee wat de statistieken zijn.