64 Reacties
3 jaar geleden
Als je de kans hebt zal ik altijd kijken voor kopen. Zeker als je ergens een langere tijd wil wonen. Los van de kosten op de korte termijn, bouw je op de lange termijn vermogen op. Als je het goed aanpakt heb je in 20-30 jaar je huis afbetaald en woon je op je oude dag praktisch gratis. Huren is in mijn ogen elke maand geld weggooien. Overigens kan je ook bij kopen kijken naar energiezuinige woningen (nieuwbouw?).
3 jaar geleden
Wij zitten in ongeveer dezelfde situatie: nieuwbouw huurhuis, met maar 1 slaapkamer en een baby.
Niemand weet wat er gaat gebeuren. Ik denk zelf (maar he, ik ben geen expert) dat de huizenmarkt komende tijd minder zal stijgen of zelfs dalen. Ik zie daar veel over in het nieuws nu. Wij wachten daarom met kopen.
We zijn nu op zoek naar een leuke buurt, naar betere banen, zodat we meer aan hypotheek kunnen krijgen. En plannen dat we over bijna een jaar heel serieus gaan zoeken naar een koophuis.
Maar je weet het nooit. Voor hetzelfde geld gaan de huizenprijzen straks juist enorm stijgen.
3 jaar geleden
Oh, mocht je nog een leuk nieuwbouwproject zien, met een beetje betaalbare huizen (onder 5 ton). Let me know!
3 jaar geleden
Zit in hetzelfde schuitje. Gisteren artikel rtl nieuws. 2023 gaat de huizenprijzen significant dalen. Er komt een fikse crisis aan
3 jaar geleden
Herkenbare situatie! Wij zitten nu ook in een huurwoning, maar aangezien we thuiswerken en een 1e baby op komst hebben hebben we besloten te kijken naar een koopwoning. En met succes! Tja ik weet niet of het een goede timing is. Prijzen zijn sowieso duur, maar hoe later je reageert op een woning hoe meer de rente ook bijv stijgt. Ik ben morgen 37 weken (oktober uitgerekend), de sleutel krijgen we in december. Wij vonden de nieuwe woning te mooi om te laten schieten. Soms is het niet anders. Misschien niet superpraktisch, maar aan de andere kant, kijk naar de lange termijn. Betere buurt voor ons kind, meer ruimte, meer leefgenot dus 😃.
3 jaar geleden
Hmm ligt er aan. Ik denk dat je nu minder huis kunt kopen voor je geld. Als in: je moet maandelijks een goed bedrag overhouden (naast je hypotheek) om de energie te kunnen betalen denk ik. Tenzij je op een nieuwbouw met hele goede voorzieningen stuit.
Mijn tip: ga toch eens in gesprek met een financieel adviseur of hypotheekadviseur. Dan kun je kijken wat je kunt lenen en welke scenario's er zijn (hogere hypotheek voor een nieuwe huis wat toekomstbestendig is op het gebied van energie etc, of een lagere hypotheek maar wel veel kwijt zijn aan energie etc). Zo kun je ook zien wat je zou kunnen sparen in beide gevallen.
Wij hebben nu net (in Denemarken) een huis gekocht. Heel veel mazzel gehad, we hebben 'toevallig' de juiste keuze gemaakt mbt stroom en gas en de manier van verwarmen. We waren bijna voor een huis met gas gegaan.. Dan hadden we nu een probleem gehad.
Lang verhaal kort: het ligt helemaal van het huis af en wat je over (moet) houd(en) om bijvoorbeeld te verduurzamen of niet.
VRIEND
3 jaar geleden
Ja, ik zou opzoek gaan. Toch wel belangrijk dat je wat groter kunt wonen en dicht bij de voorzieningen en eventueel familie. Dat je niet happy bent is een teken dat het tijd is.
Je hoeft niks te kopen, dus als het huis niet voldoet aan de eisen doe je het niet en zoek je verder.
Je weet ook niet wat de toekomst brengt, voor hetzelfde geld duurt dit nog 10 jaar, dus ik zou kijken naar je eigen situatie en woongenot ipv proberen de huizen- en energiemarkt te voorspellen.
3 jaar geleden
Uiteraard is een koophuis een goede investering, maar als je het mij vraagt niet op dit exacte moment. Mijn stiefvader is makelaar en heeft mij zelfs ten zeerste afgeraden om nu te kopen ivm veranderen van huizenmarkt in het komende jaar (ik woon ook in een heel energiezuinig nieuwbouw apt, en ik ben zó blij dat we geen gasrekening hebben hier!)
We komen net uit een bubbel/superhoge piek van belachelijke huizenprijzen en de daling is nog zeker niet gestopt omdat de economie nou eenmaal loopt in cycli, dus what goes up must come down at some point.
Samen met de economische crisis die er aan zit te komen (want dit kan allemaal natuurlijk echt niet langer meer met de inflatie, de banenmarkt waarbij alle bedrijven personeel te kort hebben, gasprijzen, hypotheekrentes verhoogd etc), zou ik nog even doorsparen en pas kopen als de huizen echt weer een stuk goedkoper zijn en de rente gunstiger. Tenzij je natuurlijk nu een buitenkansje op de kop tikt, maar die kans is kleiner.
Overigens hangt het ook af van waar je woont, want een plek als Amsterdam zal veel minder dalen dan andere steden, en over de lange termijn altijd wel weer een stuk duurder worden (ik verwacht dat A'dam hetzelfde patroon als Londen en Parijs zal volgen waar de gemiddelde persoon geen huis meer kan kopen in de stad en het alleen voor de rijken wordt).
Tot slot: over de lange termijn (10-20-30 jaar) is de groei van de economie altijd positief geweest, dus als je nu kan kopen en em over een recessie heen kan tillen dan zul je wss geen last hebben ervan. Het is alleen zuur als je nu koopt en dan precies in de recessie noodgedwongen moet verkopen, want dan maak je zeker verlies.
Anyway, dit is mijn persoonlijke mening. Neem het niet als officieel advies, want ik ben geen financieel adviseur 😆
3 jaar geleden
Je moet niet kijken naar of de prijzen gaan dalen / stijgen. Als je het elke maand kan betalen is het prima. Zeker als je er voor de lange termijn blijft wonen. Dus in dat opzicht is het altijd een goed moment om te komen. Maar ga geen appartement kopen met 2 slaapkamers, dan zal je snel weer moeten verhuizen. Nuts voorzieningen zijn nu duur, maar zo lang je je huis verduurzaamt heb je hier geen zorgen over. En daarnaast gaan die prijzen hopelijk ook ooit weer dalen.
3 jaar geleden
Als je de kans hebt zal ik altijd kijken voor kopen. Zeker als je ergens ee ...
Hoi Luwen, dank voor je reactie. Ja we kiezen heel bewust hiervoor. Het plan was er al maar nu de knoop doorgehakt om te kijken voor een huis in Overijssel (waar ik vandaan kom). Eens met jou over huren. Wij hebben alles zelf moeten investeren in deze woning… uiteindelijk allemaal derving. Maar goed toentertijd was dat een buitenkansje.
Nieuwbouwwoningen lijkt ons enig echter vaak ver boven ons budget.
3 jaar geleden
Wij zitten in ongeveer dezelfde situatie: nieuwbouw huurhuis, met maar 1 sl ...
Lastig hè. Het blijft ook koffiedik kijken. Maar ja.. afwachten doen we eigenlijk al te lang. Altijd “Ja maar”.
Vergeleken met eerder, is de “ja maar” nu wat gegronder in onze beleving. Vandaar nu toch de twijfel.
Waar je goed aan doet zal alleen de tijd leren… maar ik geloof er zelf niet in dat het er over een jaar ineens heel rooskleurig uitziet.
3 jaar geleden
Reactie op MommyDaddyToBe
Herkenbare situatie! Wij zitten nu ook in een huurwoning, maar aangezien we ...
Gefeliciteerd! Wat fijn dat het gelukt is. En wat je zegt.. het is een afweging tussen nu en lange termijn.
Vind het echt zo lastig….
3 jaar geleden
Reactie op Mummalicious
Lastig hè. Het blijft ook koffiedik kijken. Maar ja.. afwachten doen we eig ...
Op de lange termijn is een koophuis een vrij veilige investering. Over de afgelopen 50 jaar zijn de gemiddelde huizenprijzen vrijwel elke 20 jaar verdubbeld. Ja er zijn wel eens wat dipjes geweest (o.a. jaren '70, en recentelijk jaren '10). Maar de trend op de lange termijn is altijd stijgende geweest en de prijzen hebben zich altijd vrij snel hersteld na de dipjes. Ik zou me op dit moment meer zorgen maken over de stijgende rentes dan over de huizenprijzen. Een te hoge rente is eigenlijk net al huur, geld over de balk gooien.
3 jaar geleden
Ik zou ook inderdaad met en financieel adviseur praten. Wij hebben ook net een huis gekocht. Over de hypotheekrente betreft zijn er eigenlijk best wel verwend. Dat het de afgelopen jaar zo laag is geweest is best wel absurd. Dat de hypotheekrente iets is gestegen merk je natuurlijk wel in de portomonee, maar als je het financieel aankan waarom zou je dan niet kopen?
Naar huizen gaan kijken kan altijd en maak op basis of je het financieel aankunt een beslissing.
3 jaar geleden
Reactie op Mummalicious
Hoi Luwen, dank voor je reactie. Ja we kiezen heel bewust hiervoor. Het pla ...
Overigens nog een tip. Je kan extra hypotheek krijgen als wilt investeren in energie besparende maatregelen. Wij hebben bovenop onze maximale hypotheek nog iets van 8000 extra hypotheek kunnen krijgen voor energiebesparende maatregelen. Plus eventuele subsidies kan je daar best wel wat leuks voor doen in je nieuwe huis op het gebied van verduurzamen (warmtepomp/isolatie/zonnepanelen).
3 jaar geleden
Je kunt gewoon wat huizen bekijken en bezichtigen toch? Als je verliefd wordt op een huis, dan wordt je verliefd. Zo niet, dan niet. Dan volg je je hart i.p.v. je hoofd. Want inderdaad: niemand kan in de toekomst kijken. En als je je droomhuis vindt, dan maakt het toch ook niet uit als de huizenmarkt instort en je huis onder water staat? Want dan ga je toch niet verhuizen.
Wij gingen een aantal jaar kopen voor het kopen. De hypotheekadviseur had gezegd: huur is zonde! Koop zo snel mogelijk! Met als gevolg dat we in een huis terecht kwamen waar we (door de buren) snel weer weg wilden. Toen moesten we eerst ons huis verkopen, voordat we een nieuw huis konden kopen. Dus veel stress om zo snel en huis terug te vinden. Dus mijn advies zou zijn: start gewoon de zoektocht en ga kopen als het goed voelt. Je hebt alle tijd, want je hebt nu toch nog een huurwoning.
3 jaar geleden
Soms weegt geluk op tegen eventueel financieel risico. Is het financieel slim om nu te kopen? Geen idee. Hangt af van de aankoopprijs, energiebehoefte in nieuwe huis, je salaris, hoogte hypotheek etc.
Maar wordt je er blij van? Als ik je zo hoor wel. Als je volledig aflost op je huis, dan investeer je in stenen, ipv bij huur waar je ‘over de balk’ gooit. Dus ook bij dalende huizenprijzen los je af en zit je echt niet 30 jaar aan het huis vast.
Ik vind zelf geluk en ontspanning heel belangrijk. Dus als je nu niet blij bent met je huis, dan mag dat bij mij wel zwaar wegen. En dan even goed financieel kijken wat mogelijk is. (Ga ik er wel echt op vooruit als ik ga verhuizen? Kan ik in de markt met mijn beschikbaar budget iets kopen waar ik blijer van wordt? Als het antwoord daarop is ‘ja’ dan zou ik kijken of de sprong te wagen valt.
Wij zijn zelf recent verhuisd van een huis met een hele grote tuin, naar een nieuwbouw project met een mini tuin. Ik had er buikpijn van. Maar o wat is het uiteindelijk fijn. Mijn zoontje kan buitenspelen in de buurt (kon bij oude huis niet, dus we kwamen ook niet verder dan de tuin). Maakt vriendjes, fietst alleen rond de huizen. En ja, ondanks dat ik niet van nieuwbouw hou, wordt ik daar uiteindelijk heel blij van. Het maakt ons leven makkelijker en leuker. En als je aan de andere kant genoeg geld over houdt om prima te leven, dan is dat het al waard toch?
En mocht de huizenmarkt instorten, dan krijgen we heus wel een uitdaging, maar die hebben we alleen als we zouden verhuizen. Dus zo lang we goed zitten, zitten we goed.
3 jaar geleden
Ik zal vooral kijken naar de maandlasten die je eventueel kunt en wilt dragen. Wij hebben al een koopwoning, met flinke overwaarde, maar hebben toch een maximaal bedrag aan maandelijkse hypotheeklasten in gedachte. Wat we daar nu voor zouden kunnen kopen is zo goed als niets, en dat in het Oosten van het land.
Wat we hier nu veel zien is dat starters alleen woningen aan kunnen schaffen tot pakweg 3 ton, dit zijn vaak de woningen met zeer slechte energielabels en dus betalen die mensen 1200+ aan hypotheek, en dan nog een flink bedrag aan gas. De makelaars die wij hebben gesproken recentelijk waarschuwen hier nu zelfs voor.
Kijk dus vooral naar die combinaties, nieuwbouw en weinig energielasten en toch haalbaar in de maand? (Wij willen dat zelfs op één loon kunnen doen), perfect! Oudere/goedkopere woning in aanschaf en hoge energielasten, maar zelfde bedrag in de maand en het voelt goed? Wat jullie willen (doen wij dus niet, al is na isoleren tegenwoordig ook goed te doen/betalen. Ook door de btw teruggave van PV panelen en subsidies).
Verder schijnt deze heisa nog wel even te duren (Rabobank verwacht pas eind volgend jaar een daling in de prijzen, maar wat doet de rente in die periode?). Een huis kopen blijft een gok, in welke tijd dan ook.
Ongeveer een jaar geleden zijn wij begonnen met kijken, wat willen we nu eigenlijk, om een vergelijkbare reden als jullie, ruimtegebrek met twee kinderen. Nieuwe woning uit 2011, maar het dilemma, verbouwen of verhuizen. Na alles te hebben doorgerekend (en alle prijsstijgingen) toch besloten te willen verhuizen. Maar we laten ons de kop zeker niet gek maken, er komen vast veel mensen door in de (financiële) problemen.
Ga ook vooral een gesprek aan met verschillende adviseurs, zo hebben wij veel geleerd. Succes de komende tijd!
3 jaar geleden
Ow en trouwens qua nutsvoorzieningen. Er zijn natuurlijk ook genoeg huizen waarbij de energielasten meevallen. Ook kan je soms in aanmerking komen voor een duurzaamheids budget (Bouwfonds) bovenop je hypotheek om direct energie besparende maatregelen te kunnen doorvoeren.
Belangrijkste als je de kosten van de nieuwe woning afzet tegen je huidige kosten en beschikbaar budget is dat je niet alleen de woonlasten van de hypotheek meeneemt, maar ook de energiekosten.
3 jaar geleden
Wij zitten in ongeveer dezelfde situatie: nieuwbouw huurhuis, met maar 1 sl ...
Ik vind dit wel interessant geredeneerd. Stel je woont in een huurhuis met 1000€ huur per maand.
(12.000 per jaar) Je gaat naar een koophuis, kosten ongeveer 1000€ per maand, waarbij je elke maand 600€ aflost (7200€ per jaar)
Als je dan nu koopt, (met misschien wel hogere aankoopprijs omdat huizenprijzen hoog zijn, maar voor het voorbeeld even met gelijke maandlasten) dan heb je aan het einde van je eerste jaar 7.200€ van de 12.000€ aan woonlasten afbetaald aan je huis. (Ipv aan de verhuurder betaald)
Wachten tot prijzen zakken kan interessant zijn hoor, maar nu kopen en volledig aflossen levert je ook geld op (in 2 jaar heb je 14k afgelost, dus als de huizenprijs met 14k zakt, sta je gelijk. Maar heb je in de tussentijd wel in een leuker huis gewoond.)
Pas als de huizenprijzen met hele grote stappen dalen, dan wordt het echt interessant om lang te wachten. Maar ja, wat gaat de rente dan in de tussentijd doen? Die is nu ook nog relatief laag. Maar heeft misschien wel meer effect op de totale kosten dan een paar duizend meer aanschaf betalen)