154 Reacties

3 jaar geleden

Hi! Dit is natuurlijk een probleem dat veel mensen hebben. Zoals ik het zie heb je twee opties: of meer inkomen genereren (je geeft aan dat niet zozeer na te jagen), of meer richting de periferie te gaan. Als je een stuk verder buiten de stad kijkt heb je natuurlijk wel nog prima opties voor dat geld. Moet je perse in de omgeving van Amsterdam wonen? Als dat niet het geval is, dan zou ik je zoekgebied flink uitbreiden. Zelfs als het in eerste instantie een suboptimale keuze is, dan heb je er altijd baat bij om ertussen te komen op de woningmarkt. Want tegen de prijsstijgingen kun je simpelweg niet opsparen. Dus ik zou zeggen koop IETS, ook als het nog niet je einddoel is. Dan bouw je kapitaal op en kun je over een tijdje vervolgstappen maken. Veel succes!

3 jaar geleden

Wij hebben als starters (waren 21 & 23) wel een klushuis gekocht. Je kan als je een klushuis koopt een bouwdepot bij je hypotheek afsluiten. Dan hoef je dus niet je spaargeld in de verbouwing te stoppen. Het bouwdepot mag maximaal het bedrag zijn dat het huis meer waard word van de verbouwing. Als je klaar ben met de verbouwing word het bouwdepot gesloten en zit dat bedrag bij je hypotheek (je hypotheek word dus hoger). Stel je krijgt een bouwdepot van 35.000 en je gebruikt maar 20.000 wordt je hypotheek ook maar met 20.000 verhoogd. Voor ons heeft dit ervoor gezorgd dat wij een huis hebben kunnen kopen en dat wij nu in een heerlijk gerenoveerd huis zitten en voorlopig niet na hoeven te denken aan extra onkosten wat betreft ouderdom☺️ Ik kan je echt adviseren om een gesprek met een hypotheekadviseur te doen! Deze weten precies wat wel en niet kan en kijken ook met je mee qua financiën. Wij gingen het gesprek in met het idee dat we ook niks konden kopen. We gingen echter naar buiten met een hele andere instelling en namen direct een aankoop makelaar in de hand….. de rest is geschiedenis😉

3 jaar geleden

Oh oh, dit is zo herkenbaar. Wij hebben ongeveer dezelfde leeftijd, werken beiden 32 uur en we leven (op onze torenhoge huur na) vrij zuinig, maar zoals het er nu uitziet is het echt niet te doen om een huis te kopen voorlopig. We hebben het voor nu naast ons neergelegd, we blijven zoveel mogelijk sparen en ik hou vast aan het idee dat de bubbel op enig moment wel zal moeten barsten als niemand meer een huis kan betalen. Maarja, hoe lang dat nog duurt...? En tips? Tsja, wij proberen te zorgen dat we genoeg geld achter de hand hebben voor het geval dat er wel wat op ons pad komt en verder soms flink klagen en weer verder met ons leven :).

3 jaar geleden

Wij konden of iets heel kleins kopen in de stad waar we huurden (kleiner dan we huurden) of ook naar een andere plek. Dat laatste gekozen, nu half uur in de auto naar m’n werk ipv 5 km fietsen, maar is wat het ook is. Went sneller dan je op voorhand denkt.

3 jaar geleden

Balen zeg, veel mensen onder de 30 kampen met dit probleem waarvan ik er ook een van ben. Om nu een huis te kopen terwijl je zelf in een huurhuis zit is gewoon niet te doen in de randstad. Of je moet meer dan €50.000 spaargeld hebben😂 Als ik jou was zou ik gaan kijken in de dorpen die een half uur/uur van Amsterdam af liggen. Dan heb je de meeste kans op een woning. Neem een makelaar in de hand. Alles wat op Funda staat is niet haalbaar, iedereen kijkt namelijk op Funda. Laat ook iedereen in je omgeving weten dat je op zoek bent naar een huis, zo heeft mijn broer viavia een huis gekocht. Je moet maar net geluk daarmee hebben 🍀 Succes 💪

3 jaar geleden

Klinkt misschien niet aardig maar als je wilt kopen én in Amsterdam wilt blijven wonen én niet teveel wilt werken én (misschien) 3 kinderen wilt, zal je toch op één van deze punten minder moeten willen denk ik. De huizenmarkt is verschrikkelijk hoor, als starter ben je gewoonweg de lul. Er valt niet tegen de huizenprijzen op te sparen. Maar ik lees ook veel onmogelijkheden in jullie situatie :)

3 jaar geleden

Ik zou sowieso je zoek gebied vergroten. En hebben jullie misschien ouders die iets kunnen betekenen? Mijn zusje heeft bijvoorbeeld een huis gekocht met mijn vader als hypotheek verstrekker ipv de bank waardoor ze betere voorwaarden heeft. Maar dan moeten de ouders dat geld wel hebben 😅 ( mijn moeder leeft niet meer, mijn vader bij zijn vriendin in getrokken, huis verkocht dus dat geld stond op de bank. Kom niet uit 1 of andere rijke familie 😅)

3 jaar geleden

Ga ook eens met je werkgever om tafel. Je bent een loyale werknemer, alles wordt duurder, helemaal niet verkeerd om eens over je salaris in gesprek te gaan. Misschien kan er niks, maar misschien ook wel.

3 jaar geleden

Reactie op 1234hoedjevanpapier

Wij hebben als starters (waren 21 & 23) wel een klushuis gekocht. Je k ...
Maar als je een hypotheek van 300.00 kunt krijgen kun je toch niet een vraagprijs van 350 + overbieden + verbouwen financieren? Verder.. Ja het is vreselijk. Wij hebben wel iets meer ruimte maar in Amsterdam is gewoon onmogelijk. En zelfs buiten Amsterdam zie ik het aanbod elke week minder worden. Sla mezelf ook voor mijn kop dat we niet twee jaar geleden gekocht hebben maar toen woonden we hier net / vriend wilde niet / Blabla. Ik vind het ook heel jammer om uit Amsterdam te verhuizen (maar ja wie niet). Kom er vandaan, heb een klein sociaal netwerk en ben geneigd me snel terug te trekken, al helemaal als ik 30 minuten verderop ga wonen. Maarja zal er toch aan moeten geloven want wij wonen idd ook op 50m2.

3 jaar geleden

Reactie op Snuffelozo

Oh oh, dit is zo herkenbaar. Wij hebben ongeveer dezelfde leeftijd, werken ...
Ja ik herken me ook in die berusting. Maar het vliegt me ook wel eens aan!

3 jaar geleden

Reactie op Valenciana

Maar als je een hypotheek van 300.00 kunt krijgen kun je toch niet een vraa ...
Haha ja soms denk ik wel eens.. ach dan hebben we een tiny house, super hip. Paar kids op 1 kamer 😆

3 jaar geleden

Reactie op Anoniem9292

Klinkt misschien niet aardig maar als je wilt kopen én in Amsterdam wilt bl ...
Snap je punt hoor! Ik weet dat ik veeleisend ben, zeker voor deze tijd. Maar vind de ongelijkheid zo groot. Mensen die al een koophuis hebben, hebben zo'n enorme voorsprong dat het me soms wel frustreert. Onlangs hebben 2 oudere mensen een enorm huis tegenover ons gebouwd, dan denk ik: wat moet je met al die ruimte? Wat oneerlijk 🙈😆 wij werken al jaren en kunnen niet eens een kleine eengezinswoning betalen. Maar ja, soms is het idd ook kijken naar prioriteiten en dan berusten in de keuze die je maakt.

3 jaar geleden

Mijn vriend is trouwens net zo rustig (in mijn ogen naïef) en dat zorgt ook wel voor spanning tussen ons.. Als er iets op het nieuws over de huizenmarkt komt (elke dag dus) klap ik helemaal dicht omdat ik me er zó veel zorgen over maak. Ik weet precies wat er speelt, wat het aanbod is, wat de prijzen zijn, en hij… Hij wil gewoon niet meedoen aan deze prijzen en zo veel overbieden. Ja leuk, maar ben bang dat we daar heel veel spijt van krijgen. Prijzen gaan denk ik niet dalen, alleen stoppen met stijgen. En als ze dalen, dalen ze misschien naar de prijs van 1 jaar geleden, niet naar de prijs van 5 jaar geleden.

3 jaar geleden

Reactie op Anoniem Nr Zoveel

Ik zou sowieso je zoek gebied vergroten. En hebben jullie misschien ouders ...
Ja, al geprobeerd. Maar helaas niet veel te halen bij onze families 😅

3 jaar geleden

Reactie op Valenciana

Mijn vriend is trouwens net zo rustig (in mijn ogen naïef) en dat zorgt ook ...
Ja herkenbaar. Mijn man wil er echt niet over praten. Maar ik snap het wel hoor, de prijzen zijn zo achterlijk, dat ik zelf ook wel de angst heb dat je, áls je iets koopt, over een paar jaar onder water staat omdat de prijzen weer gezakt zijn...

3 jaar geleden

Heel naar inderdaad. Wij wilden per se in een bepaald dorp wonen (familie woont daar, man werkt daar dus scheelt een auto). Er is daar echter weinig te koop (Veluwe) en wat er op funda komt wordt met flinke overwaarde verkocht (vaak door mensen uit het westen). Wij hadden het ontzettende geluk dat we via via iets konden huren. Nog geen 8 maanden daarna appte de oom van mijn man dat hij ging verhuizen en of wij het niet wilden kopen. We dachten dat het veel te duur zou zijn maar toen de prijs meeviel en we meer konden lenen dan we dachten (dankzij gesprek met een adviseur) hebben we het huis kunnen kopen. Voor ons het perfecte moment want ik was op dat moment al wel zwanger maar we konden nog wel de hypotheek afsluiten op mijn 4 dagen werk (nu werk ik 2 dagen). Dit had ons ook niet gelukt als het huis op funda was gekomen want dan had het met 20-30k overboden geworden. Ik zou (als je dat hebt) sowieso het idee van Amsterdam loslaten en er een stuk buiten gaan zitten. In de randstad betaal je nu eenmaal de hoofdprijs plus nog een beetje extra. En probeer om via via iets te kopen. Dat scheelt vaak een heleboel geld aan overbieden. En probeer om in ieder geval 'iets' te kopen, als is het niet direct je eerste keus. Dan heb je in ieder geval een onderpand en kun je daarmee verder in de toekomst. Succes!

3 jaar geleden

Ja herkenbaar. Mijn man wil er echt niet over praten. Maar ik snap het wel ...
Persoonlijk zou ik er absoluut niet vanuit gaan dat over een paar jaar de prijzen weer gedaald zijn. Immers; waarom zou iemand nu een huis kopen voor 450K, en deze over 4 jaar gaan verkopen voor 350K? Een minieme daling allicht, maar denk dat het vooral gaat stabiliseren op den duur.

3 jaar geleden

Voor alle duidelijkheid: wij wonen al in omgeving Amsterdam, dus 25 min ervanaf. En we zijn al in gesprek geweest met de hypotheek adviseur en daar kwam het genoemde bedrag uit. En dat bedrag is gebaseerd op de werkdagen die we voorheen draaiden, dus ik verwacht nog minder te kunnen lenen nu 😬

3 jaar geleden

Reactie op nina_n_

Hi! Dit is natuurlijk een probleem dat veel mensen hebben. Zoals ik het zie ...
Dit advies stem ik mee in. Je moet keuzes maken om te kopen in deze tijd. En ondanks dat je aangeeft niet meer te willen werken kan je overwegen dat wel tijdelijk te doen om meer inkomen te genereren voor een hypotheekaanvraag. Laat je goed adviseren over wat dat doet met de hoogte van je hypotheek zodat je kan kijken hoeveel het je kansen vergroot. Verder bevind je je gewoon in een dure regio. Dat betekent of schikken in een hoge hypotheek, weinig ruimte en een lange zoektocht accepteren en voor een grotere kans of betere opties je zoekgebied vergroten. Kijk ook wat je belangrijk vind; hoe ver wil je reizen voor je werk. Als je die tijd op kan en wil rekken tot een uur om maar iets te bedenken, dan vergroot je je gebied vaak al enorm.

3 jaar geleden

Voor ons is kopen absoluut geen optie in deze tijd. Er komt gemiddeld 3100 netto per maand binnen, maar er gaat ook het nodige weer uit. Mijn studieschuld drukt jammer genoeg onze leencapaciteit flink naar beneden. Wij hebben tevens geen buffer om over een vraagprijs heen te bieden en dit uit eigen zak te betalen. We hebben dan ook besloten, wanneer mogelijk, te verhuizen naar een nieuwe huurwoning. Vorig jaar hadden we onwijs veel geluk; er kwam een eengezinswoning vrij die €50,- p.m. meer zou kosten dan ons appartement. Op dat moment was ik ook zwanger van onze eerste, dus de timing kon niet beter zijn. De komende jaren zullen we hier niet weggaan en misschien wel helemaal nooit. Ik ben onwijs blij met onze plek, maar soms steekt het ook echt wel dat we niet kunnen kopen. Wie weet is het mogelijk in de toekomst, maar misschien ook niet. We hebben gelukkig wel een dak boven ons hoofd en dat kan ook niet iedereen zeggen.