63 Reacties
3 jaar geleden
Als je lichamelijke klachten krijgt van de stres is dit zeker een reden om de ziektewet in te gaan. En zal als reden een beginnende burn out aan geven en verstoorde arbeidsverhouding. Je kan hem gewoon aangeven dat je bereid bent in een vaststellingsovereenkomst mee te gaan en dat je vanaf nu al het contact via de mail wil doen (zwart op wit). Aangezien hij niet weet hoelang je de ziektewet in gaat, en omdat het om een beginnende burn out gaat? Kan dit best lang duren. Daarom denk ik dat hij eieren voor z’n geld kiest en je de overeenkomst aan gaat bieden. Ik heb in dezelfde situatie gezeten namelijk 🙂
3 jaar geleden
Zelf een vaststellingsovereenkomst voorstellen zou ik niet doen. Want een logische reactie van de werkgever zal dan zijn: je kan toch gewoon ontslag nemen. Verder zou ik ook niet gif met gif bestrijden, daar wordt de situatie niet beter op.
Ik zou al je energie steken in het vinden van een leuke nieuwe baan. Ik weet niet of je nog vakantiedagen hebt staan maar misschien geeft het rust en focus voor het solliciteren als je even weg bent uit je werkomgeving. Geen idee wat voor werk je doet maar de arbeidsmarkt is nog steeds goed.
Ik ben geen jurist en ik vraag mij af of je een juridische zaak moet aanspannen. Dit gaat nog meer stress opleveren en zorgt er ook voor dat je niet echt lekker een frisse start kan maken bij een nieuwe werkgever. Ik denk namelijk dat je sneller een nieuwe baan hebt dan dit juridisch hebt uitgevochten.
3 jaar geleden
Je geeft zelf al aan dat je hoofdpijn, buikpijn, hyperventilatie krijgt vanwege werk. Reden genoeg om jezelf ziek te melden. Als je eenmaal bent ziekgemeld zul je waarschijnlijk bespreken dat de oorzaak in de arbeidsverhoudingen ligt. Het komt wel vaker voor dat er dan een vaststellingsovereenkomst wordt afgesloten.
Zelf zou ik niet direct een juridische zaak aanspannen omdat je daar ook veel energie aan kwijt bent en dat lijkt me met de klachten die je ervaart niet wenselijk, en zullen ook kosten bijkomen denk ik.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik me ziekmelden en vanaf daar gaan zoeken naar een andere baan
3 jaar geleden
Ai. Ik heb geen ervaring ermee. En geen advies. Wil je een hart onder de riem steken. Wat moet dit kut zijn.
Enerzijds denk ik: het zou mooi zijn als deze man even goed op z'n nummer gezet wordt.
Anderzijds denk ik: het is geen leuke energie om in een juridisch gevecht te komen. Vraagt ook veel van je.
3 jaar geleden
Wat een ***-streek van je baas zeg!
Gezien je fysieke klachten denk ik dat ziekmelden de juiste weg is. Vervolgens door zoeken naar een nieuwe baan en als je een vaststellingsovereenkomst geboden wordt, deze eerst door een arbeidsjurist laten beoordelen. Het betekent namelijk lang niet altijd dat je het recht op ww behoudt!
Hopelijk vindt je snel een fijne nieuwe baan en kun je de boosheid die je nu logischerwijs voelt omzetten in iets positiefs ;-)
3 jaar geleden
Ik volg jullie helemaal hoor. Ik wil eigenlijk helemaal geen energie steken in een langslepend juridisch conflict. Ik moet gewoon zsm weg daar en solliciteer me suf. Op leuke banen overigens. Ik werk in de marketing/communicatie en heb inmiddels al 2 sollicitaties lopen en wacht op antwoord van een 3e. Maar ik vind het ergens gewoon zo krom dat hij dit gewoon flikt, ik daardoor met buikpijn naar mijn werk ga en ondertussen alleen maar kan hopen dat ik zsm van hem verlost ben. En hij gaat gewoon door met lullig doen (en zegt doodleuk in mijn gezicht: ik hoop niet dat je voor een 2e gaat, ik zit niet te wachten op weer zoveel gedoe). Nee LUL, ik ook niet (denk ik dan maar zeg ik niet om de situatie niet nog verder te laten escaleren). En of hij nou gewoon zo lomp en ongevoelig is of dat hij het er om doet is me na 5 jaar ook nog steeds niet duidelijk. Wat een toestand mensen… hele diepe zucht 😮💨
3 jaar geleden
Ik denk het antwoord wel te weten, maar heb je geen rechtsbijstandsverzekering ? Zij kunnen je hiermee echt goed helpen.
Je kunt overigens ook contact opnemen met ARAG als je niet verzekerd bent en tegen een laag bedrag toch hun advies krijgen. Als je een zaak hebt kunnen ze je verder helpen tegen een hoger bedrag en als je in je recht staat is dit bedrag door hen ook terug te verhalen op je werkgever.
Hier vind je meer info: https://www.arag.nl/rechtshulp-on-demand/werk-en-inkomen/
Heel veel succes!!
3 jaar geleden
Reactie op Janne_EK
Ik volg jullie helemaal hoor. Ik wil eigenlijk helemaal geen energie steken ...
In welke regio zoek je werk?
Wie weet als je de regio hier dropt dat mensen nog wel leuke vacatures voor je weten? 😊
3 jaar geleden
Huh? Je doet een IVF traject, je deelt heel je hebben en houden met hem met detail werk, waar je absoluut niet toe verplicht ben en nu houd je hem verantwoordelijk voor dat het op straat ligt en heb jij daar last van? Hij is geen vertrouwenspersoon. Denk je niet dat hij last heeft van je continue afwezigheid en het aanpassen aan jou? Ik neem het bij deze voor deze man op. Want zoals je het omschrijft, lijkt het alsof je graag een slachtoffer rol aanneemt. Neem lekker je ontslag meid. Je past daar duidelijk niet en jullie zijn geen match. Ik krijg niet het idee dat hij zich van kwaad bewust is. Van die juridische termen zoals verstoorde arbeidsrelatie; wie heeft je dat aan gepraat? Zijn gedrag staat jou niet aan, dat is wat heel anders. Ik denk niet eens dat er een zaak voor je in zit. Maar zoek een baan waar je wel blij bent. En tip; houd de details voor je in het vervolg, je bent niet verplicht om je werkplek over de details te vertellen. Succes.
ps: en niet zo klagen of geen andere baan kunnen vinden, want de markt is enorm goed. Tenzij je er al ongemotiveerd in stapt.
3 jaar geleden
Wat je kan doen is jezelf ziek melden, een gesprek aanvragen met een (onafhankelijke) arbo arts en hier je verhaal doen en advies vragen (wellicht ook over eventuele gerechtelijke stappen). Mocht je voor een vaststellingsovereenkomst of rechtszaak besluiten te gaan zal dit soort dossiervorming je zeker bijstaan.
De rechtsbijstandsverzekering was al genoemd dacht ik, ook een goede ☺️
Heel bizar en onprofessioneel van je werkgever, heel vervelend voor je!
3 jaar geleden
Om eerlijk te zijn lijkt het een betrokken baas, te betrokken dat wel. Hij stelt vragen en lijkt oprecht geïnteresseerd in hoe het traject verliep. Hij lijkt van geen kwaad bewust en heeft waarschijnlijk uitleg gegeven toen een klant vroeg waar jij was? Hoewel te veel in detail, maar misschien was hij oprecht blij dat het jullie eindelijk gelukt was.
Met alle klachten die je beschrijft kun je je ziek melden. Juridische procedure zou ik niet aangaan om eerlijk te zijn, dat vreet 10000x meer energie.
3 jaar geleden
Reactie op Toettie
Wow ben jij persoonlijk hierdoor geraakt ofzo? Je kunt ook anders reageren ...
Het is duidelijk zo toch? Of staat er iets Spaans in?
3 jaar geleden
Huh? Je doet een IVF traject, je deelt heel je hebben en houden met hem met ...
Met alle respect, maar hetgeen ik over mijn persoonlijke leven met mijn leidinggevende bespreek is wel degelijk vertrouwelijke informatie. Hij moet dat echt niet zonder mijn toestemming delen met collega's of in TS haar geval zelfs klanten. Mocht dit wel gebeuren, dan is er absoluut sprake van een vertrouwensbreuk/verstoorde werkrelatie.
3 jaar geleden
Ik verbaas me over al die adviezen over ziek melden. Hoezo dat nou weer? Dat is echt een zwaktebod. Dat je stress hebt van een situatie die je niet leuk vindt maakt je nog niet arbeidsongeschikt, kom op zeg.
Gewoon blijven solliciteren. En je kan altijd een vaststellingsovereenkomst voorstellen, wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat ie nee zegt? Dan weet je dat ook weer. En dan solliciteer je weer verder.
3 jaar geleden
Vergis je niet wat een jurist kost. Enkel juridisch advies kan je al makkelijk 2000 euro kosten. En je hebt lijkt me geen harde bewijzen dus het gaat nergens toe leiden. Zelfs al heb je die wel heb je geen bewijs dat je gezondheidsklachten direct hieraan te relateren zijn dus ik zou deze weg zeker niet in slaan.
Ziek melden is een optie als je op deze manier niet meer kunt functioneren maar dan zal er uiteraard gekeken worden wat de mogelijkheden zijn. Dan kom je bij de arboarts en die zal er een oordeel over hebben en advies geven. Dat kan je werkgever volgen of niet.
Mocht de arbodienst in je ziekmelding mee gaan dan sta je sterker en kan dit voor je baas een reden zijn je een VSO aan te bieden. Echter doet een leidinggevende dit zelden meteen, daar gaan vaak maanden overheen.
3 jaar geleden
Verder heb je ook de keuze om tijdelijk minder leuk werk te doen en vanuit daar verder te zoeken naar je droombaan. Als je hem echt niet meer kunt luchten of zien zou ik dat overwegen. In elk geval niet zelf ontslag nemen voordat je een andere baan hebt, dan heb je nergens recht op.
Verder snap ik wel dat je dingen met je baas deelt zeker als je ook continu flexibiliteit van hem verwacht als je afwezig bent. En al helemaal als hij er naar vraagt. Echt totaal respectloos dat hij deze informatie met klanten en collega’s heeft gedeeld, daar zou ik zelf ook een heel vervelend gevoel aan overhouden! Iedereen kan zich een keer verspreken maar dit klinkt als heel veel info delen met anderen.
Kun je for the time being geen andere werkplek regelen? Op een andere afdeling bijvoorbeeld? Meer thuiswerken?
3 jaar geleden
Huh? Je doet een IVF traject, je deelt heel je hebben en houden met hem met ...
Hi, ik denk dat je mijn verhaal niet helemaal juist leest. Ik heb niet heel mijn hebben en houwen met hem gedeeld alleen dat ik in een ivf traject zat en op welke dagen ik niet/minder aanwezig zou zijn. Dit om hem niet voor te liegen en te helpen de planning qua werk daarop te sturen. Allemaal uit de beste bedoelingen voor hem.
Ik weet dat ik niet verplicht was hem iets te melden maar in de praktijk als je 1:1 met iemand werkt dan gaat dat gewoon niet. Ben je er een uurtje niet (als ik een echo had) of een hele dag niet (punctie). Na zijn uitglijder van die eerste keer info spuien over mij is vervolgens door de bedrijfsarts op zijn vingers getikt dat hij buiten zijn boekje is gegaan en vertrouwelijke info niet vertrouwelijk heeft behandeld. Want mijn medische situatie toen was wel degelijk vertrouwelijk. Hij heeft mij daarna beloofd dat er geen medische ivf details van mij meer besproken zouden worden door wie dan ook met onze klanten.
En daar zit mijn pijnpunt, dat dat dus opnieuw wel is gebeurd. Ivf grijpt in in de meest privé aangelegenheid van je leven. Datgene wat andere stellen gewoon thuis samen kunnen bewerkstelligen, daar had ik een heel team aan artsen en een rits aan behandelingen voor nodig. Dat doet iets met je als vrouw. Dan ben je al zoveel privacy kwijt. En dat wil je niet met Jan en alleman delen. En hij deelt mijn verhaal dus ongevraagd wel met waarvan ik weet nu 5 klanten. Maar t zullen er wel meer zijn. En dat doet pijn. En nog meer omdat hij beloofd heeft het niet nog een keer te doen.
Verder klaag ik ook niet over geen andere baan kunnen vinden, t gaat me alleen niet snel genoeg. Ik ben juist supergemotiveerd en heb al 2 leuke gesprekken gehad. Maar op zijn vroegst is dat met wat ik nu heb lopen nog 4 weken weg. En die tijd moet ik nog wel doorkomen. Vandaar mijn vraag om hulp. Of ideeen.