10 Reacties

18 uur geleden

Over algemeen is zitten blijven vanwege cognitieve dingen achterhaald op basisscholen. Elk kind ontwikkeld zich in zijn/haar tempo op verschillende onderdelen. Ik zou vooral in gesprek gaan met de leerkracht over jullie zorgen. Ook bijles zou ik echt voorzichtig mee zijn: wil je je kind nu al gaan pushen om resultaten te halen? Rekenen is niet z’n ding: misschien komt het nog en misschien blijft het zo. Laat kind lekker kind zijn en leg er niet zo’n druk op.

18 uur geleden

Reactie op Tafellamp

Over algemeen is zitten blijven vanwege cognitieve dingen achterhaald op ba ...
Wij hebben binnenkort een gesprek hierover met de leerkracht. Het is zeker niet de bedoeling om druk te leggen op mijn kind en het gaat al helemaal niet om resultaten halen. Als we hem extra hulp kunnen bieden waarom niet?

17 uur geleden

Reactie op Tafellamp

Over algemeen is zitten blijven vanwege cognitieve dingen achterhaald op ba ...
Hier ben ik het niet helemaal mee eens: “ rekenen is niet z’n ding: misschien komt het nog en misschien blijft het zo.” Rekenen is een basisvaardigheid, net als lezen en schrijven. Het is niet van iedereen het sterkste punt, dat hoeft ook niet! Bijles is juist een mooie ondersteuning, niets negatiefs aan. Maar of je kindje zal blijven zitten omdat hij moeite heeft met 1 vak in groep 4? Dat lijkt me toch niet? Ik zou zeggen dat een goed plan van aanpak, zoals je dat eigenlijk al hebt liggen met meer zelf helpen en bijles veel meer impact heeft dan een jaar overdoen. Maar heb je al iets met de leraar besproken? Misschien is jouw angst vele malen groter dan hun zorg?

17 uur geleden

Reactie op Goudvisje

Hier ben ik het niet helemaal mee eens: “ rekenen is niet z’n ding: misschi ...
Dank voor je (fijne) reactie! Wij hebben binnenkort een afspraak met de leerkracht staan. Ik denk ook idd dat mijn angst groter is dan hun zorg🙈.

17 uur geleden

Reactie op Trotsemamavan3kids

Dank voor je (fijne) reactie! Wij hebben binnenkort een afspraak met de lee ...
Succes! Je bent iig een zorgzame, betrokken moeder, komt helemaal goed dit!

17 uur geleden

Ik heb 7 jaar als leerkracht gewerkt en ik kan me niet voorstellen dat jouw zoon zou moeten blijven zitten op basis van één vak. Blijven zitten is sowieso tegenwoordig op de meeste scholen niet meer echt een ding. De meeste scholen doen dit alleen als een kind zowel cognitief (op vrijwel alle basisvakken) en sociaal achterloopt en ze het idee hebben dat een extra jaar écht verschil gaat maken. Ik zou het gesprek met school aangaan en vragen of en wat zij als school kunnen betekenen voor het rekenen en wat jullie zelf kunnen doen om te helpen. Vooral niet te veel stress om hebben!

16 uur geleden

Sorry als mijn bericht wat kort door bocht was. Maar in principe kan school enorm veel extra ondersteuningen aandacht bieden als kind moeite ergens mee heeft. Daar zijn leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers vanuit school voor. Om je kind in groep 4 al op commerciële en individuele bijles te zetten vind ik enorm heftig voor zo’n kleintje. Maar misschien heb ik wat teveel beeld bij zulke bureaus t.a.v. Cito toets training etc.

15 uur geleden

Reactie op Tafellamp

Sorry als mijn bericht wat kort door bocht was. Maar in principe kan school ...
Hier ben ik het wel mee eens, die extra ondersteuning moet van school komen. Je zoon boftv wel met zijn lieve betrokken moeder🤗

13 uur geleden

Mijn zoon (vorig jaar groep 3) heeft onwijs veel moeite met lezen! de juffrouw vermoed ook dyslexie, maar dit kan pas officieel in feb volgend jaar worden vast gesteld. Dit ivm de verplichte extra bijles en ondersteuning vanuit school! Uitvoerig ook gehad over blijven zitten of niet. En de juffrouw was heel duidelijk dat ze hem om op 1 vak waar hij moeite mee heeft niet laten zitten. Begin dit jaar (groep 4) meteen een gesprek gehad met de juf, en nogmaals bevestigd dat er absoluut geen reden was geweest om hem op 1 vak te laten zitten. Want met de rest doet hij gewoon op niveau mee!

10 uur geleden

Ik ben leerkracht en op basis van één vak zal een kind niet per se blijven zitten. We kijken naar het algehele beeld, groei (zeker de niet-methodetoetsen als cito/iep) en wegen opties als een vak volgen op eigen leerlijn af tegen het doubleren. Ik heb zelf twee jongens in de groep (gr7) die bijv. spelling niet meedoen met de methode, maar een andere spellingsmethode volgen binnen de groep. Ook hebben wij leerlingen die rekenen in een lagere groep. Als je je nu al druk maakt, ga het gesprek aan met de leerkracht.