35 Reacties

4 maanden geleden
Ik heb eerder dit jaar een week in het ziekenhuis gelegen met een dubbele longontsteking. Ben er echt goed ziek van geweest. Moest ook aan het zuurstof en infuus, verschillende soorten medicatie en antibiotica gehad. Ook een heel naar onderzoek dat ze met een camera de longen in gaan, om te kijken en hapjes te nemen van de ontsteking. Heb na die week zo'n 3 maanden thuis gezeten om te herstellen. En pas vanaf januari ga ik weer voor de volle 100% werken.
Heb nog wel een puffertje, en ze willen nog onderzoeken of ik er een vorm van astma eraan heb overgehouden 🫤

4 maanden geleden
Ik heb vorig jaar september en afgelopen maart een longontsteking gehad. Vorig jaar september was het 30 graden en ik was flink ziek. Hoge koorts en hoesten, drukkend gevoel op de borst. De huisarts hoorde eigenlijk nog niks aan mijn longen, maar aangezien mijn ontstekingswaarden rond de 100 waren, een kuur gekregen. Moest paar dagen later terugkomen en toen hoorde hij wel mn longen. Kuur verlengd en ik knapte eigenlijk wel snel op. Ben net geen 2 weken thuis geweest van werk. Daarna ging ik opbouwen. In maart weer een lichte longontsteking gehad. Was er eigenlijk net op tijd bij. Daar ook wel snel van opgeknapt. Moest ook wel, want 10 dagen later ging ik in vliegtuig weg. Toen kon ik met de heenvlucht mn longen wel iets vernemen. Hoop zo dat ik het niet nog een keer ga krijgen.

4 maanden geleden
Volgens mij heb ik ook al in een ander topic gereageerd.
Maar bij deze mijn ervaring. Ik kreeg een longontsteking met 34 weken zwangerschap. Ik kwam op de spoedeisende hulp terecht omdat de huisarts een saturatie van 88 had gemeten en ik me heel erg ziek voelde met hoge koorts en benauwd.
Eenmaal op de SEH steeg mijn saturatie gelukkig. Ze hebben me uitgebreid onderzocht, ook om longembolie uit te sluiten.
Uiteindelijk bleek het een flinke ontsteking in mijn linker long te zijn. Gelukkig mocht ik, na controle van de gynaecoloog (want door alles had ik ook lichte weeen acitiviteit), naar huis met antibiotica.
Ik begon op een vrijdag met de kuur. Op zondag was de koorts weg. Op maandag voelde ik me niet meer zo ziek en kon ik weer een beetje van bed en zelf naar de wc. De dagen daarna knapte ik langzaam verder op. Maaaar de vermoeidheid bleef enkele weken aanhouden.
Ik ben met bijna 40 weken bevallen en ik merkte toen (denk ik) nog weinig van de longontsteking. Ik was wel heel snel moe maar ik was ook zwanger 🤷🏼♀️ dus ik schoof het daarop. Tijdens de bevalling fluxus van ruim 2 liter gehad dus wederom heel moe en duizelig een tijd lang.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik niet goed weet hoe lang het daadwerkelijke herstel van de longontsteking duurde omdat ik ook hoog zwanger was en veel bloedverlies had tijdens de bevalling. Dus weet niet precies wat waardoor kwam.
Maar hier ging herstel vrij voorspoedig voor iemand die hoog zwanger was!

4 maanden geleden
Ik heb 2 maanden terug een longontsteking gehad en moet zeggen dat het herstel me best tegen viel. Ik kon maar net van de bank naar de wc of keuken lopen in de eerste week. Antibiotica hielp gelukkig wel. Ik moet ook zeggen dat echt rust nemen met een baby en een peuter heel moeilijk is. Die werden ook ziek, dus dan doe je toch meer dan goed voor je is. Na 2 weken ben ik weer gaan werken met een zittend beroep. Ik ben nog steeds qua conditie niet op mijn niveau van er voor. Al helpt het niet mee dat we intussen al weer 3 keer ziek zijn geweest met het hele gezin.

4 maanden geleden
Ik heb bijna altijd eens in de 2 jaar een longontsteking. In coronatijd heb ik er veel te lang mee doorgelopen omdat de arts me steedsb wegstuurde. (Negatieve COVID test). Vorig jaar dec was ik weer de sjaak, meteen aan de antibiotica, prednison en puffers. Ik heb er helaas wel blijvende astmatische klachten aan over gehouden.

4 maanden geleden
Reactie op LVX
Ik was bij de huisarts geweest en die stuurde mij door om longfotos te late ...
Ah op die manier ik snap het, naar dat je nog steeds snel buiten adem bent na zo'n lange tijd. Ik lees verschillende verhalen van ziekenhuisopnames tot mensen die thuis zijn behandeld. Heftig dat de impact zo groot kan zijn.

4 maanden geleden
Reactie op Bootje86
Ik heb 2 maanden terug een longontsteking gehad en moet zeggen dat het hers ...
Wat je omschrijft ervaar ik ook zo, kan maar één paar stappen maken en ben gelijk heel moe. Ja ik heb een kleuter en peuter en die zijn ook ziek. Wij worden hier om de haverklap ziek ook.

4 maanden geleden
Reactie op Deliaaa
Ah op die manier ik snap het, naar dat je nog steeds snel buiten adem bent ...
Ja het is echt heel irritant. Ben paar dagen geleden nog bij de huisarts geweest omdat ik weer zo kortademig was. Ze zei toen dat kan de nasleep van de dubbele longontsteking zijn. Het blijft een soort litteken op je longen.

4 maanden geleden
Oef beterschap!
Ik ben net hersteld/herstellende van een longontsteking. Opgelopen op vakantie en daar een dikke week er mee rondgelopen (niet dat ik dat precies wist, alleen dat ik doodziek was). Was een verre reis naar Japan dus dan doe je (on)bedoeld ook meer dan ik aankon, ten koste dus van mijn gezondheid. Erna direct antibiotica gekregen voor 5 dagen, laatste 2 dagen merkte ik idd wat verschil, geen koorts meer en stuk minder hoesten etc. Erna gelukkig rustig aan kunnen doen op werk, was echt nodig was was echt helemaal op. Maar ook icm andere stressoren. Dus zeker wel een paar weken ziek van geweest en nu merk ik nog dat ik flink vermoeid ben. En dat alles terwijl de dagelijkse opvoeding etc gewoon doorgaat 😅🫠 pittig hè!

4 maanden geleden
Reactie op Deliaaa
Oh wat heftig en dubbele longontsteking, en dat onderzoek klinkt inderdaad ...
Ondanks de medicatie, verergerde mijn onstekingswaarden. Toen is er later een nieuwe röntgenfoto gemaakt, en daarop was te zien dat de andere long ook ontstoken was geraakt. Toen wilde men een biopt nemen, om te kijken welke bacteriën het waren, zodat ze de behandeling konden aanpassen. Uiteindelijk bleek dat mijn lichaam overactief reageerde, en zichzelf in die zin aanviel 😟