18 Reacties

8 maanden geleden

Hier deed ik een haka kolf eraan om wat verlichting te geven. Dan kolfde ik de ene borst met de elektrische en aan de andere ging ik de haka. En bij de volgende voeding deed ik ze andersom. Dat hielp hier wel. Als je helemaal leegkolft dan stimuleert dat juist alleen maar meer voeding.

8 maanden geleden

Misschien een idee om wat korter te kolven? Dus niet helemaal leeg maar max. 10 minuten bijvoorbeeld?

8 maanden geleden

Hier ook mega last gehad van over productie. Blokvoeden was mijn redding. Eerst de linker borst en het voglende voedingsmoment de rechterborst. Zo belast/stimuleer je de melkproductie aanzienlijk minder. Dit was het advies van de lactatiekundige. Leegkolven vooral niet doen. Afblijven en koelen, koelen, koelen alert zijn op borstontsteking. Soms heel klein beetje de druk met de hand eraf halen. Duurt ongeveer 1 a 2 dagen voordat je effect merkt.

8 maanden geleden

Reactie op Muurbloempje01

Hier ook mega last gehad van over productie. Blokvoeden was mijn redding. E ...
Owja en salie thee drinken. Dat remt de melkproductie

8 maanden geleden

Reactie op Muurbloempje01

Hier ook mega last gehad van over productie. Blokvoeden was mijn redding. E ...
En doe je dan 1 borst kolven om de 5 uur en dan de andere om de 5 uur? Ik kolf nu steeds 8 a 10 minuten, maar erna blijven mijn borsten zo pijnlijk dat ik er niet lekker van word. Rode plekken enz zijn nog niet van toepassing

8 maanden geleden

Reactie op Guusje2

Misschien een idee om wat korter te kolven? Dus niet helemaal leeg maar max ...
Ja ik kolf normaliter 8 a 10 min. Dat werkte eerst goed. Maar ik had 200 cc over in mijn borsten volgens kraamhulp dus kolf nu 2 x per week leeg. Maar daar ga ik dan mee stoppen

8 maanden geleden

Reactie op MoedervanB

En doe je dan 1 borst kolven om de 5 uur en dan de andere om de 5 uur? Ik k ...
Het is vooral inschatten hoeveel je kindje drinkt, hoe oud is hij/zij? Ik zou vooral kolven wat je kindje nodig heeft en dan gewoon stoppen. Zo kort mogelijk kolven. Hoe langer je kolf hoe meer stimulatie voor de melkproductie. Je wil je borsten zo veel mogelijk rust geven. Ik zou eerst eens kijken hoe het om de 4 uur gaat. Dan heeft de borst 8 uur rust als ware. Merk je nou dat de productie dan terug dan kun je om de 3 uur doen, dan hebben de 6 uur rust. Het is echt verschrikkelijk die pijn.. ik heb heel wat tranen gelaten in die periode. Het komt goed! Echt waar. Je mag ook paracetamol nemen als de pijn te heftig is. En kraamverband doordenken met water in een Botherkamzakje en dan in de vriezer. Die kun je fijn om borsten wikkelen.

8 maanden geleden

Ik heb ook twee keer enorme overproductie gehad. Echt pijnlijk idd. Ik kolfde in de kraamweek al 100cc per borst en dat was alleen de druk eraf. Wat bij mij hielp: -blokvoeden, doe ik nu 5 maanden later nog steeds -zo min mogelijk kolven tussendoor ook al wil je zo graag. Geen haakaa idealiter. Ik dacht eerst dat dit hielp maar zorgde voor extra melk. -koelen: de pads van lansinoh uit de vriezer vond ik fijn. Ik had er wel 4 zodat ik kon doorwisselen🤣 -toen het niet minder werd na 2/3 weken salliethee gebruikt. Ik merkte al verschil na 1 kopje! Echt fantastisch spul maar wel oppassen dus - lekker paracetamol slikken. Volgens mij heb ik dit in ieder geval de hele kraamweek gedaan en zelfs nog langer. Succes! Het wordt echt beter!

8 maanden geleden

Lieve Mama, dit is hartstikke normaal en is geen overproductie. Dit is puur je lichaam die aan het afstemmen is op de behoefte van je kindje. Als jij steeds je borsten leeg kolft dan geef je je lichaam het signaal dat er meer melk nodig is. Je lichaam gaat dan extra hard werken om nog meer melk te produceren. Met andere woorden: je bent dit zelf erger aan het maken. Echt alleen kolven wanneer en hoe veel je kindje drinkt. Na een paar weken zal je zien dat vraag en aanbod dan goed op elkaar zijn afgestemd.

8 maanden geleden

Heb je Facebook? Stel je vraag op borstvoedingsforum. Lactatiekundige ibclc geven daar deskundig antwoord! Een haaka is een dikke vette no go, omdat die vacuüm zuigen en meer productie veroorzaken. Blokvoeden echt alleen iom je lactatiekundige... Ik had ook mega overproductie in 't begin, hartstikke kut en pijnlijk maar je moet er echt even doorheen... Laat je zsm adviseren door professionals Ipv wij als mama's, want als je straks verkeerd advies gaat toepassen kan 't zo zijn dat je straks geen productie meer hebt

8 maanden geleden

Reactie op MoedervanB

En doe je dan 1 borst kolven om de 5 uur en dan de andere om de 5 uur? Ik k ...
Hier kreeg ik de tip elke 3 uur aan 1 borst te laten drinken. Verder heel veel koelen, pcm en ibuprofen slikken en afblijven. Heel kort maar onder de warme douche. Het deed mij een dag of 2, 3 heel veel pijn en kon er niet van slapen. Idee dat ik op springen stond. Zoon is nu 5 week en het is helemaal weg. Kan zelfs stoppen met blokvoeden. Saliethee werd hier ook geopperd, maar kan ook alles plat leggen. Dus ik heb het niet geprobeerd.

8 maanden geleden

Mega bedankt voor jullie adviezen. Onze zoon is 13 dagen oud. Ik kolfde ook al ruim 150 per borst in de kraamweek. Het overvalt me allemaal een beetje. Ik baal dat ik het advies kreeg om leeg te kolven. Nu voel ik mij namelijk zo beroerd van die pijn.

8 maanden geleden

Enige kleine tip die ik kan geven: ik deed hydrofiele washandjes in mijn bh. Hielp beter dan de zoogcompressen, en zat lekkerder. Blijf hulp inschakelen. Ik zat op anderhalve liter per dag, en het was echt vreselijk.

8 maanden geleden

Ik denk alleen laktatiekundige kan je beter helpen. Ik heb een hele goede in Almere. Als je toevalig in de buurt woont laat me weten.

8 maanden geleden

Morgen komt de lactatiekundige. Zij zegt voor nu nog even soepel houden en niet blokvoeden. Dat ik dan meteen een ontsteking ff a krijgen. Morgen gaan we ermee aan de slag. Wat een opluchting.

8 maanden geleden

Reactie op MoedervanB

Ja ik kolf normaliter 8 a 10 min. Dat werkte eerst goed. Maar ik had 200 cc ...
Leeg kolven kan echt heel lastig zijn. Ik kolf op dit moment elke voeding maar 1 borst en doe dit 15 minuten. Dan kolf ik ongeveer 150 cc. En de volgende voeding doe ik de andere kant. Maar mijn kindje te nu natuurlijk wel ouder dan die van jou. Voel je niet rot vanwege het advies om Leeg te kolven. Dat kan soms ook gewoon nodig zijn. Borstvoeding is de eerste weken gewoon echt heel pittig. Ik voed inmiddels voor de tweede keer mijn kindje en nu al weer 6 maand en het wordt echt veel makkelijker vind ik en ik vind het nu echt ideaal. Ik maakte zakjes met appelstroop een deed dit in de vriezer. Heerlijk in je bh. Wordt wel snel warm maar het is zo lekker zacht op die stuwing. Dus ik had er standaard 4 of 6 in de vriezer. Lekker doorwisselen. Wat top dat je een deskundige hebt gebeld. Heb ik ook gedaan. Zulke goede tips van gehad! Gaat goedkomen mama!!!! Nog even doorzetten❣️

8 maanden geleden

Als ik pas om de 5 uur zou voeden krijg ik ook stuwing en pijn. Je zit met 2 weken in de fase dat je lichaam zoekt hoeveel melk het aan moet maken. Ik zou iedere 3 uur een voeding afkolven en meer niet. Zo toon je je lichaam wat het moet produceren en zou het uitiendelijk aan die vraag moeten beantwoorden.

8 maanden geleden

Voor de dames die hetzelfde hebben, de tip van de lactatiekundive die mij ontzettend geholpen zijn deze capsules. Binnen een dag was alles in orde en de pijn weg.