9 Reacties

5 jaar geleden

Wij zijn uitgerekend in 1,5 week ongeveer, dit wordt het eerste kleinkind voor mijn ouders, dus ze worden 3indelijk opa en oma! En we zijn dan ook veels te verwend door mijn ouders. Vooral mijn moeder stuurt allemaal pakketjes etc. op (ik woon in Amerika, zij wonen in NL), ook heeft ze sinds jaren weer breien opgepakt en kleedjes etc gemaakt voor de kleine meid. Allemaal heel leuk en ze is heel enthousiast, ik ben alleen nu wel erg bang dat als mijn broers ooit kinderen krijgen ze veel minder enthusiast gaat zijn en dan ga ik mij wel slecht voelen. Dit is de 1e kleine en dat is natuurlijk speciaal en ik vind toch wel dat ze mij en de kleine misschien teveel verwend want dit kan ze echt niet bij alle kleinkinderen volhouden... maar ik heb mij al voorgenomen als mijn broers kinderen krijgen dat ik ze wat extra spul stuur etc! Maar ik denk dat er altijd wel een soort van voorkeur is voor het 1ste kleinkind, hoe sneu dat ook is, maar zoals wij voor de 1e x ouders worden zijn zij voor de 1e x opa en oma. Ouders zijn ook wat anders/rustiger bij het 2e kind dan de 1e zo ver ik dat om mij heen zie.

5 jaar geleden

Wat mij altijd opvalt wat ouders en oma's en opa's doen is dat ze vaak over het andere kleinkinderen of kinderen praten om mee te praten. Van oo weet je dat zij dit ook al kan etc. En dat daar niet per se iets achter zit. Zo heb ik het er later wel eens met mijn zussen over gehad en zij gaven aan dat ze het altijd over mij hadden terwijl ik het gevoel dat ze het altijd over haar hadden. Dus kan best zijn dat ze zo enthousiast over jou kind aan het kletsen is bij jou broer. Snap dat het heel vervelend is. Misschien op een rustig moment aangeven dat je het gevoel hebt dat het veel over je nichtje gaat. En dat het jou gevoel is? Dus geen aanval op haar? Succes en geniet van je kleine meid!

5 jaar geleden

Wij hebben ook altijd dat gevoel gehad bij mijn mama over onze zoon..(Ons zoontje ging dus altijd naar mijn schoonmoeder). De band nu is wel goed tussen hun.. maar het is nog steeds altijd mijn dochter of nichtjes die bij mijn mama zijn. Mijn zoon moet dan zeuren of hij ook eens mag, maar dat wil mijn dochter dan weer niet, want die ziet het als "haar" oma. Dus hij mag dan niet mee. Ik heb vorig jaar mijn mama aangesproken en die gaf idd toe dat ze meer naar de meisjes neigde, maar had hier geen specifieke reden voor, de twee tegelijk zag ze niet zitten omwille van ruzies tussen de kinderen. Maar de 3 meisjes zijn wel altijd daar. Niet leuk.. helemaal niet.. Maar niks aan te doen eh. Je kan ze niet dwingen evenveel voor de één te doen als voor de ander helaas...

5 jaar geleden

Wat vervelend voor je dat je dit zo ervaart zeg! Misschien dat ze wel zoveel over je nichtje praat zodat ze mee kan praten ofzo? Al komt het wel vervelend over op die manier, misschien is de intentie goed... Nu maakt een maand nog veel verschil maar daar merk je straks niets meer van. Heb je wel goed contact met je broertje? En heb je het met hem wel eens besproken?

5 jaar geleden

Hi, Ik heb iets soort gelijkigs zien gebeuren bij me eigen moeder, wellicht dat dit ook de reden kan zijn bij jouw moeder. Je gaf aan dat vanwege de corona jullie niet vaak meer langsgingen en je nichtje wel vaak daar was. Het is heel goed mogelijk dat je moeder daardoor een band opbouwt met je nichtje omdat ze jouw kindje minder vaak ziet. En dan kan je wel videobellen of ies maar dat is niet hetzelfde als handtastbaar zijn met je kleinkind en samen de dag doorbrengen. Dit was in ieder geval bij ons wel het geval. De ene kleinkind zag ze heel lang niet en dan leek et alsof de band een beetje verwaterd was, begrijp me niet verkeerd de liefde was er voor beide maar omdat ze zoveel tijd optrok met de ene kleinkind was het niet meer bijzonder als die andere dan weer langskwam. Dit veranderde nadat de rollen werden omgedraaid en ze de kleinkind ineens veel vaker zag, ze werd weer enthousiast en bouwde weer een goede band op. Misschien als advies om je kleinkind vaker te brengen naar je moeder zodat ze kunnen “banden” samen.

5 jaar geleden

Ik heb er ook ervaring mee op de een of andere manier. Mijn vriend komt uit een groot gezin (6 kinderen) en zijn jongste zusje, 18, is een week langer zwanger dan ik. Nu zijn mijn vriend en ik op onszelf gegaan en hebben wij de zaken tot nu toe helemaal op orde (erkennen, ouderlijk gezag, kraamzorg e.d.). Wij zijn gelukkig. Enorm. Maar elke keer als mijn schoonmoeder langs komt begint ze over hoever haar dochter is en dat je het bij haar ziet (zodra ze n strakke legging aanheeft..) en het irriteert me nu al mateloos. In eerste instantie waren mijn schoonouders totaal niet te spreken over de zwangerschap van hun dochter omdat ze gwn te jong is (ze kan niet eens fatsoenlijk dr kamer bijhouden, heeft uberhaupt nog niks laten erkennen, kraamzorg of iets, dus laat staan een kind verzorgen..) maar nu slaat dat ineens helemaal om en is hun oudste zoon (mijn vriend) niet belangrijk meer. Ergens ben ik blij dat mijn ouders wel gewoon fijn op de zwangerschap reageren en verder ook niemand voortrekken of benadelen. Ben benieuwd hoe of wat dat gaat worden zodra in oktober onze kleintjes geboren gaan worden. Want even heel eerlijk, zowel mijn vriend en ik hebben er geen zin in om aan de kant geschoven te worden omdat zij nog thuiswoont met kind en al. Sorry moest echt even zeuren ♡

5 jaar geleden

Herkenbaar! Mijn (stief)schoonmoeder is ook zo. Wij hebben het eerste kleinkind op de wereld gezet en zijn nu ook zwanger van de tweede. Maar haar eigen zoon heeft sinds 6 maanden een vriendin met zoon evenoud als mijn dochter. Ze trekt dat jongetje zo ontzettend voor! Bizar! We zijn in januari met z'n allen op vakantie geweest en als zij binnenkwam, zegt ze dat jochie heel enthousiast gedag en mijn dochter amper... Hier ook geen jaloezie, maar vind het wel vervelend voor mijn dochter. Ze is pas 2, dus echt doorhebben zal ze het gelukkig nog niet.... Als ze bij ons is heeft ze het ook steeds over dat jochie, want hij zegt ook oma tegen haar en dat vind ze fantastisch. ..

5 jaar geleden

Zo herkenbaar helaas.. Ze is nu bijna 8maanden maandag is ze 8 maanden. En ze is hier werkelijk maar 1x geweest en als we daar zijn hoor je niks anders als dat andere kleinkind ze naam😭 ohja en ze is in het ziekenhuis geweest om te kijke verder word er maar verwacht dat we daar heen gaan terwijl ze niet eens de moeite nemen..

5 jaar geleden

Ik heb dit zelf als kind meegemaakt... mijn oma heeft altijd andere kleinkinderen voorgetrokken. Ik denk niet dat zij dit bewust deed, maar we hebben dit met meerdere kleinkinderen en onze ouders gemerkt. Dit was echt niet leuk! Ik heb er best last van gehad. En nu op latere leeftijd nog steeds... ik heb dan ook geen echte band met haar.