29 Reacties

2 jaar geleden

Wij sparen voornamelijk voor studie voor zowel de kindjes als voor mezelf. Dat is wel iets wat ik zie gebeuren in de toekomst namelijk. Maar sparen om het sparen, nee, genoeg mensen die mijn verteld hebben dat je er niks meer aan hebt, als je je pensioensleeftijd niet haalt.

2 jaar geleden

Als je loon gestort wordt, gelijk wat over maken naar de spaarrekening (kun je langzaam opbouwen zodat je het minder merkt). Daar mag je dan ook niet meer aankomen. Ik heb zelf ook ingesteld dat wanneer m'n loon gestort wordt, het bedrag dat dan nog op m'n rekening stond naar m'n spaarrekening gaat. Dan spaar je elke maand sowieso iets.

2 jaar geleden

Aan de ene kant ja het klopt dat je morgen kunt komen te overlijden maar aan de andere kant, die kans is toch best klein...? Ik word er zelf erg nerveus van als ik niet een (groot) bedrag apart heb staan voor (meerdere) noodgevallen. Persoonlijk vind ik het altijd een beetje makkelijk om te zeggen ach, morgen ben ik misschien dood puur omdat sparen niet lukt. Maar dat is mijn mening, als dit werkt voor jullie dan is het prima toch?

2 jaar geleden

Wij hebben ook elke maand genoeg over voor sparen. Een deel sparen we wel maar we doen ook gewoon leuke dingen omdat het kan en we lekker genieten. We sparen omdat we nog wat verbouwingen aan ons huis moeten doen (nieuwe badkamer en wc en we hebben paarden aan huis waarvoor nog een en ander opgeknapt moet worden) we hebben wel een spaardoel dus. Verder vind ik het wel prettig om iets achter de hand te hebben mocht er iets stuk gaan. Zo ging bv vorige week onze vriezer kapot en dan vind ik het wel gewoon fijn dat we dan direct een nieuwe kunnen halen. Hoeft echt geen tienduizenden euro's te zijn maar gewoon wat achter de hand is wel fijn.

2 jaar geleden

Ik herken me er totaal niet in. En zou er ook super onrustig van worden.. We leven vrij riant, omdat we ook echt prima verdienen samen. Maar een stukje zekerheid voelt voor ons veiliger. Stel je verliest je baan, of er gaat fysiek iets mis, ik zou wel balen van alle achteraf onnodige uitgaven die ik ook had kunnen sparen. Wij sparen minimaal een x bedrag elke maand, verdeeld over onze eigen rekeningen en die van de kinderen. Onverwachte forse uitgaven 'sparen we terug' door middel van spaarpotjes op de spaarrekening, waar iedere maand een beetje heen gaat. Alle afschrijvingen naar spaarrekeningen staan automatisch ingesteld op de dag van het salaris. De lopende rekening gaat doorgaans niet op (wel bijna) en mocht het wel 'spannend worden' boeken we allebei een bedrag terug van onze persoonlijke spaarrekeningen. Dit is in het afgelopen jaar 3x voorgekomen: rond de zomervakantie en rond verjaardagen. Aanwijsbare dure periodes. Alle extra's zoals bonussen, vakantiegeld belastingteruggave gaan direct op de spaarrekening.

2 jaar geleden

Ik heb allerlei spaardoelen en die heb ik onder de spaarrekening hangen in spaarpotjes. Door het bedrag wat we over hebben direct op te delen in kleine hapjes met een doel, lijkt het en niet zoveel waardoor ik meteen al zuiniger doe. En vind ik t sneller zonde vanwege t doel.

2 jaar geleden

Je kan toch ook allebei doen? Sparen én leuke dingen ondernemen. Kan makkelijk van 1200 euro. Hartstikke leuk om met de dag te leven, maar je hebt ook kinderen die ooit gaan studeren. Als je dan niet spaart voor jezelf, doe het dan voor hen zou ik zeggen. Ik zou bijvoorbeeld ook eerder willen stoppen met werken. Dan heb je echt wel wat spaargeld nodig. En ja, misschien haal ik die leeftijd niet eens, maar dan hebben mijn kinderen een leuke buffer.

2 jaar geleden

Vind het wel belangrijk om geld te sparen, maar merk ook dat het makkelijk is om ‘geld wat over is’ op de rekening op te maken aan andere dingen. Maar ik besef me dat dit niet elke maand handig is en daarom gaan we weer proberen om structureel geld over te maken naar de spaarrekening.

2 jaar geleden

Ja hoor best herkenbaar. Ieder jaar na de zomervakantie word ik toch altijd wat zenuwachtig van de hoogte ( of eigenlijk laagte ha ha) van de spaarrekening en ga ik weer even wat strakker opletten en een standaardbedrag wegzetten. Mijn man leeft ook in het motto, morgen kan je wel dood zijn. Ikzelf heb graag wat zekerheid. Nu hele dure maanden gehad door een uit de hand gelopen verbouwing, de vakantie en een tweede auto voor woon-werk ivm de nieuwe baan van mijn man. Tijdens deze jaarlijkse wake up call neem ik mij altijd voor om nooit meer voor zoveel geld eten te bestellen/kleding te kopen of wat dan ook. Maar het gaat met de loop van de tijd ook gewoon weer naar de oude gewoontes hoor🙈 Voor de kinderen sparen we wel elke maand standaard.

2 jaar geleden

Als je sparen echt belangrijk vindt, dan maak je het geld meteen naar je spaarrekening over als het loon gestort wordt. Mijn ervaring is toch wel dat je minder snel aan de spaarrekening zit om bijvoorbeeld kleren te kopen of eten te bestellen. Met 1200 euro ‘over’ zou dat toch echt wel moeten kunnen.

2 jaar geleden

Nee voor mij niet herkenbaar. Ik zou er heel onrustig van worden. Wij doen veel leuke dingen, maar sparen ook veel. Dat gaat aan het begin van de maand automatisch, zowel apart als gezamenlijk en een bedrag naar de beleggingsrekening. Tuurlijk is het fijn als je nu lekker leeft. Maar van 1200€ zou ik zeker de helft gaan sparen. Je kunt natuurlijk altijd komen te overlijden en dan heb je er zelf idd niks meer aan. Maar stel dat je dat gebeurt, hoe fijn is het dan voor je partner als hij een buffer achter de hand heeft? Om een dag extra bij je kind(eren) te kunnen zijn? En andersom voor jou?

2 jaar geleden

Mijn man zou heel onrustig worden van een klein bedrag op de spaarrekening, dus sparen doen we hier ook zeker. En verder beleggen van geld dat we niet nodig hebben als buffer. Levensstijl is niet superluxe, maar vergeleken met mijn jeugd wel heel riant. Meer gericht op gemak zeg maar, zoals kant en klaar gesneden groenten ipv zelf worteltjes schrappen 🙈

2 jaar geleden

Ja heb een huurhuis dus als iets kapot gaat maakt de woningbouw het. Daarnaast heb ik genoeg spaargeld als iets kapot gaat in huis of m’n auto. Verder niet. (Sparen wel voor onze zoon). Vind zo onnodig om op m’n geld te gaan zitten en elke maand meer te sparen, het wordt toch steeds minder waard en vind het belangrijker om gewoon te genieten en daarbij dus grotere uitgaves te doen, ook ben ik niet van hele dag tikkie sturen naar vriendinnen als ik iets heb betaald.

2 jaar geleden

Ik snap je 'probleem' niet zo. Aan de ene kant maakt het je onrustig en aan de andere kant boeit het je niet. Dan kan je toch begin van de maand €600 sparen en de andere helft opmaken? Ik vind onder de €30.000 best wel laag als je zoveel zou kunnen sparen. Je wilt een buffer? Nu kan je goed sparen, dan doe je dat toch?

2 jaar geleden

Ik ben van mening dat het goed is om een buffer te hebben waarmee je minimaal 3 maanden vooruit kan mocht er iets gebeuren waardoor je zonder inkomen zit. Ik zou dus zeker een deel sparen! Je kunt natuurlijk ook 600 uitgeven aan leuke dingen en 600 sparen 😊 t leven is niet zwart-wit

2 jaar geleden

Ik vind het een beetje dom. Je hebt een gezin en verantwoordelijkheden. Zoveel kunnen sparen maar geen 8 duizend kunnen neertellen? Wat als je auto opeens kapot gaat? Je hoeft niet alles te sparen maar zoals gezegd: je kunt ook de helft sparen en dan heb je nog voldoende voor luxe.

2 jaar geleden

Wij hebben sinds de vakantie afgesproken dat we elke maand 10% van ons salaris naar de spaarrekening overmaken. De rest kunnen we uitgeven als het nodig is

2 jaar geleden

Ik zou standaard, vanaf je inkomen gestort is, een bedrag apart zetten zodat je niet in de verleiding komt dit uit te geven. Zeker met 2 kinderen heb je spaargeld nodig en kan je het niet echt permiteren om met de dag te leven. Ik weet niet waarom je spaargeld van 30.000 gezakt is naar minder dan 8000 (als ik het goed begrijp) doet er niet toe, maar als je een huis kocht dan is spaargeld zeker belangrijk om te hebben! Als iets stuk gaat of vervangen moet worden. Wat als de auto het niet meer doet? Vam dag tot dag leven kan je ook naast maandelijks een bedrag te sparen. 1200 is heel veel om maandelijks "weg te gooien".

2 jaar geleden

Wij sparen voor onze dochter, vooral voor de studie en dergelijke. Verder hebben we een buffer voor ‘nood’ en daarmee kunnen we de grootste kostenpost dekken als die kapot gaat: een nieuwe auto. We sparen ook nog apart van elkaar maar dat gaat om meer om kleine bedragen. Sparen om te sparen, dat doen wij niet. Alles uitgeven ook niet, wat er over blijft zetten we vaak apart voor een reis of een bucketlist list activiteit. Hier dus wel een buffer om nood op te vangen, maar geen belachelijk hoog bedrag en wij investeren zoveel mogelijk in ervaringen; minder in spullen. Vervangen wel meubels en dergelijke als het nodig is, maar ik koop niet onnodig opeens iets nieuws.

2 jaar geleden

2 spaarrekening openen. Eentje waar je de helft op zet die staat op slot en de andere helft zet je op een open spaarrekening en kan je vanaf halen wanneer nodig