51 Reacties
2 jaar geleden
Wij kregen destijds als tip om naast het lichtknopje in de slaapkamers van eventueel toekomstige kinderkamers een stopcontact te plaatsen voor een eventueel nachtlampje in het stopcontact. Want in nieuwbouw zitten alle stopcontacten laag. En verder zorg dat in elke hoek stopcontacten zitten in de kinderkamers. Hebben wij niet gedaan, maar mis ze nu wel op sommige plekken.
2 jaar geleden
Loze leidingen laten leggen, stopcontacten voor al in de kinderkamer ze zitten indd tegenwoordig allemaal laag hebben wij met ons nieuwbouw huis niet over na gedacht!!
Beter niet gelijk alles laten stucen want het gaat echt scheuren omdat alles gaat werken! (Is een besparing tip😳) kijk waar de lichtpunten in het plafond zitten!
2 jaar geleden
Idd genoeg stopcontacten en loze leidingen.
Glasvlies behang ipv stucen vanwege het scheuren.
Fotos maken van het leidingwerk voordat je alles gaat behangen zodat je later ongeveer weet waar je kunt boren zonder een leiding te raken.
Nadenken over een aansluitpunt voor een elektrische auto. Hebben wij niet gedaan en nu spijt van.
Goed kijken naar de indeling, evt wanden laten verplaatsen. Wij hadden een achterlijk groot washok. Wandje laten verplaatsen en nu een prima formaat washok en door het verplaatsen een heerlijke master bedroom op zolder.
Mocht een vlizotrap naar een vliering een optie zijn, zeker doen! Die opslagruimte is ideaal!
2 jaar geleden
Extra groepen in je meterkast. Mocht je gaan verduurzamen en bv zonnepanelen ed willen. Kleine investering die dan flink kosten kunnen besparen.
Als je trouwens hoge stopcontacten niet mooi vind zijn er ook genoeg lampjes die laag kunnen. Wij missen ze niet een hoog stopcontact.
Bedenk je nu vast hoe je je woonkamer in wilt delen en verzet eventueel stopcontacten voor schemerlampen zodat je geen verlengkabels langs je muur hebt, zelfde geldt voor tv aansluiting ed.
2 jaar geleden
Een dichte trap! Dat is meestal wel standaard maar niet altijd.
Ik zou ook nadenken over je raambeveiliging. Bijv een kantelkiepraam dat niet door kleine kinderhandjes opengemaakt kan worden.
Een grote douche of een bad én een dubbele wastafel in de badkamer, dat is fijn voor later als ze wat groter zijn 😊
2 jaar geleden
Energielabel A (bijvoorbeeld) betekent niet perse een koele woning in de zomer. Hier ook een nieuwbouw woning maar 29 graden afgelopen week, vreselijk!
Rolluiken oid zijn echt een must!
2 jaar geleden
Energielabel A (bijvoorbeeld) betekent niet perse een koele woning in de zo ...
Ja, ik woon nu ook in een woning uit 2018. Lekker warm in de zomer idd 🥵.
2 jaar geleden
Reactie op Pipo092
Een dichte trap! Dat is meestal wel standaard maar niet altijd.
Ik zou oo ...
Thanks! Slim van die ramen. Ik wil zelf erg graag een bad maar hoor van veel mensen dat het weinig gebruikt wordt.
2 jaar geleden
Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis!
Stopcontacten. Veel en overal. En beter laat je het later doen door een elektricien want de aannemer vraagt echt de hoofdprijs! Wij hebben daar echt veel teveel geld voor betaald. Later nog stopcontacten bij laten maken en kostte bijna niks terwijl wat punten verplaatsen in de keuken €1000,- kostte.
Verder vond ik de tip van meteen mooi deurbeslag heel fijn want als je later wat mooiers wil dan die lelijke zilvere klinken (bijv iets rond oid) dan zitten er al gaten in je deur. Geeft veel sfeer want dat mis je snel met een nieuwbouwhuis.
Meteen extra groep op zolder voor eventuele wasdroger. Verder echt geld uitgeven aan dingen die later moeilijk aan te passen zijn.
En alvast vooraf met de buren afspreken voor een schutting want fijn als dat meteen dicht zit met een kleintje! Dan kun je vast gaan plannen.
2 jaar geleden
Een goed lichtplan laten maken. En niet bezuinigen op stopcontacten en extra groepen. Verder niet stucen, gaat sowieso scheuren doordat nu alles snelbouw is.
Denk aan koelen. Nieuwbouw kan ook heet worden in de zomer!
2 jaar geleden
Als extra aanvulling op de stopcontacten: wij hebben een vaste plek voor de bank en daar 't stopcontact juist op hoogte ivm laders etc. Bij tv een pvc buis achter de muur laten stucen voor de kabels.
Plaats dimmers of denk na over smart verlichting, zodat je ook lui op de bank kan bedienen.
Wc boven apart van badkamer is zo fijn!
Bad heeft hier dubbele functie, naast badderen soms ook opslag voor was waar je geen wasmand voor hebt haha.
Denk ook na over de bijkeuken, wij hebben een steelstofzuiger en in de bijkeuken 2 kasten van 30 cm. 1 voor huishoudtrap, stofzuiger etc, ander met planken voor schoenen. Is dat lekker uit zicht.
Ruimte in de hal voor je kinderwagen, denk dat 't bij ons (kindje op komst) straks erg fijn is.
Sensor in ruimtes zonder raam, bij ons toilet beneden en berging.
Vraag direct een offerte aan voor horren, kost wat, maar heb je veel plezier aan!
Misschien een luxe: wij hebben verlichting in de trap, erg blij mee!
Denk als je een inloopkast hebt ook vast na over welke kasten je wilt. Bij ons zou de pax kast van ikea op 2 cm na niet passen, nu met verplaatsen van een muurtje wel 🤗
Voor de keuken ben ik erg blij met de Quooker en Bora. 't kost wat, maar geeft ons zoveel gemak.
Succes en hopelijk heb je wat aan de tips!
2 jaar geleden
Ohja, laatste denk ik. Wij hebben KPN, je hebt de beste wifi met utp punten waar je de superwifi op aan kan sluiten. Nieuwbouw staat vaak gelijk aan slecht bereik. Wij hebben op elke verdieping en bij plek van dichtbij veranda een extra punt
2 jaar geleden
Thanks! Slim van die ramen. Ik wil zelf erg graag een bad maar hoor van vee ...
Wij gebruiken en bad met een peuter zeker 1 a 2x per week.
2 jaar geleden
Ik heb de comments nog niet gelezen dus misschien herhaal ik een hoop:
Alle grote verbouwingen van de meerwerklijst: aanbouw, (dubbele) dakkapel. Alles wat je kan: doen!
Denk na over waar je bijv een bad of keukenkast gaat plaatsen.. bij mij staan ze nu voor het raam waardoor ik in de keuken een huishoudtrapje moet pakken om de raam te kunnen openen🥲. En de badkuip staat boven ook voor het raam. Het zit gwn zo, zo, zo erg in de weg.
Ik zou nu bijv bij de indeling van de badkamer het toilet aan de buitenmuur-kant laten monteren en niet aan de kant waar het aan een slaapkamer grenst.
Alle kamers voorzien van een utp aansluitin.
Vragen of er op zolder ook een loze leiding komt? Zo nee, overwegen hem wel te laten plaatsen voor het geval dat daar geen utp komt.
Mogelijkheid voor een lichtstraat in de aanbouw?🤩
Schuurtje niet van hout, maar gewoon een stenen schuur laten maken.
Bij evt een trapkast: daar ook electriciteitsaansluitingen laten plaatsen als die er niet zijn.
Dit is wat even snel in me opkomt. Succes! 😊
2 jaar geleden
Hier word het bad meerder keren per week gebruikt door mijzelf maar nu met ons zoontje van 1 is het echt ideaal en hij vind het heerlijk lekker spelen in het bad ik kan echt niet zonder
2 jaar geleden
Wij gebruiken hem heel veel. Man ligt er graag in na het sporten en ik vind het veel makkelijker om de kindjes te douchen in bad dan echt in de douche.
Dichte trap zou ik niet snel doen. Onze buren hebben de zoldertrap dicht laten maken en hij kraakt verschrikkelijk. Met kindjes heb je toch traphekjes voor je trappen.
Raambeveiliging is volgens mij een vereiste in nieuwbouw woningen. Wij hebben van die slotjes erop.
Ik zou investeren in airco. Nieuwbouwhuizen kunnen hun warmte idd slecht kwijt dus erg warm in de zomer.
En ik weet niet waar je nu op kookt maar ik zou zeker met het oog op de toekomst voor inductie kiezen dus de juiste aansluitingen/groepen laten maken.
2 jaar geleden
Oh en laat door de keukenman je afzuiging naar buiten afvoeren. Vaak in nieuwbouw is het recirculatie maar dit werkt voor geen meter. Al het vocht blijft daardoor gewoon in je huis. Hier is een gat in de gevel geboord en via een mooie koof met spotjes erin de afzuiging naar buiten toe
2 jaar geleden
Ik lees paar keer niet stucen ivm scheuren.
Wij hebben gestuct en inderdaad wat scheuren. Echter los je dit makkelijk op door beetje opschuren en laagje verf erop. Meerdere buren hebben behang en hebben ook scheuren. Behang werkt namelijk ook niet mee. Nadeel bij behang is dat als je die scheuren weg wil halen, je het behang er volledig af moet halen en opnieuw moet behangen, veel meer werk dus.
2 jaar geleden
Reactie op Tauriel
Wij hebben gestuct en inderdaa ...
Ja maar met behang zie je de scheuren niet 🙂
2 jaar geleden
Reactie op Tauriel
Wij hebben gestuct en inderdaa ...
En stucwerk kan gaan loslaten/brokkelen door het werken van de muren. Mn pa is stucadoor en die raadde het ook af.