21 Reacties
vorig jaar
Wat een rottige situatie! Heel vervelend om je baan kwijt te raken….
Ik denk dat je het nu nog niet kan overzien en dat is heel begrijpelijk. Probeer alles stap voor stap te doen. Je hebt waarschijnlijk nog een paar maanden met behoud van loon. Krijg je outplacement aangeboden? Maak daar dan zeker gebruik van.
Ik heb ooit in een vergelijkbare situatie gezeten. Ik wist het ook even niet meer, maar bij mij is alles goed gekomen. Aangenomen terwijl ik zwanger was, contractverlenging gekregen etc. En nu alle flexibiliteit en ivm de zorg van onze kids.
Het is prima om nu even te balen, laat het er maar lekker uit komen. En daarna stap voor stap naar een nieuwe toekomst. Veel succes!
vorig jaar
Vervelend zeg 😞. Heel veel sterkte.
Wel even 1 opmerking die je misschien geruststelt, over je zin 'die vrijheid geven ze me nooit als je net in dienst ben': ik kreeg twee jaar terug ook een nieuwe collega, waarvan meteen werd medegedeeld dat hij met z'n vrouw bezig is met zwanger worden en veel ziekenhuisafspraken heeft. Iedereen haalde z'n schouders op en dacht 'leuk, hopelijk wordt je snel zwanger' ☺️. Lekker boeiend! Het gaat om de lange termijn relatie, niet de korte. Er zijn zeker wel bedrijven die er gewoon voor open staan!
Wat me wel opvalt is dat grote bedrijven hier meer voor open staan dan bijv. een driepersoons bedrijfje. Die kan het zich simpelweg niet veroorloven iemand heel vaak te missen, en hebben geen hr reglement waarin vanalles is vastgelegd. Mijn tip zou dan ook zijn; zoek een baan bij een wat groter bedrijf. Zij hebben de regels gewoon op papier staan, en hebben ook makkelijker vervanging voor je tijdens je eventuele zwangerschapsverlof.
Ik was 30 en kinderloos toen ik solliciteerde, dus ze wisten ongetwijfeld ook dat ik binnen 1 of 2 jaar wel zwanger zou worden, volgens de algemene grote mensen regels 😅. Ze vragen er natuurlijk niet naar, maar in principe wordt dat voor je ingevuld. Ben toch gewoon aangenomen en werk er nu met succes 5 jaar (en zit nu alweer in mijn tweede verlof ;-).
Huil even lekker uit dit weekend, en dan schouders eronder! Als ze je niet aannemen vanwege een potentiële zwangerschap, it's their loss. Voor zo'n bedrijf moet je geeneens wíllen werken.
vorig jaar
Wat naar dat je dit is overkomen.
Probeer even vanaf een afstand te kijken. Het lijkt dat je nu veel spoken ziet die er echt niet perse zijn.
Persoonlijk zou ik je kinderwens niet on hold zetten. Waarom zou een ander bedrijf je niet aannemen als je zwanger bent of wilt worden? Omdat je er dan zo'n 4 maanden uit bent? Dat zou kortzichtig van het bedrijf zijn! Na goed inwerken kunnen ze jarenlang een goede werknemer hebben, omdat je met een jong gezin vaak ook juist vastigheid qua werk wilt
vorig jaar
Wat vervelend!! Je bent niet verplicht om tijdens sollicitatiegesprekken al te delen dat je zwanger bent. Sommigen zeggen het bij arbeidsvoorwaardengesprek voor hun eigen gemoedstoestand. Ik werd zelf net zwanger nadat alles rond was en ben ook met 15 weken aan een nieuwe baan begonnen. Alles werd heel positief ontvangen gelukkig! Dus het hoeft niet dat je dan nergens wordt aangenomen
vorig jaar
Vervelende situatie, maar net als al eerdere opmerkingen misschien een geruststelling: in onze organisatie is "zwangerschap" geen enkel issue. Ook mijn ervaring bij andere werkgevers zijn alleen maar positief (ook t.o.v. collega's in een traject). Ik weet dat er ook heel veel andere geluiden zijn helaas, maar daarom des te belangrijker om ook positieve geluiden te laten horen!
vorig jaar
Wat vervelend! Ik snap de angst dat er bij een nieuwe werkgever misschien wat minder vrijheid is voor de afspraken. Ik ben zelf midden in het traject overgestapt van werkgever. Middenin de sollicitaties bleek ik zwanger. Ik heb dit direct verteld en ben ook gewoon aangenomen. Ze vonden het juist heel fijn dat het was gelukt ondanks het traject. Na 5 maand werken alweer met verlof (dus erg kort). Vonden ze geen enkel probleem. Er zijn werkgevers voor wie het misschien een probleem is. Maar ook veel die met je meedenken en je de ruimte geven. Ik zou je kinderwens niet on hold zetten
vorig jaar
Wat vervelend voor je! Gezien je er 8 jaar werkt vermoed ik dat ze een regeling treffen. Daarna kan je een WW uitkering aanvragen.
Zet zeker je traject niet on hold, werken kan je hele leven nog.
Niet iedere werkgever doet moeilijk, zijn er genoeg die wel willen meedenken ;)
Zwanger hoeft niet altijd het einde van een dienstverband te betekenen. En indien een bedrijf daar wel mega moeilijk om doet, dan wil je daar waarschijnlijk ook niet werken.
Heel veel sterkte!
vorig jaar
Ach wat vervelend voor je! Laat het allemaal even bezinken. Hier verloor man zijn baan (ziekte, via uitzendbureau bij de overheid ) en twee dagen later had ik de gewenste positieve test. Helemaal goed gekomen. Mijn zus is nu hoogzwanger in haar verlof aan het solliciteren.
Mensen krijgen babies. En mensen werken. En stoppen bij een baan. En starten een nieuwe.
Het is natuurlijk zwaar tijdens een ivf traject, dus laat het even een weekje bezinken maar ik zou daarna toch solliciteren. Je weet niet of het lukt om zwanger te worden, en als je wel zwanger wordt zou je zo maar eens gewoon een fijne werkgever kunnen hebben (die bestaan ook!)
11 maanden geleden
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb het ook allemaal even laten bezinken de afgelopen week, had het er wel zwaar mee en een hoop geregeld plus daarbij was ik vorige week zaterdag begonnen met de injecties voor onze 2e icsi pgt poging..
Gisteren heb ik me spullen ingeleverd op me werk, een echt afscheid was er niet. Wel me collega's gedag gezegd maar meer dan dat was het niet.. voelde zo raar.
Alles is wel goed geregeld, krijg een ontslagvergoeding en nog 2 maanden salaris erbij vanwege de opzegtermijn. Vanaf 1 april kan ik ww aanvragen.
Ik zit deze week met veel ziekenhuis afspraken en morgen de 1ste echo controle, waarschijnlijk eind deze week de punctie.
Nu had ik afgelopen week op 2 vacatures gereageerd omdat de vacatures me wel aantrokken. Van 1 hoor ik binnen 2 tot 3 weken bericht. Maar het andere uitzendbureau wil deze week met me bellen om dingen te bespreken maar eerlijk gezegd staat me hoofd er nu totaal niet na deze week, de hormonen vallen best zwaar en wil me even hierop kunnen focussen. Alles komt tegelijk.. zo lastig. Moet nog een mail terug sturen maar weet even niet wat ik moet zeggen. Ik had misschien beter nog even niet kunnen solliciteren, omdat ik merk dat het nu zwaar valt met het traject en de aankomende punctie waar ik tegenop zie😬
11 maanden geleden
Reactie op Zonnetje91
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb het ook allemaal even laten bezinken ...
Ik zou gewoon vragen of ze de afspraak kunnen verzetten?
En je hoeft verder echt niet bang te zijn! Ik ben destijds aangenomen op mn werk toen ik 20 weken zwanger was.
Heb daar echt van geleerd dat een werkgever je wel degelijk op waarde kan schatten ondanks zwangerschap en dat je het voor minder ook niet hoeft te doen ♥️
11 maanden geleden
Heel veel sterkte!
Nu zie je door alles de bomen niet meer, makkelijker gezegd maar probeer het te laten landen. Kijk eens wat een lieve reacties al in de topic. Verstand en gevoel is een ding. Je hebt daar zolang gewerkt, dingen opgebouwd en dan komt de klap veel harder aan. Jij laat je niet uit het veld slaan.
Ik weet niet welke sector je werkt?
Ik werk in de zorg in een kleinschalig team, wij mogen onze eigen personeel aannemen. Wij hebben ook iemand aangenomen die zwanger was, de gezonde ziekte laten we maar zeggen.
Mijn vriend ging wisselen van baan, ze vroegen hem of we kinderen hadden? Hij heeft het aangegeven van onze wens, dat het wil niet wil vlotten en bij de fertiliteitsarts lopen. Alle begrip en aangenomen. Als zijn baas hem alleen treft vraagt hij mooi hoe gaat het met project baby? En als hij vrij moet voor een afspraak is geen probleem, wij proberen zo te plannen dat hij daarna weer heen kan. Laatst ging ik alleen en was zijn baas niet blij omdat we daar samen heen horen te gaan haha. Mijn vriend werkt daar pas 3 maanden.
Zo kan het ook uitpakken, ik snap dat je nu dat niet inziet maar hopelijk kan het je een beetje opfleuren. Heel veel sterkte toegewenst en kracht!
11 maanden geleden
Wat een super vervelend moment om je baan kwijt te raken, ik snap je helemaal. Ik zie hier veel positieve verhalen en wil die van mij ook nog delen.
Ik heb namelijk ook zoiets meegemaakt. Bedrijf hield op te bestaan terwijl man en ik net in het traject zaten. Ik ging solliciteren bij een bedrijf, leuk gesprek gehad en nog diezelfde dag belde ze me op dat ze me aan wilden nemen. Ik heb toen direct gezegd dat ik een kinderwens had en hiervoor in het ziekenhuis liep. Het enige wat ze van me wilden weten was of ik wilde blijven werken mocht het lukken kinderen te krijgen en toen ik aangaf dat zeker te willen ben ik aangenomen. Op mijn eerste werkdag bleek dat 2 van de 3 mensen met wie ik het gesprek had ook ervaring hadden met fertiliteittrajecten, er was dus eigenlijk meteen heel veel begrip voor de situatie. Ik heb alle vrijheid gekregen en ze zijn er heel integer mee omgegaan omdat ik het bij mijn nieuwe collega's niet aan de grote klok wilde hangen. Eindstand werk ik daar alweer bijna 8 jaar en heb ik 2 kinderen gekregen.
Succes met solliciteren en ik hoop dat je snel zwanger mag zijn❤️
11 maanden geleden
Hier eigenlijk ook alleen maar veel begrip gehad. Ik heb 3 miskramen gehad bij 2 verschillende werkgevers en allebei even veel ruimte geboden om dat een plekje te geven. Mijn man ook overigens. Voor het laatste traject (die succesvol was), moesten we zelfs naar een kliniek in Finland en mijn man zijn werkgever bod toen zelfs aan om de vlucht te betalen voor ons. Er is denk ik echt wel veel begrip voor dit soort situaties. En als het bedrijf waar je solliciteert dit niet heeft, dan lijkt het me ook niet een leuk bedrijf om te werken. Succes met het traject!
11 maanden geleden
Ik heb zelf zoiets niet meegemaakt. Maar ik heb wel 2x iemand geworven die al zwanger was en zij werden met open armen ontvangen. Als het bedrijf waar je solliciteert moeilijk doet dan zijn ze het helemaal niet waard!
11 maanden geleden
He wat verdrietig.. begrijp volkomen dat je er zo onzeker van wordt. Vergeet niet dat je vaak alleen de slechte verhalen hoort, er zijn ook heel veel goede werknemers. Mijn zusje is aangenomen met 32 weken zwanger.. na 4 weken inwerken ging ze met verlof. Collegas waren blij met haar, liever iemand die goed bij het team past en wat latwr start, dan dat ze iemand kiezen die net niet past en het geen jaar volhoud.
Geef jezelf ook even de tijd om het te verwerken. Beide gebeurtenissen zijn niet niks.
11 maanden geleden
Hier ook een collega die eerlijk aangaf in een traject te zitten en ze werd aangenomen.
Het zal de ene werkgever bij de andere zijn.
Ik vermoed dat je in Nederland verlof moet inzetten voor ziekenhuisafspraken ikv trajecten? Dat is hier alleszins wel zo, vraagt dus wat flexibiliteit van de werkgever maar het kost ze ook niks…
Als je vrouwen in dienst neemt dan weet je dat de kans groot is dat er ooit baby’s komen…
En die paar maanden dat je dan daarna uit bent, wat maakt dat nu op een volledige loopbaan 🤷🏼♀️
11 maanden geleden
Bedankt voor jullie lieve reacties ❤️ nu heb ik van die andere vacature al een bericht ontvangen dat ze heel geïnteresseerd zijn in me en graag zo snel mogelijk een gesprek willen.
Aan de ene kant vindt ik het heel fijn maar aan de andere kant had ik me eigenlijk ingesteld om een tijdje me rust te pakken, deze week veel controles en punctie en daarna herstellen paar dagen. Het gaat allemaal zo snel en me hoofd staat er eigenlijk helemaal niet na op dit moment.. daarbij is het bedrijf in echt in de buurt wel 40 minuten rijden, dus ik twijfel heel erg. De vacature leek me leuk maar ook met de afstand die wat tegen staat en nu zo snel na me ontslag en middenin me traject vindt ik het ook wel lastig.. had toen gezegd vanaf 1 maart ben ik beschikbaar maar ik zou liever wat meer rust willen nemen na alles wat er is gebeurd, vindt het lastig
11 maanden geleden
Reactie op Zonnetje91
Bedankt voor jullie lieve reacties ❤️ nu heb ik van die andere vacature al ...
Je kan altijd het gesprek aangaan, mocht het echt goed voelen is er allicht meer mogelijk dan je nu denkt. Als ze je echt graag willen, dan is een paar maanden extra allicht bespreekbaar.
11 maanden geleden
Ook even een positief bericht hier! Misschien geeft het je wat lucht. Toen ik 1 maart begon bij mijn nieuwe baan, had ik ook een positieve test in handen. Enkele weken later kwam ik erachter dat het een tweeling is.
Met 26 weken spontaan bevallen. Waarop een intense ziekenhuisperiode volgde. Mijn werkgever en nieuwe collega’s zijn super betrokken geweest en van wat ik nu van collega’s hoor is dat de hele organisatie, alle vestigingen, alle collega’s het eerste wat ze vroegen toen ze mijn teamleider zagen “hoe is het met lindsey en de baby’s?”. Mijn contract liep af in december en na welgeteld 4 maanden gewerkt te hebben is deze verlengd met een jaar. Ondanks dat ik nu in de ziektewet zit nog steeds een werkgever die heel betrokken is en mijn plekje voor me vrijhoudt.
Als je nieuwe werkgever niet meedenkend is, dan is het niet de werkgever voor jou!
11 maanden geleden
Reactie op Zonnetje91
Bedankt voor jullie lieve reacties ❤️ nu heb ik van die andere vacature al ...
Ik zou het afzeggen. Je hebt nu zoveel aan je hoofd. Met je traject, maar het is ook niet niks om na 8 jaar op zo'n manier eruit te gaan.
Als het niet je droombaan is dan zou ik het laten lopen. Als je in zo'n korte tijd al 2 interessante vacatures voorbij komen dan vind je die in de komende maanden ook nog wel. Ik zou jezelf in ieder geval tot 1 april even rust gunnen.