12 Reacties

4 jaar geleden

Niemand?

4 jaar geleden

Hoi, ik kan het je niet met zekerheid zeggen maar cao-afspraken komen niet zomaar te vervallen omdat de overheid een nieuwe regel invoert. Ten gunste van de werknemer mag je namelijk afwijken in de cao (dwz: meer dan 50% mag). Bovendien kost het je werkgever ook niks extra. Pin me er niet op vast, maar ik ga ervan uit dat je 75% krijgt. Dit uiteraard alleen als er nog geen nieuwe cao is waarin andere afspraken staan.

4 jaar geleden

Hoi, ik weet er nog niet zoveel van en al helemaal niet in relatie tot jouw cao. Maar op dit moment is alleen 50% doorbetaling geregeld en ik zou daar dus van uitgaan. Neem aan dat daarbij straks de cao compensatie komt te vervallen, dus zou de percentages niet bij elkaar op tellen. Mocht je toch wel meer krijgen dan is het altijd mooi meegenomen 🤷‍♀️. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/invoering-van-2-maanden-betaald-ouderschapsverlof

4 jaar geleden

Ik vond nog dit online: “Het wetsvoorstel laat ruimte voor aanvulling van het percentage bij een cao. Nu valt ongeveer 25% van medewerkers onder een cao waarin gedeeltelijke loondoorbetaling tijdens ouderschapsverlof is geregeld. De middelen die daar nu voor worden ingezet kunnen worden gebruikt voor aanvulling van het percentage van 50% en/of verlenging van het aantal weken waarin het ouderschapsverlof wordt betaald.”

4 jaar geleden

Reactie op Valenciana

Ik vond nog dit online: “Het wetsvoorstel laat ruimte voor aanvulling van ...
Bedankt voor de reacties. Hoe lezen jullie de zin "de middelen die daar nu voor worden ingezet kunnen worden gebruikt voor aanvulling van het percentage van 50%...." Dat je die 25 als aanvulling op die 50% moet zien? Dus 75%? Of dat het uwv aanvult tot 50%? En het is inderdaad afwachten wat het nieuwe cao gaat zijn...

4 jaar geleden

Reactie op Db1111

Bedankt voor de reacties. Hoe lezen jullie de zin "de middelen die daar nu ...
Ik lees het als 25% vanuit CAO plus 50% vanuit UWV dus 75% 😊

4 jaar geleden

Ik lees het als 25% vanuit CAO plus 50% vanuit UWV dus 75% 😊
Reden: Er staat aanvulling van de 50%. Niet aanvulling tot 50%.

4 jaar geleden

Reactie op Db1111

Bedankt voor de reacties. Hoe lezen jullie de zin "de middelen die daar nu ...
Aanvulling van het percentage van 50% naar een hoger percentage. Anders had er gestaan: aanvulling van het percentage tot 50%. Maar dat zou ook totaal niet logisch zijn want het UWV betaalt het een en je werkgever het ander. Dat zou een beetje zijn alsof je een huis huurt, de huurtoeslag hoger wordt en je werkgever zegt: dan betaal ik je minder. Of je verhuurder zegt: dan verhoog ik de huur. Dat kan niet, want je hebt een contract getekend. En in dit geval is de cao onderdeel van je contract. Daar hebben jullie voor getekend. En je werkgever mag dat niet zomaar wijzigen, tenzij hij een groot belang heeft. Dat is hier niet zo, want je werkgever blijft hetzelfde betalen. Hij wordt niet slechter omdat jij beter wordt :-)

4 jaar geleden

Ik lees even mee. Ik werk ook onder dezelfde cao en ben ook in april uitgerekend. Ik iverweeg met de nieuwe regeling mijn verlof te verlengen tot september

4 jaar geleden

Fijn dat jullie even wilden meedenken! En het zou inderdaad niet logisch zijn als je werkgever het in mindering brengt, als je vanuit een andere partij een 'extraatje' krijgt. Het is ook niet zo dat we het niet door zouden kunnen laten gaan met alleen die 50%, maar ik vind het fijn te weten waar ik aan toe ben en waar ik rekening mee moet houden. Weet nog van de oudsten dat de babytijd een dure tijd is. 😉 Maar ik vind het wel wat waard dat ik de 1e 6 maanden thuis kan blijven bij de baby! Daarna zal werken en wat voor jezelf hebben ook wel weer erg fijn zijn! 😆

4 jaar geleden

Hallo, Voor de mensen die ook gebruik gaan maken van ouderschapsverlof binnen de gehandichaptenzorg: Ik zie net dat de regeling ouderschapsverlof komt te vervallen zodra de nieuwe wettelijke regeling van kracht is. Nu is het wel verhoogd naar 70% ipv 50%, maar de 25% aanvulling vanuit je werkgever komt dus te vervallen... Waar het dus eerst 50% + 25% van je werkgever= 75% was, komt het uiteindelijk neer op 70%.

4 jaar geleden

Reactie op Db1111

Hallo, Voor de mensen die ook gebruik gaan maken van ouderschapsverlof bin ...
Ja dit klopt, staat ook op de website van de VGN