21 Reacties
2 jaar geleden
Volgens mij is personeelstekort geen goede reden om verlof te weigeren. Maar het is een beetje een grijs vlak. Ik zou eerst advies inwinnen bij de HR afdeling van jouw school/scholenstichting, en niet zomaar akkoord gaan.
2 jaar geleden
Zelf geef ik ook Nederlands en neem ik mijn ouderschapsverlof over een periode op.
Ik ben geen jurist, maar dit lijkt mij van hun kant echt een onhandige actie. Juist omdat je een tekortvak geeft, wil je je personeel houden. Dan zou je verlof als dit juist dit tegemoet moeten willen komen.
Ik zou hun eerst om een tegenbod vragen (in het kader van in gesprek blijven), maar mochten ze blijven weigeren zou je de vakbond kunnen vragen.
2 jaar geleden
Ik ken een docente waarbij ook ouderschapsverlof halverwege het jaar niet werd toegestaan, maar daar werd geloof ik tegenover gezet dat zij het hele volgende schooljaar 1 dag per week ouderschapsverlof mocht inzetten (ondanks dat dat dan niet meer helemaal in het eerste levensjaar van het kindje viel).
2 jaar geleden
Reactie op Mama1512
Bedankt voor je reactie. Waar kan ik terugvinden wat wel of niet een goede ...
Dat is helaas nergens zo duidelijk beschreven omdat het bedrijfsafhankelijk is wat goede redenen zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-betaald-ouderschapsverlof#:~:text=Werkgever%20mag%20ouderschapsverlof%20niet%20weigeren,verlof%20anders%20in%20te%20roosteren.
Je werkgever mag zo te zien je verlof sowieso niet weigeren zonder tegenvoorstel dat voor jou werkt.
Zie ook dit voorbeeld: https://www.rechtdirect.nl/let-op-je-mag-een-aanvraag-tot-ouderschapsverlof-niet-zomaar-weigeren/ dit is bijna precies jouw casus!! En hier ging de rechter niet akkoord met de redenen van de werkgever.
In jouw geval zou het probleem kunnen zijn dat je in het onderwijs moeilijk op korte termijn vervanging kunt regelen en je het dus langer geleden had moeten aanvragen. Geen idee hoe dat bij jullie werkt. Maar dan nog moet de werkgever dus met een tegenvoorstel komen. Bijv: dat je het later mag opnemen, dat je halve dagen opneemt etc etc.
2 jaar geleden
Ik werk ook in het VO en ben ook bezig met ouderschapsverlof. Mijn HR heeft gezegd dat zwaarwegende redenen zijn dat bijvoorbeeld een (tak van) een bedrijf stopt met functioneren als jij er niet bent, of dat bijvoorbeeld de implementatie van iets waaraan veel tijd/geld zijn besteed stopt omdat jij er niet bent. Dat geldt niet voor een docent.
Ja, Nederlands is een twkortvak, maar er zijn ook bureaus, de mogelijkheid voor scholen om 2 jaar lang ombevoegden voor de klas te zetten (ik heb bijvoorbeeld zelf nederlands gegeven tijdens verlof collega maar ik ben docent engels).
Helemaal als je je ouderschapsverlof aansluit op je geboorteverlof is je vraag heel redelijk, dan kunnen ze jouw vervanging bijvoorbeeld uitbreiden. Ik wil namelijk volgend jaar 1 dag per week opnemen, wat veel lastiger te vervangen is.
Kortom, ik denk dat je in je recht staat, bespreek het met je eigen HR en laat je niet afschepen! Veel succes en geniet van de tijd met je kindje 😊
2 jaar geleden
Nee... er is vrijwel nooit sprake van zwaarwegende belangen vanuit de werkgever. Maw. Mocht dit zo ver komen dat het een zaak wordt voor de rechter, dan gaat de school niet winnen. Ik zou dus bij je standpunt blijven. Liever nu ouderschapsverlof dan dat ze helemaal kwijt raken toch?
2 jaar geleden
Reactie op Loes9
Ik ken een docente waarbij ook ouderschapsverlof halverwege het jaar niet w ...
Je hoeft ouderschapsverlof ook niet perse het eerste levensjaar te doen. Enkel jet betaalde verlof via het uwv
2 jaar geleden
Reactie op Mama1512
Maar wat zeg je dan tegen je werkgever? Dat ik niet akkoord ga en naar de ...
Je zou kunnen zeggen dat je juridisch advies in hebt gewonnen en dat het geen zwaarwegend bedrijfsbelang is blabla.
Ik denk dat ze er dan wel op terugkomen.
VRIEND
2 jaar geleden
Reactie op Mama1512
Maar wat zeg je dan tegen je werkgever? Dat ik niet akkoord ga en naar de ...
personeelsgebrek is niet snel een reden voor afwijzing ouderschapsverlof. Zeker niet als docent. Ja er is tekort maar het is niet zo dat er maar 5 docenten Nederlandse in Nederland zijn.
Ik zou niet direct over rechtzaak beginnen. Maar insteken als ze zoiets "Ik ben verrast door jullie reactie. Zover ik weer is personeelstekort geen reden voor weigeren van ouderschapsverlof. Graag zou ik zien dat jullie het besluit heroverwegen. Eventueel kunnen we de vraag over de rechtmatigheid van de weigering van het verlof voorleggen bij de vakbond."
Bij weer weigering kan je stappen nemen maar 1e stap lijkt mij er eerst samen uit proberen te komen.
Ter info:
https://www.das.nl/magazine/werk-en-inkomen/ziekte-en-verlof/ouderschapsverlof-de-lat-om-af-te-wijzen-ligt-hoog
2 jaar geleden
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan daar aankaarten, die kunnen je er ook zeker bij helpen.
Zwaarwegende belangen voor de werkgever zijn inderdaad nergens specifiek omschreven, omdat die per bedrijf/situatie verschillend kan zijn
Maar als werknemer sta je wat dit betreft best sterk.
De vraag is inderdaad alleen, als de school voet bij stuk houdt, hoe ver je dan bereid bent te gaan en wat dat met de verstandhouding tussen jou en je werkgever doet.
Daar kun jij alleen antwoord op geven.
Dat is heel vaak een probleem. Werknemers hebben ergens recht op, maar dienen iets dan wel aan te kaarten of “hoog op te spelen”.
En dat komt de relatie soms niet ten goede.
Lastige afweging voor sommigen (niet iedereen is even mondig of assertief daarin)
2 jaar geleden
Reactie op Mama1512
Bedankt voor jullie reacties. Ik blijf zeker in gesprek maar ik voel ook dr ...
Naast de adviezen die al gegeven zijn: Ik zou ook zeker even de aob bellen om advies in te winnen. Die hebben hoogstwaarschijnlijk al vaker met dit bijltje gehakt. (Of een andere vakbond.)