98 Reacties

3 jaar geleden

Ja dat is gewoon stom en heel onaardig. Ik zou er denk ik meteen wat van zeggen, is voor dochter ook fijn lijkt me. Kleine meisjes kunnen zo snel onzeker worden…

3 jaar geleden

Ik zou er wat van zeggen! Mijn oma heeft dit vroeger tot mijn 14e gedaan ofzo. Dit heeft echt wat mijn zelfbeeld gedaan. 😞

3 jaar geleden

Mijn oma deed vroeger zulke uitspraken en zijn me altijd bij gebleven. Ik geloof niet dat ze het kwaad bedoelde ( in mijn geval) , maar ik zou haar er wel op aanspreken

3 jaar geleden

Zeker iets van zeggen… die gedachte mag ze voor zichzelf houden. Je hoeft het zelfbeeld van een meisje die al opgroeit met het “picture perfect” idee van Instagram en dergelijke niet bewust onderuit te halen.

3 jaar geleden

Dat is echt niet oke! Vroeger was dit heel normaal volgens mij. Maar ik vind dit rond uit DOM. Ik zou haar hier op een vriendelijke manier aanspreken en ook uitleggen waarom dit gewoon echt niet kan. Zeg er eventueel bij, dat je geen drama wilde maken waar je dochter bij was en daarom er op terug komt. Voor je dochter al helemaal niet fijn, dat er drama ontstaat over haar gewicht.

3 jaar geleden

Ik zou er zelf iets van zeggen, serieus het gesprek aangaan met oma en uitleggen waarom dat echt niet oke is. Kan enorm impact hebben op lichaamsbeeld. Wat stom zeg.

3 jaar geleden

Reactie op Fghj

Dat is echt niet oke! Vroeger was dit heel normaal volgens mij. Maar ik vin ...
Ik vind dat je oma best kan aanspreken waar dochter bij is. Juist. Dan ziet ze dat dat niet oke is zon uitspraak en dat mama voor haar opkomt.

3 jaar geleden

Fijn dat jullie het met me eens zijn. Mijn man zag t probleem niet zo. Nu wel. Hij gaat er wat van zeggen. Want mijn band met haar is heel fragiel. Ik kan zelf ook opmerkingen herinneren over mijn uiterlijk uit m'n basisschool periode. Dus dat blijft bij meiden echt levenslang hangen zulke opmerkingen.

3 jaar geleden

Vind het wel harde meningen van iedereen hier. Kan me bijna niet voorstellen dat een oma het zegt omdat ze je kind haat ofzo, maar juist uit bezorgdheid en liefde. Het is misschien niet handig om dit zo te brengen, maar kan het zijn dat er wel wat gewicht issues zijn? Want dat maak je niet duidelijk. Je moet natuurlijk niet zorgen voor deuken in lichaamsbeeld en zelfvertrouwen maar uiteindelijk gunt ze haar kleinkind waarschijnlijk een gezond leven en vandaar die onhandige opmerking

3 jaar geleden

Wow, ik begrijp dat je pissig bent. Dat was/is niet oké. Mocht je het niet comfortabel genoeg vinden kun je altijd je man eerst vragen om haar terecht te wijzen. Als ze aan de gang blijft kun je er altijd nog iets van zeggen. Hoe reageerde je dochtertje erop ?

3 jaar geleden

Kort houden, zo'n schoonmoeder, want dit soort opmerkingen zijn not done. Ik had direct gereageerd dat het kind in alle opzichten prachtig is, vrouwen meer zijn dan hun uiterlijk en tegenwoordig bovendien supportive zijn aan elkaar. Als ze kortom niks sympathieks te zeggen heeft, dat ze dan beter haar mond kan houden. Het kan maar meteen helder zijn.

3 jaar geleden

Reactie op BPerez

Fijn dat jullie het met me eens zijn. Mijn man zag t probleem niet zo. Nu w ...
De dochter van mijn vriendin (15 jaar) is vorig jaar door het oog van de naald gekropen omdat ze een eetstoornis had gekregen. Zij vond zichzelf ook te dik mede door wat een klasgenoot had gezegd en door een laag zelfbeeld door o.a. instagram. Dat terwijl ze nooit dik is geweest en het is altijd al een mooie meid geweest. Op haar slechts had ze een hele trage hartslag, geen menstruatie meer en woog ze nog 35 kilo. Het was net een skelet als je haar zag. Met veel professionele hulp, hulp van familie en vrienden en een ontzettende wilskracht heeft ze het uiteindelijk gewonnen van het stemmetje in haar hoofd. Ik kan hier dus ook best kwaad om worden als zoiets gezegd. Natuurlijk krijgt niet iedereen een eetstoornis na commentaar maar ik had het bij haar ook nooit verwacht.

3 jaar geleden

Vind het wel harde meningen van iedereen hier. Kan me bijna niet voorstelle ...
Mijn dochter is goed. Kan magerder maar ze is slank. Oma is obese.

3 jaar geleden

Wow, ik begrijp dat je pissig bent. Dat was/is niet oké. Mocht je het niet ...
Ze was stil en keek verlegen en ongemakkelijk.

3 jaar geleden

Ook al zouden er gewicht issues zijn, dan nog hoeft schoonmoeder dat niet zo tegen een jonge meid te zeggen vindt ik… Had ze dan best alleen met de ouders kunnen bespreken zonder dat hun dochter erbij was.

3 jaar geleden

Reactie op Shenzy1

De dochter van mijn vriendin (15 jaar) is vorig jaar door het oog van de na ...
Precies. Daar dacht ik ook aan. Of straks bevestiging gaan zoeken bij mannen oid. Hoop dat je dochter niet alleen van de eetstoornis af is maar zich ook prachtig voelt.

3 jaar geleden

Voor mij is het echt niet relevant of er daadwerkelijk sprake is van problemen met het gewicht. Mocht dat zo zijn, dan kan oma dat met de ouders bespreken en is het niet zo handig om dat tegen een 6 jarig meisje te zeggen. Ze is zich er misschien niet eens van bewust wat dit kan doen met het zelfbeeld van een meisje, zelfs op deze leeftijd. Des te meer reden denk ik om het even te bespreken.

3 jaar geleden

Zouden jullie nog met je dochter in gesprek gaan over de opmerkingen of leg ik er dan teveel nadruk op? Misschien is ze t al vergeten..

3 jaar geleden

Reactie op BPerez

Zouden jullie nog met je dochter in gesprek gaan over de opmerkingen of leg ...
Als je haar naar bed brengt zou ik haar een lekker dikke knuffel geven met een dikke zoen erbij en haar zeggen dat ze mooi en goed is zoals ze is… 💕

3 jaar geleden

Reactie op BPerez

Zouden jullie nog met je dochter in gesprek gaan over de opmerkingen of leg ...
Hoe reageerde je dochter op dat moment? Als ze amper reageerde zou ik het laten rusten, juist om te voorkomen dat ze om iets waar ze niet eens bij stil heeft gestaan, ineens een ding gaat worden. Bij mijn kinderen zou het s avonds hoor het slapen gaan wel ter sprake komen als ze ermee zouden zitten, maar dat geldt natuurlijk niet voor alle kinderen.