Orgineel openingsbericht door Josel
Er worden hier veel topics geopend die te maken hebben met schoonmaken, en als ik die lees word ik me er pijnlijk bewust van in wat voor een rotzooi ik zelf opgevoed ben.
Mijn moeder is na de scheiding een lange tijd depressief geweest en had toen zo weinig energie, dat ik bijvoorbeeld mezelf maar heb leren kleding te wassen omdat er anders geen kleding werd gewassen en ze me ook niet wilde leren hoe ik de wasmachine moest gebruiken (een eeuwig; niet nu, laat ik morgen wel zien). Als de katten hadden overgegeven wil je niet weten hoe lang dat zou blijven liggen als we het niet zelf opruimden etc.
Kan ze ook allemaal niks aan doen, neem ik haar niet kwalijk, maar ik merk wel dat ik sommige ontzettend basic-schoonmaaktips heb gemist in mijn opvoeding.
Ik lees net bijvoorbeeld de tip om na het douchen de douche af te nemen met een ruitenwisser en de randjes af te doen met een handdoek. Heel handig, voor mij niet vanzelfsprekend. Ik kende eigenlijk alleen de eens in veel te lange tijd schrobbeurten om die kalk er af te krijgen.
Het lijkt mij fijn als ik mijn kinderen van jongs af aan betere schoonmaakgewoonten kan aanleren.
Willen jullie meer schoonmaaktips delen die makkelijk routinematig te doen zijn, vaak minder dan 5 minuten kosten en enorm kunnen schelen in hoe intensief 'de grote schoonmaakbeurten' zijn?
Maakt niet uit hoe vanzelfsprekend ze voor jou zijn, ik hoor ze graag! ๐
Ik merk nu al bij mijn dreumes dat hij begonnen is met zijn eigen speelgoed na het spelen terug in bakjes te doen omdat hij mij dat steeds ziet doen als hij wegkruipt van zijn speelgoedrotzooi. Dus het lijkt me mooi als ik nog meer schoonmaakroutines in zijn systeem kan krijgen zodat hij later (een mens mag hopen) schoonmaken misschien ook minder als iets groots ziet om tegenop te zien.
Vervolg https://community.24baby.nl/forum/mama-jij/snelle-schoonmaaktips-deel-2-79EJ0J