15 Reacties

5 maanden geleden

Ik merk er qua gevoel normaal ook niks van, maar ik heb daardoor dus wel pijn tijdens de seks gehad en lang het gevoel te moeten plassen terwijl je net bent geweest. Doordat gevoel ging ik het onbewust nog meer aanspannen. Nu met oefeningen gaat het veel beter en voel ik dus wel sneller dat ik het aan het aanspannen bent. Mijn fysio zei dat je hier inderdaad geen klachten aan de hoeven hebben, maar dat sommige vragen later urineverlies kunnen krijgen, doordat verder aanspannen niet meer mogelijk is, want je bekkenbodem staat al altijd op 100%. Sommige vrouwen kunnen het dan niet nog meer ophouden. Hoeft natuurlijk helemaal niet te betekenen dat jij dat ook krijgt. Fijn dat je geen klachten hebt in ieder geval

5 maanden geleden

Hoi, ik heb een zeer sterke bekkenbodem die zich vaak aanspant terwijl dit niet nodig is, aldus mijn bekkenbodemfysio. Ik heb ook oefeningen gekregen, ik ben naar de fysiotherapeut gegaan 8 weken na mijn bevalling omdat ik graag weer wou beginnen met paardrijden, en ik zeker wou zijn dat dit kon. De eerste ritjes waren een flinke domper, flink urineverlies. Nu, 6 maanden na mijn bevalling, gaat het super goed. Ik doe geen oefeningen, maar doe wel kleine dingen die inmiddels automatisme zijn geworden, zoals; mijn gezicht opzij draaien bij hoesten en niezen om de buikdruk te verlagen en bewust letten op buik ademhaling zodat de bekkenbodem ontspant. Als ik moet plassen draai ik bewust nog een rondje over mijn zitbeenknobbels om uit te plassen. Ik voelde dus verder ook niks, behalve met paardrijden. Paardrijden is nogal wat voor de bekkenbodem en nu dit weer goed gaat is het toch fijn om sommigen dingen te blijven doen. Wat ik nu wel merk: door buik ademhaling die ik met de zwangere buik minder kon doen, bewust te doen, merk ik dat de bekkenbodem inderdaad als een trampoline 'veert' en ontspant. Ik heb de oefeningen trouwens niet dagelijks 3x gedaan, maar wel gemerkt dat het ook vanzelf beter gaat nu na 6 maanden. Overigens, je kunt bij deze spieren denken dat je ze ontspant terwijl ze toch nog 'vast' zijn. Persoonlijk heeft de buik ademhaling mij heel erg geholpen de bekkenbodem bewust te ontspannen. Geef het tijd en succes!

5 maanden geleden

Hier ook veel spanning op de bekkenbodem na de bevalling. Ben ondertussen 9 maanden verder. Ik merkte vooral bij lang stilstaan een enorme druk onder. Alsof er 10 kilo aan hangt te trekken. Door oefeningen te doen gaat dit steeds beter. Dit moet ik wel blijven doen. De oefeningen die ik moet doen zijn vooral gebaseerd op lage buikademhaling, aanspannen en ontspannen. Vooral die ademhaling is belangrijk. Ik ademde voorheen noooooit met mn buik dus dat was wel n aanpassing. Ondertussen lukt t me om in rust de buikademhaling te doen. En zo kan ik ondertussen ook gewoon mijn oefeningen doen, overal waar ik ben. Ik voelde ook heel lang niet dat ik kon ontspannen. Maar naar mate het oefenen, ging dat steeds beter. Dus ik raad je aan om de oefeningen gewoon te doen, ook al heb je geen klachten. Voorkomen is beter dan genezen 🤓 Als je nog vragen hebt ofzo, mag je altijd een pb sturen ☺️

5 maanden geleden

Jep. Ik voel niks aan de bekkenbodem zelf, maar er vielen wat wat dingen op zijn plek. - Na mijn eerste bevalling (4,5 jaar geleden) is een bilspier op spanning gegaan en die voel ik dus non-stop. Staat hiermee in verband. - Als ik naar de wc moet, duurt het relatief lang voordat mijn plas komt, heeft hiermee te maken. - Ik moet vaak naar de wc, mijn hoofd krijgt door de spanning mogelijk sneller de prikkel dat mijn blaas vol zou zijn wat ie dan niet is. - Ik heb vaak bij penetratie tijdens de seks eerst pijn. - Ik heb mijn buikspieren eigenlijk altijd aangespannen. En nog wat dingen waar ik niet zo snel op kan komen. Ik merk ook niet wanneer ik ontspan. Ik krijg dat niet voor elkaar volgens mij. Ik loop ook bij een bekkenfysio, maar kijk vooral echt of het een goede is. Mijn vorige was niet zo goed, want ik heb nu pas 1 afspraak gehad bij een nieuwe en merk nu al een heel andere aanpak veel meer gericht op mijn klachten.

5 maanden geleden

Reactie op Warmtepomp

Jep. Ik voel niks aan de bekkenbodem zelf, maar er vielen wat wat dingen op ...
Wat heb je precies gedaan net die gespannen bilspier ? Ik merk dus als ik last heb van mijn bilspier dat inderdaad de spanning meer is

5 maanden geleden

Reactie op Marie1324

Wat heb je precies gedaan net die gespannen bilspier ? Ik merk dus als ik l ...
Fysio fysio fysio. Ik loop momenteel ong 1 keer per 6 weken bij een fysio die dry needling bij me doet op die plek. En daarnaast dus nu bij een bekkenfysio. Ik heb ook rekoefeningen om 'm wat op te rekken.

5 maanden geleden

Reactie op Marie1324

Wat heb je precies gedaan net die gespannen bilspier ? Ik merk dus als ik l ...
Of als je vraag is wat ik heb gedaan waardoor hij op spanning ging; geen flauw idee. Het was ong 3 dagen na mijn bevalling en ik zat op de wc toen het er ineens inschoot. Het is nooit meer weggegaan sindsdien, wel minder geworden (en met vlagen weer erger). Maar het is er dus altijd.

5 maanden geleden

Ik had voor mijn zwangerschap een overactieve bekkenbodem. Ik had hierdoor pijn bij het vrijen, ik scheurde steeds een heel klein beetje in. Ik heb een paar jaar met klachten gelopen en heel veel fysioafspraken gehad. Ik zou het dus wel serieus nemen voordat je klachten krijgt. Is echt vervelend!

5 maanden geleden

Bedankt voor alle reacties en tips! Ik wil klachten inderdaad voorkomen, dus blij om te horen dat de oefeningen bij jullie lijken te helpen. Moet zelf gewoon wat geduldiger zijn, denk ik... (En misschien wat vaker oefenen!) Nogmaals bedankt!

4 maanden geleden

Hoi! Hier ook ervaring met denk ik spanning op de bekkenbodem. Bij mij is dit ontstaan na een zware bevalling 10 maanden geleden. Het plassen gaat bij mij nog altijd wat moeizaam. Het duurt even voor het komt en de straal is veel minder krachtig dan het vroeger was. Ook heb ik vaker het gevoel dat ik naar de wc moet, krijg dan lichte pijn in onderbuik als ik het te lang uitstel. Maar urineverlies heb ik nooit last van, zelfs niet bij niesen. Verder merk ik met stil staan dat dit na een poosje oncomfortabel wordt. Als ik ergens op ga leunen, is dat oncomfortabele gevoel weg. En sinds de bevalling is mijn vagina eigenlijk altijd wel wat gevoelig, kan het niet echt uitleggen, het is geen echte pijn maar wel gevoelig. Als ik ga zitten voel ik ook altijd dat er even druk op m’n bekkenbodemspieren komt. Is dit voor anderen herkenbaar? Ik twijfel soms ook of het alleen spanning is of mogelijk ook nog steeds schade aan spieren door hele lange persfase en knip.

4 maanden geleden

Reactie op Tessa234

Hoi! Hier ook ervaring met denk ik spanning op de bekkenbodem. Bij mij is ...
Ik herken hier veel van. Ik zou eens naar de bekkenfysio gaan als ik jou was.

4 maanden geleden

Reactie op Warmtepomp

Ik herken hier veel van. Ik zou eens naar de bekkenfysio gaan als ik jou wa ...
Fijn die herkenning! Ik ben al wel bij een bekken fysio geweest maar het hielp me niet zoveel. Is het bij jou ook door een zware bevalling ontstaan?

4 maanden geleden

Reactie op Tessa234

Fijn die herkenning! Ik ben al wel bij een bekken fysio geweest maar het hi ...
Ik heb het denk ik mijn hele leven al, maar mijn bevallingen zullen niet geholpen hebben 😅 alleen de spanning komt bij mij sinds de eerste bevalling ook op de bil en dat zit er constant. Ik zou dan een andere fysio zoeken. Mijn eerste was ook minder, maar ik heb nu een bekkenfysio die iedere keer de spier oprekt, de triggerpoints zoekt en vanmorgen zelfs dry needling gehad.

4 maanden geleden

Weet iemand toevallig een goede bekkenbodemfysio in de regio Vianen/Gorinchem?

4 maanden geleden

Reactie op Tessa234

Weet iemand toevallig een goede bekkenbodemfysio in de regio Vianen/Gorinch ...
Het Kruispunt, in Hoef en Haag zit dat, Willeke van Eck houdt daar haar praktijk