12 Reacties

4 jaar geleden

Wij vinden het heel fijn. Omdat ik last had van depressie in mijn zwangerschap, werd dit ook aangeboden. Wij hebben een vrouw. We kletsen een uurtje en dan gaat ze weer. Ze geeft tips als we er om vragen, maar voor de rest is het gewoon praten over situaties waar wij tegen aan lopen. Niet alleen over de baby, maar ook situaties waar wij als samengesteld gezin tegen aan lopen (mijn vriend heeft een zoon van 8). Dus ik kan het aanraden. Natuurlijk kan het zo zijn, dat het bij jou niet klikt. Maar dan kun je dat gewoon aangeven. En je kunt ook altijd aangeven, dat je er geen gebruik meer van wilt maken. Wij hebben er niet voor betaald, volgens mij is het kosteloos.

4 jaar geleden

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar wel vanuit werk. Wat ik hoor van andere ouders is dat ze het als fijn ervaren. Echt ondersteuning en je zorgen kunnen bespreken. Voor zover ik weet zijn er geen kosten aan verbonden. Dit is onderdeel van het CJG en wordt door de gemeente bekostigd.

4 jaar geleden

Ik heb gisteren telefonisch iemand gesproken en over 2 weken komt zij voor t eerst langs om kennis te maken voordat de kleine er is. Ik ga het iig een kans geven gezien het geheel vrijblijvend is, klikt het niet of heb ik er niets aan kan ik dat gewoon aangeven.

4 jaar geleden

Heb persoonlijk geen ervaring met 'stevig ouderschap', maar bij ons vergoed de gemeente de cursus. Ik neem ook aan dat degenen die dit doen geschikt zijn voor hun werk en dus niet oordelen. Je kan het gewoon proberen? Brengt het niks goeds is ermee stoppen nog een optie.

4 jaar geleden

Ik ga hier maandag mee starten. Ik vind het een heel ding omdat ik gewoon een volwassen vrouw ben met een verantwoordelijke baan in de zorg met een moeilijke doelgroep. Ik heb net kinderen gewerkt, zelfs in de kinderpsychiatrie en nu zou ienabd mij gaan vertellen hoe ik het beste met m'n zoon om. Kan gaan. Maar dat waren alleen eerste gedachten toen 't mij werd aangeraden vrij sbel daarna zie ik er de voordelen vooral van in. Dat iemand mij/ons op weg kan helpen en helpt de ouders te zijn die wij willen zijn voor onze zoon. Ik weer niet precies hoe 't gaat lopen maar de intake vond ik erg positief. Wij gaan dit volgen omdat we een heel lang kinderwens traject achter de rug hebben. Daarnaast zij we 4 jaar teug onze zoon na 37 weken zwangerschap verloren. Ny we weer een zoon hebben heb ik de eerste 6 weken enorme moeite gehad om me aan hem te hechten. Te bang dat als ik dat zou doen ik weer zoveel verdriet zou hebben als deze ook dood zou gaan. Geen enkele reden toe maar ik kon niet geloven dat hij zou blijven. Gelukkig wordt het hechten zo uit zichzelf al beter. Daarnaast maak ik me veel zorgen voor zijn toekomst. Ik ben heel bang dat ik hem ga beperken I het leven om te voorkomen dat hem iets gaat overkomen. En dat wil ik juist niet als ouder. Mijn kind moet kunnen ontdekken en expirimenteren zodat hij zelf leert wat wel en niet kan in het leven. En dat je dan soms pijn of schade op loopt dat hoort daarbij. Maar ik wil vooral zo zijn maar ben dus te bang. Dus daarvoor kan ik wel wat hulp gebruiken. Totaal andere reden dan jij dus maar ook hiervoor kan de cursus dus dienen. Mij is verteld dat je het mag beëindigen als je er geen baat bij ervaart. En daarnaast worden de kosten uit de jeugdhulp betaald. Net als gewone consultatiebureau bezoeken. Kan me niet voorstellen dat dat in jou gemeente anders is. Maar dat zou je extra na kunnen vragen. En anders kun je altijd nog informeren of je de kosten vergoed kunt krijgen als dat echt een belemmerende factor mocht zijn. Want echt, het is belangrijk dat je een cirkel van psychische problemen doorbreekt en niet jou kindje al bij de start met jou zorgen, twijfels en angsten opzadeld. Dat jij er niets aan kunt doen dat je psychische gevoeligheid hebt, dat staat als een paal boven water. Maar je bent een echt krachtige mama als je probeert om te voor jou kind beter te maken. Zet 'm op en succes! Hopelijk vind je de motivatie er echt mee aan de slag te gaan.

4 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het de volgende keer met de verloskundige er nog over hebben, maar ik denk dat ik er wel open voor ga staan. Vooral omdat ze ook aangaf dat het cb hier in de gemeente achterloopt door corona qua begeleiding en dit meer een stabiele factor zou zijn. En vooral dat er nu ook naar mij wordt gekeken ipv alleen naar het kindje. En het geeft toch denk ik ook wel rust als er dus iemand is bij wie ik kan vertellen hoe ik het ouderschap ervaar

4 jaar geleden

Ik heb bij mn oudste vanuit het cb een aantal huisbezoeken gehad vanuit "stevig ouderschap" Dit kostte indd niks extra. Ik deed vooral mee omdat ik de eerste periode na de bevalling best wel pittig vond, onzeker was en niet lekker in mn vel zat. Ik houd graag controle, maar had het gevoel dat compleet kwijt te zijn toen ik moeder werd. Ik heb het als prettig ervaren, de insteek is ook positief ouderschap en geen wijzend vingertje vanuit hun dat je het anders moet doen. De dame nam echt de tijd om te luisteren, was er meestal een uur/anderhalf, gaf ook leuke aandacht aan mn zoontje. Ze hielp mij om in te zien dat ik het goed doe, veel complimenten. Eén keer in de 3mnd kwam ze geloof ik. Traject rond 18 mnd afgerond. Toen had ik ook wel het gevoel dat het goed was en klaar was. Maar zat toevallig laatst te denken om haar nog eens te vragen, mn zoontje is nu 2,5 en een echte peuterpuber. Even sparren over hoe er mee om te gaan ook nu over een kleine 10 wkn zn zusje geboren gaat worden. Ik ben van mening van mening dat het ons als vrouwen sterk maakt als we ondersteuning durven aan te nemen.

4 jaar geleden

Hoi, hoi, hier ook een jaar lang ondersteund door stevig ouderschap. Ik heb NAH (niet aangeboren hersenletsel) en het was raadzaam om al iemand in beeld te hebben die hulp kon inroepen mocht het niet lukken of ik zou ergens tegen aan lopen. Een aardige vrouw kwam inderdaad thuis op bezoek en we hadden wat gesprekken. Ze dacht mee en hield in de gaten hoe het met mij ging. Ik heb het nooit als controle oid gezien. En heb je geen klik dan komt er iemand anders. Ik vond het erg prettig, vrijblijvend en heerlijk dat ze bij mij thuis kwam. Er waren voor mij geen kosten zover ik weet. Misschien je eigen risico van de zorgverzekering maar die is bij mij standaard. Sta er voor open en anders spreek je buiten af, ga je met die persoon wandelen of misschien kan je gewoon langskomen. Succes! 🥰

4 jaar geleden

Vandaag aangegeven bij de verloskundige dat ik er open voor wil staan, ze gaat me aanmelden. Ik vind het ontzettend spannend, weer een nieuw iemand om me bij open te stellen, verhaal te doen en vertrouwen op te bouwen. Maar ik hoop zo dat ik iemand tref die me kan laten groeien in het moeder worden en zijn.

4 jaar geleden

Ik ga hier maandag mee starten. Ik vind het een heel ding omdat ik gewoon e ...
Wat heb je dit mooi verwoord!

4 jaar geleden

Reactie op EsmeeSL

Vandaag aangegeven bij de verloskundige dat ik er open voor wil staan, ze g ...
Heel knap! Sterk van je dat je deze keuze hebt gemaakt voor jou en jullie toekomst. Zet 'm op!

4 jaar geleden

Reactie op Wendybrinkman

Wat heb je dit mooi verwoord!
Dankjewel! ❤️