29 Reacties

5 jaar geleden
Wij hebben een schoonmaakster en daardoor is er geen echte taakverdeling. Zij doet namelijk alle grote dingen zodat er voor onszelf lekker weinig overblijft. Wel heb ik een hekel aan t ene klusje en hij aan t andere dus dat maakt dat het meestal zo is:
Hij:
Kattenbak
Stofzuigen
Tuinieren
Ik:
Wassen
Wc’s schoonhouden
Allebei/samen:
Koken (elke avond samen, heel gezellig)
Strijken (beide eigen kleding)
Vaatwasser
We werken allebei fulltime en gaan straks allebei 1 dag minder werken dus dan blijft t schema lekker gelijk 😇

5 jaar geleden
Wij maken nooit echt ruzie, maar als er gezeik ontstaat is dat altijd het huishouden. Als hij werkt en zijn studie heeft gaat het goed, maar als hij een dag vrij heeft of vakantie heeft gaat het mis. Ik verwacht dat hij dan ook wat makkelijker mee beweegt in taken die in huis zijn, maar als ik wat vraag probeert hij er altijd onderuit te komen met vage niks zeggende redenen.
Hij werkt 32 uur en heeft een studie van ongeveer 20 uur per week. Daarnaast reistijd van 2 uur per dag. Ik werk ook 32 uur en heb ook geen noemenswaardige reistijd. Als we lekker weekend willen hebben is het meer dan logisch dat ik in zulke weken meer doe. Hij doet eigenlijk alleen de keuken opruimen na het eten elke dag en als de vaatwasser in het weekend gedraaid heeft dan haalt hij die leeg. 🤷♀️ Het enige vind ik echt dat hij meer moet opruimen wat hij achter zijn kont achter laat. Zodra hij laat vallen dat hij een vrije dag van school heeft dan wordt ik al helemaal kriebelig. Ik verwacht dan wat meer van hem. Zijn schooldag valt op schoonmaakdag, dus ik vind als hij vrij is dat we samen wel even de laatste dingen kunnen doen. Dat gaat altijd erg moeizaam. Ik moet wel zeggen sinds ik zwanger ben gaat het allemaal wel makkelijker. Ik moet en dat zal altijd wel zo blijven alles vragen, maar hij doet het nu vaker zonder allemaal van die vage redenen te benoemen. 😊 Laatst was ik zelfs nog bezig de vaatwasser aan het leegruimen toen hij thuis kwam en hielp zonder wat te zeggen direct mee. Dat stelt mij toch enigszins gerust ook voor de toekomst wanneer de kleine er is. 😅

5 jaar geleden
Niet echt een verdeling. Degene die kookt hoeft niet af te ruimen etc. Maar merk dat we het dan toch samen doen. Zelfde met de was opvouwen, staan we gezellig samen de was te vouwen. Haha vind het wel gezellig. Wij zijn twee vrouwen miscchien is het dan anders?🤷🏼♀️
We werken beide 40 uur en mn vrouw doet nog een studie ernaast(afstuderen🥳).
Zijn ook dagen dat zij of ik alles zat is en alleen maar op de bank wil liggen. Dan doet de ander alles met liefde.

5 jaar geleden
Als jullie beide zo druk zijn zou ik toch een schoonmaakster huren, al is het maar voor 2 uurtjes per week.

5 jaar geleden
Mijn vriend doet nagenoeg niks in het huishouden. Heel af en toe als ik het vraag maar uit zichzelf zal dit nooit gebeuren (erg verwend in opvoeding).
Hij werkt 40 uur en ik 28.. de verdeling is dat ik het huishouden doe en hij maandelijks meer betaald aan boodschapoen etc.
Wat ik wel eis is dat hij zn vieze kleren in de wasmand gooit.. zo niet word dit niet gewassen en heeft hij pech. Als ik echt beroerd ben of niet lekker in mn vel zit en ik vraag dingen is hij er absoluut niet te beroerd voor maar hij heeft echt de kwaal die alle mannen hebben en dat is niet zien dat er iets moet gebeuren. Ik heb me hier in het begin van onze relatie heel druk over gemaakt maar vond het de ruzies niet meer waard.. op deze manier vind ik het prima. Daarbij werk ik maar 3 a 4 dagen per week dus heb er ook genoeg tijd voor!

5 jaar geleden
Mijn man doet op koken na, eigenlijk niets in het huishouden, mits ik er om vraag, dan helpt hij wel. (dit doe ik normaliter eigenlijk nooit en heb ik vd week voor het eerst gevraagd >37 weken, bukken word lastig 🤪)
De klussen die moeten gebeuren doet hij wel allemaal zelf, nagenoeg nergens iemand voor nodig als er iets in huis moet gebeuren. verder werkt hij 40 uur & ik 32. :)

5 jaar geleden
Hier doet mijn man het koken en de kattenbak. Boodschappen doen we samen in het weekend. Verder doe ik alle huishoudelijke taken als schoonmaken, wassen enz. Veel te perfectionistisch om dat door mn partner te laten doen 😂
We weken allebei 32 uur per week; partner in de regelmaat, ik in de onregelmatigheid.

VRIEND
5 jaar geleden
Volgens mij is het bij ons wel 50/50. Er zijn ook geen klusjes die exclusief bij de een of de ander horen, hoewel het wel zo is dat mijn vriend bijvoorbeeld vaker stofzuigt en dwijlt dan ik en ik vaker kook dan hij.
En nu met de zwangerschap heeft hij wel in zn eentje de kattenbak, maar dat is tijdelijk.

5 jaar geleden
We hebben een eigen zaak, huishoudelijke taken zijn 100 procent voor mij daar ik vroeger thuis ben. Nu met zwanger te zijn, helpt hij wel met opruimen na het eten ofzo maar de rest, wat ik niet gedaan krijg blijft liggen. Mijn man vraagt dan wel hulp aan zijn of mijn moeder om bv de strijk eens te doen of te helpen bij het poetsen. Zo is uiteindelijk ook alles wel gedaan, al duurt het langer dan dat ik het zelf deed

5 jaar geleden
Mijn vriend kookt meestal, puur praktisch omdat hij eerder moet eten ivm werk en ik later thuis kom. Verder doet hij de afwas en kattenbak.
De rest komt op mij neer. Maar als ik hem vraag te stofzuigen oid dan doet hij dat ook zonder probleem.

5 jaar geleden
Ik werk 36 uur (is bij ons fulltime) en mijn vriend 5 a 6 dagen. Zijn vaste klusje is 1x per 2 weken stofzuigen. En verder natuurlijk gewoon z’n eigen zooi bijhouden hahaha, en eens de tafel afruimen ofzo..
Ik heb wel sinds vorig jaar om de week voor 3 uurtjes n poets dus dat is fijn. Die doet dan de badkamer en de wc en afwisselend boven/beneden. Dat vind ik wel super fijn! Vooral straks in september als ik naast werk ga starten met een post-master opleiding. En aangezien ik in oktober uitgerekend ben, hopelijk een baby’tje erbij.. mijn partner gaat dan wel 1 dag minder werken..

5 jaar geleden
Wij doen normaal denk het 50/50, maar nu ik vooral meer. Ik werk nu 28 uur, is de bedoeling dat ik wat meer ga werken en mijn werkt er 20. Zodat zij iets meer huishouden zou kunnen doen.
Echter valt de icsi traject zwaar (de inname van hormonen en de reactie op het lichaam, in combinatie met fibromyalgie). Mijn vrouw doet nu vooral koken (ik kan niet lekker koken), toilet bijhouden en grotendeels de was.
Ik doe vooral stofzuigen, te stoffen, de badkamer, ons bed verschonen. En als ik een dag vrij ben, probeer ik zo veel mogelijk te doen, puur om haar te ontlasten.

5 jaar geleden
Wij werken allebei fulltime en hebben nog een studie erbij (master). We hebben wel een poetsvrouw die elke week komt en doet boven/beneden afwisselend en wc en de badkamers elke week.
Verder doen we alles min of meer gelijk: koken, de afwas, de was vouwen, .. hij doet de kattenbak en ik doe de was verdelen en in de wasmachine gooien. Boodschappen doe ik (bestellen 🤪). Als iemand naar de supermarkt moet, dan doet hij dat in 99% van de gevallen. Soms zijn er een paar dagen dat hij vaker kookt dan ik.
Als de baby er is, gaan we allebei 1 dag minder werken en wellicht met de poetsvrouw even stoppen (i.v.m. budget) en dan zullen we alles verdeeld doen.

5 jaar geleden
Ik werk 3,5 dag en mijn man 6 dagen. We hebben een dochter van 9,5 maand en ik ben zwanger van onze 2e..
Op dit moment doet mijn nan beduidend meee in huis dan ik omdat ik enorme last heb van mn rug en mn stuitje.. Ik red het gewoon niet meer maar de lieverd helpt me gelukkig met alles..
Normaal gesproken als ik geen last heb, doe ik alles zodat hij het niet hoeft te doen naast zijn werk.

5 jaar geleden
Ik vind de zin’ dat het mijn probleem is’ best lullig van hem. Jij draagt wel zijn kind en een kind laten groeien kost super veel energie. Ik vind dat je als partner zijnde dan het werk kan verlichten van je zwangere vrouw. Dat is het minst dat hij kan doen. Ik denk dat je bij jezelf moet afvragen wat jij wilt en wat jij fijn vindt. Zelf zou ik hier in gesprek mee gaan met hem. Ik vind dat je partner je moet steunen tijdens de zwanger en door zo’n opmerking te maken komt het niet helemaal over dat hij je steunt. Bij ons gaat alles 50/50. Ieder heeft bepaalde vaste taken wat die fijn vindt en sommige dingen doen we samen of wisselen we af. Nu ik zwanger bent doet mijn vriend veel meer, omdat ik het allemaal niet meer kan. Gelukkig is hij hier zelf mee gekomen en hij zei: dat is het minste wat ik voor mijn zwangere vriendin kan doen.

5 jaar geleden
Ik werk 3 dagen en man 4,5 (al zit hij soms met 3 dagen al aan de 50 uur)
Meestal ben ik degene die kookt maar als mn man eerder thuis is begin hij vast.
Ik doe grotendeels de was en vaat e.d. doordeweeks. In het weekend doet mijn man dat.
Het vuilnis en de container aan de straat zetten doet hij.
Boodschappen doen we samen. En schoonmaken doen we ook samen.
Tuurlijk mopperen we ook weleens op elkaar en vinden we dat de ander dingen laat liggen. Maar ik denk dat dat in elk gezin voorkomt

5 jaar geleden
Ik doe de boodschappen, hij tilt ze uit de auto🙈 en ik vouw de was op..
En hij doet eigenlijk de rest van het huishouden en koken.. ☺️
We werken beide 40 uur maar hij begint heel vroeg waardoor hij in de middag altijd thuis is met onze dochter en doet dan eigenlijk al alles.. 🥰

5 jaar geleden
Wij hebben een schoonmaakster dus de grote dingen hoeven we beiden gelukkig niet te doen!
We werken beiden onregelmatig, mijn vriend 36 uur en ik 32 normaal gesproken maar ben op dit moment 31 weken zwanger dus ben meer thuis en straks lekker met verlof.
Daarnaast bestaat ons huishouden uit mijn dochter die er fulltime is en zijn dochter waar we co ouderschap over hebben(ene week bij ons, andere week bij haar moeder).
De taakverdeling is bij ons dat ik nagenoeg alles doe en waar hij me bij kan helpen doet hij dat ook zonder problemen.
Het is niet dat hij niet wil helpen maar ik ben een beetje een control freak en doe liever alles zelf.

5 jaar geleden
Wij verdelen het eigenlijk niet echt met taken.. we weten allebei wat er moet gebeuren en werken beide onregelmatig.. de geen in het weekend vrij doet de was en de badkamer.. tussendoor doen we gezamenlijk de andere klusjes ☺️ het is voor ons beide heel normaal..
moet trouwens zeggen dat sinds deze zwangerschap ik onwijs last van vermoeidheid heb en mijn bekken tegen beginnen te stribbelen, hij een iRobot stofzuiger heeft gekocht voor beneden en het meeste doet ☺️

5 jaar geleden
Mijn vriend werkt fulltime en ik parttime (8 uur in de week loondienst en de rest als ZZP-er)
Normaal gesproken is het huishouden mijn verantwoordelijkheid. Sinds ik zwanger ben en te kampen heb met een zeer lage bloeddruk en heftige bekkenpijn, neemt hij zowat alles over in het huishouden. Behalve koken, de was opvouwen en andere minder zware dingen. Voel me soms heel bezwaard, maar ik en hij zien beide in dat het door de pijn niet meer gaat. Hij staat graag voor mij op en noemt mij eigenwijs als ik tóch iets wil doen dat ‘te zwaar’ is in zijn ogen. Als ik een fotografie klus heb dan zorgt hij voor het eten en de boodschappen, omdat dit icm het huishouden te zwaar wordt. Ben hem erg dankbaar. Hij zegt; jij baart een kind en jij hoort eigenlijk op je nest te zitten.. de mannetjes zorgen voor het eten zoals de vogels dat doen :) haha